eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
625 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰چطور میتوان در حوادث ثابت قدم بود❓ 💢قرآن كریم این هنر علمی را دارد كه تحلیل كند كه اگر كسی شبانه ‌روز به فكر این بود كه مشكل دیگری را «لله تعالی» حلّ كند، او در حقیقت دارد مشكل خودش را حلّ می ‌كند. 🔸️این آیه ‌ای كه در بخش ‌های پایانی سوره مباركه «بقره» است این است كه ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ﴾(بقره/۲۶۵) آن ‌گاه ثوابی برایشان ذكر كرد، بهشت برایشان ذكر كرد، پاداشی ذكر كرد. 🔹️از این كار, فقیه وجوب یا استحباب می ‌فهمد، حق با اوست؛ آ‌ن كسی كه موعظه ‌ای فكر می ‌كند می ‌بیند كه ثواب قیامت است، آن هم حق با اوست؛ 👈اما آنكه در فنّ اخلاق كار می ‌كند، می ‌گوید اگر كسی كار خیر كرد آیه قبل از اینكه بگوید ثواب دارد و او بهشت می‌ رود فرمود: ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛(بقره/۲۶۵) یعنی اگر كسی كار خیری كرد مثل آن است كه این درخت بتواند حركت كند، كنار نهر برود، یك سطل آب از نهر بگیرد و به ریشه خودش بدهد، این درخت دارد موقعیت خودش را تثبیت می ‌كند! مگر نباید ما ثابت‌ قدم باشیم و در حوادث نلغزیم؟ چطوری ثابت ‌قدم بشویم؟ ✔وضو كه می ‌گیریم در هنگام مسح پا به ما گفتند مستحب است این دعا را بخوانیم: «اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِی عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ»،(من لا یحضره الفقیه،ج۱،ص۴۳) هر عضوی را كه در وضو می‌ شوییم یا مسح می ‌كشیم یك ذكر و دعایی دارد، مسح پاها این دعا را دارد: «ثَبِّتْنِی عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ» آن روزهایی كه پا می ‌لغزد ما برای اینكه نلغزیم راهی داریم یا نداریم؟ ✳ این اعمال دینی, این اعتقادات دینی، ما را ثابت قدم می ‌كند دیگر نمی ‌لغزیم، وقتی نلغزیدیم در قیامت هم نمی ‌لغزیم. 👈 این ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ خیلی پیام دارد! این غیر از این است كه ثواب دارد, غیر از این است كه به ما بهشت می ‌دهند, ما مثل یك درخت متحرّك هستیم! مشكل درخت این است كه قدرت حركت ندارد ما مثل یك درخت متحرّك هستیم كه اگر بتوانیم كار خیر انجام بدهیم موقعیت و ریشه خود را تثبیت می ‌كنیم، همین! «و ثبّتنی» همین است، آن وقت دیگر آدم نمی ‌لغزد هر روز یك طرف برود، هر روز یك جا برود این چنین نیست، آن وقت ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾(رعد/۲۸) هم همین است. 📚تفسیر علامه جوادی آملی 🆔️ @zendegi_filsofaneh
💎 گاندی می گوید: 🔸️اكثر انسانها حتي جسارت دور ريختن لباسهايي كه مدتهاست بدون استفاده در كمدهايشان آويخته شده را ندارند 🔘بعد از آنها توقع داريم كه باورهاي غلطي را كه قرن هاست در ذهنشان زنجير شده است به راحتي كنار بگذارند و دور بريزند ...!!! 🔹️جهل نرمترين بالشي ست كه بشر ميتواند سر خود را بگذارد و آرام بخوابد! 🆔️ @zendegi_filsofaneh
✨امام_باقر علیه السلام فرمودند: با ذکر گفتن بسیار در تنهایی هایت، رقت قلب بجوی. 📚تحف العقول ص ۲۸۵ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
منظور از خودِ واقعی انسان چیست؟ 🔻چگونه انسان می تواند خودِ واقعی خود را پیدا کند؟ قُلْ انَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِروا انْفُسَهُمْ(زمر/۱۵) 👈قرآن می‌گوید که بزرگترین باختنها و بزرگترین باختن در قمارها این است که انسان «خود» را ببازد. 🤔آیا زمانی که خلوت برایت رخ دهد که اجباراً در خلوت بروی و یا اختیاراً از مردم جدا شوی، از تنهایی وحشت می‌کنی یا نمی‌کنی؟ ✔کدام یک از ما هستیم که ده شبانه روز در یک جا تنها باشیم و حوصله‌مان سر نرود؟ حبس تک سلولی بالاترین حبسهاست، چون آدم تنها می‌ماند. 🔘اگر خودت را یافته بودی و خودت را درک کرده بودی [چنین حالتی پیدا نمی‌کردی] 🔸️اگر توخودت را کشف کرده بودی، وقتی در خلوت با خودت بودی نیازی به هیچ چیز نداشتی. 🔹️اینکه در خلوت وحشت می‌کنی برای این است که با خودت هم نیستی، خودت را هم گم کرده‌ای، خودت را باخته‌ای. ✅این است که روح و حقیقت عبادت که توجه به خداست، بازیافتن خود واقعی است. انسان خود حقیقی‌اش را در عبادت و در توجه به ذات حق پیدا می‌کند و می‌یابد 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۰۶_۲۰۵ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خودت را برتر از آن بدان که به پستی گناه تن بدهی ✔در روح خودت احساس عظمت بکن ✔احساس زیبایی بکن ✔احساس شخصیت بکن 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸اگر زلال باشیم 🍃دنیا با تمام زیبایی 🌸و خدا با تمام عظمتش 🍃در ما منعکس و متجلی میشود 🌸این اصل انسانیت است. 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه «ما» شدن «من» ها چیست؟ 🔻همدردی انسانها با یکدیگر از چه راهی ممکن است؟ ✔ این «من» آن وقت واقعاً و حقیقتاً تبدیل به «ما» می‌شود که قبلًا تبدیل به «او» شده باشد یعنی همان نظریه عرفا. 🔸️ «من» بدون آنکه قبلًا تبدیل به «او» شده باشد تبدیل به «ما» نمی‌شود. راه «ما» شدن «من» ها این است که اول «من» ها «او» بشوند، یعنی ایمان به خدا پیدا شود: 🔹️قُلْ یا اهْلَ الْکتابِ تَعالَوْا الی کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ اِلّا نَعْبُدَ الَّا اللهَ وَ لانُشْرِک بِهِ شَیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللهِ.. 🔘بیایید همه «ما» شویم، اما به چه وسیله؟ به وسیله یک ایمان، به وسیله یک ایده، به وسیله یک کلمه: خدا، خدای ما. ✅بیایید «ما» بشویم، اما اول باید همه «او» بشویم. وقتی که «او» شدیم یعنی این مَنّیت ما در مقابل «او» از بین رفت و همه یکرنگ شدیم، آن وقت است که می‌توانیم همه «ما» باشیم. ✳ وقتی که به سوی «او» رفتیم و «او» شدیم، آنوقت «ما» می‌شویم. در این هنگام بعضی، بعضی دیگر را رب خود (یعنی خدای خود) انتخاب نکند، صحبت آقایی و نوکری از میان برود، صحبت استثمارگر و استثمارشده از بین برود، صحبت بالا و پایین از میان برود. ⚪در نماز، بعد از آنکه خدا را حمد و ستایش می‌کنیم: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ..، خدا را مخاطب قرار می‌دهیم. من تنها دارم نماز می‌خوانم و نماز من فُرادی‌ است. می‌خواهم بگویم خدایا تو را پرستش می‌کنم و از تو کمک می‌خواهم، ولی این‌طور می‌گویم: ایاک نَعْبُدُ وَ ایاک نَسْتَعینُ خدایا «ما» فقط تو را پرستش می‌کنیم و «ما» فقط از تو یاری می‌جوییم. نمی‌گوییم «من» فقط تو را پرستش می‌کنم. در آخر نماز هم می‌گوییم: السَّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللهِ الصّالِحینَ. 👈بنی آدم هرگاه یک روح و یک ایمان بر آنها حاکم شد، یعنی وقتی که «من» های ایشان در یک «او» و در یک ایمان حل شد و «من» برایشان باقی نماند، با یکدیگر همدردی دارند. در آن وقت است که: ❤چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار 📚استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۸۷_۲۸۲ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تقدم عدالت و رعایت حقوق دیگران بر ایثار 👈بسیاری از کارهای ما هم که اسمش را عاطفه می‌گذاریم عاطفه نیست، نوعی خودخواهی است که اسم عاطفه و انسانیت روی آن می‌گذاریم. 🔻معنای حقیقی عاطفه چیست؟ ✅معنای عاطفه این است که انسان از حق مشروع خود به نفع دیگری استفاده کند. چنین آدمی باید کلاس قبل از این را طی کرده باشد. کلاس قبل از این کدام است؟ این است که به حقوق مردم تجاوز نکند و حقوق آنها را محترم شمارد و حق خود را استیفا کند و بعد، از حق مشروع خود به نفع مردم استفاده کند. هرکسی این کار را کرد، به این [خصلت او] عاطفه اجتماعی می‌گویند. 🔘بعضی از ما خصلتی داریم و یا به خودمان می‌بندیم و اسمش را «مهمان نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: ما مرد هستیم و درِ خانه مرد باز است! همیشه یک مهمان می‌آید و دیگری می‌رود. برای ناهار و شام، مهمان دارد و مهمان شبْ خواب هم به خانه‌اش دعوت می‌کند. این فی حدذاته خوب است، ولی از طرف دیگر یک ملاحظه‌ای را نمی‌کنیم. بسا هست که به آن زنی که در خانه ما هست که ما شرعاً حق نداریم به او فرمان بدهیم و او آزاد و مختار است که اگر میلش باشد، در خانه ما کار کند- فشارها و زحمتهایی را تحمیل می‌کنیم و اسمش را «مهمان نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: درِ خانه ما باز است و ما مهمان نواز هستیم! مهمان نوازی‌ای که مستلزم ظلم به یک انسان باشد، مهمان نوازی نیست. ⏪پس اینها هم عاطفه اجتماعی نیست. بله، اگر واقعاً کاری به مرحله ایثار برسد، آن چیز دیگری است. انسانی که می‌خواهد عملش بر اساس عاطفه اجتماعی باشد، اول باید از مرحله عدالت بالاتر بیاید، یعنی عادل باشد و به حقوق مردم تجاوز نکند، آنگاه اگر می‌خواهد از حقوق مشروع خود ایثار کند مانعی ندارد پس عاطفه آن وقت عاطفه است و ایثار آن وقت ایثار است که برای خودنمایی و از روی خودخواهی نباشد 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۶۴_۲۶۱ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
💢«قدرت واقعی» کدام است؟ تفاوت روح مقتدر و روح ضعیف چیست؟ ‌ 🔘قدرت آن است که انسان به کمک دیگران بشتابد. یک روح مقتدر آن است که به فرزندان خود می‌گوید: کونا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلومِ عَوْناً. علی علیه السلام خطاب به دو فرزند عزیزش امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) می‌فرماید: فرزندان من! همیشه قدرت و نیروی شما به کمک مظلوم و به ستیزه با ظالم بشتابد. این کار [ناشی از] قدرت است. ✔ کینه توزی‌ها، حسادتها، بدخواهی‌ها همگی ناشی از ضعف است. آدمی که دلش می‌خواهد دائماً از همه مردم انتقام بگیرد و بدِ همه مردم را می‌خواهد و آن کسی که سادیسم دارد و همیشه می‌خواهد آزارش به دیگران برسد، کارهایش از قدرت نیست، بلکه ناشی از ضعف است. انسان هرچه مقتدرتر باشد، حسد و کینه‌اش کمتر است. 🔸️جمله‌ای از امام حسین علیه السلام برای شما نقل می‌کنم: الْقُدْرَةُ تُذْهِبُ الْحَفیظَةَ 🔹️جمله خیلی عجیبی است و بر ملاحظات روانی بسیار دقیقی بنا شده است. می‌فرماید: قدرت کینه را از بین می‌برد؛ یعنی وقتی انسان در خودش احساس قدرت کند، نسبت به دیگران کینه ندارد. در نقطه مقابل، آدمِ ضعیف است که همیشه کینه دیگران‌ را در دل دارد؛ آدم ضعیف است که همیشه نسبت به دیگران حسادت می‌ورزد 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۵۱_۲۵۰ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ 🎥پاسخ را بشنویم از زبان استاد شهید مطهری 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️چـادُرَت را بِتِکان، روزۍ ما را بِفرست... ▪️اي که روزۍ دوعـالَـم، هَمه از چـادُرِ تُـوسـت... 🖤 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤فاطمه علیها‌السلام وجود کاملی بود... ▪️طبیعی است که ادراک چنین انسان کامل و جامعی آسان نباشد، از این رو شناخت حقیقت آن ذات نورانی از ما خواسته نشده است؛ 🖤اما باید با معرفت شخصیت و ویژگی‌های فاطمی‌اش به قدر ظرفیت خود از این کوثر الهی بهره ببریم و خود را به آن انسان عرشی نزدیک و شبیه نمائیم. 📚آیت‌الله جوادی آملی، فاطمه (س) اسوه بشر، صفحه ۱۱۰ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
اهل بصیرت با امداد نیروی قدسی که به آنها عطا شده، میشنوند؛می اندیشند؛ نگاه می کنند؛ می بینند و از عبرت ها، بهره میگیرند ⬅️و آن گاه راه های روشنی را می پیمایند و بدین ترتیب، از افتادن در پرتگاه ها و لغزش گاه ها در امان می مانند. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۹، ص ۱۵۸ ✍در واقع، بصیرت و بینش، نوری درونی است که شخص با آن نور، در میان مردم، زندگی میکند؛ چنان که قرآن کریم فرموده است: ☀️«وجَعَلنا لَهُ نُوراً یمشِی بِهِ فِی النّاسِ».(انعام/۱۲۲) 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز حماسه 9 دیماه ، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت ، گرامی باد. 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اگر قصد انسان بالا رفتن و اوج گرفتن بود، عمل او نیز بالا میرود ✍در روایت است که انسان گاهی یک عمل خیر را به قصد قربت انجام می‌دهد، مثلًا به قصد قربت و واقعاً «قربةً الی الله» از یک نفر دستگیری می‌کند. این عمل او می‌شود یک عمل نورانی و در مقامات بالا جای می‌گیرد. 👈ولی بعد شیطان وسوسه می‌کند، با این که در حین عمل قصد ریا نداشته و ریا هم نکرده و عملش پاک بوده اما ریای بعد از عمل می‌کند. در مجلسی می‏‌نشیند، یک خیال در ذهن اوست. این خیال مثل یک گربه‌‏ای که او را در یک جوال کرده باشند و می‌خواهد بیرون بیاید، می‌خواهد زود خودش را بیرون بیندازد و به مردم بگوید که «بله، اطلاع پیدا کردیم فلان کس گرفتار است، ما هم به نوبه خودمان کمک کردیم.» ✔دستور می‌رسد یک درجه عمل او را پایین بیاورید. [این کار تکرار می‌شود.] 💥دفعه سوم دستور می‌رسد که آن عمل را از بالا بردارید و بگذارید در سجّین، در جهنم، یعنی عملی می‌شود در ردیف شراب‌خواری. همان عملی که در ابتدا بالا رفت، می‌گویند آن را پایین بیاورید. ⏪پس اعمال انسان یک نظام واقعی دارد. برای این که عمل انسان بالا رود باید قصد انسان بالا رفتن باشد. این همان است که به آن «قصد قربت» می‌گوییم. برای این که عمل انسان بالا برود باید نیت انسان خالص باشد و قصد بالا رفتن داشته باشد، و الّا محال است انسان قصد بالا رفتن نداشته باشد و عمل او بالا برود. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۴، ص۱۵۴_۱۵۳ 🆔️ @zendegi_filsofaneh