eitaa logo
📃دیوار احادیث📃
17 دنبال‌کننده
38 عکس
28 ویدیو
0 فایل
#فقط؛ احاديث حضرات چهارده معصوم عليه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
° صلی‌الله‌علیه و آله مَن أَكَلَ لُقْمَةَ حَرامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاةٌ أَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَلَمْ تُسْتَجَب لَهُ دَعْوَةٌ أَربَعينَ صَباحاً، وَكُلُّ لَحْمٍ يُنبِتُهُ الحَرامُ فَالنّارُ أَوْلى بِهِ، وَ إنَّ اللُّقْمَةَ الواحِدَةَ تُنبِتُ اللَّحْمَ کسى که لقمه‌حرام بخورد؛ تا چهل شب نمازش قبول نمى‌شود، و دعایش تا چهل‌روز مستجاب نمى‌شود، و گوشتى که آن لقمه‌حرام مى‌رویاند به آتش سزاوارتر است، آرى یک‌لقمه هم گوشت مى‌رویاند! - ج ۶۶ ص ۳۱۳ 🍁
° علیه‌السلام مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلاَ تَأْمَنْ شَرَّهُ هر كه براى خود شخصيّت و ارزشى قائل نشود از گزند او خاطر جمع مباش - جلد ۱ صفحه ۸۸۱ °° 🌸 °°
. .. . علیه‏‌السلام وَ اِذا اَرادَ اللهُ بِالذَّرَّةِ شَرّاً أَنبَتَ لَها جَناحَینِ فَطارَت فَأَکَلَهَا الطَّیرُ اگر خداوند بخواهد بلایی بر سر مورچه‌ ها بیاورد به آنها دو بال می‌دهد تا پرواز کنند و طعمه‌ی پرندگان شوند - ص ۶۴٢ 🐜🦟
... علیه‌السلام لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه ‏السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ الله وَ لكِنَّهُمُ الَّذينَ يُمْسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمْسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانَها اُولئِكَ هُمُ الاْفضَلونَ عِندَ الله عَزَّوَجَلَّ اگر نه این بود که پس از ، قائم آل‌محمّد(ص) برخی از وجود دارند که به سوی او دعوت می‌کنند و مردم را به حضرتش سوق می‌دهند و از دینش با استدلالهای الهی حمایت می‌کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در و یارانش، رهایی می‌بخشند و از دام های ناصبی‌ها نجات بخشند پس به تحقیق هیچ کس نمی‌ماند جز این که از دین خدا بر می گشت زمام قلوب ضعفای را می‌گیرند همانگونه که ناخدای کشتی، سکّان و فرمان کشتی را می گیرد پس ‌آنها نزد‌ خدای عزّ و جلّ از همه برترند - ج ۲ ص ۵۰۲ 🍃🍃🍃
‌ خــــــ‌✨الله✨ــــــدا ای مهد دلیران ای سرزمین شیران ای آغشته به خون شهیدان چقدر زیبایی وقتی که شادی الهی همیشه از گزند به دور باشی از گزند دشمنان، منافقان و کوردلان 🍃 🎋 🍃🎋 🍃 🎋 🍃
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم و قد سأله عن أحادیث البدع، و عما في أیدي الناس من اختلاف الخیر، فقال الامام علی علیه‌السَّلام : ۱ - انواع الأحا یث الرائجة إِنَّ فِی أَیْدِی النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلاً، وَصِدْقاً وَ کَذِباً، و نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً، وَعَامّاً وَ خَاصّاً، وَ مُحْکَماً وَ مُتَشَابِهاً، وَ حِفْظاً وَ وَهْماً، وَ لَقَدْ کُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه وآله عَلَى عَهْدِهِ، حَتَّى قَامَ خَطِیباً، فَقَالَ: مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ وَ إِنَّما أَتَاکَ بِالْحَدِیثِ أَرْبَعَةُ رِجَال لَیْسَ لَهُمْ خَامِسٌ: الاوّل - المنافقون رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلاِْیمَانِ، مُتَصَنِّعٌ بِالاِْسْلاَمِ، لاَ یَتَأَثَّمُ وَ لاَ یَتَحَرَّجُ، یَکْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) مُتَعَمِّداً، فَلَوْ عَلِمَ النَّاسُ أَنَّهُ مُنَافِقٌ کاذِبٌ لَمْ یَقْبَلُوا مِنْهُ، وَ لَمْ یُصَدِّقُوا قَوْلَهُ، وَ لکِنَّهُمْ قَالُوا: صَاحِبُ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) رَآهُ، وَ سَمِعَ مِنْهُ، وَ لَقِفَ عَنْهُ، فَیَأْخُذُونَ بِقَوْلِهِ، وَ قَدْ أَخْبَرَکَ اللّهُ عَنِ الْمُنَافِقِینَ بِما أَخْبَرَکَ، وَ وَصَفَهُمْ بِمَا وَصَفَهُمْ بِهِ لَکَ، ثُمَّ بَقُوا بَعْدَهُ، فَتَقَرَّبُوا إِلَى أَئِمَّةِ الضَّلاَلَةِ، وَ الدُّعَاةِ إِلَى النَّارِ بِالزُّورِ وَ الْبُهْتَانِ، فَوَلُّوهُمُ الاَْعْمَالَ، وَ جَعَلُوهُمْ حُکَّاماً عَلَى رِقَابِ النَّاسِ، فَأَکَلُوا بِهِمُ الدُّنْیَا، وَ إنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوکِ وَ الدُّنْیَا، إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اللّهُ، فَهذَا أَحَدُ الاَْرْبَعَةِ. الثّانی - المخطئون وَ رَجُلٌ سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ شَیْئاً لَمْ یَحْفَظْهُ عَلَى وَجْهِهِ، فَوَهِمَ فِیهِ، وَ لَمْ یَتَعَمَّدْ کَذِباً، فَهُوَ فِی یَدَیْهِ، وَ یَرْوِیهِ وَ یَعْمَلُ بِهِ، وَ یَقُولُ: أَنَا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله)، فَلَوْ عَلِمَ الْمُسْلِمُونَ أَنَّهُ وَهِمَ فِیهِ لَمْ یَقْبَلُوهُ مِنْهُ، وَ لَوْ عَلِمَ هُوَ أَنَّهُ کَذلِکَ لَرَفَضَهُ! الثالث - الجاهلون بالحدیث وَ رَجُلٌ ثَالِثٌ، سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) شَیْئاً یَأْمُرُ بِهِ، ثُمَّ إِنَّهُ نَهَى عَنْهُ، وَ هُوَ لاَ یَعْلَمُ، أَوْ سَمِعَهُ یَنْهَى عَنْ شَیْء، ثُمَّ أَمَرَ بِهِ وَ هُوَ لاَ یَعْلَمُ، فَحَفِظَ الْمَنْسُوخَ، وَ لَمْ یَحْفَظِ النَّاسِخَ، فَلَوْ عَلِمَ أَنَّهُ مَنْسُوخٌ لَرَفَضَهُ، وَ لَوْ عَلِمَ الْمُسْلِمُونَ إذْ سَمِعُوهُ مِنْهُ أَنَّهُ مَنْسُوخٌ لَرَفَضُوهُ. الرابع - الحفّاظ الصادقون وَ آخَرُ رَابِعٌ، لَمْ یَکْذِبْ عَلَى اللّهِ، وَ لاَ عَلَى رَسُولِهِ، مُبْغِضٌ لِلْکَذِبِ خَوْفاً مِنَ اللّهِ، وَ تَعْظِیماً لِرَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) وَلَمْ یَهِمْ، بَلْ حَفِظَ مَا سَمِعَ عَلَى وَجْهِهِ، فَجَاءَ بِهِ عَلَى مَا سَمِعَهُ، لَمْ یَزِدْ فِیهِ وَلَمْ یَنْقُصْ مِنْهُ، فَهُوَ حَفِظَ النَّاسِخَ فَعَمِلَ بِهِ، وَ حَفِظَ الْمَنْسُوخَ فَجَنَّبَ عَنْهُ، وَ عَرَفَ الْخَاصَّ وَ الْعَامَّ، وَ الُْمحْکَمَ وَ الْمُتَشَابِهَ، فَوَضَعَ کُلَّ شَیْء مَوْضِعَهُ علیه‌السلام البلاغه - ۲۱۰ صفحه ۱ از ۲ صفحه خطبه عربی
ترجمۀ خطبه ۲۱۰ نهج‌البلاغه : به نام خدای بخشنده و مهربان شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید، امام‌علی علیه‌السَّلام فرمود: ۱ - اقسام احاديث رواج يافته احاديثى كه در دسترس مردم قرار دارد؛ هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثى كه بدرستى ضبط گرديده و هم احاديثى كه با ظن و گمان روايت شده در روزگار پيامبر - ص آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: هر كس از روى عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است ۲ - اقسام راويان حديث افرادى كه حديث نقل مى‏‌كنند چهار دسته‌‏اند، كه پنجمى ندارد: اول- منافقان نفوذى نخست منافقى كه تظاهر به ايمان مى‏‌كند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه مى‏‌ترسد و نه از آن دورى مى‏‌جويد و از روى عمد دروغ به پيامبر -ص نسبت مى‌‏دهد. اگر مردم مى‌‏دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمى‌‏پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمى‏‌كردند، اما با ناآگاهى مى‏‌گويند او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول مى‏‌كنند. در صورتى كه خدا تو را از منافقين آن‌گونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را براى تو بيان داشت. آنان پس از پيامبر - ص باقى ماندند و به پيشوايان گمراهى و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده، پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيلۀ آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكى از آن چهار گروه است دوم - اشتباه كار دوم كسى كه از پيامبر -ص چيزى را به اشتباه شنيده، امّا سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است، و با توهّم چيزى را گرفته، امّا از روى عمد دروغ نمى‌‏گويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل مى‏‌كند و مى‌‏گويد من از پيامبر - ص آن را شنيده‌‏ام. اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده، و غير واقعى پنداشته، از او نمى‌‏پذيرفتند، خودش هم اگر آگاهى مى‏‌يافت كه اشتباه كرده آن را رها مى‌‏كرد سوّم- ناآگاهانى كه حديث شناس نيستند سوم شخصى كه شنيده پيامبر - ص به چيزى امر فرمود؛ (امّا) سپس از آن نهى كرد و او نمى‌‏داند، يا شنيد كه چيزى را نهى كرد سپس به آن امر فرمود و او آگاهى ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولى ناسخ را نمى‌‏داند اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش مى‌‏كند، و اگر مسلمانان نيز مى‌‏دانستند روايت او نسخ شده، آن را ترك مى‌‏كردند چهارم- حافظان راست گفتار دسته چهارم، آن‌كه نه به خدا دروغ مى‌‏بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت می‌دهد دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا - ص دشمن دارد در آنچه از پیامبر - ص شنیده، اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است، و آن‌چنان كه شنيده بدون كم و كاست نقل مى‏‌كند پس او را دانسته و به آن عمل كرده، و را فهميده و از آن دورى جسته، و ، و ، را شناخته، هر كدام را در جاى‌خويش قرار داده‌است علیه‌السلام - ۲۱۰ صفحه ۲ از ۲ صفحه ترجمه فارسی 🍃🍃✨🍃🍃 ۱۶۶۰
🍃 صلی‌الله عليه و آله و شگفتی‌هاى قرآن و مفاهيم آن را بياموزيد مفاهيم قرآن همان و حدود آن است، زيرا قرآن برپنج وجه نازل شده است: و و و و ؛ به حلال قرآن كنيد، و حرام را رها كنيد، به محكمات عمل كنيد و متشابه آن را واگذاريد و از ضرب المثل‌ها گيريد - ج ۹۲ ص ۱۸۶ 🍃🍃🍃 ۱۶۶۱
° صلّى‌اللّٰه‌عليه و آله وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ تَجْلِسُوا عِنْدَ كُلِّ دَاعٍ مُدَّعٍ يَدْعُوكُمْ مِنَ اَلْيَقِينِ إِلَى اَلشَّكِّ وَ مِنَ اَلْإِخْلاَصِ إِلَى اَلرِّيَاءِ وَ مِنَ اَلتَّوَاضُعِ إِلَى اَلتَّكَبُّرِ - وَ مِنَ اَلنَّصِيحَةِ إِلَى اَلْعَدَاوَةِ وَ مِنَ اَلزُّهْدِ إِلَى اَلرَّغْبَةِ وَ تَقَرَّبُوا مِنْ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنَ اَلْكِبْرِ إِلَى اَلتَّوَاضُعِ وَ مِنَ اَلرِّيَاءِ إِلَى اَلْإِخْلاَصِ وَ مِنَ اَلشَّكِّ إِلَى اَلْيَقِينِ وَ مِنَ اَلرَّغْبَةِ إِلَى اَلزُّهْدِ وَ مِنَ اَلْعَدَاوَةِ إِلَى اَلنَّصِيحَةِ رسول‌الله صلّى اللّٰه‌عليه و آله: نزد هر صاحب ادعايى كه شما را به گرد خويش مى‌خواند ننشينيد، كه يقين شما را به شك تبديل مى‌كند و اخلاصتان را مبدل به ريا مى‌نمايد، تواضع را از شما گرفته، متكبرتان مى‌كند و نصيحت و خيرخواهى را زدوده، تخم عداوت و دشمنى را در دلتان مى‌كارد و بالاخره زُهدتان تبديل به دنياگرايى مى‌گردد؛ بلكه به عالمى نزديك شويد كه به عكس، بخواهد كبر شما را به تواضع تبديل كند، و ريائتان را به اخلاص مبدل نمايد شكّتان بَدل به يقين گردد، و از دنياگرايى به زهد روى نماييد و دشمنى و عداوت را مبدل به خيرخواهى و نصيحت گرداند و نجاح‌الساعی جلد ۱ صفحه ۷۸ ° 🍃 °°
به نام الله تشکر شیطان از حضرت نوح علیه السلام!!! پس از آنکه به قوم گناهکار خود نفرین کرد و طوفان همه آنها را از بین برد، شیطان خدمت آن حضرت رسید و گفت: ای نوح! تو بر من حقی داری و نیکی درباره من انجام داده‌ای، می‌خواهم آن را جبران کنم حضرت نوح پرسید: چه حقی؟ شیطان در پاسخ گفت: همان که تو نفرین کردی قومت همگی یک جا هلاک شدند اگر این کار را نمی‌کردی من در گمراهی آنان به زحمت می‌افتادم، اینک مدتی راحت هستم تا نسل دیگر به وجود آید اکنون در مقابل این خدمت به تو می‌گویم از چند صفت پرهیز کن ۱ - از کبر پرهیز کن! زیرا همین صفت کبر بود آنگاه که خداوند دستور داد برای آدم سجده کن، نگذاشت سجده کنم اگر سجده می‌کردم کافر نمی‌شدم و از عالم ملکوت طرد نمی‌گشتم ٢- از حرص دوری کن! زیرا خداوند تمامی بهشت را در اختیار پدرت آدم گذاشت، فقط از یک درخت او را نهی کرد، ولی حرص آدم را وا داشت تا از آن درخت خورد، و از بهشت بیرونش کردند ٣- از حسد دوری کن! برای این که قابیل فرزند آدم به برادرش (هابیل) حسد برد و او را کشت سپس نوح پیامبر پرسید: به من بگو چه وقت بر فرزندان آدم مسلط می‌شوی و آنان را فریب میدهی؟ شیطان در جواب گفت: هنگام ، آنگاه که بنی‌آدم غضبناک شود جلد ۱۱ صفحه ۲۹۳ 🍁🍁🍁
عليه ‌السلام  ذِكْرُ الْمَوْتِ يُمِيتُ الشَّهَوَاتِ فِي النَّفْسِ وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ الْغَفْلَةِ وَ يُقَوِّي الْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ يُرِقُّ الطَّبْعَ وَ يَكْسِرُ أَعْلَامَ الْهَوَى وَ يُطْفِئُ نَارَ الْحِرْصِ وَ يُحَقِّرُ الدُّنْيَا   ياد مرگ، خواهش‌هاى نفس را مى‌ميراند و رويشگاه‌هاى غفلت را ريشه كن مى‌كند و دل را با وعده‌هاى خدا نيرو مى‌بخشد و طبع را نازك مى‌سازد و پرچم‌هاى هوس را درهم مى‌شكند و آتش حرص را خاموش مى‌سازد و دنيا را در نظر كوچك مى‌كند - ط بیروت جلد ۶ صفحه ۱۳۳ حدیث ۳۲ - صفحه ۱۷۱ 🍁🍁🍁
صلی‌الله علیه و آله إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْت ِ- مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ - فَقُلْتُ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِق‏ همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند، کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از بازشناخته نمی‌شود جلد ۱۶ صفحه ۱۷۹ حدیث ۲۱۲۸۹ 🍃🍃🍁🍃🍃