eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
642 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
خوشحالی و شوخی حبیب بن مظاهر در شب عاشورا خوشحالی اصحاب امام حسین (ع) در شب عاشورا : بهشت چیست که حبیب بن مظاهر از اصحاب امام حسین (ع) در شب شروع به شوخی کرد و خیلی شاد بود و یکی به او گفت: مگر امشب شب شوخی است، ما فردا جنگ داریم! او نیز در پاسخ گفت: ما فردا یک مقدار می‌جنگیم - به تعبیر من یک مقدار شمشیر بازی است و شمیشر می‌خوریم و میزنیم - بعد به بهشت نزد خداوند می‌رویم. خدا شاهد است من دیدم و لمس کردم که خیلی از جوان‌های نیز با همین عشق و روحیه به جبهه رفتند و عده‌ای از آنها هم شهید شدند و این روحیه را داشتند. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
واژه قرآنی آن «جنة» و جمع آن «جنات» است و جنّة به هر باغ و بستانی گویند که دارای درختان انبوه باشد و زمین را بپوشاند. نامگذاری بهشت به جنة؛ یا به جهت تشبیه به باغ‌های دنیاست و یا به خاطر پوشیده بودن نعمت‌هایش از ساکنین دنیاست چون در بهشت از خیر و سعادت چیزهایی هست که بر قلب هیچ بشری خطور نمی‌کند: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ؛ هیچ کس نمی‌داند چه پاداش‌های مهمی که مایه روشنی چشم‌هاست برای آنها نهفته شده.» 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
- تنوع و فراوانی «لَهُم مَّا یَشَاؤُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ؛ هر چه بخواهند در آن‌جا برای آن‌ها هست و نزد ما نعمت‌های بیشتری است (که به فکر هیچ کس نمی‌رسد).» 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
- جاودانگی «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِیمِ خَالِدِینَ فِیهَا وَ عْدَ اللَّهِ حَقًّا...؛ کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، باغ‌های پر نعمت بهشت از آن آن‌هاست، جاودانه در آن خواهند ماند این وعده حتمی الهی است...» 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
خطبه 165 نهج البلاغه در شوق بهشت فَلَوْ رَمَیْتَ بِبَصَرِ قَلْبِکَ نَحْوَ مَا یُوصَفُ لَکَ مِنْهَا لَعَزَفَتْ نَفْسُکَ عَنْ بَدَائِعِ مَا أُخْرِجَ إِلَى الدُّنْیَا مِنْ شَهَوَاتِهَا وَ لَذَّاتِهَا وَ زَخَارِفِ مَنَاظِرِهَا وَ لَذَهِلَتْ بِالْفِکْرِ فِی [اصْطِفَافِ] اصْطِفَاقِ أَشْجَارٍ غُیِّبَتْ عُرُوقُهَا فِی کُثْبَانِ الْمِسْکِ عَلَى سَوَاحِلِ أَنْهَارِهَا وَ فِی تَعْلِیقِ کَبَائِسِ اللُّؤْلُؤِ الرَّطْبِ فِی عَسَالِیجِهَا وَ أَفْنَانِهَا وَ طُلُوعِ تِلْکَ الثِّمَارِ مُخْتَلِفَةً فِی غُلُفِ أَکْمَامِهَا تُجْنَى مِنْ غَیْرِ تَکَلُّفٍ فَتَأْتِی عَلَى مُنْیَةِ مُجْتَنِیهَا وَ یُطَافُ عَلَى نُزَّالِهَا فِی أَفْنِیَةِ قُصُورِهَا بِالْأَعْسَالِ الْمُصَفَّقَةِ وَ الْخُمُورِ الْمُرَوَّقَةِ، قَوْمٌ لَمْ تَزَلِ الْکَرَامَةُ تَتَمَادَى بِهِمْ حَتَّى حَلُّوا دَارَ الْقَرَارِ وَ أَمِنُوا نُقْلَةَ الْأَسْفَارِ. فَلَوْ شَغَلْتَ قَلْبَکَ أَیُّهَا الْمُسْتَمِعُ بِالْوُصُولِ إِلَى مَا یَهْجُمُ عَلَیْکَ مِنْ تِلْکَ الْمَنَاظِرِ الْمُونِقَةِ لَزَهِقَتْ نَفْسُکَ شَوْقاً إِلَیْهَا وَ لَتَحَمَّلْتَ مِنْ مَجْلِسِی هَذَا إِلَى مُجَاوَرَةِ أَهْلِ الْقُبُورِ اسْتِعْجَالًا بِهَا. جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ مِمَّنْ یَسْعَى بِقَلْبِهِ إِلَى مَنَازِلِ الْأَبْرَارِ بِرَحْمَتِهِ. اگر به چشم دل خود، توصیفى را که از بهشت براى تو مى شود بنگرى، از آنچه در دنیاست، از خواهش‌ها و لذتها و مناظر آراسته اش، دل برخواهى کند و اندیشه ات حیران ماند. چون در آواز به هم خوردن برگهاى درختانش بیندیشى، درختانى که بر کناره‌هاى رودهایش روییده‌اند و ریشه در تپه‌هاى مشک فرو برده‌اند، خوشه‌هاى مرواریدتر از شاخه‌هاى نازک و درشت آنها آویزان است. میوه‌هاى گونه گون در غلاف گلها جاى گرفته‌اند و بى هیچ رنجى آنها را توان چید و همان گونه که چیننده را آرزوست در دسترسش قرار مى گیرند. براى بهشتیان در پیرامون قصرهایشان عسلهاى پالوده و شرابهاى صافى در گردش آرند. اینان مردمى بوده اند، که در این دنیاى فانى، مشمول کرامت پروردگارشان بوده‌اند تا به سراى آخرت رسیدند و از رنج سفر برآسودند. اى شنونده، اگر براى رسیدن به آن مناظر زیبا دل مشغول دارى، هر آینه به شوق وصال آن، جان از تنت به پرواز آید و براى رفتن و رسیدن چنان شتاب کنى که از همین مجلس من رخت به کنار مردگان کشى. خداوند ما و شما را از روى رحمت و مهربانى خود از کسانى قرار دهد که به دل مى کوشند تا به منازل نیکان رسند 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ تعالى : أعْدَدْتُ لِعِباديَ الصّالِحينَ ما لا عَينٌ رَأتْ ، و لا اُذُنٌ سَمِعتْ ، و لا خَطَرَ على قَلبِ بَشرٍ . خداوند متعال فرموده است: براى بندگان نيك خود چيزهايى فراهم آورده ام كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه به ذهن بشرى خطور كرده است. ( كنز العمّال : ۴۳۰۶۹ ، بحار الأنوار : ۸/۱۹۱/۱۶۸) 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
✋جانهاى شما بهايى جز بهشت ندارد امام على عليه السلام : إنَّهُ ليسَ لأنْفُسِكُم ثَمَنٌ إلاّ الجَنّةُ ، فلا تَبيعوها إلاّ بِها . جانْ بهاى شما جز بهشت نيست؛ پس آن را جز به بهشت مفروشيد. ( بحار الأنوار : ۷۸/۱۳/۷۱ ) امام على عليه السلام : إنَّ مَن باعَ نَفْسَهُ بغيرِ الجَنّةِ فقد عَظُمَتْ علَيهِ المِحْنَةُ . هر كس جانش را به غير از بهشت بفروشد، به مصيبتِ سختى گرفتار آمده است. ( غرر الحكم : ۳۴۷۴ ) امام على عليه السلام : مَن باعَ نَفْسَهُ بغيرِ نَعيمِ الجَنّةِ فقد ظَلَمها . هر كس جانش را به چيزى جز نعمتهاى بهشت بفروشد، به آن ستم كرده است. (غرر الحكم : ۹۱۶۴ ) 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
✋مهمان خدایم مى گویند: وقتى كه حجاج بن یوسف ثقفى در مسافرت به یمن براى حكومت با جلال و تشریفات حكومتى مى رفتند، هرجا كه منزل مى كردند، خیمه حكومتى مى زده اند، آشپزها مشغول پختن مى شدند. 🔺در یكى از منزلها هوا خیلى گرم بود.خیمه اى زده بودند. براى اینكه هوا خنك شود، دو طرف خیمه را بالا زدند. 🔺وقت غذا خوردن شد، سفره پهن كردند، انواع حلویات، شیرینى ها، خوراكى ها، پختنى ها در سفره چیدند. تا خواست بخورد دید از دور چند گوسفند را جوانى مى چراند و در اثر گرما و سوزش آفتاب این چوپان بیچاره را زیر شكم گوسفندى كرده تا از سایه آن بهره گیرد. غیر از سرش بقیه بدنش را آفتاب مى سوزاند. 🔺حجاج كذائى از داخل خیمه تا این منظره را دید متاثر شد و به غلامان گفت: این چوپان را بیاورید. 👈رفتند كه چوپان را بیاورند. چوپان هرچه گفت من با امیر ندارم، امیر كى هست؟ گوش ندادند و گفتند و دستور است و بالاخره به زور بیچاره چوپان را نزد حجاج بردند. 🔺حجاج به او گفت: از دور دیدم كه تو گرما زده اى، ناراحتى، شدم. گفتم: بیا زیر سایه خیمه استراحت كن. 🔺گفت: نمى توانم بنشینم. 🔺پرسید: چرا؟ گفت: من ، مامور حفظ گوسفندانم. چطور بیایم زیر سایه خیمه؟ من باید بروم گوسفندانم را بچرانم. گفت: نمى خورم. 🔺🔺پرسید: چرا نمى خورى؟ گفت: جاى دیگر وعده دارم. حجاج پرسید: جاى دیگر؟مگر بهتر از اینجا هم جائى هست؟ چوپان گفت: بلى. گفت: بهتر از طعام هم مگر هست؟ 🔺گفت: بله بهتر، بالاتر. پرسید: مهمان چه كسى هستى؟ به چه كسى وعده دادى؟ گفت: مهمان رب العالمین، من روزه هستم. روزه دار مهمان خدا است. 🔺چوپان بیابانى است. اما خداوند معرفت و ایمان به او داده. در این بیابان گرم و سوزان روزه مى گیرد و مى گوید: مهمان خدایم.افطارم نزد خداست، بهتر و بالاتر 🌹 اینجا حجاج نتوانست نفس بكشد، با خدا دیگر نمى توانست در بیفتد. جورى جواب داد كه حجاج را ساكت كرد و نتوانست حرف بزند. حجاج گفت: خیلى خوب. روزها فراوان است، تو بخور عوضش را بگیر. 🔺چوپان گفت: خیلى خوب به شرطى كه سندى به من بدهى كه من فردا زنده باشم، روزه بگیرم. از كجا معلوم من فردا زنده باشم؟ 🔺حجاج دید باز نمى شود با این دانشمند حقیقى، مؤمن بالله و راستى دانا چه بگوید. مجسمه جهل در برابر مجسمه علم و ایمان است. حجاج جاهل مطلق، بالاخره دید نمى تواند جوابش را بدهد، گفت: این حرف ها را كنار بگذار چنین خوراك لذیذ و دیگر كجا نصیب تو مى شود؟ تو چرا این قدر پا به روزى خودت مى زنى؟ چرا اینقدر نادانى؟ 🔺چوپان گفت: حجاج آیا تو آن را طیب خوش طعم كرده اى؟ (اى حجاج بدبخت اگر خداوند یك دندان دردى به تو بدهد، همه این حلواها و مرغ ها هیچ است. اگر باشد نان جو شیرین است و لذت دارد، اگر عافیت نباشد مرغ و پلو، زهر است.) 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
بهشتیان که مشتاق دنیا هستند؟ https://eitaa.com/fatemi48/1120 هفت امتیاز در بهشت برای؟ https://eitaa.com/fatemi48/2001 شهیدی که بهشت را دید https://eitaa.com/fatemi48/1359
. ویژگی نهم از ویژگی‎های متقین (در خطبه متقین)، یقین به وعده‎های الهی خطبه 165 « فَهُم وَ الجَنَّةُ کَمَن قَدرَآهَا، فَهُم فِیها مُنَعَّمُون وَ هُم وَ النَّارُ کَمَن قَدرَآها فَهُم فِیها مُعَذَّبُون» « بهشت برای آنان چنان است که گویی آن را دیده‎اند و از نعمت‎های آن برخوردارند، و آتش دوزخ برایشان چنان است که گویی آن را دیده‎اند و عذاب آن را می‎چشند.» وقتی خداوند درباره‎ی نعمت‎های بهشتی وعده می‎دهد، متقین چنان باور دارند که انگار در باغ‎های بهشتی و متنعم به نعمت‎های بهشتی‎اند. از طرفی آنها درباره‎ی آتش جهنم مانند کسانی هستند که گویا عذاب جهنم را چشیده‎ و لمس کرده‎‎اند. اگر کسی را برای لحظه‎ای در آتش انداخته ‎باشند، از آن پس وقتی تهدید به سوختن در آتش ‎شود چه حالی پیدا می‎کند؟ همینطور وقتی کسی در بهشت گردش کرده و نعمت‎های بهشتی را که در قرآن توصیف می‎کند، دیده ‎است، چقدر شوق دارد که به بهشت برگردد؟ متقین چنین حالی دارند، حالتشان در رابطه با بهشت و دوزخ، مانند کسی است که آنها را از نزدیک دیده و تجربه کرده ‎است. https://eitaa.com/a_fatemi24/1205
✅بهشت و جهنم هم اکنون موجود است و اعمال ما، آنها را آباد یا خراب می‎کند. اینطور نیست که بهشت و جهنم بعد از پایان دنیا ساخته شوند. از آیات متعدد قرآن نیز این نکته برداشت می‎شود که بهشت و جهنم آماده هستند. لذا قرآن می‎فرماید: «… وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقاً كَرِيماً» «و برای او رزقی نیکو و با ارزش آماده کرده‎ایم.» و نیز « ... إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا…» « به یقین ما برای ستمکاران آتشی آماده کرده‎ایم که سراپرده‎هایش بر آنان احاطه دارد.» پس موجود بودن بهشت و جهنم حقیقتی است که ما باید بدانیم (و متقین آنها را می‎بینند) پس از آنجا که بهشت و جهنم موجود است، با اعمال ما آباد یا خراب می‎شوند. پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎و آله) بعد از بازگشت از سفر ملکوتی معراج، یکی از سخنانی که به آن اشاره کردند همین نکته بود، فرمودند: «در بازدیدی که از بهشت انجام دادم، در جایی دیدم که ملائکه با شتاب کار می‎کنند و باغ و کاخ می‎سازند و در کنار آن قطعه زمینی که در بهشت بود، ملائکه‎ی مسئول، بیکار نشسته بودند. به آنها گفتم:« فرشته‎های کنار شما با شدت در حال کار هستند، شما چرا بیکار نشسته اید؟!» گفتند:« یا رسول‎ الله، صاحب این ملک، مصالح نفرستاده!» (گاهی می‎بینید در این دنیا کارگران بر سر زمین بیکار نشسته‎اند. وقتی علت را از آن‎ها جویا می‎شویم، می‎گویند: ما منتظر آهن، آجر و سیمان هستیم. آن فرشته‎ها هم گفتند مصالح نفرستادند.) پیامبر پرسیدند:« مصالح چیست؟» فرشتگان گفتند:« اعمال بندگان، بهشت و دوزخ را می‎سازد.» پس این سخن و عمل ماست که مصالح بهشت یا جهنم می‎شود. مثلاً گاهی انسان با سخنش دل کسی را آتش می‎زند، گاهی مال حرام می‎خورد، گاهی زندگی کسی را به آتش می‎کشد! انعکاس این رفتار، در آنجا تبدیل به مصالح می‎شود. گاهی کسی غمی از دل کسی بر‎طرف می‎کند و… که همه‎ی این‎ها تبدیل به نعمت‎های بهشتی می‎شوند. پس اینکه حضرت فرمودند گویا متقین بهشت را دیده‎اند، به این دلیل است که بهشت و جهنم موجود است و باور آنها به حدّی است که انگار به چشم خود دیده‎اند. طبیعی است که چنین یقینی بر عمل انسان بسیار تأثیر گذار است. https://eitaa.com/a_fatemi24/1205