eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
625 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تقدم عدالت و رعایت حقوق دیگران بر ایثار 👈بسیاری از کارهای ما هم که اسمش را عاطفه می‌گذاریم عاطفه نیست، نوعی خودخواهی است که اسم عاطفه و انسانیت روی آن می‌گذاریم. 🔻معنای حقیقی عاطفه چیست؟ ✅معنای عاطفه این است که انسان از حق مشروع خود به نفع دیگری استفاده کند. چنین آدمی باید کلاس قبل از این را طی کرده باشد. کلاس قبل از این کدام است؟ این است که به حقوق مردم تجاوز نکند و حقوق آنها را محترم شمارد و حق خود را استیفا کند و بعد، از حق مشروع خود به نفع مردم استفاده کند. هرکسی این کار را کرد، به این [خصلت او] عاطفه اجتماعی می‌گویند. 🔘بعضی از ما خصلتی داریم و یا به خودمان می‌بندیم و اسمش را «مهمان نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: ما مرد هستیم و درِ خانه مرد باز است! همیشه یک مهمان می‌آید و دیگری می‌رود. برای ناهار و شام، مهمان دارد و مهمان شبْ خواب هم به خانه‌اش دعوت می‌کند. این فی حدذاته خوب است، ولی از طرف دیگر یک ملاحظه‌ای را نمی‌کنیم. بسا هست که به آن زنی که در خانه ما هست که ما شرعاً حق نداریم به او فرمان بدهیم و او آزاد و مختار است که اگر میلش باشد، در خانه ما کار کند- فشارها و زحمتهایی را تحمیل می‌کنیم و اسمش را «مهمان نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: درِ خانه ما باز است و ما مهمان نواز هستیم! مهمان نوازی‌ای که مستلزم ظلم به یک انسان باشد، مهمان نوازی نیست. ⏪پس اینها هم عاطفه اجتماعی نیست. بله، اگر واقعاً کاری به مرحله ایثار برسد، آن چیز دیگری است. انسانی که می‌خواهد عملش بر اساس عاطفه اجتماعی باشد، اول باید از مرحله عدالت بالاتر بیاید، یعنی عادل باشد و به حقوق مردم تجاوز نکند، آنگاه اگر می‌خواهد از حقوق مشروع خود ایثار کند مانعی ندارد پس عاطفه آن وقت عاطفه است و ایثار آن وقت ایثار است که برای خودنمایی و از روی خودخواهی نباشد 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۶۴_۲۶۱ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
💢«قدرت واقعی» کدام است؟ تفاوت روح مقتدر و روح ضعیف چیست؟ ‌ 🔘قدرت آن است که انسان به کمک دیگران بشتابد. یک روح مقتدر آن است که به فرزندان خود می‌گوید: کونا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلومِ عَوْناً. علی علیه السلام خطاب به دو فرزند عزیزش امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) می‌فرماید: فرزندان من! همیشه قدرت و نیروی شما به کمک مظلوم و به ستیزه با ظالم بشتابد. این کار [ناشی از] قدرت است. ✔ کینه توزی‌ها، حسادتها، بدخواهی‌ها همگی ناشی از ضعف است. آدمی که دلش می‌خواهد دائماً از همه مردم انتقام بگیرد و بدِ همه مردم را می‌خواهد و آن کسی که سادیسم دارد و همیشه می‌خواهد آزارش به دیگران برسد، کارهایش از قدرت نیست، بلکه ناشی از ضعف است. انسان هرچه مقتدرتر باشد، حسد و کینه‌اش کمتر است. 🔸️جمله‌ای از امام حسین علیه السلام برای شما نقل می‌کنم: الْقُدْرَةُ تُذْهِبُ الْحَفیظَةَ 🔹️جمله خیلی عجیبی است و بر ملاحظات روانی بسیار دقیقی بنا شده است. می‌فرماید: قدرت کینه را از بین می‌برد؛ یعنی وقتی انسان در خودش احساس قدرت کند، نسبت به دیگران کینه ندارد. در نقطه مقابل، آدمِ ضعیف است که همیشه کینه دیگران‌ را در دل دارد؛ آدم ضعیف است که همیشه نسبت به دیگران حسادت می‌ورزد 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۵۱_۲۵۰ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ 🎥پاسخ را بشنویم از زبان استاد شهید مطهری 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️چـادُرَت را بِتِکان، روزۍ ما را بِفرست... ▪️اي که روزۍ دوعـالَـم، هَمه از چـادُرِ تُـوسـت... 🖤 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤فاطمه علیها‌السلام وجود کاملی بود... ▪️طبیعی است که ادراک چنین انسان کامل و جامعی آسان نباشد، از این رو شناخت حقیقت آن ذات نورانی از ما خواسته نشده است؛ 🖤اما باید با معرفت شخصیت و ویژگی‌های فاطمی‌اش به قدر ظرفیت خود از این کوثر الهی بهره ببریم و خود را به آن انسان عرشی نزدیک و شبیه نمائیم. 📚آیت‌الله جوادی آملی، فاطمه (س) اسوه بشر، صفحه ۱۱۰ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
اهل بصیرت با امداد نیروی قدسی که به آنها عطا شده، میشنوند؛می اندیشند؛ نگاه می کنند؛ می بینند و از عبرت ها، بهره میگیرند ⬅️و آن گاه راه های روشنی را می پیمایند و بدین ترتیب، از افتادن در پرتگاه ها و لغزش گاه ها در امان می مانند. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۹، ص ۱۵۸ ✍در واقع، بصیرت و بینش، نوری درونی است که شخص با آن نور، در میان مردم، زندگی میکند؛ چنان که قرآن کریم فرموده است: ☀️«وجَعَلنا لَهُ نُوراً یمشِی بِهِ فِی النّاسِ».(انعام/۱۲۲) 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز حماسه 9 دیماه ، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت ، گرامی باد. 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اگر قصد انسان بالا رفتن و اوج گرفتن بود، عمل او نیز بالا میرود ✍در روایت است که انسان گاهی یک عمل خیر را به قصد قربت انجام می‌دهد، مثلًا به قصد قربت و واقعاً «قربةً الی الله» از یک نفر دستگیری می‌کند. این عمل او می‌شود یک عمل نورانی و در مقامات بالا جای می‌گیرد. 👈ولی بعد شیطان وسوسه می‌کند، با این که در حین عمل قصد ریا نداشته و ریا هم نکرده و عملش پاک بوده اما ریای بعد از عمل می‌کند. در مجلسی می‏‌نشیند، یک خیال در ذهن اوست. این خیال مثل یک گربه‌‏ای که او را در یک جوال کرده باشند و می‌خواهد بیرون بیاید، می‌خواهد زود خودش را بیرون بیندازد و به مردم بگوید که «بله، اطلاع پیدا کردیم فلان کس گرفتار است، ما هم به نوبه خودمان کمک کردیم.» ✔دستور می‌رسد یک درجه عمل او را پایین بیاورید. [این کار تکرار می‌شود.] 💥دفعه سوم دستور می‌رسد که آن عمل را از بالا بردارید و بگذارید در سجّین، در جهنم، یعنی عملی می‌شود در ردیف شراب‌خواری. همان عملی که در ابتدا بالا رفت، می‌گویند آن را پایین بیاورید. ⏪پس اعمال انسان یک نظام واقعی دارد. برای این که عمل انسان بالا رود باید قصد انسان بالا رفتن باشد. این همان است که به آن «قصد قربت» می‌گوییم. برای این که عمل انسان بالا برود باید نیت انسان خالص باشد و قصد بالا رفتن داشته باشد، و الّا محال است انسان قصد بالا رفتن نداشته باشد و عمل او بالا برود. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۴، ص۱۵۴_۱۵۳ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 برای عمل هر چه بیشتر به وصیت شهید سردار سلیمانی 👈 مراقب حربه هایی که دشمن از طریق فضای مجازی ✔ برای نابودی فرزندان این مملکت دارد، باشیم 🔺️نشر حداکثری 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴انا لله و انا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی ، فیلسوف مجاهد ،عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم 🆔️ @zendegi_filsofaneh
💢اولین اثر توحید در زندگی انسان، سلامت روان است 🔘انسان اگر حکومت یک آرزوی اصلی [را بپذیرد] که همه آرزوهای دیگرش تحت‌الشعاع و در راه و مسیر آن آرزو باشد، فقط یک ایده را دنبال کند و همه ایده‌های دیگر در مسیر و طریق آن ایده قرار بگیرد، این آدم از نظر روان‌شناسی دارای شخصیتی است سالم؛ یعنی وحدت شخصیت خودش را حفظ کرده و روحش تجزیه نشده است؛ روحش قطعه قطعه، تکه تکه و پاره پاره نشده است. 🔻چطور می‌شود که روح انسان چند قطعه و چند پاره و چند تکه بشود؟ 👈وقتی که فکرها و اندیشه‌های مختلف، هدف‌های مختلف، آرزوهای متضاد و ناسازگار و به تعبیر قرآن بدخو، بداخلاق آن را فراگیرد؛[یعنی قسمتی از قلمرو روحش را فلان آرزو، فلان میل، فلان شهوت با قدرت تمام به خودش اختصاص داده است] ✔ همین آدم که در اینجا یک میل شدید قسمتی از روحش را به خودش اختصاص داده، یک میل شدید دیگر نسبت به چیز دیگر قسمت دیگر روحش را به خودش اختصاص داده است؛ یک جای دیگرِ روحش را عقده‌ها، کینه‌ها، خشم‌ها، غضب‌ها به خودش اختصاص داده است؛ یک قسمت دیگر روحش را چیز دیگر، و هرکدام از اینها شعبه‌ای می‌شود. و احیانا قسمتی از روحش را ایمانِ ضعیف به خود اختصاص داده است . ⏪اگر یک انسان روحش قطعه قطعه و پاره پاره باشد و هر قسمتی از روحش به جایی برود، گذشته از این که این خودش مایه بدبختی وبیچارگی است، چنین انسانی هیچ وقت نمی‌تواند یک کار اساسی انجام بدهد. جامعه‌ای هم که از چنین افرادی به وجود بیاید یک جامعه بیمار است. ✅اما اگر انسان واقعا به خدا ایمان بیاورد و توحید نظری او توحید حسابی باشد [وحدت در روح او پیدا می‌شود.] اغلب ایمان‌ها که یک مبنای حسابی ندارد، ایمان‌های تقلیدی است. ولی اگر انسان ایمان تحقیقی یعنی ایمان متکی به منطق و استدلال و اصول پیدا کند، خاصیت ایمان و اعتقاد به خدای یگانه پیدایش وحدت و به قول عرفا حالت جمعی در روان خود انسان است. 📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۲۲_۲۰ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه وصول به اوج محبّت و معرفت 🔺️وجود انسان را مى‌توان به هرمى تشبیه کرد که از قاعده‌اى آغاز مى‌شود و به سوى نقطه‌اى پیش مى‌رود. 💥در قاعده این هرم، شناخت‌ها و محبّت‌هاى فراوانى وجود دارد؛ از محبّت‌ها، محبّت پدر، مادر، همسر، استاد، دوست، همسایه و محبّت همه کسانى که به او احسانى کرده‌اند یا امرى را به او آموخته‌اند، و از شناخت‌ها نیز از علوم گوناگون دینى همچون فقه، اصول، عقاید، اخلاق و عرفان گرفته تا هر رشته علمى که بتواند در جهت کمال به انسان کمک کند. این شناخت‌ها و محبّت‌هاى فراوان در سطح قاعده وجود آدمى، گسترده و پخش است. ✳در سیر و سلوک به سوى کمال، باید از قاعده آغاز کرد؛ ولى باید به سوى رأس هرم که همان محبّت و شناخت خدا است، پیش رفت. ✔طبیعى است که آدمى در ابتدا پدر و مادر خویش را دوست مى‌دارد و به خویشان و دوستانش محبّت مى‌ورزد؛ امّا این‌ها باید پالایش شود. اگر محبّت‌هایى با محبّت خدا و اولیاى خدا در تنافى باشد، باید حذف شود. ✅دوستانى را باید برگزید که کمالاتشان بر جهات منفی‌شان برترى داشته باشد؛ دوستانى که در راه محبّت خدا و اولیاى او گام بر مى‌دارند. 👈اگر دوستان و خویشانى داریم که رفتار غالبشان با رفتار اولیاى خدا نمی‌سازد، رشته محبّت و دوستى با ایشان باید قطع شود: 🔹️قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهاد فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حتّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ ؛(توبه/۲۳) 🔸️بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما و اموالى که به دست آورده‌اید، و تجارتى که از کساد شدنش مى‌ترسید، و خانه‌هایى که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب‌تر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما فرود آورد، و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمی‌کند. ⏪این کثراتى که در قاعده وجود دارد، از دو محور به طرف وحدت پیش مى‌رود تا در یک نقطه به هم مى‌رسند؛ نقطه‌اى که حتّى در آن، محبّت به امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف نیز اصالت خود را از دست مى‌دهد. در آن مقام، امام زمان(علیه السلام) را نیز از این جهت دوست مى‌داریم که بنده صالح و شایسته خدا است. به او عشق مى‌ورزیم، چون وجودش، شعاعى از وجود او است. اصالت فقط براى یک نقطه است: قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ ؛(انعام/۹۱) بگو: خدا؛ سپس بقیه را واگذار. ✍بیانات علامه مصباح یزدی 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا