eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صراط رستگاری ▫️ اگر كسی حق‌ مدار بود, عقل‌ مدار بود و عدل ‌محور بود، سعی می ‌كند جهانی را عاقل و عادل كند. وجود مبارك حسین‌بن‌علی در تمام سخنرانی ‌های خود جز چیزی نگفته بود جز و چیزی نگفته بود. ▫️ این زیارتنامه ‌هایی كه می‌ خوانیم ما را مأمور و موظف می ‌كند كه به این عمل كنیم. در زیارتنامه ‌های حضرت می خوانیم: «وَ دَعَوْتَ‏ ﴿إِلى‏ سَبِیلِ‏ رَبِّكَ‏ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾» و در بخشی از زیارت‌ ها می‌ خوانیم: «لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ»؛ وقتی كه شما گفتی «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی» من نبودم كه با بدنم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون با عقلم, با درایتم, با هوشم, با «سمع» و «بصر» و «فؤاد» خود شما را یاری می ‌كنم؛ یعنی مكتب عقل‌مدار شما را می ‌فهمم, مكتب عدل‌محور شما را می ‌فهمم و عمل می ‌كنم. ▫️ اگر به ما گفتند دعا در كنار قبّه آن حضرت مستجاب است و اگر گفتند شفا در تربت اوست و اگر گفتند صدها بركت به وسیله حسین ‌بن ‌علی نصیب جامعه اسلامی شده است، همه اینها تفسیر عملی این دو عنصر محوری است. ▫️ شما روایات عقل را نگاه كنید, روایات عدل را نگاه كنید، بعد آنچه درباره زیارت حضرت و برنامه‌ های حسین ‌بن‌ علی(سلام الله علیهما) هست را بررسی كنید، می ‌بینید همه اینها تفسیر عقل و عدل است. اگر بركات فراوانی در عقلانیت جامعه هست آن بركات را در زیارت حضرت سیدالشهداء می ‌بینید; یعنی راه عاقل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ راه عادل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ آ‌ن‌كه عاقل است از مسیر حسین ‌بن ‌علی دارد به كمال می‌ رسد و آن‌كه عادل می ‌شود از مسیر حسین ‌بن‌ علی است. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
مَسخِ انسان تربیت نیست ✔تربیت انسان نمی‌تواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد . 🔸️ هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخابِ من همراه نباشد ، در واقع مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود . ⬅️و این است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی ، ارزش نخواهد داشت ، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
من پناهی جز تو در محشر ندارم یا حسین‌علیه‌السلام ❤ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🔻 سیدالشهدا (ع) تعابیری دارند که اگه من نگم اینا رو امام حسین‌علیه‌السلام گفته ،خیلی ها میگن این حرفها چیه ؟ ما قبول نداریم این حرفها رو❗️ 🎙استاد حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔️@rahimpoor_azghadi 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢کسی که فقط چکُش در اختیار دارد، همه ی دنیا را میخ می‌بیند ✔تماشای مداومِ یک رسانه یا شبکه ی خبری خاص ✔مطالعه ی پیوسته ی کتاب‌ها یا نشریات خاص ✔گوش کردنِ مداومِ یک سخنرانیِ خاص ✔شرکت کردنِ مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبیِ خاص 👈و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودی‌های مغز به روی تنوعات فکریِ عالَم، و فقط یک مَجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن ⏪ به تدریج و چه‌بسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک رُباتِ برنامه‌ریزی شده توسط دیگران (به ویژه صاحبان زَر و زور) تبدیل می‌کند. ✅ زندگیِ انسانی، یعنی باز کردنِ مجراهای مختلف در ذهن، و مواجه ی 🔸️آگاهانه 🔸️فعالانه و 🔸️نقادانه با طرز تفکرات مختلف ... 💬آبراهام مزلو 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 نظام آموزشی جاهل پرور! امام جواد (ع): علم دو گونه است، علم مطبوع و علم شنیده شده. اگر علم مطبوع نباشد، علم شنیده شده فایده ندارد. 🔻 علم شنیده شده علمیست که از خارج فراگرفته می‌شود و علم مطبوع، دانشی است که ناشی از طبیعت و سرشت آدمی است، از خود انسان سرچشمه می‌گیرد و از دیگری نمی‌آموزد و منظور همان «قوه ابتکار» خود شخص است. اگر علم از درون انسان نجوشد، علم مسموع فایده ندارد. 🔸️بعضی افراد به نحوی تربیت و تعلیم یافته‌اند که آن نیروی مطبوع به حرکت در نیامده و پرورش نیافته است. این افراد نسبت به آموخته‌های خویش حکم ضبط صوت را دارند. به طوریکه که اگر مسئله‌ای خارج از مسموعات و محفوظات آنها طرح شود، در آن مسئله صد در صد جاهل اند. ⬅️ بنابراین باید در افراد جامعه «شخصیتِ فکری و عقلانی» رشد یابد؛ یعنی «قوه تجزیه و تحلیل» در مسائل بالا برود. از این روی در تعلیم و تربیت باید به دانش‌آموز «مجال اندیشه» داد و او را به «تفکر» ترغیب کرد. 📚 شهید مطهری- تعلیم و تربیت صفحه ۳ تا ۶ 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢‍ معنی زندگی چیست؟ ✍فیلسوف یونانی دکتر پاپادروس در پایان کلاس درسش با این پرسش به سخنرانی خود خاتمه داد: آیا كسی سؤالی دارد؟ 🔷️یکی از شاگردانش به نام "رابرت فولگام" نویسندۀ مشهور در بین حضار بود و پرسید: جناب آقای دكتر پاپادروس، معنی زندگی چیست؟ بعضی از حضار خندیدند! اما پاپادروس، دانشجویان خودرا به سکوت دعوت كرد، سپس كیف بغلی خود را از جیبش درآورد، داخل آن را گشت و آینۀ گرد و كوچکی را بیرون آورد و گفت: ⬅️موقعی كه بچه بودم جنگ بود، ما بسیار فقیر بودیم و در یک روستای دورافتاده زندگی می‌كردیم، روزی در كنار جاده چند تکه آینۀ شکسته، از لاشه یک موتورسیکلت آلمانی پیدا كردم. بزرگترین تکۀ آن را برداشتم و با ساییدن آن به سنگ، گِردش كردم. ✔همین آینه‌ای كه حالا در دست من است و ملاحظه می‌كنید. سپس به‌عنوان یک اسباب‌بازی شروع كردم به بازی با آن و بازتاباندن نور خورشید به هر سوراخ و سنبه و درز و شکاف كمد و صندوقخانه و تاریکترین جاهایی كه نور خورشید به آنها نمی‌رسید. از اینكه با كمک این آینه می‌توانستم ظلمانی‌ترین نقاط دنیا را نورانی كنم به‌قدری شیفته و مجذوب شده بودم كه وصفش مشکل است. 🔘در واقع، بازتاباندن نور به تاریکترین نقاط اطرافم، بازی روزانۀ من شده بود. آینه را نگه داشتم و در دوران بعدیِ زندگی نیز هر وقت كه بیکار می‌شدم آن را از جیبم در می‌آوردم و به بازی همیشگی خود ادامه می‌دادم. 👈بزرگ كه شدم دریافتم این كار یک بازی كودكانه نبود، بلکه استعاره‌ای بر كارهایی بود كه احتمال داشت بتوانم در زندگی خود انجام دهم. بعدها دریافتم كه من، خود نور و یا منبع آن نیستم، بلکه نور و به عبارت دیگر، حقیقت، درک و دانش، جایی دیگر است و تنها در صورتی تاریکترین نقاط عالم را نورانی خواهد كرد كه من بازتابش دهم. ✅من تکه‌ای از آینه‌ای هستم كه از طرح و شکل واقعی آن اطلاع چندان درستی ندارم. با وجود این، هرچه كه هستم، می‌توانم نور را به تاریکترین نقاط عالم، به سیاهترین نقاط قلوب انسان‌ها منعکس كنم و سبب تغییر بعضی چیزها در برخی از انسان‌ها گردم. شاید دیگران نیز متوجه این كار شوند و همین كار را انجام دهند. به‌طور دقیق این همان چیزی است كه من به دنبال آن هستم. این معنی زندگی من است. 🟠دکتر بعد از پایان درس، آینه را به دقت دوباره در دست گرفت و به كمک ستونی از نور آفتاب كه از پنجره به داخل سالن می‌تابید، پرتویی از آن را به صورتم و به دستهایم كه روی بازوی صندلی به هم گره خورده بودند، تاباند و گفت: 🔸️به جایی که تاریک و ظلمانی است، نور ببریم. 🔹️به جایی که امید نیست، امید ببریم. 🔸️به جایی که دروغ هست، راستی ببریم. 🔘این معنای زندگیست. 🆔️@zendegi_filsofaneh
🖼 معنای حکمت الهی 🔺 حکمت یعنی دریافت حقیقت. کارهای ما انسانها دو گونه است: کارهای بیهوده‌ای که در رساندن ما به سعادت واقعی تأثیری ندارند و کارهای عاقلانه‌ای که نتایج مفیدی به بار می‌آورند. گونه اول را کارهای لغو و باطل و گونه دوم را کارهای اصیل و حکیمانه می‌نامند. بنابراین حکیم به کسی گفته می‌شود که کار بیهوده و بی‌فایده انجام نمی‌دهد و هر کاری را به جهت مصلحتی انجام می‌دهد. 🔺 بین حکمت الهی با حکمت انسانی تفاوت وجود دارد. انسان، رفتاری حکیمانه انجام می‌دهد تا خودش سودی ببرد و به مالی برسد. اما حکمت در خداوند گام برداشتن در مسیر کمال انسانی و رسیدن به کمالاتی است که فاقد آنها است، اما حکمت در خداوند گام برداشتن در مسیر کمالات مخلوقات است نه کمالات خویش؛ چرا که خداوند ذاتا دارای تمامی کمالات هست. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، سیدمصطفی حسینی نسب 🆔@Andyshedini 🆔️@zendegi_filsofaneh
منافق زبان باز❌ 🔸️حضرت محمد صلی الله علیه و آله: ✔من برای اُمّتم، نه از «مؤمن» می‌ترسم و نه از «مشرک»؛ زیرا مؤمن را خداوند به واسطه ایمانش حفظ می‌کند و مشرک را خداوند به خاطر شرکش، از پای در می‌آورد. 👈امّا ترس من، از منافق زبان‌بازی است که مطابق اعتقادات شما سخن می‌گوید، ولی برخلاف آنچه می‌گوید، عمل می‌کند. 📚میزان الحکمه، جلد۱۲، صفحه ۳۵۰ 📚الترغیب و الترهیب،جلد ۱ ، صفحه ۱۲۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
⭕شریف‌ترین استعدادهایی که در انسان هست بالا رفتن به سوی خداست، مشرّف شدن به شرف توحید است که سعادت دنیوی و اخروی در گرو آن است. 👈حالا اگر انسانی بر ضد توحید کاری کرد، او انسان ضد انسان است یا بگوییم حیوان ضد انسان است. بنابراین ملاک شرافت و احترام و آزادی انسان این است که انسان در مسیر انسانیت باشد. ✔انسان را در مسیر انسانیت باید آزاد گذاشت نه انسان را در هر چه خودش انتخاب کرده باید آزاد گذاشت ولو اینکه آنچه انتخاب می‌کند برضد انسانیت باشد. 🔹️کسانی که اساس فکرشان در آزادی انسان آزادی خواست انسان است یعنی هرچه انسان بخواهد در آن آزاد باشدگفته‌اند: «انسان در انتخاب عقیده آزاد است.» بسا عقیده‌ای که انسان انتخاب می‌کند بر ضد انسان و بر ضد خودش است. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۲۱۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰فقط گریه کافی نیست هر عاشورا این نکته را تکرار میکنیم که اگر به گریه و اندوه بسنده کنیم ، گریه و اندوه کار اعصاب و جسم است و ما را از حق بی نیاز نمی کند . نخستین کسی که گریه کرد ، عمر بن سعد بود . وقتی زینب(س) از خیمه بیرون آمد و دستانش را بر سر گذاشت و گفت : ای پسر سعد ، آیا حسین را می کشند و تو نگاه میکنی ؟ عمر بن سعد متأثر شد و گریه کرد و صورتش را برگرداند و گفت : کار حسین را تمام کنید . اگر به گریه و غصه بسنده کنیم ، حسین را یاری نکرده ایم ... ما در مصیب ها و گرفتاری ها ، با سکوت و سستی و تربیت نکردن فرزندانمان ، کار دشمنان حسین را تأیید می کنیم ... اگر گریه کنیم و اندوهگین شویم ولی از حسینیه بدون هیچ گونه تأثیری بیرون برویم ، خدای نکرده در زمرهٔ یاران عمر بن سعد می شویم . ولی اگر در این لحظه اراده کنیم که یک بار حسین را یاری کنیم ، نمی گویم یک باره از حضیض گمراهی به قلهٔ هدایت برسیم ، نمی گویم مانند حُر عمل کنیم ... دست کم حسین را در یک هدف کمک کنیم ... هر انحرافی که دیدی اصلاح کن ، هر کار زشتی دیدی ، از آن بیزاری بجو ، هر کار خوبی دیدی ، آن را تشویق کن ، هر جا ستم دیده ای یافتی ، یاریش کن ، هر جا ستمگری دیدی ، هدایتش کن ، هر جا حقِ پایمال شده ای دیدی ، آن را بازگردان و همین طور مرحله به مرحله جلو رویم . 📚 سفر شهادت ، امام موسی صدر ، ص ۱۶۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰عبادت مغرور کننده 🔹غرورِ قدرت ‏ها و عزت ها كم نيست بايد به خضوع و خشوعى رسيد كه عنايت‏ هاى عظيم ما را به سركشى و غرور نكشاند؛ كه در روايت است يكى دو شب بنده‏ ام را بيدار مى‏ كنم با من به مناجات مى‏ نشيند و در عشق من شور بر مى‏ دارد تا آن‏جا كه خيال مى‏ كند به جايى رسيده و به قرب من راه يافته در اينجا با خواب او را مى‏ نوازم و او صبح از خواب بلند مى‏ شود در حالى كه از خودش ناراحت است و بر خودش غضبناك است او حالا كه از خودش فاصله گرفته به من نزديك شده است و من به درمان بنده هاى عاشقم آگاه‏ترم. 🔹آن‏جا كه حساب ما صفر شد و فهميديم كه هيچ نداريم آن وقت بر ما مى ‏ريزند و حساب ما را سرشار مى ‏كنند. اين گونه با خضوع و انكسار، صعود مى‏ كنيم. در حقيقت روح طاعت همين انكسار و ذلت است آن جا كه با اطاعت مغرور شوى محرومت مى ‏كنند و آنجا كه در گناه، دل شكسته و شرمنده شوى، و ذليل و منكسر، سر در گريبان كنى، بر تو مى ‏بخشند و پاداش هم برايت مى‏ گذارند؛ كه: «سيئة تسوءك خيرٌ من حسنة تسرُّك» 🔹 گناهى كه تو را دل‏ زده و خسته كند بهتر است از اطاعتى كه خوشحال و مغرور نمايد. مزدها به اندازه انكسارها و شكسته دلى‏ هاست. به اندازه ذلت باطنى و فقر و خضوع توست. 📚علی‌صفایی‌حائری،شرحی بر دعای مکارم الاخلاق | ص ۸۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🟢 گاهی افراد تحصیل‌کرده به این دلیل از دین گریزان می‌شوند ... 🔸علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. در واقع آن چیزی که آنها انکار می‌کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است. 🔹افرادی مانند من که با پرسش‌های مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملا این حقیقت را درک می‌کنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بی‌سواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است. از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود. 🔸این بنده شخصاً سال‌هاست که این مطلب را احساس کرده‌ام و وظیفه خود دانسته‌ام که فعّالیت‌های مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. تجربه نشان داده است که این‌گونه فعّالیت‌ها بسیار ثمربخش است. 📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰تربیت دینی نوجوان 🔹در تربیت دینی نوجوان دقت داشته باشید که او میخواهد بر اساس تفکر و دلایل منطقی مسائل را بررسی و قبول کند؛ 🔸شک های مذهبی از همین سنین آغاز میشود:شک در اعتقادات دینی حاکم بر خانواده, در تعلیمات مذهبی، حقانیت و ... 🔹او میخواهد با دلایل منطقی همه اینها را قبول یا رد کند و از طرفی میترسد که این شک را با دیگران مطرح کند که مبادا او را به بی قیدی و بی دینی متهم کنند،این موضوع باعث ماندن او در شک ها و بی پاسخ رها شدن و تبدیل به یک مشکل بزرگ در دوران جوانی او خواهد شد. 🔸باید بکوشید با استفاده از منابع صحیح و دلایل منطقی این شک ها را برطرف کنید و توقع نداشته باشید چون شما این مسائل را قبول دارید، او هم مثل شما فکر کند... 🆔️@nooredideh_nojavan 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 بهترین حال... 💬علی‌صفایی‌حائری 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔵 بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و غیر برهانی و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب! 📚 علی صفایی حائری, اندیشه‌من, ص ۳۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می‌کنند یک وقت خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی‌روح باشند که در مقام جواب بر نیایند. 🔹 اساساً دینی که منطقش بر اساس فکر است بر اساس عقل است بر اساس فلسفه است بر اساس یک سلسله مصالح است، در این جهت نگرانی‌ ندارد. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۳۲۶-۳۲۵ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻روایت استاد رحیم‌پور از حزب‌اللهی‌های متعصب بی‌سواد که ضدانقلاب شدند! ⬅️دانشجوی بسیجی به هیچ وجه نباید یک دانشجوی متعصب که همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند و مطالعه و تحلیل ندارد، باشد. 💬استاد‌رحیم‌پور‌ازغدی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰مسئول بودن 🔸️« مسئول بودن » به عنوان یک والدِ بدون فریاد تغییری بنیادی در هدف شما به عنوان پدر یا مادر ایجاد می کند . مسئول بودن به معنای واقعی یعنی قدرت ایجاد رشدی پایدار و مستمر ، نه اعمال قدرت یا تحکم به اطاعت . ▫️مسئول بودن یعنی ترغیب و تشویق فرزندان به طوری که آنها به صورت خودانگیخته رفتار کنند و این مستلزم تغییری اساسی است ؛ تغییر از کنترل رفتار فرزندان به سوی تاثیر گذاشتن بر تصمیم گیری های آنها . هدف شما تأثیر گذاری است . 🔸️به یاد داشته باشید که شما نباید به جای فرزندتان احساس مسئولیت کنید شما می خواهید همواره توان تصمیم گیری آنها را حفظ کنید و محترم بشمارید ، حتی اگر مخالف خواست شما باشد ، اگر آنها در انتخاب و تصمیم گیری آزاد نباشند نمی توانند به ارتباط بین این انتخاب ها و پیامد های آن ها پی ببرند ... 🔴 در حال حاضر به تغییر الگویی که باید انجام دهید توجه کنید : شما به هیچ وجه نباید فرزند خود را به زور وادار به اطاعت و فرمانبرداری کنید این شیوه تربیتی تنها برای مدت کوتاهی موثر است و بذر مشکلات بلند مدت را پرورش می دهد شاید دوست نداشته باشیم این حقیقت را بشنویم اما واقعیت این است . 📚 تربیت بدون فریاد ، هال ادوارد رانکل ص ۳۲ و ۳۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
بر درِ خانه‌ی دخترِ ختمِ رُسُل هیزم آورده‌اند در عوضِ دسته‌ی گل🖤💔 🆔️@zendegi_filsofaneh