۱۸ آذر ۱۴۰۲
🔹#گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه چهل و هفتم
🔹موقعیت کلیسا
✍سید محمد موسوی
کتاب تاریخ اروپا صفحه ۱۶۰:
۲.موقعیت کلیسا پس از سقوط روم
میان سالهای ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلادی، کلیسای مسیحی دچار تغییرهای شگفت انگیزی شد. در سال ۱۰۰ میلادی کلیسا از اقلیت کوچکی تشکیل یافته و به تناوب، تحت آزار و اذیت قرار می گرفت. اگر چه انجیل های چهارگانه و رسالت رسولان در کلیساها مورد استفاده قرار می گرفت، اما انجیلها به شکل مجموعه ای مدون جمع آوری نشده، شکل عهد جدید را به خود نگرفته بود. کلیسا از نظر سازمانی تحت نظم و قانونمندی خاصی نبود و در منطقه، سازمانی ویژه داشت. اَشکالِ مشخصِ پرستش و عبادت وجود نداشت.
در سده سوم میلادی پاپ آتین اول ادعای برتری در سایر اسقفها را کرد. این ادعا به تدریج در غرب مورد قبول قرار گرفت زیرا در آن تاریخ رم پایتخت امپراتوری و پاپ تنها کسی بود که عنوان خلیفه داشت. اما در شرق، این موضوع به سادگی پذیرفته نشد و اسقفهای قسطنطنیه، انطاکیه اورشلیم و اسکندریه حاضر به قبول اولویت پاپها نبودند. البته پاپ رم جانشین پطرس، شاخص ترین حواری عیسی
محسوب می شد.
پاپ لئون اول به تحمیل نفوذ و برتری خود بر اسقفهای غرب اکتفا کرد. اما هجوم بربرها این کار را نیز ناممکن ساخت؛ و چون اغلب اقوام بربر از پیروان آریوس بودند، در نتیجه مذاکراتی که لئون با آتیلا و ژان سريك به عمل آورد، رم از دستبرد اقوام بربر مصون ماند و به این ترتیب همه کاتولیکهای غرب قدرت مذهبی او را پذیرفتند. لئون در ۴۶۱ در گذشت.
در سال ۵۰۰ میلادی وضعیتی کاملاً متفاوت حاکم بود اکثریت عظیمی از کسانی که در گستره امپراتوری روم می زیستند، خود را مسیحی میخواندند و مسیحیت به مذهب رسمی امپراتوری تبدیل شده بود. همچنین کلیساهای مستقلی نیز در ماورای امپراتوری، مثلاً در اتیوپی و هند وجود داشت. همچنین درک صریحی در مورد دراست دینی (ارتدودکسی) مسیحی، خصوصا در مورد آموزه تثلیث و شخصیت مسیح وجود داشت که در تقابل با بدعتها قرار می گرفت. خدمت کلیسایی به سه شکلِ خدمت به اسقفان، مشایخ و شماسان دیده می شد. پرستش کلیسا کاملاً شکل گرفته و به همراه مجموعه ای از دعاهای مدون برگزار می شد. بسیاری از این تغییرها بتدریج طی چهار صد سال به وقوع پیوست. پس از سقوط امپراتوری غرب و استیلای امپراتوری شرق بر ایتالیا، وضع مشکلی برای پاپها پیش آمد. امپراتور خود را حاکم بر کلیسا می دانست. عزل و نصب اسقفها به وسیله او انجام می گرفت و یکی از پاپها که با امپراتور به مخالفت برخاست دوبار تبعید شد. هجوم لمباردها بر ایتالیا مخاطرات دیگری ایجاد کرد، قدرت امپراتور کاهش یافت و پادشاهان لمبارد که از هواخواهان آریوس بودند، در صدد تحمیل قدرت و حکومت خود بر سراسر شبه جزیره ایتالیا برآمدند. ویرانی های حاصله از هجوم لمباردها و فجایع ناشی از تهاجمات اقوام بربر، موجب رغبت مردم به زهد و ورع و بسط رهبانیت شد. بسیاری از مسیحیان، حتی بزرگ زادگان و دانشمندترین ایشان در جستجوی پناهگاهی، به دیر و کنشت می آمدند و عمر خود را به عبادت و مراقبت می گذرانیدند.
از سال ۵۹۰ تا ۶۰۴ اداره کلیسا به دست گرگوار کبیر افتاد گرگوار در ۵۴۰ میلادی به دنیا آمد. او از يك خانواده مشهور رومی بود و مهمترین مشاغل را که حکومت شهر بود به عهده داشت. او از مصائب روزگار اندوهگین گشته، دارایی خود را وقف بنای چند صومعه در روم نمود و از امیری چشم پوشیده، رهبانیت اختیار کرد و در قصر خود که به صومعه تبدیل شده بود، منزوی گشت. با این همه شهرت او موجب شد که پلاژ دوم چندین مأموریت به او محول کند و او را به قسطنطنیه فرستاد. پس از مرگ پلاژ در ۵۹۰ ملت روم و اهل علم به اتفاق او را به مقام پاپی برگزیدند.
گرگوار که مردی پارسا و کاردان و فاضل بود، به این امید مقام پایی را پذیرفت تا مرهمی بر زخمهای مردم روم بگذارد. او در غرب نفوذ و اعتبار فوق العاده ای کسب کرد و یکی از علل توفیق او در این کار ایجاد روابط دوستانه با امپراتور و پادشاهان اقوام مهاجم بود تجاوزات پادشاهان لمبارد و اختلاف عقیده با امپراتوران، پاپها را بر آن داشت تا در صدد پیدا کردن متحد و كمك دیگری بر آیند و به همین دلیل متوجه فرانکها شدند. اتین دوم از پیین لویرف و آدرین اول از شارلمانی تقاضای كمك كردند. نتیجه مداخله فرانکها، انهدام سلطنت لمبارد و تشکیل دولتهای کلیسا بود تا آنجا که شارلمانی امپراتور غرب در سال ۸۰۰ میلادی، در رم به دست لئون سوم تاجگذاری کرد.
🚦@Westernstudies
۱۸ آذر ۱۴۰۲
۱۸ آذر ۱۴۰۲
🔷️#گزارش درس غرب شناسی
🔷️استاد سیدمجتبی امینجواهری
🔷️جلسه چهل و هشتم
🔷️فئودالیسم و پیدایش دولتها در اروپا
✍️محمدمحسن دهنوی
(صفحه ۱۸۲ تاریخ اروپا نظام سیاسی بخش شوالیهها)
در جایی که دولت نبود قدرتها در دست مناطقی بود به نام کُنت.
در فئودالیته قدرت محض نبود هر کدام چیزی به دیگری مدیون بودند.
محاکمه رعایا با زدن بوده است و محاکمه اربابان توسط مافوق آنها انجام میگرفته است.
در میان اشرافزادگان تنها پسر ارشد به عنوان وارث بود و بقیه فرزندان شوالیه نام میگرفتند و در جنگها شرکت میکردند؛ در ۸ سالگی به غلام بچه در ۱۴ سالگی به سپردار ملقب میگشتند. پایان دوران شوالیهها در قرن ۱۷ بود.
⭕️مهمترین اتفاقات قرون وسطا:
فئودالیسم
اسکولاستیک
و جنگهای صلیبی بود.
⭕️پیدایش دولتها در اروپا
سیر اینگونه بود که ابتدا شارلمانی بود سپس تجزیه گشت و تشکیل حکومت پس از این تجزیه صورت گرفت.
کشور هایی که از آن بحث میشود فرانسه آلمان انگلیس.
در انگلیس آنگلاساکسونها ساکن شدند.
🟡فرانسه)
از سال ۸۴۰ میلادی تا سال ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ مرگ لویی اول بود پس از آن لوتر فرزند لویی مسئول گرداندن حکومت گردید در قرن ۹ تقسیم قلمرو شارلمانی بین سه برادر لویی اول صورت گرفت.
لویی دوم تا سال ۸۷۹ میلادی قدرت داشت.
پس از آن لویی سوم تا سال ۸۸۴ میلادی حکومت نمود.
سپس شارل لوگر در سال ۸۸۵ میلادی در مقابله با نرمانها ناتوان ظاهر شد.
تا سال ۹۸۷ میلادی شارل ها روی کار بودند.
🟡سلسله کاپسین)
روبر لوفر در جنگ با نرمانها موفق بود و لقب والی را گرفت.
هوگ کاپه والی فرانسه بود اگرچه پادشاه نبود ۸۰۰ سال حکومت کردند.
روبر دوم سپس هانری اول سپس فیلیپ و فتح انگلیس توسط ویلیام فاتح در سال ۱۰۶۰ تا ۱۱۸۰ رخ داد.
ادوارد کانسفورد هارول ویلیام از قوم نورماندی پادشاه انگلیس ویلیام فاتح در سال ۱۱۰۰ میلادی درگذشت در این زمان زبان فرانسه زبان دربار و نجبا شد.
هنری یک دختر داشت که او را به کنت آنژو داد،
کنت آنژو که داماد هنری بود پادشاه شد؛
سپس هنری دوم که فرزند کنت آنژو بود به پادشاهی ادامه داد
درگیری بین کلیسا و پادشاهی رخ داد.
هنری ایرلند را در سال ۱۱۷۱ میلادی گرفت سپس هنری دوم در سال ۱۳۷۹ میلادی درگذشت.
ریچارد اول یا همان (ریچارد شیردل) فرزند هنری بود که در جنگ سوم صلیبی نیز شرکت نمود.
‼️۱۲۱۵ میلادی جان سانته مجبور به امضای سند کبیر شد این سند توسط بزرگان و کلیسا به جان سانته تحمیل شد.
اساس مشروطیت فرانسه توسط پاپ و بزرگان به جان سانته اجبار شد و پس از آن لویی هشتم پادشاه فرانسه شد.
🚦@Westernstudies
۱۸ آذر ۱۴۰۲
جلسه چهل و نهم غرب شناسی.mp3
29M
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
جنگ های صلیبی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
🔹درس غرب شناسی
🔹استاد سید مجنبی امین جواهری
🔹جلسه چهل و نهم
🔹جنگ های صلیبی
✍تنظیم از: محمدرضا زارع
۷)جنگهای صلیبی: این قسم شامل مقدمات جنگها, آغاز جنگها, نتایج جنگ ها, وضعیت کلیسا, انتقال علوم اسلامی به اروپا, توسعه شهرنشینی, تجارت وقدرت گرفتن پادشاهها میباشد.
الف) مقدمات جنگها: عوامل:
۱) حضور ترکهای سلجوقی
۲) تضعیف بیش از حد امپراتوری بیزانس
۳) جاه طلب شهرهای ایتالی ایتالیایی: تجار ایتالیایی یک سری محدودیتهایی داشتند که این جنگهای صلیبی باعث دستیابی به شهرهای بیشتری میشد که دامنه فروششان را بیشتر میکرد و از جمله شهرها ونیز و پیزا میباشد.
۴) مشکلات اروپا: مشکل اساسی آنها مشکل زمین و فئودالیسم بود
نکته: پاپ به مردم اعلام نمود که برای جنگ با مسلمانان به پا خیزند که این جنگها برای فتح سوریه و فلسطین بود؛ و بناب بر کتب مقدس عیسی مسیح در بیت المقدس مدفون بود و روحانیت میخواست تا مزار خدا از مسلمانان بگیرد و با پیروزی در این جنگ اقتدار کلیسا نیز افزایش مییابد و با شروع جنگهای صلیبی نفوذ و سلطه پادشاهان و کلیسا بیشتر شد.
ب) : آغاز جنگهای صلیبی:
جنگ اول:
پاپ به علت ناراحتی به خاطر صدماتی که به زائران مسیحی وارد میآمد بنا به درخواست آلکس الکسیس( سلسلهای در بیزانس) شورایی در کلرمن فرانسه تشکیل داده شد و را تشویق نمود تا با اسلحه به نجات اماکن مقدس حمله کنند و پاپ از افراد خواست که برای رهایی مزار خدا از چنگ کفار( مسلمانان) روی آورند و حاضران از این دعوت استقبال کردند و صلیب سرخی به لباس آنها دوخته شد و به این جنگها جنگهای صلیبی نام برده میشود.
جنگ دوم:
وضع امپراتوری بیزانس با شکست ترکها رو به بهبودی رفت و پسر الکسیس در این راه خدمات زیادی انجام داد و آنها در این راه برخورد خصمانه با صلیبیها کردند پس از کاهش قدرت سلجوقیان جمعی دیگر از امراء ترک قدرت یافته به عنوان اتابک بر خود نهادند.
اتابک موصل شهرهایی را از جمله انتاکیه را تصرف کردند.
تشکیل بیت المقدس در سال۱۰۹۹ بود و در سال۱۱۴۷ سنبرنارد جنگ تازه آغاز نمود.
جنگ سوم:
در این جنگ مسلمانان تقریباً به همه جا دست به تعرض زدند اسپانیا و آفریقا فردی به نام شیرکوه قدرتی تشکیل داد و فاطمیون را از بین برد و صلاح الدین بعد از شیرکوه به خلافت و پادشاهی رسید و سلسله ایوبیان را تاسیس نمود و سپس صلاح الدین به مسیحیان حمله کرد و تبریه را گرفت.
به فرمان پاپ سومین اردوی صلیبی به سمت آسیا حرکت کرد و برای نخستین بار سه تن از پادشاهان( ریچارد، ادریس بارباروس، فیلیپ آگوست) به جنگ در افتادند؛ اما نتیجه در این جنگها نبود و بیت المقدس در دست مسلمانان باقی ماند.
جنگ چهارم:
پاپ برای مرتبه دیگر برای آزادی بیت المقدس دست به جنگ زد و امپراطوری لاتین در قسطنطنیه به وجود آمد آویزانس تجزیه و نابود شد و چند جزیره در دست امپراطوری لاتین وجود داشت جنگ چهارم نشان داد صلیبیها هیچگاه در غم رهایی مزار خداوند نبودند و شیفته تصرف و غنیمت بودند و آنها همانطور که در جنگ مسلمانان بودند در چپاول کردن مسیحیان نیز بودند.
جنگ پنجم:
این جنگ در سال۱۲۱۷ رخ داد و پادشاه مجارستان با سپاهی مرکب از آلمان و قوم مجار به مصر لشکرکشید فرمانده این سپاه با خود مجارستانیها بود یعنی آندره دوم
سپاه مذکور در فلسطین پیاده شد و جنگهای بیهودهای انجام داد سپس در صدد حمله به مصر درآمد اما متحمل شکست شد و عقب نشینی کرد.
جنگ ششم:
اغاز این جنگ ۱۲۲۸بود و فردریک دوم از سوی پاپ به جای جنگ با مسلمانها به گفتگو با آنها پرداخت و بیت المقدس را از سلطان مصر پس گرفت و به او قول اتحاد را داد اما میان پاپ و فردریک واکنشات شدیدی رخ میدهد که دوباره در سال۱۲۴۴ به دست مسلمانان افتاد.
و در ادامه جنگ هفتم و جنگ هشتم نیز وجود دارد.
جنگ صلیبی کودکان: کسی معتقد به این بود که علت این شکستها در جنگهای صلیبی ورود افراد گناهکار در این جنگهاست بنابراین سپاهی از کودکان تشکیل داد ولی یک اتفاق عجیبی رخ داد و پس از یک کشتار جمعی عدهای از آنها فروخته شدند که این کودکان به تعداد ۳۰ هزار نفر رسیدهاند.
پ) نتایج جنگ: انگیزه پاپ از جنگ آزادی بیت المقدس از دست مسلمانان بود اما خواسته او فایدهای نداشت.
ولی نتایجی مانند رشد اجتماعی که اقتدار فئودالها و رشد اقتصادی و تجارت بود بر جای گذاشت.
افزایش قدرت و نفوذ سیاسی روحانیت و پادشاهان و نفوذ فرانسه در جهان از جمله نتایج جنگها بود.
ت) افزایش قدرت پادشاهان: با رشد شهرها و افزایش داد و ستد آنها میکوشیدند تا ارتباط در قلمرو خودشان ایجاد کنند تا پادشاهی آنها باقی بمانند از جمله کارهای سلاطین و پادشاهان ایجاد دادگاههایی بود تا به دعواهای مردم خاتمه دهد.
🚦@Westernstudies
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
2_144205349516568751.mp3
31.03M
جلسه ۵۰ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
زوال قرون وسطی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔹درس غرب شناسی
🔹استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه پنجاهم
🔹بخش هشتم « زوال قرون وسطی »
✍️تنظیم از: سید مهدی شاهمیری
⭕️تنزل موقعیت کلیسا:
اختلافی بین کلیسا و قدرت های بوجود آمده بعد از جنگ های صلیبی بوجود امد که موجب تنزل موقعیت کلیسا شد و علت این اختلافات دخل و تصرف هایی بود که کلیسا بخاطر موقعیتش بعد از جنگ های صلیبی در پادشاهی ها انجام میداد.
⭕️جنگ های صد ساله:
شارل چهارم پادشاه فرانسه در سال 1328 در گذشت و چون فرزندی نداشت نجبای فرانسه فلیپ ششم را به پادشاهی برگزیدند اما ادوارد سوم مدعی تاج و تخت شد که این اتفاق جنگ های صد ساله را میان انگلیس و فرانسه از سال 1337 بوجود اورد.
بزرگترین جنگی که در این دوره رخ داد جنگ انگلستان و فرانسه بود ولی در کنار ان در نواحی دیگر نیز بین اقوام مختلف جنگ هایی در جریان بود.
سرانجام با توافق آراس که بین انگلیس ها و فرانسوی ها شد انگلستان تقریبا تمام تصرفاتش در فرانسه را از دست داد و در سال 1453 این جنگها پایان یافت.
⭕️دادگاه های تفتیش عقاید:
کلیسا با گسترش بدعت هایی که بوجود میامد تصمیم گرفت دادگاهی تشکیل دهد که متهمین اعتقادی را در انجا بازجویی و محکوم کنند که به این دادگاه ها انگیزیسیم گفته میشد. این دادگاه ها اولا علنی بود و بعد ها به صورت پنهانی برپا میشد.
در جریان بدعت هایی که ایجاد میشد مردم به خشم آمدند و سوزاندن بدعتگران را آغاز کردند.
در این دادگاه ها متهم متهم کننده را نمیشناخت و وکیل مدافع هم نداشت و اگر اقرار نمیکرد به زور از او اقرار میگرفتند . هرگاه متهم اقرار میکرد و توبه مینمود مجازاتی برای او در نظر گرفته میشد اما اگر اقرار نمیکرد یا پس از توبه ، توبه شکنی میکرد زنده در آتش افکنده میشد.
از آنجایی که احتلافاتی در محاسبات دانشمندان و عقاید کلیسا نمایان شده بود کلیسا ناچار میکوشید تا عقل و علم را در خدمت دین در بیاورد.
تفتیش عقاید تا جایی که قدرت داشت این دادگاه های تفتیش عقاید را ادامه داد.
⭕️هنر و معماری در اروپا قرون وسطا:
این بحث به صورت مفصل با تفکیک کشور ها و فرهنگ ها و اشخاص در جلسات بعدی مطرح خواهد شد.
⭕️کشور های اروپایی مقابل زوال: (انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه، شبه جزیه ایبری(اسپانیا و پرتغال ووو))
روح تمدن قرون وسطا از حقایق مسیحیت که در آن زمان مورد پذیرش همه بود سرچشمه گرفته است.
از سده های 12 و 13 به بعد در اثر رشد صنایع دستی ، رونق بازار تجارت افزایش قدرت پادشاهان و ضعف تدریجی فئودال ها ، پیدایش مرکز ناقصی در امور اقتصادی و سیاسی تامین راه های تجاری بین شرق و غرب و روی کار امدن شهر های تجاری مثل ژن فلورانس ونیز پاریس ووو مقدمات جنبش عملی فکری و صنعتی اروپا فراهم گردید.
تشکیل پارلمان: لفظ پارلیا منتو به معنی گفتگو است و در سده های 12 و 13 با افزایش تعداد شهر ها عنصر جدیدی به زندگی اجتماعی مردم اضافه شد و طبقه جدیدی به طبقه اعیان و اسقف ها اضافه گردید که این افراد با اینکه قدر و منزلت آن دو را نداشتند اما به خاطر اموال زیاد و ثروت فراوانی که داشتند نمیشد آنها را نادیده گرفت و آنها هم به جلسات پادشاهان با طبقه اشراف (اعیان و اسقف ها) دعوت شدند و رفته رفته پارلمان به این معنا در تمام اروپا شکل گرفت.
🔻انگلستان:
اساس مشروطیت انگلستان در 1215 تشکیل شد و علت آن ضعف پادشاه در حکومت بود که طبق این اساس حکومت مطلقه به حکومت مشروطه تبدیل شد و قدرت در دست پادشاه و پارلمان قرار گرفت. شاه و پارلمان معمولا با هم بر سر میزان مالیات و محاکم بود.
از وقایع مهم این دوهر جنگ صد ساله بود.
🔻فرانسه:
شارل هفتم در 1461 در گذشت و لویی یازدهم به جای او نشست و ناچار در برابر مخالفانش که از اشراف و بعضی از اقوامش بودند تسلیم شد. دوک بورگونی در سال 1467 مرد و پسرش شارل جسور با در اختیار گرفتن اموال پدرش بر بخش بزرگی از فرانسه تسلط داشت که عملا مالک کشوری بود که از استقلال برخوردار بود. لویی یازدهم با او به مبارزه پرداخت و سر انجام شارل در 1477 به هلاکت رسید لویی یازدهم بورگونی را به فرانسه برگرداند و در 1483 درگذشت.
🔻آلمان:
امپراطوری مقدس روم همچنان در آلمان برقرار بود و بر ایتالیا نیز حکومت داشت. امرا آلمان با تشویق پاپ، رودلف ،یکی از نجبا را در 1273 به امپراطوری برگزیدند. رودلف با پادشاه بوهوم به جنگ پرداخت و از متصرفاتش ، دوک نشین اتریش را ایجاد کرد.
قلمرو آلمان و ایتالیا در امپراطوری مقدس رم همانگونه باقی ماند.
🔻روسیه:
نکته: یک قبیله از وایکینگ ها که روس نام داشتند به منطقه روسیه آمدند و آنجا به این نام ، منسوب شد.
روس ها به سه دسته بلاروسی کیفی و روسی فعلی تقسیم میشوند.
بلاروس یا روس های سفید: در جریان سلطه مغول ها اسلاو های شرقی به سه گروه تقسیم شدند که بلاروس ، کیف (روس های کوچک) ، روسیه (روسیه کبیر) هستند.
🚦@Westernstudies
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
2_144205349516568103.mp3
32.55M
جلسه ۵۱ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
علل پیدایش رنسانس
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔹درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه پنجاه و یکم
🔹علل پیدایش رنسانس
✍ محمد مهدی عابدی
رجوع: از صفحه ۲۲۹ کتاب تاریخ اروپا.
رنسانس در لغت به معنای تولد دوباره است.
خود تولد آغاز است، و رنسانس آغازی دوباره است.
رنسانس محدوده هایی از قبیل معماری، حجاری، مجسمه سازی، نقاشی، ادبیات و فلسفه، موسیقی و... را شامل می شود.
رنسانس فرهنگ و اندیشه ای نو در اروپا را شکل داد.
البته نباید فکر کرد قبل از رنسانس، نشانی از فرهنگ و هنر نبوده است و رنسانس آغاز شده است، رنسانس ناگهانی بوجود نیامد
در سده های ۱۳ و ۱۴، عمارت های بسیار زیبایی مانند کلیسا های فرانسوی در اروپا ساخته شده بود که بعضاً در عصر رنسانس هم کسی مثل آنها را نساخت.
سال ۱۳۵۰ میلادی، تحول رنسانس شروع می شود و حدود ۱۵۷۰ یا ۱۵۸۰ به پایان می رسد اما در تحولات بعد از خود تأثیر گذار بود و سده های۱۴ تا ۱۶ میلادی به طور کلی عصر رنسانس را در بر می گیرد.
علل پیدایش رنسانس:
۱. افزایش ثروت و دارایی ها به علاوه حمایت از هنرمندان:
این سبب می شد دغدغه هنرمندان از تامین نیاز های اولیه مرتفع شود و ذهن آنها به دنبال اولویت های مهم تر و چیز هایی که به آن علاقه دارند برود. به طور کلی پیدایش هنر جایی اتفاق می افتد که نیاز های اولیه برطرف شود. به این صورت که بعد از حمله های مکرر بربرها و فروپاشی امپراتوری روم غربی، برخی شهر ها از آسیب دیدن مصون ماندند و کم کم تبدیل به محل تجارت میان اروپا و اعراب ، حضور هنرمندان و رفت و آمد اعراب شد.
۲. توجه به زبان های ملی:
زبان رایج آن روزا، لاتین بوده است و کم کم زبان های ملی هم شکل گرفتند مانند انگلیسی، ایتالیایی و...
در دوره ی رنسانس و سده ۱۳، کسانی بوجود آمدند که خواندن و نوشتن به زبان های دیگر را به سبب داد و ستد و رفت و آمد با دیگر مردمان، یاد گرفتند و از آن موقع، نوشتن کتاب ها با خط های ملی شروع شد و به جای استفاده از زبان نوشتاری رایج از زبان گفتاری محلی برای نوشتن کتاب ها استفاده شد، مثلاً دانته بر خلاف زبان نوشتاری که لاتین بود، کتاب کمدی الهی خود را با زبان گفتاری مردم نگاشت.
۳. صنعت چاپ:
اختراع چاپ موجب اشاعه سریع علوم و رسوم شد و باعث شد دانش های موجود به سرعت به مکان های دیگر انتقال پیدا کنند.
۴. اومانیسم:
تاثیر ادبیات دوران باستان(اساطیر)، یونان( غیر از ارسطو و افلاطون و...) و روم در رنسانس بسیار چشمگیر بود، مردم کتاب های دوران باستان و... که در کتابخانه ها خاک می خوردند را بواسطه ی صنعت چاپ بدست آوردند و بواسطه ی خواندن آن کتاب ها و بعد به خاطر رفت و آمد با مسلمانان و همچنین به خاطر جنگ های صلیبی، اومانیسم نیز، کم کم بوجود آمد.
اومانیست ها انسان گرا بودند و انسان را محور تصمیم گیری قرار می دادند و کامیابی دنیوی را مقدم بر کامیابی اخروی می دانستند و معتقد بودند معیار برای تصمیم گیری، میل و خواسته ی انسان است که تمامی اینها بر خلاف آموزه های کلیسا بودند.
پیشگامان عصر رنسانس:
۱. خاندان های ثروتمند، مانند خاندان مدیچی و...
۲. شعرا و نویسندگان ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، انگلیس، هلند:
۱. دانته: ۱۲۶۵ الی ۱۳۲۱: کمدی الهی: به زبان فلورانسی و دارای سه جلد، دوزخ، برزخ، بهشت.( کمدی معمولا ختم به خیر می شود و عوام پسند تر است). هر جلد نیز ۹ حلقه است.
🚦@Westernstudies
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
2_144205349516567345.mp3
33.59M
جلسه ۵۲ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
تقابل تمدنی ایران و اسلام
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔷گزارش درس غرب شناسی
🔷جلسه پنجاه و دوم
🔷استاد سید مجتبی امین جواهری
🔷تقابل تمدنی ایران و اسلام
✍محمدمحسن دهنوی
در مورد تاریخ اسلام چند مقطع تمدنی وجود دارد از جمله:
تقابل با ایرانیها - رومیها - یونانیها
و همچنین در زبان اهل بیت مواجهه با دیگران نیز صورت میگرفت.
در مرحله غیبت تمدن یونان در اسلام داخل میشود اما گزارههای تمدن یونان در اسلام هضم گشته است.
در هنگام حضور اسلام در ایران دو نظر وجود داشت:
اول) ایجاد خفقان در مردم به وسیله زور و شمشیر
(معرفی کتاب دو قرن سکوت آقای زرین کوب)
دوم) آزاد کردن مردم از فشار حکومت زرتشت
(معرفی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران)
جهت اطلاعات بیشتر در مورد تقابلها مراجعه شود به کتابهای
📔(علی و فلسفه الهی علامه طباطبایی)
📔(فلسفه الهی از منظر امام رضا علیه السلام)
📔(حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه)
ایران پس از حمله اعراب جزو معدود کشورهایی بود که زبانش تغییر نکرد.
قرابت تشیع و مردم ایران در این بود که تشیع امام را بالاترین فرد انسان از نظر کمالات میدانست که قابل پیروی کردن است پس از ارتباط اسلام و ایران فرهنگ اسلام در ایران هضم شد و ارزشهای ما نیز از بین نرفت بلکه باز تولید شد.
دو گلوگاه از گلوگاههای اسلام:
یکی تشکیل تمدن اسلامی و دیگری تقابل اسلام و ایران در زمان امام هشتم علیه السلام بود.
نکته: گاهی در تعامل ایران و اسلام برخی معارف چون قابل ترجمه نبودند در زبان فارسی به همان شکل عربی داخل شدند این گونه بود که (نرمافزار دین در زبان عربی نازل شد) و لغاتی از لغات عربی در زبان فارسی داخل شد.
⭕️تقابل تمدنی ایران و اسلام
از جمله مسائل فکری امام این بود که
چگونه مزایای تمدن غرب را دریافت کنیم و آن را در اسلام هضم کنیم،
از این رو بایستی نهضتهای اسلامی ۱۰۰ سال اخیر را بشناسیم و همچنین روشنفکرهای امروز عرب را بشناسیم.
نکته: بایستی مشروطه و تاریخ مشروطیت را بدانیم تا بتوانیم نظر بدهیم که وضعیت امروز نتیجه چیست.
📔(معرفی کتاب تنبیه الامه مرحوم نایینی توضیح پروتکل مشروطیت و اینکه اولین کتاب فقه سیاسی میباشد.)
ما بایستی بعد عرفانی امام را بشناسیم.
امام تحصیلات آکادمی سیاسی روز را نداشت ولی با استفاده از فقه سنتی، انقلاب و روش فکری خود را از فلسفه استخراج کرد. همین آشنایی با دانش و آگاهی روز بود که پس از آن، انقلاب آمد.
⭕️امام فرمود:
(الاسلام هو الحکومه والاحکام اعراضها)
اینجا بود که امام تفاوت افعال ما، ذیل حکومت اسلام و ذیل حکومت جور را بیان نمود و تقابل اجتهادی امام با فرهنگ غرب مشخص گردید.
برای فهم کاری که امام انجام داد مراجعه شود به:
📔(کتاب منشور روحانیت امام خمینی)
📔(وصیتهای امام)
🚦@Westernstudies
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳