#امام_علی علیهالسلام
لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الحُكمِ، كَمَا اَنَّه لا خَيْرَ في القَوْلِ بِالجَهْلِ
در آنجا که باید سخن گفت ؛
خاموشی سودی ندارد
و آنجا که باید خاموش ماند ؛
سخن گفتن خیری نخواهد داشت
#نهجالبلاغه - حکمت ۴۷۱
🍁✨🍁✨🍁
#امام_باقر علیهالسّلام
خُذُوا الكلِمَةَ اطَّیبَةَ مِمَّنْ قالَها و إن لَم یعْمَل بِها
سخن طیب و پاكیزه را از هر كه گفت بگیرید،
اگر چه او خود، بدان عمل نكند
#تحفالعقول - ص ۳۹۱
🍃🍃✨🍃🍃 / ۱۶۴۰
#امام_سجّاد عليهالسّلام
ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن: کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَاغتِیابهِمْ، وَإشْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاَِّخِرَتِهِ وَدُنْیاهُ، وَطُولُ الْبُکأ عَلی خَطیئَتِهِ
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود
نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم و غیبت آنان ،
مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد
و بسیار گریستن بر اشتباهاتش
#تحفالعقول - ص ۲۰۴
🌿🌿✨🌿🌿
#امام_على عليهالسلام
يَكْتَسِبُ الصّادِقُ بِصِدْقِهِ ثَلاثا:
حُسْنَ الثِّقَةِ بِهِ،وَالْمَحَبَّةَ لَهُ،وَالْمَهابَةَ عَنْهُ؛
راستگو با راستگويى خود، سه چيز را به دست مى آورد:
#اعتماد، #محبت و #شكوه(در دلها)
#تصنیفغررالحكم - ص ۲۱۹
🌙🌿🌙🌿
#امیرالمؤمنین
#امام_علی علیهالسلام
هيچ گناهى بزرگتر از شاد شدن و باليدن به تبهكاریها نيست
غررالحكم - حدیث ۱۰۷۶۲
🍂 🍂 🍂 🍂
#امام_صادق علیهالسلام
از پدرانش صلواتاللهعلیهم
روایت شده که ؛
رسولخدا صلیاللهعلیه و آله فرمود؛
یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَذُوبُ فِیهِ قَلْبُ الْمُؤْمِنِ فِی جَوْفِهِ کَمَا یَذُوبُ الْآنُکُ فِی النَّارِ یَعْنِی الرَّصَاصَ وَ مَا ذَاکَ إِلَّا لِمَا یَرَی مِنَ الْبَلَاءِ وَ الْإِحْدَاثِ فِی دِینِهِمْ لَا یَسْتَطِیعُ لَهُ غِیَراً
روزگاری بر مردم فرا میرسد که در آن قلب مؤمن مانند سُرب در آتش ذوب میشود و این تنها به سبب بلاها و بدعتهایی است که در دین میبیند،
ولی قدرت ندارد کاری کند
و نمی تواند آن وضعیت را تغییر دهد
#بحارالانوار - ج ۲۸ ص ۴۸
🍁🍁🍁🍁
حضرت #امیرالمومنین
#امام_علی علیهالسلام
اللّهُمّ إنّی أعوذُ بکَ مِن سُقمٍ یَشغَلُنی، و مِن صِحَّةٍ تُلهینی
پروردگارا!
به تو پناه میبرم از بیماریهایی که مرا گرفتار سازد
و از تندرست بودنی که مرا سرگرم و غافل گرداند
#مهجالدعوات - صفحه ۱۳۲
✨✨✨✨
...
#امام_سجاد علیهالسلام
الرِّضا بِمَکْرُوهِ الْقَضاءِ مِنْ أعْلی دَرَجاتِ الْیَقینِ
راضی بودن به سختترین مقدرات الهی از عالیترین مراتب ایمان
و یقین خواهد بود
#مستدرکالوسائل - جلد ۲ صفحه ۴۱۲
.. 🌿 ..
✨
#امیرالمومنین
#امام_علی علیهالسلام
إنَّ الحَيـاءَ و العِفَّـةَ مِن خَلائـقِ الإيمانِ،
و إنّهُما لَسَجِيّةُ الأحْرارِ و شِيمَةُ الأبْرارِ
حيا و عفت از خصلتهاى ايمان است
اين دو، سرشت آزادگان و خوى نيكان است
#غررالحكم - صفحه ۳۶۰۵
✨
#امام_علی علیه_السلام
تَنَزَّهُوا عَن قُربِ الکِلابِ
از نزدیک شدن به سگ بپرهیزید
#تحفالعقول - صحفه ۱۱۵
🍁🍁🍁🍁 / ۱۶۵۰
#پیامبراکرم صلیالله علیه وآله وسلم
لا تدخُلُ المَلائِکَةُ بَیتاً فِیهِ صُورَةٌ وَ لا کَلبُ وَ لا جُنب
خانهای که #مجسمه یا #سگ یا #جُنب در آن باشد،
ملائکه الهی به آن در نمیآیند
#مستدرکالوسائل - ج ۳ ص ۴۵۳
🍂🍂🍂
#امام_صادق علیهالسلام
انّ اللهَ لا يرفَعُ دعاءَ عبدٍ و في بطنِهِ حرامٌ أو عندَهُ مظلمةٌ لأحدٍ من خلقِهِ
بدرستی كه دعای بندهای كه حرام خورده و يا حقّی از مردم بر گردن اوست، مورد استجابت پروردگار واقع نمیشود
#بحارالانوار - ج ۹۳ ص ۳۲۱
🌿🌿✨🌿🌿
#امام_باقر علیهالسلام
لایقبل الله عزوجل حجا و لاعمرة من مال حرام
کسی که مالی از راه #حرام بدست آورد، خدا #حج و #عمره و #صلهرحم را از او قبول نمیکند
#بحارالانوار - ج ۱۰۳ ص ۱۱ ح ۴۷
🍁🍁🍁
#پیامبراکرم صلیالله علیه وآله وسلم
مَن أحبَّ أن يُستجابَ دعاءُهُ فَليطيِّبْ مطعَمَهُ و مكسَبَهُ
اگر كسی دوست دارد كه دعايش مستجاب شود،
پس بايد كسب و روزيش را پاك گرداند
#بحارالانوار - ج ۹۳ ص ۳۷۲
🌿🌿🌿🌿
مردی خدمت ؛
#پیامبراکرم صلیالله علیه وآله وسلم
آمد و عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود، و آن حضرت فرمود:
طَهّرْ مَأکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ
غذای خود را پاک کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز
#وسایلالشیعه - ج ۱۴ باب ۴۶۷
🌿🌿🌿
°
#پیامبراکرم صلیاللهعلیه و آله
مَن أَكَلَ لُقْمَةَ حَرامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاةٌ أَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَلَمْ تُسْتَجَب لَهُ دَعْوَةٌ أَربَعينَ صَباحاً، وَكُلُّ لَحْمٍ يُنبِتُهُ الحَرامُ فَالنّارُ أَوْلى بِهِ، وَ إنَّ اللُّقْمَةَ الواحِدَةَ تُنبِتُ اللَّحْمَ
کسى که لقمهحرام بخورد؛
تا چهل شب نمازش قبول نمىشود،
و دعایش تا چهلروز مستجاب نمىشود،
و گوشتى که آن لقمهحرام مىرویاند به آتش سزاوارتر است،
آرى یکلقمه هم گوشت مىرویاند!
#بحارالانوار - ج ۶۶ ص ۳۱۳
🍁
°
#امام_هادی علیهالسلام
مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلاَ تَأْمَنْ شَرَّهُ
هر كه براى خود شخصيّت و ارزشى قائل نشود از گزند او خاطر جمع مباش
#تحفالعقول - جلد ۱ صفحه ۸۸۱
°° 🌸 °°
. .. .
#امام_کاظم علیهالسلام
وَ اِذا اَرادَ اللهُ بِالذَّرَّةِ شَرّاً أَنبَتَ لَها جَناحَینِ فَطارَت فَأَکَلَهَا الطَّیرُ
اگر خداوند بخواهد بلایی بر سر مورچه ها بیاورد به آنها دو بال میدهد تا پرواز کنند و طعمهی پرندگان شوند
#تحفالعقول - ص ۶۴٢
🐜🦟
...
#امام_هادی علیهالسلام
لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّهِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّهِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ الله وَ لكِنَّهُمُ الَّذينَ يُمْسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمْسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانَها اُولئِكَ هُمُ الاْفضَلونَ عِندَ الله عَزَّوَجَلَّ
اگر نه این بود که پس از #غیبت ،
قائم آلمحمّد(ص) برخی از #علما وجود دارند که به سوی او دعوت میکنند
و مردم را به حضرتش سوق میدهند
و از دینش با استدلالهای الهی حمایت میکنند
و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در #دام_ابلیس و یارانش، رهایی میبخشند
و از دام های ناصبیها نجات بخشند
پس به تحقیق هیچ کس نمیماند
جز این که از دین خدا بر می گشت
#ولی_آن_عالمان زمام قلوب ضعفای #شیعه را میگیرند
همانگونه که ناخدای کشتی، سکّان و فرمان کشتی را می گیرد
پس آنها نزد خدای عزّ و جلّ
از همه برترند
#احتجاج_طبرسی - ج ۲ ص ۵۰۲
🍃🍃🍃
خــــــ✨الله✨ــــــدا
#ایران
ای مهد دلیران
ای سرزمین شیران
ای آغشته به خون شهیدان
چقدر زیبایی وقتی که شادی
الهی همیشه از گزند به دور باشی
از گزند دشمنان، منافقان و کوردلان
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پرچم_ایران_بالاست
#جام_جهانی
#برای_ایران
🍃 🎋 🍃🎋 🍃 🎋 🍃
بسمالله الرحمنالرحیم
و قد سأله عن أحادیث البدع،
و عما في أیدي الناس من اختلاف الخیر،
فقال الامام علی علیهالسَّلام :
۱ - انواع الأحا یث الرائجة
إِنَّ فِی أَیْدِی النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلاً، وَصِدْقاً وَ کَذِباً، و نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً، وَعَامّاً وَ خَاصّاً، وَ مُحْکَماً وَ مُتَشَابِهاً، وَ حِفْظاً وَ وَهْماً، وَ لَقَدْ کُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه وآله عَلَى عَهْدِهِ، حَتَّى قَامَ خَطِیباً، فَقَالَ:
مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
وَ إِنَّما أَتَاکَ بِالْحَدِیثِ أَرْبَعَةُ رِجَال لَیْسَ لَهُمْ خَامِسٌ:
الاوّل - المنافقون
رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلاِْیمَانِ، مُتَصَنِّعٌ بِالاِْسْلاَمِ، لاَ یَتَأَثَّمُ وَ لاَ یَتَحَرَّجُ، یَکْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) مُتَعَمِّداً، فَلَوْ عَلِمَ النَّاسُ أَنَّهُ مُنَافِقٌ کاذِبٌ لَمْ یَقْبَلُوا مِنْهُ، وَ لَمْ یُصَدِّقُوا قَوْلَهُ، وَ لکِنَّهُمْ قَالُوا: صَاحِبُ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) رَآهُ، وَ سَمِعَ مِنْهُ، وَ لَقِفَ عَنْهُ، فَیَأْخُذُونَ بِقَوْلِهِ، وَ قَدْ أَخْبَرَکَ اللّهُ عَنِ الْمُنَافِقِینَ بِما أَخْبَرَکَ، وَ وَصَفَهُمْ بِمَا وَصَفَهُمْ بِهِ لَکَ، ثُمَّ بَقُوا بَعْدَهُ، فَتَقَرَّبُوا إِلَى أَئِمَّةِ الضَّلاَلَةِ، وَ الدُّعَاةِ إِلَى النَّارِ بِالزُّورِ وَ الْبُهْتَانِ، فَوَلُّوهُمُ الاَْعْمَالَ، وَ جَعَلُوهُمْ حُکَّاماً عَلَى رِقَابِ النَّاسِ، فَأَکَلُوا بِهِمُ الدُّنْیَا، وَ إنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوکِ وَ الدُّنْیَا، إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اللّهُ، فَهذَا أَحَدُ الاَْرْبَعَةِ.
الثّانی - المخطئون
وَ رَجُلٌ سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ شَیْئاً لَمْ یَحْفَظْهُ عَلَى وَجْهِهِ، فَوَهِمَ فِیهِ، وَ لَمْ یَتَعَمَّدْ کَذِباً، فَهُوَ فِی یَدَیْهِ، وَ یَرْوِیهِ وَ یَعْمَلُ بِهِ، وَ یَقُولُ: أَنَا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله)، فَلَوْ عَلِمَ الْمُسْلِمُونَ أَنَّهُ وَهِمَ فِیهِ لَمْ یَقْبَلُوهُ مِنْهُ، وَ لَوْ عَلِمَ هُوَ أَنَّهُ کَذلِکَ لَرَفَضَهُ!
الثالث - الجاهلون بالحدیث
وَ رَجُلٌ ثَالِثٌ، سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) شَیْئاً یَأْمُرُ بِهِ، ثُمَّ إِنَّهُ نَهَى عَنْهُ، وَ هُوَ لاَ یَعْلَمُ، أَوْ سَمِعَهُ یَنْهَى عَنْ شَیْء، ثُمَّ أَمَرَ بِهِ وَ هُوَ لاَ یَعْلَمُ، فَحَفِظَ الْمَنْسُوخَ، وَ لَمْ یَحْفَظِ النَّاسِخَ، فَلَوْ عَلِمَ أَنَّهُ مَنْسُوخٌ لَرَفَضَهُ، وَ لَوْ عَلِمَ الْمُسْلِمُونَ إذْ سَمِعُوهُ مِنْهُ أَنَّهُ مَنْسُوخٌ لَرَفَضُوهُ.
الرابع - الحفّاظ الصادقون
وَ آخَرُ رَابِعٌ، لَمْ یَکْذِبْ عَلَى اللّهِ، وَ لاَ عَلَى رَسُولِهِ، مُبْغِضٌ لِلْکَذِبِ خَوْفاً مِنَ اللّهِ، وَ تَعْظِیماً لِرَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) وَلَمْ یَهِمْ، بَلْ حَفِظَ مَا سَمِعَ عَلَى وَجْهِهِ، فَجَاءَ بِهِ عَلَى مَا سَمِعَهُ، لَمْ یَزِدْ فِیهِ وَلَمْ یَنْقُصْ مِنْهُ، فَهُوَ حَفِظَ النَّاسِخَ فَعَمِلَ بِهِ، وَ حَفِظَ الْمَنْسُوخَ فَجَنَّبَ عَنْهُ، وَ عَرَفَ الْخَاصَّ وَ الْعَامَّ، وَ الُْمحْکَمَ وَ الْمُتَشَابِهَ، فَوَضَعَ کُلَّ شَیْء مَوْضِعَهُ
#امام_علی علیهالسلام
#نهج البلاغه - #خطبۀ ۲۱۰
صفحه ۱ از ۲ صفحه
خطبه عربی
ترجمۀ خطبه ۲۱۰ نهجالبلاغه :
به نام خدای بخشنده و مهربان
شخصی از احادیث بدعت آور
و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید،
امامعلی علیهالسَّلام فرمود:
۱ - اقسام احاديث رواج يافته
احاديثى كه در دسترس مردم قرار دارد؛
هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثى كه بدرستى ضبط گرديده و هم احاديثى كه با ظن و گمان روايت شده
در روزگار پيامبر - ص آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود:
هر كس از روى عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است
۲ - اقسام راويان حديث
افرادى كه حديث نقل مىكنند چهار دستهاند، كه پنجمى ندارد:
اول- منافقان نفوذى
نخست منافقى كه تظاهر به ايمان مىكند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه مىترسد و نه از آن دورى مىجويد و از روى عمد دروغ به پيامبر -ص نسبت مىدهد.
اگر مردم مىدانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمىپذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمىكردند، اما با ناآگاهى مىگويند او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول مىكنند.
در صورتى كه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را براى تو بيان داشت.
آنان پس از پيامبر - ص باقى ماندند و به پيشوايان گمراهى و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده، پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيلۀ آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكى از آن چهار گروه است
دوم - اشتباه كار
دوم كسى كه از پيامبر -ص چيزى را به اشتباه شنيده، امّا سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است، و با توهّم چيزى را گرفته، امّا از روى عمد دروغ نمىگويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل مىكند و مىگويد من از پيامبر - ص آن را شنيدهام. اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده، و غير واقعى پنداشته، از او نمىپذيرفتند، خودش هم اگر آگاهى مىيافت كه اشتباه كرده آن را رها مىكرد
سوّم- ناآگاهانى كه حديث شناس نيستند
سوم شخصى كه شنيده پيامبر - ص به چيزى امر فرمود؛
(امّا) سپس از آن نهى كرد و او نمىداند،
يا شنيد كه چيزى را نهى كرد
سپس به آن امر فرمود و او آگاهى ندارد،
پس نسخ شده را حفظ كرد ولى ناسخ را نمىداند
اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش مىكند، و اگر مسلمانان نيز مىدانستند روايت او نسخ شده، آن را ترك مىكردند
چهارم- حافظان راست گفتار
دسته چهارم، آنكه نه به خدا دروغ مىبندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت میدهد
دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا - ص دشمن دارد
در آنچه از پیامبر - ص شنیده، اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است،
و آنچنان كه شنيده بدون كم و كاست نقل مىكند
پس او #ناسخ را دانسته و به آن عمل كرده،
و #منسوخ را فهميده و از آن دورى جسته،
#خاصّ و #عام،
#محكم و #متشابه،
را شناخته، هر كدام را در جاىخويش قرار دادهاست
#امام_علی علیهالسلام
#نهجالبلاغه - #خطبۀ ۲۱۰
صفحه ۲ از ۲ صفحه
ترجمه فارسی
🍃🍃✨🍃🍃 ۱۶۶۰
🍃
#پيامبر_اكرم صلیالله عليه و آله
#قرآن و شگفتیهاى قرآن و مفاهيم آن را بياموزيد
مفاهيم قرآن همان #واجبات و حدود آن است،
زيرا قرآن برپنج وجه نازل شده است:
#حلال و #حرام و #محكم و #متشابه و #ضرب_المثلها ؛
به حلال قرآن #عمل كنيد،
و حرام را رها كنيد،
به محكمات عمل كنيد
و متشابه آن را واگذاريد
و از ضرب المثلها #پند گيريد
#بحارالأنوار - ج ۹۲ ص ۱۸۶
🍃🍃🍃 ۱۶۶۱