eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
642 دنبال‌کننده
192 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️جلسه سوم بزودی 👇👇
✍️عناصر هدايت و بصیرت 📚بصیرت و هدایت نیازمند عناصر خاصی است که بدون آن هدایت و بصیرت ممكن نخواهد بود.
جلسه سوم 🔰و ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ«4» 🔰هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش،تا(بتواند پیام خدا را)برای مردم بیان کند، پس خداوند هر که را بخواهد(و مستحقّ بداند)گمراه می کند وهر که را بخواهد (وشایسته بداند)هدایت می نماید،و اوست عزیز وحکیم. ✍️نکته ها: 👈مراد از«لسان قوم»در این آیه،تنها لغت و زبانِ مردم نیست،زیرا گاهی ممکن است گوینده ای با زبان مردم سخن بگوید ولی مردم حرف او را درست نفهمند،بلکه مراد و قابل گفتن است،به گونه ای که مردم پیام الهی را بفهمند،چنانکه در آیات دیگر می فرماید: «یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ» مریم،97 ما قرآن را به زبان تو آسان کردیم.حضرت موسی نیز از خداوند می خواهد که گره از زبانش گشوده شود تا مردم کلامش را بفهمند. «وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی طه،27-28» ♦️مقصود از گمراه کردن خداوند، کردن افراد لجوج از لطف خود است،والا اگر خداوند بنای گمراه کردن مستقیم کسی را داشت،نه کتابی می فرستاد و نه پیامبری. ♦️در آیات دیگر می خوانیم که خداوند ظالمان و فاسقان و مسرفان را گمراه می کند،یعنی انسان با گناه و ظلم،زمینه ی محروم شدن از هدایت را در خود فراهم می کند. ♦️بعضی از مفسران گفته اند:فاعل «یَشاءُ» مردم هستند نه خدا،یعنی خداوند گمراه می کند کسی را که خودش بخواهد گمراه شود و هدایت می کند کسی را که خودش بخواهد هدایت شود.نظیر آیه: کُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ ..[اسراء،20. ] گروهی را در راهی که بروند کمک می کنیم. ♦️ تبلیغ پیامبر که با زبان قوم خود بوده با جهانی بودن دین ندارد.زیرا محتوای پیام زبان خاصّی ندارد و با سفارش قرآن،باید گروهی با تفقه و هجرت مطالب دین را آموخته و به سایرین بیاموزند. ✍️پیام ها: 1-پیامبران،با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق آنان تبلیغ می کردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ» 2-خداوند با مردم می کند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ» 3-رابطه ی رهبران دینی با مردم،، ومستقیم است. «بِلِسانِ قَوْمِهِ» 4-تبلیغ باید با شیوه ای ساده و و روشن،و برای عموم قابل فهم باشد. «بِلِسانِ قَوْمِهِ» 5-هدایت و ضلالت خداوند بر اساس است. فَیُضِلُّ ... وَ یَهْدِی ... وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
✍️رفتارهاى تبلیغى: 1 . در این جلسه ویژگی های کسانی که مدیریت جامعه را به عهده میگیرند، بیان کنید. 2 . تفاوت های تبیین و تخریب را به ویژه در فضای کنونی بشمارید.
✍️رهبران آسمانى و الهى (رَسول) 📌مرجعیت فكری و فرهنگی فرد و جامعه باید دستتت رهبران الهی و آستتمانی باشتتد. شتتخصتتیتهایی چون پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام و کسانی که در طول این مسیر قرار دارند. 📌کسی که فكر الهی ندارد نمیتواند مرجع فكری جامعه جهانی باشد.
✍️تبیین و روشنگرى ( لیبَیِّنَ ) روشنگری عنصر سوم بصیرت است. خرافه گرایی، سخت گویی، عدم توافق با مخاطب مانع تبیین و روشنگری است.
2 . لسان قوم (بِلِسانِ قَوْمِهِ ) ♦️اولا زبان قوم فقط عربی و فارسی و انگلیسی نیست، بلكه زبان فرهنگ و علم و هنر و... است. 👈خداوند در دوران وجود ساحران، مو سی را با عصا فرستاد، عیسی را با نفس شافی در دوران رونق پزشكی فرستاد و پیامبر اکرم را در دوران بلاغت، با قرآن فرستاد. ❇️امروز زبان قوم زبان هنر و مجازی است. ♦️ثانیا این آیه به نوعی به ما دستور میدهد که با قرآن آشنا شویم: امام خمینی رحمه الله در این مورد میفرمایند: من امیدوارم که ما این جحود و انكار را از قلبهایمان برداریم و از خدای تبار و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند به لسان )زبان( قرآن؛ زبان قرآن یك زبان خا صی ا ست؛ ما آ شنا بشویم به آن زبانی که با آن زبان قرآن وارد شده است. ♦️ ثالثا مراد از لسان قوم « در این آیه، تنها لغت و زبانِ مردم نیست، زیرا گاهی ممكن است گویندهای با زبان مردم سخن بگوید ولی مردم حرف او را درست نفهمند، بلكه مراد آسان و قابل فهم گفتن استتت، به گونهای که مردم پیام الهی راتا بفهمند، چنانكه در آیات دیگر میفرماید» یَسَّترْنا ه بِلِستانِكَ ما قرآن را به زبان تو آسان کردیم. حضرت موسی نیز از خداوند میخواهد که گره از زبانش گشوده شود تا مردم کلامش را بفهمندوَ احْللْ عقْدَ ة مِنْ لِسانِي یَفْقَهوا قَوْلِي