سم الله الرحمن الرحیم-
🌸🍃🌸🍃
✋جلسه هفتم (آیه 10 و 11)
✍️معیارهای غلط در انتخاب #مسیر
🔰قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُريدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبينٍ.
🌱 پيامبرانشان گفتند: آيا در يكتايى خدا كه پديدآورنده آسمانها و زمين و ساماندهنده آنهاست ترديدى هست؟
🌴 او شما را دعوت مىكند تا پارهاى از گناهان شما را بر شما ببخشايد و تا سرآمدى معيّن به شما مهلت دهد، زيرا اگر بخشوده نشويد، پيش از مهلت مقرّر، به سزاى #گناهانتان به هلاكت خواهيد رسيد. گفتند:
🌴شما جز بشرى مانند ما نيستيد؛ اگر از جانب خدا پيامى به شما مىرسيد به ما نيز رسيده بود. شما مىخواهيد با اين ادّعا ما را از آنچه پدرانمان مىپرستيدند بازداريد. اگر از جانب خدا فرستاده شدهايد براى ما #معجزهاى آشكار بياوريد.
🔰قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
✍️پيامبرانشان در پاسخ آنان گفتند: آرى، ما جز بشرى مانند شما نيستيم، ولى آدميان در بهرهمندى از نعمتهاى خدا يكسان نيستند، بلكه خدا به هر يك از بندگانش كه بخواهد، با اعطاى مقام نبوّت، نعمتى سنگين به او ارزانى مىدارد. امّا اينكه از ما درخواست معجزه مىكنيد بدانيد كه ما نمىتوانيم بىاذن خدا معجزهاى براى شما بياوريم.
✍️رفتارهای تبلیغی:
1. مطالب این جلسه را بر مسئله انتخابات، ویژگی های رئیس جمهور اصلاح و معیارهای تشخیص اصلح، تطبیق بدهید.
2. به مردم توصیه کنید در برابر رسانه های بیگانه و منافق که معیارهای صحیح و غلط را جابجا میکنند، دقت و حساسیت داشته باشند.
♦️یکی از گامهای مهم رشد انسان و صعود به قله سلامت،حرکت در زندگی بر اساس دلیل و منطق روشن است.
پیروزی در عرصه های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تمدن، خانواده و... مرهون حرکت بر اساس معیارهای صحیح است.
انسان، مختار و تصمیم گیر است و تصمیمات او یا بر اساس معیار سالم و توحیدی است که نتیجه آن سلامتی در وصول به مقصد است و یا بر اساس معیارهای غلط و انحرافی است که فرجام آن هلاکت است.
♦️مهمترین عرصه ای که انسان نیاز به تصمیم صحیح دارد، عرصه پذیرش دین، ایمان به دستورات الهی و پیروی از رهبران الهی است.
✍️برنامه ها و اهداف دعوت الهى
🍂در واقع اين دو هدف و برنامه سبب و مسبب هستند؛ يعنى پاكى انسان و جامعه از گناه و ستم، سبب ادامهى حيات آن است؛ همان طور كه آلودگى به گناه و ستم، سبب نابودى و مرگ افراد و جامعه مىشود.
1. پاک كردن انسانها از آلودگى گناهان و بخشش آنها
يعنى پاک سازىِ روح و جسم و محيط زندگى بشر.
2. ادامهى حيات بشر تا زمان مقّرر
ادامه ..
https://eitaa.com/fatemi52/209
✍️انسان داراى دو مرگ و اجل است:
1. اجل حتمى: كه در مورد همهى انسانها صادق است و هر كس روزى خواهد مرد؛ زيرا توانايى بشر براى ادامهى زندگى محدود است و روزى عمرش به پايان مىرسد.
2. اجل معلّق: يعنى مرگ برخى افراد بر اثر عوامل و موانعى در نيمهى راه فرا مىرسد؛ مثلًا برخى آلودگىها و گناهان و ستمها سبب مرگ او مىشوند.
🔹ايمان به فرستادگان الهى و عمل به برنامههاى آنان جلوى مرگ غيرحتمى را مىگيرد و آن را به تأخير مىاندازد.
براى مثال، صلهى رحم و صدقه دادن و توبه و برخى دستورات بهداشتى، مثل پرهيز از خونخوارى، شرابخوارى و مردارخوارى، سبب طولانى شدن عمر انسان مىشود.
🔸امام صادق (ع): «كسانى كه بر اثر گناهان مىميرند، بيش از كسانى هستند كه با مرگ طبيعى از دنيا مىروند؛ و كسانى كه بر اثر نيكى به ديگران زنده مىمانند (و عمر طولانى مىيابند) بيش از كسانى هستند كه به عمر معمولى باقى هستند.»
✍️معیارهای غلط تصمیم گیری
انسانها در برابر برنامه ها و اهداف رهبران دینی و دستورات اسلامی، دو نوعند: عده ای میپذیرند و عده ای نه.
علت اصلی تقسیم شدن انسانها به این دو گروه، داشتن معیار صحیح یا غلط است.
🔹در این دو آیه، خداوند معیارهای غلط را بیان میکند:
1. تقلید کورکورانه
یکی از ویژگیهای اینگونه انسانها این است که تصمیمات آنها بر اساس تقلید کورکورانه است. به خاطر تقلید کورکورانه در مقابل حق ایستاده و متعصبانه انتخاب می کنند. مثلا در ازدواج بر معیارهای تعصبی تکیه مینماید، در سیاست تابع حزب خویش است و لو بداند غلط است.
2. تعصب
گاهی تعصب به پدران خود دارند چون پدرانمان بت پرست بودند ما هم بت پرستیم. گاهی حزب سیاسی است. گاه مکتب فکری است.
3. حسادت
ریشه تعصبات انسانها این است که نمیخواهند بپذیرند که بقیه از آنها بهتر فهمیده یا مسیرشان بهتر است. لذا به انبیا هم میگفتند شما هم مثل ما بشر هستید. این که خودشان را همطراز بقیه میدانند مثلا فردی بی سواد است ولی خودش را از علما کمتر نمیداند.
4. ضعف استدلال
همیشه از طرف مقابل دنبال دلیل هستند ولی خودشان قربانی بی دلیلی هستند و هیچ دلیلی ندارند. تا دلیل میخواهی میگویند: دلیل شما چیست؟ دلیل را هم نمی پذیرند. راه مبارزه با آنها، پاسخگویی صریح و روشن و مستدل است.
https://eitaa.com/fatemi52/210
سم الله الرحمن الرحیم-
🌸🍃🌸🍃
✋جلسه هفتم (آیه 10 و 11)سوره ابراهیم برگرفته از تفسیر نور
🔰قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِیدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ«10»
🔰پیامبرانشان(در جواب)گفتند:آیا درباره خدا،آفریدگار آسمان ها و زمین، شکی هست؟!(آیا هستی با این عظمت نیاز به خالق ندارد؟)او که شما را (به راه حقّ)دعوت می کند تا از گناهانتان بگذرد و تا موعد معین شما رامهلت دهد.
(کفّار)گفتند:شما جز انسانی همچون خود ما نیستید،(و امتیازی بر ما ندارید)شما می خواهید ما را از آنچه نیاکان ما می پرستیدند باز دارید،(اگر غیر از این است)پس برای ما برهان و معجزه ای روشن (آنگونه که ما می خواهیم)بیاورید.
✍️نکته ها:
در آیه ی قبل کفّار به انبیا گفتند: «تَدْعُونَنا» شما ما را به راه خدا می خوانید،ولی در این آیه پیامبران به آنان گفتند: «یَدْعُوکُمْ» خدا شما را می خواند.یعنی دعوت ما از جانب خود و به سوی خود نیست،بلکه از سوی خدا و به سوی خداست.
به گفته ی زمخشری و مراغی؛وعده های قرآن نسبت به مؤمنان بخشش تمام گناهان است. «یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ» ولی نسبت به دیگران،بخشش بعضی از گناهان است. «یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ»
✍️پیام ها:
1-اعتقاد به خدا،فطری و بدیهی است و سزاوار شک نیست. «أَ فِی اللّهِ شَکٌّ»
2-در کنار عقل و فطرت،محبّت و دعوت نیز لازم است. أَ فِی اللّهِ شَکٌّ ... یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ
3-دین انسان را به پاکی از آلودگی ها دعوت می کند. یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ ... ذُنُوبِکُمْ
4-خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ»
5-توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخیر اجل انسان می شود. یَدْعُوکُمْ ... یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی
6-خداوند از روی مهر،به هدایت دعوت می کند و از روی لطف تا پایان عمر
مهلت انتخاب می دهد. «یَدْعُوکُمْ - یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
7-عمر هر انسانی،از پیش اندازه گیری و تعیین شده است. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
8-تعصّبات قومی و نژادی،مانع پذیرفتن حقّ است. «یَعْبُدُ آباؤُنا»
9-خانواده در عقاید و باورهای انسان،نقش مهمی دارد. «یَعْبُدُ آباؤُنا»
10-عناد و گردنکشی در برابر حقّ،درد بی درمان است.تمام انبیا با معجزه به سراغ مردم می رفتند،ولی لجاجت برخی مردم سبب می شد که همواره معجزه ی تازه ای که طبق هوس آن ها باشد از پیامبران درخواست کنند. «فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ»
قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ وَ لکِنَّ اللّهَ یَمُنُّ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما کانَ لَنا أَنْ نَأْتِیَکُمْ بِسُلْطانٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ عَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ«11»
پیامبرانشان در جوابشان گفتند:(آری)ما جز بشری مثل شما نیستیم، ولی خداوند بر هرکس از بندگانش که بخواهد منّت می گذارد(و او را بر مردم مبعوث می کند)و ما را نرسد که جز با اذن خداوند،برای شما معجزه ای بیاوریم،پس مؤمنان باید تنها بر خداوند توکّل نمایند.
✍️نکته ها:
گرچه در این آیه می فرماید:خداوند بر هر کس بخواهد منّت گذاشته،او را پیامبر قرار می دهد،ولی خدای حکیم می داند که چه کسی ظرفیّت و لیاقت این مسئولیّت بزرگ را دارد.
«اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ»[11]خدا بهتر می داند که رسالت خود را کجا قرار دهد.
کفّار و مشرکان با انبیا دو حرف داشتند:
1.شما انسان هایی مثل ما هستید.
2.معجزه ای را که ما پیشنهاد می کنیم برای ما بیاورید.
در این آیه،پاسخ این دو حرف آمده است:امّا این که ما انسانی همانند شما هستیم قبول داریم،ولی خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحی کرده است،امّا این که معجزه ی ما به دلخواه شما باشد،این نمی شود،زیرا ما حقّ نداریم بدون اذن خداوند،معجزه ای بیاوریم.
✍️پیام ها:
1-گرچه انسان ها همه در شکل و ظاهر یکسانند،اما دلیل بر این نیست که در باطن و معنویّت نیز یکسانند. إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ ...
2-الگوها و مربیّان باید با تربیت پذیران،در شرایط همسان باشند.(آنچه نقطه ی قوّت انبیاست،در نظر بعضی نقطه ی ضعف بود.اگر پیامبران از خود انسان ها و دارای نیازها و غرایز و مشکلات انسانی نبودند،نمی توانستند مربی و الگوی انسان ها واقع شوند.) «بَشَرٌ مِثْلُکُمْ»
3-پیامبران،در باره خود غلوّ نمی کردند و می گفتند:ما انسانی مثل شما هستیم.
«إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ»
4-مقام نبوّت،هدیه و منّت الهی است. «یَمُنُّ»
5-معجزه به امر خداست،نه اراده مردم.(حتّی اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند،انبیا آن را می آورند) «إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ»
6-توکّل،لازمه ی ایمان است. «فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
7-مؤمن،از عناد و انکار مخالفان خسته نمی شود و با توکّل بر خداوند راهش را ادامه می دهد. «وَ عَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی ازدواج
با سلام
🔰 #احکام _روزه
😊یازده دسته فعلا نمخاد روزه بگیرن
https://eitaa.com/fatemi5/2686
🔰شرح #دعای روز #هفتم
https://eitaa.com/fatemi5/2682
🔰 تفسیر روز هفتم سوره ابراهیم(آیه ۱۰و۱۱)👇
https://eitaa.com/fatemi52/209
🔰هشت اثر تلاوت قرآن.👇
https://eitaa.com/fatemi5/2679
⁉️ چرا بعضے ها بعد از مدتے ڪہ از حفظ قرآنشان میگذرد ، ڪم ڪم با بے حوصلگے و بے انگیزگے روبرو شده و احساس میڪنند حفظ خوبے هم اتفاقا ندارند و حفظ را رها میڪنند؟
🤔🤔🤔 شاید
⛔️ ڪار را بدون هدف شروع ڪرده اند.
❌ برنامه ریزے صحیح نداشتہ اند.
⛔️ ساعات ڪارشان نامنظم بوده است.
❌ در مسیر حفظ ، هیچگونہ خلاقیت ، ابتڪار و نگاه زیبا و هنرمندانہ نداشتہ اند.
⛔️ از مسابقات و آزمونها فرارے بودند.
❌ پرسش و مباحثہ نداشتند و از حفظ خود لذت نمے بردند.
⛔️ به معانے آیات ، توجہ نمے ڪردند.
⛔️ پاے صحبت بزرگان حفظ ، نبوده اند و از تجربیات و مطالب شنیدنے و طعم شیرین دوران حفظشان بے خبرند.
❌ در طول تمرینات ، از زمان و مڪان مناسب استفاده نڪرده و یا در خلال ڪار ، تغذیہ و یا مصرف ڪمے از مواد قندے نداشتہ اند و خستگے بر آنها غلبہ مے ڪرده.
☑️ پس این عواملے ڪہ باعث خستگے و دلسردے در مسیر حفظ قرآن است را بشناسیم و بدانیم ڪہ توڪّل، توسّل، صدقہ و پناه بردن بہ پروردگار از وسوسہ هاے شیاطین
🔺از مهمترین عوامل موفقیت شما هستند.
♦️تدبر در #قرآن
https://eitaa.com/fatemi52/220
🔻انقلابِ درونی🔻
✍ یکی از آیات تکاندهندهی قرآن درباره #ایمان این آیه است:
🕋 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، آمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ (نساء/۱۳۶)
💢 ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ #ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩهاﻳﺪ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ #ایمان بیاورید.
☝️ درسته که اگه کسی #مسلمان نباشه، با گفتنِ شهادتین #مسلمان میشه،
ولی این کافی نیست.❌
🤔 توهّمِ #ایمان یه چیزه،
و داشتنِ نورِ #ایمان یه چیز دیگهست.
❌ #ایمانِ آبکی و زبانی به درد نمیخوره.
✔ #ایمان باید به جانِ آدم نفوذ کنه.
چطور محبّتِ خانواده و پدر و مادر و فرزند و... به دلهای ما نفوذ کرده، همونطوری هم باید خداپرستی و #ایمان در دلهای ما نفوذ کنه...
☝️ کلمه «لااله الا الله، و محمدٌ رسول الله» باید در درونِ ما نفوذ کنه، و یک انقلابِ درونی ایجاد کنه.
پس با فهمِ این آیه، درهای قلبمون رو باز کنیم، تا نورِ #ایمان_حقیقی به دلهامون وارد بشه، و به مرحلهی بالاتری از ایمان، عروج کنیم.😌
چون #ایمان درجاتِ مختلفی داره.
ما باید از مراحلِ پائینترِ #ایمان به درجاتِ بالاترِ #ایمان هجرت کنیم.🔝
وقتی قرآن میفرماید: "ای کسانی که ایمان آوردهاید، ایمان بیاورید!"🤔
یعنی داره به پویایی و جاری بودنِ #ایمان اشاره میکنه. #ایمان باید لحظه به لحظه در وجودمون جاری بشه..😇
#ایمان مثل نفس کشیدن میمونه..
نو به نو جریان داره..
یک نورِ زنده است...❤️
ما باید آن به آن، به این حقیقتِ زنده و جاری #ایمان بیاریم...
😌 و این #ایمان واقعاً چشیدن داره.
خدا روزیِ همهمون بکنه انشاءالله...
#کانال_شیخ_عباسعلی_فاطمی
@a_fatemi24