eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
640 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
اسباب جدايى دوستان ▫️إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ 🟠هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است. ✍️بنابراين براى گفتار حكيمانه مورد بحث سه تفسير به نظر مى رسد و ممكن است همه آن ها در مفهوم كلام امام(عليه السلام) جمع باشد. نخست، خشمگين ساختن دوستان، دوم، شرمنده نمودن آن ها و سوم، برترى جويى و تكبر دربرابر آن ها.هركدام از اين امور سه گانه براى جدا شدن دوستان از انسان كافى است البته ممكن است انجام يك مرتبه و دو مرتبه اين كارها تأثيرگذار نباشد ولى به يقين اگر تكرار شود سبب جدايى از دوستان خواهد شد. 📚 https://eitaa.com/a_fatemi24
▫️شَرُّ الْإِخْوَانِ، مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ. 🟠بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى. ✍️اگر دوستانى پيدا شوند كه توقع زيادى در پذيرايى يا كمك رسانى دارند و انسان مجبور شود به خاطر آن ها خود را به زحمت بيفكند، دوستان بدى هستند. دوست باصفا كسى است كه پذيرايى ساده را به جان و دل مى پذيرد و سعى مى كند دوست خود را در آرامش و آسايش قرار دهد اما اگر توقعات زيادى داشت كه به سبب آن، دوستش مجبور بود براى كمك به او يا پذيرايى از او خود را به زحمت بيفكند و گاه حتى وسايل منزل خود را براى اين كار بفروشد چنين دوست خودخواهى لايق دوستى نيست. اولياء الله و پيروان آن ها هميشه اين دستور را در نظر داشتند و دربرابر دوستان خود بى تكلف بودند، به سادگى از آن ها پذيرايى مى كردند و با آن ها انس مى گرفتند.در مجموع، تكلف در پذيرايى از دوستان، عيوب زيادى دارد كه به چهار عيب آن به خصوص مى توان اشاره كرد: نخست اين كه سبب مى شود دوستان، كمتر يكديگر را ملاقات كنند زيرا تشريفات پردردسر به آسانى قابل تكرار نيست. دوم اين كه طرف مقابل ممكن است توانايى پذيرايى به آن شكل را نداشته باشد و سبب شرمندگى او در آينده شود. سوم اين كه از ساده زيستى كه مورد تأكيد اسلام است دور مى شوند. چهارم اين كه اينگونه پذيرايى ها غالباً توأم با خودنمايى و رياكارى است كه با روح تعليمات اسلامى سازگار نيست. 📘 https://eitaa.com/a_fatemi24
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام ✅قابل توجه ائمه محترم جماعت و هیات امنا 📚با توجه به نیاز جامعه و لزوم گسترش معارف در مساجد ،برنامه پیشنهادی مساجد اعلام می‌شود 🔺شب های یکشنبه(نکاتی از نهج البلاغه) 🔺شب های سه شنبه(پیام های قرآنی) 🔺شبهای پنجشنبه(نکاتی ازصحیفه سجادیه) ✅ضمنا شبهای دوشنبه و چهارشنبه و جمعه بین الصلاتین یک مساله از احکام شرعی گفته شود. 🔺محتوای پیشنهادی در کانال زیر روز قبلش بارگذاری می‌شود. 📚با نشر این پیام به ائمه جماعت در ثواب این برنامه شریک شویم 🍃🌹🍃 @fatemi222
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام 🔥توصیه مهم رهبری 🔻رهبر انقلاب توصیه کردند برای پیروزی سوره ، دعای چهاردهم صحیفه سجادیه و دعای توسل خوانده شود. 🔻لذا پیشنهاد میشود زمانی را به قرائت سوره فتح و دعای چهاردهم اختصاص دهند. ✅دوشنبه ها بعد نماز عشا قرائت سوره فتح ✅سه شنبه دعای توسل در مساجد ✅چهارشنبه هابعد نماز مغرب قرائت دعای چهاردهم صحیفه سجادیه 🌹آیا در مسجد شما اجرا میشود؟ 🍃🌹🍃 @fatemi222
👇👇 (14) وَ كانَ مِن دعائِه عليه‏السلام اِذَا اعْتُدِىَ عَلَيْهِ‏ اوْ رَأى‏ مِنَ الظّالِمينَ ما لايُحِبُ‏ « هرگاه ستمى به او مى‏رسيد » يا مَنْ لايَخْفى‏ عَلَيْهِ اَنْبآءُ الْمُتَظَلِّمينَ، وَيا مَنْ لايَحْتاجُ فى اى آن كه اخبار شكوه‏كنندگان بر تو مخفى نيست، اى آن كه سرگذشت ستمديدگان قَصَصِهِمْ اِلى‏ شَهاداتِ الشّاهِدينَ، وَ يا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ نزد تو نيازى به شهادت شاهدان ندارد، اى آن كه دوران رسيدن يارى تو مِنَ الْمَظْلُومينَ، وَ يا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظّالِمينَ، قَدْ عَلِمْتَ به ستمديدگان نزديك است، اى آن كه مددكاريت از ستمگران دور است، اى يا اِلهى، ما نالَنى مِنْ فُلانِ بْنِ فُلانٍ مِمّا حَظَرْتَ، وَانْتَهَكَهُ مِنّى خداى من، تو مى‏دانى از فلانى فرزند فلانى به من آن رسيده كه از آن نهى نموده‏اى، و پرده حرمتم را كه مِمّا حَجَزْتَ عَلَيْهِ، بَطَراً فى نِعْمَتِكَ عِنْدَهُ، وَاغْتِراراً بِنَكيرِكَ بر او ممنوع ساخته بودى دريده، او از باب طغيان در نعمتت، و بى‏اعتنايى به عقابت بر من عَلَيْهِ. اَللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَ خُذْ ظالِمى وَ عَدُوّى تاخته، بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست، و ستم‏كننده بر من و دشمنم را عَنْ ظُلْمى بِقُوَّتِكَ، وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنّى بِقُدْرَتِكَ، وَاجْعَلْ با قوّت خود از ستم بر من بازدار، و با قدرت خود تندى و بُرّايى او را بر من بشكن، و او را به لَهُ شُغْلاً فيما يَليهِ، وَ عَجْزاً عَمّا يُناويهِ. اَللَّهُمَّ وَ صَلِّ خودش مشغول دار، و در برابر آن كه با او به دشمنى برمى‏خيزد ناتوان ساز. بارخدايا بر محمد و آلش عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَلاتُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمى، وَ اَحْسِنْ عَلَيْهِ درود فرست، و ستمكار را رخصت ستم بر من مده، و مرا در برابرش نيكو عَوْنى، وَاعْصِمْنى مِنْ مِثْلِ اَفْعالِهِ، وَلاتَجْعَلْنى فى مِثْلِ يارى كن، و مرا از ارتكاب نظير كارهاى او حفظ كن، و در حالتى مانند حالت او قرار حالِهِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاَعْدِنى عَلَيْهِ عَدْوى مده. بارخدايا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا در برابر دشمنم نصرتى بيدرنگ ‏ حاضِرَةً تَكُونُ مِنْ غَيْظى بِهِ شِفآءً، وَ مِنْ حَنَقى عَلَيْهِ عنايت كن، تا طوفان خشمم نسبت به او فرو نشيند، و داد دلم را از او وَفآءً. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَ عَوِّضْنى مِنْ بگيرد. بارخدايا بر محمد و آلش درود فرست، و عفو و بخششت را در برابر ستم او به من ظُلْمِهِ لى عَفْوَكَ، وَ اَبْدِلْنى بِسُوءِ صَنيعِهِ بى رَحْمَتَكَ، عطا كن، و بجاى سوء رفتار او با من رحمتت را پاداشم قرار ده، فَكُلُّ مَكْرُوهٍ جَلَلٌ دُونَ سَخَطِكَ، وَ كُلُّ مَرْزِئَةٍ سَوآءٌ مَعَ زيرا هر ناخوشايندى در برابر ترس از قهر تو ناچيز است، و هر مصيبتى پيش خشم مَوْجِدَتِكَ. اَللَّهُمَّ فَكَما كَرَّهْتَ اِلَىَّ اَنْ اُظْلَمَ فَقِنى مِنْ اَنْ تو آسان. بارالها همان‏طور كه ستم‏كِشى را در نظرم ناخوشايند ساختى مرا نيز از اَظْلِمَ. اَللَّهُمَّ لا اَشْكُو اِلى‏ اَحَدٍ سِواكَ، وَلا اَسْتَعينُ بِحاكِمٍ ستمكارى حفظ فرما. بارالها به احدى غير تو شكايت نكنم، و از هيچ حاكمى جز تو يارى غَيْرِكَ، حاشاكَ، فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ صِلْ دُعآئى نمى‏جويم، حاشا كه چنين كنم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و دعايم را به بِالاِْجابَةِ، وَاقْرِنْ شِكايَتى بِالتَّغْييرِ. اَللَّهُمَّ لاتَفْتِنّى بِالْقُنُوطِ اجابت برسان، و شكايتم را به تغيير وضع كنونى مقرون ساز. بارخدايا مرا به نااميدى از عدل خود مِنْ اِنْصافِكَ، وَلاتَفْتِنْهُ بِالْاَمْنِ مِنْ اِنْكارِكَ، فَيُصِرَّ عَلى آزمايش مكن، و دشمن را به ايمنى از كيفرت امتحان منماى، تا بر ستم بر من ‏ ظُلْمى، وَ يُحاضِرَنى بِحَقّى، وَ عَرِّفْهُ عَمّا قَليلٍ ما اَوْعَدْتَ اصرار ورزد، و بر حقّم مستولى شود، و به‏همين زودى اورا به‏آنچه ستمكاران را بدان آن تهديد نموده‏اى الظّالِمينَ، وَ عَرِّفْنى ما وَعَدْتَ مِنْ‏اِجابَةِ الْمُضْطَرّينَ. اَللَّهُمَّ آشنا كن، و مرا به اجابتى كه به بيچارگان وعده داده‏اى آگاهى ده، بارالها صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَ وَفِّقْنى لِقَبُولِ ما قَضَيْتَ‏لى‏وَعَلَىَّ، بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به پذيرفتن هر سود و زيانى كه درباره‏ام مقدّر كرده‏اى موفق كن، ✋ادامه دارد https://eitaa.com/a_fatemi24
وَ رَضِّنى بِما اَخَذْتَ لى وَ مِنّى، وَ اهْدِنى لِلَّتى هِىَ اَقْوَمُ، و مرا به آنچه از ديگرى براى من و از من براى ديگرى مى‏ستانى خشنودى ده، و به راست‏ترين راهم رهنمون شو، وَاسْتَعْمِلْنى بِما هُوَاَسْلَمُ. اَللَّهُمَّ وَاِنْ كانَتِ‏الْخِيَرَةُ لى عِنْدَكَ و به سالم‏ترين كار بگمار. بارالها اگر خير مرا در آن بدانى كه فى تَاْخيرِ الْاَخْذِ - لى، وَ تَرْكِ الْاِنْتِقامِ مِمَّنْ ظَلَمَنى اِلى‏ يَوْمِ گرفتن حقّم به تأخير افتد، و انتقام از كسى كه بر من ظلم روا داشته تا روز روشن شدن حق از باطل الْفَصْلِ وَ مَجْمَعِ الْخَصْمِ، فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اَيِّدْنى و جايگاه فراهم آمدن مدعيان (يعنى روز محشر) متروك ماند، پس بر محمد و آلش درود فرست، مِنْكَ بِنِيَّةٍ صادِقَةٍ وَ صَبْرٍ دآئِمٍ، وَ اَعِذْنى مِنْ سُوءِ الرَّغْبَةِ و مرا از جانب خود به نيت صادقانه و صبر هميشگى يارى فرما، و از رغبت ناشايسته وَ هَلَعِ اَهْلِ الْحِرْصِ، وَ صَوِّرْ فى قَلْبى مِثالَ مَا ادَّخَرْتَ لى و آزمندى اهل حرص پناه ده، و نقشى از ثوابى كه براى من ذخيره مِنْ ثَوابِكَ، وَ اَعْدَدْتَ لِخَصْمى مِنْ جَزآئِكَ وَ عِقابِكَ، نموده‏اى، و جزاء و عقابى كه براى دشمنم آماده كرده‏اى در دلم مصوّر فرما، وَاجْعَلْ ذلِكَ سَبَباً لِقَناعَتى بِما قَضَيْتَ، وَ ثِقَتى بِما و آن را وسيله‏اى براى خرسندى من به قضايت، و اطمينانم به آنچه به جهت من تَخَيَّرْتَ، امينَ رَبَّ الْعالَمينَ، اِنَّكَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ، اختيار كرده‏اى قرار ده، اى پروردگار جهانيان دعايم را مستجاب كن، زيرا كه تو صاحب فضل عظيمى، وَ اَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَديرٌ. و بر هر كارى توانائى. https://eitaa.com/a_fatemi24
❇️دعایی برای فتح مؤمنین و دفع شر صهیون همزمان با پیروزی‌های اخیر جبهه‌ی مقاومت و ناکامی دشمن در دستیابی به اهداف خود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به درخواست راهنمایی برای خواندن برخی ادعیه جهت کسب فتح نهایی برای این جبهه‌ و دفع شر رژیم صهیونی، خواندن «سوره فتح»، «دعای چهاردهم صحیفه سجادیه» و «دعای توسل» را توصیه کردند. ♦️دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه دعایی است که وقتی به امام سجّاد (علیه‌السّلام) ظلم می‌شد یا ظالمی را می‌دیدند، این دعا را می‌خواندند. 🔹 در وضعیّتی که ظلم‌های عجیبی در غزّه، لبنان و کلّ سرزمین‌های فلسطین از سوی صهیونیست‌های غاصب انجام می‌شود، طبق توصیه‌ای که حضرت آقا فرموده‌اند، ما باید با این دعا اُنس داشته باشیم. 🔹این دعا به ما یاد می‌دهد که حرکت اسلام یک حرکت عدالت‌محور است و هر گونه ظلم را، کم یا زیاد، از هر کسی باشد، نفی می‌کند. 🔹همچنین، ما انسان‌ها را تربیت می‌کند که ای آدم! وقتی ظلم را دیدی، با زبان، با دل و با دست خودت هر حرکتی که می‌توانی انجام بده تا واقعاً ضدّ ظلم باشی. 🔹 این دعا به ما یاد می‌دهد که چگونه در چنین موقعیّتی خدا را بخوانیم و یک حرکتِ توحیدیِ زیبا داشته باشیم. 🔹ان‌شاءالله با اجابت این دعایی که می‌خوانیم، بساط ظلم از سرزمین‌های اسلامی زودتر دور شود. ♦️در این دعا، ابتدا وصف خداوند آمده است. 🔹 می‌گوید خدایا! تو از همه چیز آگاهی؛ خدایا! تو داری می‌بینی چه کسانی ستم می‌کشند و ستمدیدگان را می‌بینی. همچنین، می‌فرماید تو نیاز به شاهد نداری: یا مَن لا یَحتاجُ فی قَصَصِهِم اِلىٰ شَهاداتِ الشّاهِدین؛ پس خدایا! تو، هم اخبار ستم‌کشیدگان را می‌دانی و هم نیازی به شاهد نداری. 🔹خدایا! ما تو را چگونه می‌شناسیم؟ اینکه تو همیشه طرف‌دار مظلوم هستی و یاریِ تو نسبت به مظلومان نزدیک است: یا مَن قَرُبَت نُصرَتُهُ مِنَ المَظلومین. 🔹خدایا! هرگز در ذهن ما نمی‌آید که تو یاور ظالمان باشی: یا مَن بَعُدَ عَونُهُ عَنِ الظّالِمین. این‌ها شناخت ما از خدا است. بنابراین، مرحله‌ی اوّل این دعا شناخت ما از خدا است. ❇️* غرور دشمنان به نعمت‌های الهی بعد از آن، می‌خواهیم بدانیم وضعیّت فعلی ما چگونه است؛ لذا در فقرات بعدی می‌خوانیم: قَد عَلِمتَ یا اِلٰهی ما نالَنی مِن فُلانِ بنِ فُلانٍ مِمّا حَظَرتَ وَ انتَهَکَهُ مِنّی مِمّا حَجَزتَ عَلَیهِ بَطَراً فی نِعمَتِکَ عِندَهُ وَ اغتِراراً بِنَکیرِکَ عَلَیه؛ 🔹 خدایا! این دشمنان برای چه این کارها را می‌کنند و با چه وسیله‌ای این کارها را انجام می‌دهند؛ خدایا! به این‌ها عقل دادی که از آن برای انسانیّت و بشریّت استفاده کنند امّا با همین نعمت عقل، علیه مظلومان کار می‌کنند و با همین نعمت‌های تو، به دیگران ظلم می‌کنند؛ 🔹 خدایا! این‌ها با هشدارهای تو عقب‌نشینی می‌کنند، بلکه اتّفاقاً دارند مغرور می‌شوند. 🔹 خداوندا! وضعیّت کنونی ما این است که از کسانی ستم می‌بینیم که با استفاده از نعمت‌های تو این ستم‌ها را انجام می‌دهند. ♦️بعد از آن، هفت صلوات در این دعا هست و تقریباً بالای بیست درخواست آمده است که هر کدام از این درخواست‌ها برای ما زیبا است. 🔹 در این دعا، به خدا می‌گوییم که خدایا! تو قدرت داری، پس با آن قدرتِ خودت انتقام ما را از ظالمان بگیر. 🔹خدایا! این شدّت و تیزی و خباثت ظالمان را تو می‌توانی کم کنی، تو قدرتش را داری، ما قدرتش را نداریم. 🔹 این توحیدی که می‌گویم، اینجا نمایان است. وَ افلُل حَدَّهُ عَنّی بِقُدرَتِک؛ تو با قدرت خودت این‌ها را تضعیف کن. وَ اجعَل لَهُ شُغلًا فیما یَلیه؛ خدایا! آن‌ها را به یک کار دیگری مشغول کن. خدایا! مجوّز ظلم را به آن‌ها نده، راه ظلم را برای آن‌ها آسان نکن و برای آن‌ها مانع به وجود بیاور. اَحسِن عَلَیهِ عَونی؛ فکر ما و یاری ما را نیکو گردان، یک کاری بکن که انتقام‌های ما دقیقاً به هدف بخورد. 🔹خدایا! ما یاری تو را می‌خواهیم؛ ما اقدام می‌کنیم، امّا تو باید این‌ها را به هدف برسانی. ❇️* ادب دعای امام سجّاد (علیه‌السّلام) در عبارت بعدی، می‌گوید خدایا! یک جوری نشود که ما بشویم. خدایا! ما آدمیم؛ ما نمی‌خواهیم مثل وحشی‌های آمریکا و اسرائیل باشیم؛ خدایا! یک کاری کن که ما مثل آن‌ها نباشیم: وَ اعصِمنی مِن مِثلِ اَفعالِهِ وَ لا تَجعَلنی فی مِثلِ حَالِه؛ خدایا! من اصلاً نمی‌خواهم مثل این وحشی‌ها باشم؛ ممانعت کن تا من کارهایی مثل آن‌ها انجام ندهم. نکند که اگر به ما ستم می‌شود، ما هم بخواهیم ستم کنیم. این ادبِ دعا را نشان می‌دهد که وقتی به امام سجّاد (علیه‌السّلام) ظلم می‌شود، می‌گوید اصلاً در ذهن من نمی‌آید که مثل آن‌ها عمل کنم. https://eitaa.com/a_fatemi24
♦️خدایا! 👈ما یک پیروزی شفا‌بخش می‌خواهیم. یک پیروزی شفا‌بخش چگونه است؟ ما الان واقعاً غضبناک و ناراحتیم، بغض گلوی ما را گرفته و غضب سراسر وجود ما را فراگرفته. این غضب و خشم ما چگونه شفا پیدا می‌کند؟ با پیروزی ما بر آن‌ها. پس خدایا! ما را بر این دشمنان پیروز کن؛ اگر ما بر آن‌ها پیروز بشویم، در آن صورت است که این غیظ و خشم ما از شهادت سیّدحسن نصرالله و شهید سنوار و دیگر مجاهدان، کمی آرام می‌شود: تَکونُ مِن غَیظی بِهِ شِفاء. واقعاً این غیظ ما نسبت به این‌ها آرام نمی‌شود، تا وقتی که پیروز بشویم. خدایا! تو خودت ما را بر این‌ها پیروز گردان. ♦️بعد می‌گوید خدایا! آن‌ها خیلی به ما کرده‌اند ــ این بچّه‌های حزب‌الله خیلی تحمّل کرده‌اند ــ بابت این تحمّل، اگر ما کاستی‌ای هم داریم، تو عفو کن و رحمت خودت را بر همه‌ی ما بفرست. خدایا! یک جوری بشود که در عوض این ظلم‌ها، ما به جایی برسیم که سراسر وجودمان رحمت بشود. ❇️* گلایه و شکایت به درگاه الهی و امید اجابت دعا بعد از آن، درخواست‌های دیگری هم ما در اینجا می‌بینیم. اَللَهُمَّ لا اَشکو اِلىٰ اَحَدٍ سِواک؛ خدایا! ما اصلاً غیر از تو به کسی گلایه نداریم. این‌ها نعمت‌های تو را کرده‌اند و انسان‌هایی را که ولیّ تو بودند به شهادت رساندند، دوستان تو را به شهادت رساندند. ما از تو گلایه داریم و به تو شکایت می‌کنیم. خدایا! ما اصلاً غیر از تو به کسی دیگر شکایت نمی‌کنیم؛ از کسی کاری برنمی‌آید و به هیچ وجه از غیر تو یاری نمی‌جوییم: وَ لا اَستَعینُ بِحاکِمٍ غَیرِکَ حاشاکَ؛ خدایا! ما، هم به تو گلایه می‌کنیم و هم از تو یاری می‌جوییم. ♦️خدایا! بر محمّد و آل او درود فرست و «صِل دُعائی بِالاِجابَةِ وَ اقرِن شِکایَتی بِالتَّغییرِ»؛ گلایه‌ی من را با تغییر این شرایط و اوضاع همراه کن. خدایا! اگر این دعاهای من را اجابت کنی، می‌بینم که این گلایه‌ی من به درگاه تو واقعاً مؤثّر افتاده است. خدایا! نکند که ما را ناامید کنی. خدایا! ما را با ناامیدی از عدالتت امتحان نکن. خدایا! ما نمی‌توانیم این امتحان‌ها را بگذرانیم؛ ما خیلی امتحان شده‌ایم، دیگر ما را با ناامیدی از عدالتت امتحان نکن. خدایا! دشمن را با این امن قرار دادن، با این آرامشی که الان دارد، بر ما مغرور نکن. ♦️بعد می‌فرماید خدایا! ما را به آنچه مقرّر فرمودی موفّق کن؛ به آنچه از ما گرفتی یا بخشیدی خشنودمان کن؛ ما را به بهترین راه هدایت کن و ما را به سالم‌ترین کار وادار کن. اگر واقعاً قدرت تو و اختیار تو جوری است که انتقام را برای قیامت نگه داری، ما را هم یاری کن که بتوانیم صبر داشته باشیم. پنجاه هزار کودک و زن و مرد را کشته‌اند؛ اصلاً مگر می‌شود در این دنیا از این‌ها انتقام گرفت؟ خدایا! آن ثوابی که برای این صبر ما آماده کرده‌ای، آن ثوابی که برای این خانواده‌ی شهدا آماده کرده‌ای، در دل ما تصویر کن که بتوانیم آرام شویم. خدایا! آنچه برای دشمنانت آماده کرده‌ای هم دقیقاً به ما نشان بده؛ انسان وقتی به این آرامش برسد، می‌تواند فکر کند. ♦️ان‌شاءالله هرچه سریع‌تر، با یاری خداوند، بهترین انتقام از این دشمن صهیونیستی گرفته شود. امیدواریم تمام این دعاهایی که امام سجّاد (علیه‌السّلام) در این دعای چهاردهم از خداوند خواسته‌اند، در حقّ همه‌ی عزیزانی که این دعا را می‌خوانند اجابت بشود. نشان بدهیم که ما اهل توحید هستیم و از خداوند می‌خواهیم و یقین داریم که خداوند این دعاهای ما را اجابت می‌کند. ان‌شاءالله به‌زودی یکایک این فقرات به اجابت برسد و نتیجه‌ی دعای امام سجّاد (علیه‌السّلام) را ببینیم https://eitaa.com/a_fatemi24
▫️شَرُّ الْإِخْوَانِ، مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ. 🟠بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى. ✍اگر دوستانى پيدا شوند كه توقع زيادى در پذيرايى يا كمك رسانى دارند و انسان مجبور شود به خاطر آن ها خود را به زحمت بيفكند، دوستان بدى هستند. دوست باصفا كسى است كه پذيرايى ساده را به جان و دل مى پذيرد و سعى مى كند دوست خود را در آرامش و آسايش قرار دهد اما اگر توقعات زيادى داشت كه به سبب آن، دوستش مجبور بود براى كمك به او يا پذيرايى از او خود را به زحمت بيفكند و گاه حتى وسايل منزل خود را براى اين كار بفروشد چنين دوست خودخواهى لايق دوستى نيست. اولياء الله و پيروان آن ها هميشه اين دستور را در نظر داشتند و دربرابر دوستان خود بى تكلف بودند، به سادگى از آن ها پذيرايى مى كردند و با آن ها انس مى گرفتند.در مجموع، تكلف در پذيرايى از دوستان، عيوب زيادى دارد كه به چهار عيب آن به خصوص مى توان اشاره كرد: نخست اين كه سبب مى شود دوستان، كمتر يكديگر را ملاقات كنند زيرا تشريفات پردردسر به آسانى قابل تكرار نيست. دوم اين كه طرف مقابل ممكن است توانايى پذيرايى به آن شكل را نداشته باشد و سبب شرمندگى او در آينده شود. سوم اين كه از ساده زيستى كه مورد تأكيد اسلام است دور مى شوند. چهارم اين كه اينگونه پذيرايى ها غالباً توأم با خودنمايى و رياكارى است كه با روح تعليمات اسلامى سازگار نيست. 📘 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋نهج البلاغه حکمت 31 - شناخت پايه هاى ایمان و کفر 🌹 وَ سُئِلَ عليه‌السلام عَنِ اَلْإِيمَانِ فَقَالَ اَلْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى اَلصَّبْرِ وَ اَلْيَقِينِ وَ اَلْعَدْلِ وَ اَلْجِهَادِ ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد 🌹وَ اَلصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى اَلشَّوْقِ وَ اَلشَّفَقِ وَ اَلزُّهْدِ وَ اَلتَّرَقُّبِ صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار 🌹فَمَنِ اِشْتَاقَ إِلَى اَلْجَنَّةِ سَلاَ عَنِ اَلشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ اَلنَّارِ اِجْتَنَبَ اَلْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا اِسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ اِرْتَقَبَ اَلْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى اَلْخَيْرَاتِ آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوت‌هايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مى‌ترسد، از حرام دورى مى‌گزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مى‌ورزد، مصيبت‌ها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مى‌كشد در نيكى‌ها شتاب مى‌كند 🌹وَ اَلْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى تَبْصِرَةِ اَلْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ اَلْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ اَلْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ اَلْأَوَّلِينَ يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيركانه، دريافت حكيمانۀ واقعيّت‌ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان 🌹فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي اَلْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ اَلْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ اَلْحِكْمَةُ عَرَفَ اَلْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ اَلْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي اَلْأَوَّلِينَ پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّت‌ها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى‌زيسته است 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅