هدایت شده از رضا درگاهی فر
هوش مصنوعی و اینهمانی شخصی - دکتر احمد لهراسبی.pdf
1.72M
اسلایدهای ارائه دکتر لهراسبی - هوش مصنوعی و اینهمانی شخصی
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از رضا درگاهی فر
تراانسان گروی - دکتر رضا درگاهی فر.mp3
15.55M
تراانسانگروی - دکتر رضا درگاهیفر
(ارائه شده در مدرسه پاییزه ذهن و ماشین - 1403)
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از رضا درگاهی فر
تراانسان گروی - دکتر رضا درگاهی فر.pdf
2.6M
اسلایدهای ارائه دکتر درگاهیفر - تراانسانگروی
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از رضا درگاهی فر
هوش مصنوعی و آموزش و پرورش - دکتر حمید طالب.mp3
21.91M
هوش مصنوعی و آموزش و پرورش - دکتر حمید طالب
(ارائه شده در مدرسه پاییزه ذهن و ماشین - 1403)
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از رضا درگاهی فر
AI_and_Education.pdf
1.13M
اسلایدهای ارائه دکتر حمید طالب - هوش مصنوعی و آموزش
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از رضا درگاهی فر
آگاهی در ماشین ها - دکتر حنانه غلامی.mp3
30.94M
آآگاهی در ماشین - دکتر حنانه غلامی
(ارائه شده در مدرسه پاییزه ذهن و ماشین - 1403)
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از رضا درگاهی فر
آگاهی در ماشین - دکتر حنانه غلامی.pdf
391.6K
اسلایدهای ارائه دکتر حنانه غلامی - آگاهی در ماشین
@Reza_Dargahifar
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
✍️ مدرسه پائیزه فلسفه ذهن در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار شد.
روز دوم مدرسه پاییزه فلسفه ذهن با عنوان ذهن و ماشین امروز اول آذرماه در سالن اجتماعات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم با حضور علاقه مندان برگزار شد.
در این محفل علمی، حجه الاسلام دکتر هادی قهار با موضوع «وحدت آگاهی »
دکتر محمدرضا مرصعی با موضوع هوش مصنوعی و تجربههای نزدیک به مرگ
و دکتر مهدی ذاکری با موضوع استدلال اتاق چینی و هوش مصنوعی
به ایراد سخنرانی پرداختند.
همچنین به اطلاع میرساند روز اول مدرسه دیروز در دانشگاه قم با حضور اساتید مدعو برگزار شد.
#فلسفه_ذهن
#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
🌕 به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
🌱 فلسفۀ ذهن در سپهر فلسفی امروز بسیار اهمیت یافته است. نیز ازآنجاکه جزوی از مجموعۀ علوم شناختی است، با بسیاری از زمینههای دیگر رابطه دارد و سویههای حرکت و کاربردش از مسائل سنتی نسبت ذهن و بدن بسی فراتر رفته است. نیز میتوان گفت مسئلۀ ذهن-بدن در مسیر تکاملی خود، از چارچوبهای سنتی بیرون زده و بسط فراوان یافته است.
💫 اینجانب، رضا درگاهی فر، فارغ التحصیل دکتری فلسفۀ ذهن و دانش آموختۀ فلسفه و عرفان اسلامی در حوزۀ علمیه، و عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم و فناوریهای راهبردی دانشگاه قم، تصمیم دارم در صورت همراهی دیگر پژوهشگران و علاقمندان به زمینۀ دانشی فلسفۀ ذهن، گروهی تخصصی راهاندازی کنم تا در این گردهمآیی، ضمن شناسایی یکدیگر، بتوانیم با همیاری، فعالیتهایی علمی، شامل آموزش و پژوهش انجام دهیم.
🥀 فعالیت علمی اثربخش نیازمند همیاری و همافزایی است. اگر مخاطبی واقعی در کار نباشد، از برگزاری نشست و مدرسه و کارگاه علمی چه حاصل و چه سود؟
🌺 گره ز کار گروهی گشاده گردد زود🌺
بدین وسیله از پژوهشگران و علاقمندان به فلسفۀ ذهن، دعوت میکنم به گروه تخصصی «اهالی فلسفۀ ذهن» بپیوندند و در حرکت علمی پویا و پرنشاطی مشارکت کنند.
☄️ https://eitaa.com/joinchat/491914237C0bea7b6c58
✨در این گروه برنامههای علمی گروهی اجرا و اطلاعرسانی خواهد شد، مانند:
🔹 ارائۀ دروس فلسفۀ ذهن
🔹 گروه مطالعه (Reading Group)
🔹 محفل مقالهخوانی (Journal Club)
🔹 نشست و کرسی علمی
🔹 مدرسه فصلی
☀️ لطفا این پیام را به دیگر اهالی فلسفۀ ذهن، که میشناسید، برسانید.
هدایت شده از فلسفه ذهن
#هوش_مصنوعی و درک واقعیت به شیوهای ناانسانی (1)
🔆 نویسندگان کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده انسان پرسیدهاند: آیا هوش مصنوعی به بخشهایی از واقعیت پی میبرد که انسان از درک آن عاجز است؟ پاسخ ترجیحی آنها به این پرسش مثبت است؛ یعنی هوش مصنوعی، که یادگیرنده است و نوآور، به شیوۀ خودش مسائل را حل میکند. برای نمونه، برنامۀ شطرنج آلفازیرو در اواخر سال 2017 برنامۀ استاکفیش را، که نیرومندترین برنامه تا آن زمان بود، شکست داد. قدرت آلفازیرو به خاطر وسعت و سرعت پردازشش نبود؛ آفازیرو هیچ ترکیب یا راهبردی را از انسان وام نگرفته بود و به روش ویژهای رسیده بود که تمامًا نتیجۀ یادگیری هوش مصنوعی بود. حرکتهای آلفازیرو ناب و نامعمول بودند و در بیشتر موارد انسانها اصلًا آنها را ندیده بودند. آلفازیرو راهبرد را به معنای انسانی خودش دنبال نمیکرد و منطق خودش را داشت.
🔆 نمونۀ دیگر کشف آنتیبیوتیک تازهای در 2020 بود. هوش مصنوعی ویژگیهایی را از مولکولهای آنتیبیوتیک شناسایی کرد که پیشتر برای انسانها ناشناخته بودند و در هیچیک از دستهبندیها جای نمیگرفتند. عجیبتر این بود که هوش مصنوعی توانست روابطی را میان مولکولها بیابد که نهتنها برای انسان ناشناخته بودند، که دامنۀ درک انسان را به چالش میکشیدند. نکته در این است که هوش مصنوعی تنها دادهها را سریعتر پردازش نمیکرد، بلکه جنبههایی از واقعیت را مییافت که برای انسان ناشناخته بود یا شاید انسان هرگز بدون هوش مصنوعی نمیتوانست بشناسد.
🔆 نویسندگان پس از نقل نمونهای از متن تولید شده توسط جیپیتی3، چنین نتیجه گرفتهاند که در این شیوۀ جدید، جنبههایی اساسی از واقعیت، که انسان پیشتر نمیتوانست آنها را درک کند، آشکار شدهاند. آنها معتقدند هوش مصنوعی واقعیت را کاملاً متفاوت از انسان درمییابد و به نظر میرسد عملکرد آن نوید پیشرفت به سوی ماهیت و ذات اشیا را میدهد؛ چیزی که فیلسوفان و متکلمان و دانشمندان طی هزارهها تنها تا حدی در رسیدن بدان موفق بودهاند. با پیدایش هوش مصنوعی ناگزیریم با جنبههایی از واقعیت روبهرو شویم که پیشتر نمیشناختیم یا شاید هرگز هم کاملًا نشناسیم. وقتی هوش مصنوعی مدلی را میآموزد و به کار میگیرد که هیچ انسانی نمیتواند آن را بیابد یا بفهمد، آیا ما به سوی دانش پیش میرویم یا از آن دور میشویم؟ تا کنون فناوری روشهای پیشین ما را در توضیح و به نظم در آوردن جهان زیر سؤال نبرده بود.
🔆 بنابراین هستۀ دگرگونی مورد انتظار توسط هوش مصنوعی، فلسفی است؛ اینکه ما انسانها چگونه واقعیت را میبینیم و نقش خود را در آن چه میدانیم. هوش مصنوعی را خواه ابزار بینگاریم، یا شریک یا رقیب، تجربۀ ما را در مقام موجودات خردمند تغییر خواهد داد و رابطۀ ما را با واقعیت برای همیشه دگرگون خواهد ساخت. هوش مصنوعی جایگرین درک انسان از واقعیت و درک انسان از خودش خواهد شد. حال این پرسش دکارتی مطرح است که وقتی هوش مصنوعی «میاندیشد» یا کاری شبیه اندیشیدن انجام میدهد، ما چه خواهیم بود؟
📗 اریک اشمیت، هنری کیسینجر و دانیل هوتنلاکر، عصر هوش مصنوعی و آیندۀ انسان، ترجمۀ پوریا هامونی، سروش، 1402.
🖊 رضا درگاهیفر
@PhilMind
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی و انجمن علمی فلسفه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار میکنند:
💢 سلسله نشست های آگاهی در علوم شناختی
👤 ارائه کنندگان
دکتر مهدی ذاکری
دکتر مهدی همازاده
محمدمهدی ستوده
حسین شهیدی خواه
دکتر احمدرضا همتی
دکتر محسن بشیری
دکتر محمد سادات منصوری
سیدمهدی قمقام
🗓سه شنبه ها
⏰ ساعت 12:30 تا 14
📍مکان: دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده الهیات، تالار امام هادی (ع)
پیوستن به کانال رویداد:
تلگرام - ایتا
@Agahi_Shenakhti
هدایت شده از فلسفه ذهن
💥 ابهام در چگونگی ظهوریافتن (emergence#) آگاهی از تجمیع ذرات ناآگاه، برخی را به سمت این دیدگاه کشانید که #آگاهی در همان ذرات بنیادین وجود دارد (panpsychism#) و قرار نیست از ترکیب پیچیده مجموعهای از ذرات ناآگاه، یکمرتبه پدید آید (#پنسایکیزم)
💥نسخهای از پنسایکیزم که #تجربه_پدیداری را ساختهشده و تشکیلیافته از تجمیع حقایق خُرد پدیداری میداند، آگاهی را بعنوان یک عنصر بنیادین در خردترین سطح جهان در نظر میگیرد که در تمامی موجودات بنحوی وجود دارد. این نسخه مذکور البته با مشکلی جدی به نام #مسئله_ترکیب (combination problem) مواجه است: چگونه تعدادی تجربه جداگانه میتوانند ترکیب شده و منجر به یک تجربه واحد متمایز شود؟ فاعلیتهای چندگانهای که در چند حقیقت خردپدیداری وجود دارند، چگونه در فاعل واحدی (مثل یک انسان دارنده تجربه کلان پدیداری) وحدت پیدا میکند؟
💥نسخه پنسایکیزم نوظهورگرا اما #آگاهی_پدیداری انسانها و حیوانات را اساساً مستقر در سطح خرد نمیداند. بلکه طبق این دیدگاه، ارتباط و تعامل بین حقایق آگاه در سطح خرد، بنحوی علّی باعث نوظهوریافتن آگاهی در سطح کلان میشود.
💥پنسایکیستهای نوظهورگرا خود را از نوظهورگرایی صرف برتر میدانند؛ چرا که طبق دیدگاه ایشان، پدیده نوظهوریافته از سنخ همان حقیقت پایهای است و در سطح پایه، پیچیدگی آگاهی خرد موجب ظهوریافتگی آگاهی کلان پدیداری میشود. در حالی که نوظهورگرایی صرف، سطح پایه را از سنخ نوروبیولوژی در نظر میگیرد که پیچیدگیهای این سطح منجر به ظهوریافتگی آگاهی خواهد شد.
طبیعتاً سنخ آگاهی از سنخ حقایق مربوط به سطح نورونی و شیمیایی و ... کاملاً متفاوت است و تبیین اینکه چطور نوع خاصی از آرایش و پیچیدگی سطح مغز به ظهور آگاهی میانجامد، بسیار دشوار مینماید. طبق این دیدگاه اگر حقایق سطح پایه نیز از سنخ آگاهی باشند، ظهوریافتن آگاهی کلان پدیداری از پیچیدگی آن سطح پایه، مقبولتر و تبیینپذیرتر است.
💥برای مثال میتوان به دفاعیه گلن استراسون از پنسایکیزم نوظهورگرایانه اشاره کرد که برقراری رابطه بین محصول ظهوریافته و سطح تولیدکننده آن را با استفاده از مجموعه واحدی از مفاهیم به اندازه کافی همگن، امکانپذیر میداند که قرار نیست بین سطح غیر تجربهای/غیرآگاه و سطح تجربهای/آگاه پل بزند. اما بسیار دشوار است که آگاهی را برآمده و نوظهوریافته از حقایقی غیر تجربهای ترسیم کنیم. استراسون بدین ترتیب استدلال میکند که فقط با این فرض که آگاهی انسان و حیوان از اشکال اساسیتر آگاهی برآمده باشد، از پس مشکل تبیینی آن بر خواهیم آمد. (See: Strawson, G, 2006, “Realistic Materialism: Why Physicalism Entails Panpsychism”, Journal of Consciousness Studies, 13(10–11): pp. 18–20.)
@PhilMind