🔰وَ سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ«10 یس»
بر آنان تفاوتی نمی کند که آنان را بیم دهی یا بیم ندهی،ایمان نمی آورند.
🔰إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَهٍ وَ أَجْرٍ کَرِیمٍ«11 یس»
تنها کسی را(می توانی)هشدار دهی که از ذکر(قرآن)پیروی کند و در درون و نهان از خدای رحمان بترسد،پس او را به آمرزش و پاداشی پر ارزش بشارت ده.
✍نکته ها:
مراد از «الذِّکْرَ» با توجّه به آیات دیگر،قرآن است.چنانکه در آیه 9 سوره ی حجر می خوانیم: «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ»
🔹گروهی از کفّار و مشرکان هرگز قابل هدایت نیستند و هشدار پیامبر در مورد آنان بی اثر است.امّا کفّار: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»[5]امّا مشرکان: «سَواءٌ عَلَیْکُمْ أَ دَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنْتُمْ صامِتُونَ»
مراد از «خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ» یا ترس از خدا در درون است.یا ترس از خدا در مکان های پنهان از چشم مردم و یا ترس از خداوند نسبت به دادگاه قیامت که از امور غیبی است.
هرگاه انسان در برابر شخصیّتی بزرگ قرار گیرد،هیبت و شوکت او باعث می شود که به انسان حالی دست دهد که به آن خشیت گویند و این با حالت خوف و ترسی که ناشی از کیفر و عذاب باشد،متفاوت است.
پیام ها:
1- بر سیه دل چه سود خواندن وعظ،نرود میخ آهنین در سنگ. سَواءٌ عَلَیْهِمْ ...
2- حساب اتمام حجّت،از حساب تأثیرگزاری سخن و تأثیرپذیری مردم جداست.(با این که در مورد گروهی،احتمال تأثیر نیست ولی باید پیامبر با آنان اتمام حجت کند و هشدار دهد.) سَواءٌ عَلَیْهِمْ ...
3- قرآن،مایه ی ذکر است و پیروی از آن،وسیله ی یادآوری فراموش شده ها و بیدارگری فطرت خفته انسان است. «اتَّبَعَ الذِّکْرَ»
4- رحمت گسترده ی الهی،نباید موجب بی پروایی ما شود. «خَشِیَ الرَّحْمنَ»
5-نشانه ی ایمان و خشیت واقعی،پروا داشتن در نهان است. «بِالْغَیْبِ»
6- بیم و امید در کنار هم لازم است.در جمله «خَشِیَ الرَّحْمنَ» هم خشیت است و هم رحمت.
7- ترس از خدا در خلوت و درون مهم است نه در ظاهر و حضور در برابر مردم.
«خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ»
8-وظیفه انبیا هم انذار و هشدار است، إِنَّما تُنْذِرُ ...هم امید وبشارت. «فَبَش
ِّرْهُ»
9- کسی بشارت بهشت را دریافت می کند که هشدار پیامبران او را متذکّر کرده باشد. تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ ... فَبَشِّرْهُ ...
🔰وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً أَصْحابَ الْقَرْیَهِ إِذْ جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ«13یس»
🔰برای آنها اصحاب قریه را مثال بزن که فرستادگان خدا به سوی آنها آمدند.
✍نکته ها:
🔹از این آیه تا هفده آیه ی دیگر سرگذشت تعدادی از انبیا نقل شده که مأمور هدایت مردم منطقه ی خود بودند.
🔸در تفاسیر گفته اند که مراد از قریه در این آیه،منطقه #انطاکیه است که از شهرهای قدیم #روم بوده و هم اکنون جزو خاک #ترکیه و از شهرهای تجاری آن می باشد.از مجموع این هجده آیه بر می آید که مردم این شهر بت پرست بودند و پیامبران برای دعوت آنها به توحید و مبارزه با شرک آمده بودند.
✍پیام ها:
1- تاریخ گذشتگان،بهترین #درس برای آیندگان است. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ»
2- مربی و مبلغ باید با #تاریخ آشنا باشد. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ»
3- بر جامعه،اصول و #قوانین_ثابتی حاکم است که سرنوشتِ انسان ها و جوامع را بر اساس آن می توان تعیین نمود.آری،سنّت های الهی ثابت است و با تفاوت اقوام،افراد،زمان و مکان،تفاوتی نمی کند. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً»
4- بهترین مثال،مثال های #واقعی و عینی است نه تخیّلی. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً»
5-در بیان داستان، #عبرت ها مهم است،نام قریه،نژاد،زبان و تعداد افراد مهم نیست. «أَصْحابَ الْقَرْیَهِ»
6- انبیا به سراغ مردم می رفتند و منتظر نبودند تا #مردم به سراغ آنان بیایند. «جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ»
🔰إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنّا إِلَیْکُمْ مُرْسَلُونَ«14یس »
🔰آن گاه که دو نفر(از پیامبران خود)را به سوی آنان فرستادیم،پس #تکذیبشان کردند،سپس با شخص سوّمی(آن دو را)تأیید کردیم،پس گفتند:همانا ما(از طرف خدا)به سوی شما فرستاده شده ایم.
🔰قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَیْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ تَکْذِبُونَ«15یس »
🔰کفّار گفتند:شما جز بشری مثل ما نیستید و خدای رحمان چیزی(بر شما) نازل نکرده است،شما جز دروغ نمی گویید.
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52
🔰قالُوا رَبُّنا یَعْلَمُ إِنّا إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ«16یس»
🔰پیامبران گفتند:پروردگار ما می داند که ما به سوی شما فرستاده شده ایم.
🔰وَ ما عَلَیْنا إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِینُ«17یس »
🔰و بر ما،جز تبلیغ آشکار و روشن،وظیفه ی دیگری نیست.
✍نکته ها:
🔹برخی انسان ها به وجود خدا اعتقاد دارند،ولی مسأله ی #نبوّت را نمی پذیرند و می گویند خداوند به ما عقل داده و نیازی به وحی نداریم.این اعتقاد ناشی از #عدم شناخت صحیح خداست،چنانکه در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ ما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ عَلی بَشَرٍ مِنْ شَیْءٍ»
✍پیام ها:
1- گاهی باید #دعوت به حقّ و امر به معروف به صورت #گروهی باشد. أَرْسَلْنا ...
اِثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ
2- #لجاجت،درد بی درمان است.(حتی انبیا را تکذیب کردند.) «فَکَذَّبُوهُما»
3- با تکذیب دشمن،دست از کار و #هدف نکشید،نفرات خود را تقویت کنید.
«فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
4- گاهی چند #پیامبر،هم زمان به سوی یک قوم اعزام می شدند. اِثْنَیْنِ ... بِثالِثٍ
5-تعداد مبلّغان،به #نیاز جامعه بستگی دارد. «أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
6- در مدیریّت،وقتی کسی را به مأموریّتی می فرستید #رهایش نکنید و او را تأییدو تقویت کنید. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
7- کثرت افراد لایق،سبب #عزّت است. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
8-عزّت و ذلّت به دست خداست،گرچه فرد یا چیزی #واسطه شود. «فَعَزَّزْنا»
9- در مدیریّت،همیشه نیروی #ذخیره داشته باشید. «بِثالِثٍ»
10- کفّار تمام کمالات را نادیده و همه چیز را با دید ظاهری می نگرند. «بَشَرٌ مِثْلُنا»
11- بعضی،تکلیف و امر و نهی را مخالف رحمت الهی می دانند و #گمان می کنند معنای رحمت،آزادی بی قید و شرط و رها بودن انسان است. «ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَیْءٍ»
12- در برابر انکارهای پی در پی دشمن،دل خود را با یاد خدا #آرامش دهید.
رَبُّنا یَعْلَمُ ...
13- وظیفه ی انبیا، #روشنگری و تبلیغ آگاهی بخش است و ضامن نتیجه نیستند.
«وَ ما عَلَیْنا إِلاَّ الْبَلاغُ»
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52
🔰قالُوا إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ«18یس»
🔰(کفّار به انبیا)گفتند:ما(حضور)شما را به فال بد گرفته ایم(وجود شما #شوم است و مایه ی بدبختی ما)و اگر از حرفتان دست بر ندارید قطعاً شما را #طرد خواهیم کرد و از طرف ما عذاب دردناکی به شما خواهد رسید.
🔰قالُوا طائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَ إِنْ ذُکِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ«19یس»
🔰(انبیا در پاسخ)گفتند:شومی شما از خود شماست،آیا اگر پند داده شدید (باید فال بد بزنید)؟ بلکه شما قومی اسرافکارید.
✍نکته ها:
🔹فال بد یکی از #خرافاتی است که در قدیم بوده و امروزه نیز در شرق و غرب هست و هر منطقه و قومی به چیزی فال بد می زنند.
🔸اسلام آن را شرک دانسته و با جمله«الطیره شرک» بر آن خط بطلان کشیده و کفّاره ی آن را توکّل بر خداوند دانسته است.«کفاره الطیره التوکل»
🔹فال بد آثار شومی دارد،از جمله:سوء ظن به افراد،رکود در کارها، #تلقین شکست و احساس حقّارت.بدترین آن،فال بد به مقدّسات و اولیای الهی است.
✍پیام ها:
1- در برابر هر سخن #انحرافی باید پاسخی روشن عرضه داشت. «قالُوا إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ ، قالُوا طائِرُکُمْ مَعَکُمْ»
2- تکذیب «فَکَذَّبُوهُما» ، #تحقیر «تَطَیَّرْنا بِکُمْ» و تهدید «لَنَرْجُمَنَّکُمْ» از حربه های کفّار است.
3- فالگیری و فال زدن،از #آداب و رسوم جاهلی است. «تَطَیَّرْنا بِکُمْ»
4- کسی که منطق ندارد به #خرافات متوسّل می شود. «تَطَیَّرْنا بِکُمْ»
5-انحراف فکری #مقدّمه ی انحراف عملی است. تَطَیَّرْنا بِکُمْ ... لَنَرْجُمَنَّکُمْ
6- کفر،مایه سنگدلی و #جسارت به انبیا است. «لَنَرْجُمَنَّکُمْ»
7- کفّار که در برابر منطق و روش پیامبران منطقی ندارند،پس از تکذیب،دست به تهدید می زنند. لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ ...
8-کار انبیا، #غفلت زدایی و توجّه دادن مردم به فطرت سالم است. «ذُکِّرْتُمْ»
9- یکی از جلوه های اسراف،سرکشی و #طغیان است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
10- ریشه ی بدبختی ها طغیان و اسراف است،نه ایمان به خدا و پیامبران. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52
🔰وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ یَسْعی قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ«20یس»
🔰و از دورترین منطقه شهر،مردی با شتاب آمد(و)گفت:ای قوم من! از این انبیا پیروی کنید.
🔰اِتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ«21یس»
🔰از کسانی که پاداشی درخواست نمی کنند و خود هدایت یافته اند پیروی کنید.
✍پیام ها:
1- دور بودن از شهر،نشانه دوری از #فرهنگ نیست. «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ»
2- حمایت از حقّ،مرز و #منطقه ندارد. «جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ»
3- گاهی یک #تنه باید حرکت کرد و فریاد کشید. «جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ» حضرت علی علیه السلام می فرماید:در راه حقّ از اندک بودن پیروان نهراسید.
4- برای حمایت از حقّ،مسافت #طولانی نباید مانع باشد. «أَقْصَا الْمَدِینَهِ»
5-طرفداری از حقّ،انگیزه و #سوز لازم دارد نه نشان و عنوان. «رَجُلٌ»
6- حمایت از حقّ،باید با شدّت،سرعت،منطق و #عاطفه همراه باشد. «یَسْعی - یا قَوْمِ - هُمْ مُهْتَدُونَ»
7- شکستن سکوت و فریاد زدن در محیطهای انحرافی،برای #حمایت از رهبری حقّ مورد ستایش خداوند است. «قالَ یا قَوْمِ»
8-اخلاص در تبلیغ،شرط #جذب مردم است. «اتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً» منادیان حقّ نباید از مردم مزدی بخواهند.
9- هادیان باید خود #مهتدی باشند. اِتَّبِعُوا ... مُهْتَدُونَ
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52
🔰ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ«22یس»
🔰چه شده است مرا که نپرستم آنکه مرا آفریده است و همگی به سوی او بازگشت داده می شوید.
🔰أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَهً إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّی شَفاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لا یُنْقِذُونِ«23یس»
🔰آیا به جای او خدایانی را برگزینم که اگر خداوند رحمان اراده ی گزندی به من نماید،شفاعت آنها کمترین #سودی برای من ندارد و مرا نمی رهانند؟
🔰إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ«24» إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ«25یس»
🔰در این صورت من در گمراهی آشکاری خواهم بود.(ای مردم! بدانید)من به پروردگارتان ایمان آوردم،پس(شما نیز سخن مرا)بشنوید(و ایمان آورید).
🔰قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قالَ یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ«26یس»
🔰(سرانجام او را شهید کردند)به او گفته شد:به بهشت وارد شو.گفت:ای کاش قوم من می دانستند.
🔰بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ«27یس»
🔰که پروردگارم مرا بخشید و از گرامی داشتگان قرارم داد.
✍نکته ها:
🔹بر اساس آنچه در تفسیر مجمع البیان آمده است،ماجرا مربوط به زمان حضرت #عیسی است که دو تن از #حواریین خود را برای دعوت مردم به شهر انطاکیه فرستاد و آنها در بین راه به حبیب نجّار برخوردند و او با معجزه ای که این دو تن نشان دادند،ایمان آورد.
🔹آن دو به شهر وارد شدند،ولی مردم سخن آنها را نپذیرفتند و تکذیبشان کردند.
🔸حضرت مسیح،«شمعون»بزرگ ترین حواری خود را به کمک آنها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل #پادشاه،نظر او را به دست آورد و اکثر مردم به خدا ایمان آوردند.
🔹البتّه این روایت که در دیگر کتب تفسیری نیز آمده است،از دو جهت با متن قرآن سازگار نیست:
👌زیرا اوّلاً ظاهر آیات قرآن،فرستادن پیامبر از سوی خدا برای این قوم است،نه یاران یک پیامبر و ثانیاً اگر اکثر مردم ایمان می آوردند که عذاب بر آنها نازل نمی شد.
🔹بر اساس روایات،فردی که برای حمایت از فرستادگان الهی به شهر انطاکیه آمد، #حبیب نجّار بود که از او به«صاحب یس»نیز تعبیر شده و در ردیف #مؤمنِ آل فرعون که به حمایت حضرت موسی برخاست،شمرده شده است.
🔹امروزه شهر انطاکیه که میان حَلب و اسکندریه واقع است و جزو خاک ترکیه می باشد،پس از«بیت المقدّس»دومین شهر مورد توجّه مسیحیان است.
✍پیام ها:
1- کسانی که در برابر آفریدگار خود بندگی نکنند در دادگاه #وجدان محکومند. «وَ ما لِیَ لا أَعْبُدُ»
2- یکی از راه های دعوت دیگران،بیان اعتقادات #منطقی خود است. ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذِی ...
3- توجّه به مبدء و #معاد سرچشمه ی بندگی است. «فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
4- مقایسه،از بهترین راههای #آموزش است.خدا مرا آفریده،ولی بت ها برایم ذرّه ای فایده ندارند. «فَطَرَنِی - لا تُغْنِ عَنِّی شَفاعَتُهُمْ»
5-سختی هایی را که انسان می بیند،با اراده خداوند و در #مدار رحمت اوست.
«إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ»
6- برای توجّه به #خداوند،کافی است شرایط سخت و فوق العاده را در پیش خود
مجسّم سازیم. «إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ»
7- برای جریحه دار نکردن عواطف مردم،از خود #مثال بزنیم. إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ ...
8-بهترین راه دعوت،دعوت #عملی است. «إِنِّی آمَنْتُ»
9- شهادت در راه حمایت از رهبر آسمانی و امر به #معروف سابقه ای بس طولانی دارد. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ»
10- میان #شهادت و بهشت فاصله ای نیست. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ»
11- مردان خدا حتّی بعد از مرگ و شهادت نیز در فکر زنده ها هستند. «یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ»
12- حیات و بهشت برزخی قبل از #بهشت موعود است. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ»
13- شهادت سبب مغفرت است. «بِما غَفَرَ لِی»
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52
🔰وَ ما أَنْزَلْنا عَلی قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما کُنّا مُنْزِلِینَ«28یس»
🔰و ما بعد از(شهادت آن مرد خدا)هیچ لشگری از آسمان برای هلاک قوم او نفرستادیم و اصولاً سنّت ما قبل از این هم #چنین نبود(که برای عذاب اهل زمین سپاهی از آسمان بفرستیم).
🔰إِنْ کانَتْ إِلاّ صَیْحَهً واحِدَهً فَإِذا هُمْ خامِدُونَ«29یس»
🔰تنها یک صیحه(آسمانی،صیجه ای تکان دهنده و مرگبار که)ناگهان همگی خاموش شدند.
✍نکته ها:
🔹در آیات قبل ماجرای مردی بیان شد که به تنهایی به حمایت از پیامبران الهی قیام کرد و فریاد زد و در این راه شهید شد.
🔸این آیه در مقام بیان هلاکت کفّار سرسختی است که انبیا را تکذیب کردند و این مرد خدا را کشتند.
🔹«خامد»از«خمود»یعنی خاموش شدن شعله آتش و در اینجا مراد هلاکت و مردن است.
✍پیام ها:
1- فرشتگان مأموران قهر یا مهر الهی هستند و فرود آمدن یا نیامدن آنها به امر #خداوند است. ما أَنْزَلْنا ... جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ
2- قهر الهی #ناگهانی است،غافل نباشیم. «صَیْحَهً واحِدَهً»
3- گاهی بخاطر ریختن خون یک #مؤمن بی گناه و یک مجاهد و مبلّغ دینی،مردم یک منطقه نابود می شوند. «هُمْ خامِدُونَ»
4- ابر قدرت هایی که دیروز می گفتند: «لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ» امروز با یک صیحه نابود شدند. «هُمْ خامِدُونَ»
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52
🔰یا حَسْرَهً عَلَی الْعِبادِ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ«30یس»
🔰ای دریغ بر بندگان! که هیچ پیامبری بر آنان نیامد مگر آن که او را به استهزا گرفتند.
✍پیام ها:
1- انسانی که با موضع گیری حقّ،می تواند #فریادگر حقّ باشد و با پیروی از انبیا سعادتمند شود، «جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» چگونه با لجاجت خود را مورد قهر قرار می دهد؟ یا حَسْرَهً ...
2- لجاجت،کور کردن زمینه های #رشد و قرب و مقدّمه ی حسرت هاست. «یا حَسْرَهً»
3- آگاهی از حوادث تلخ تاریخ،انسان را #بیمه می کند. یا حَسْرَهً ... ما یَأْتِیهِمْ
4- استهزای انبیا،شیوه #دائمی کفّار در طول تاریخ بوده است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ»
5-تمام انبیا مورد استهزا قرار گرفتند. «مِنْ رَسُولٍ» (پس مبلّغان دینی در انتظار زخم زبان دیگران باشند.)
تدبر در قرآن
سوره یس
@fatemi52