eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
640 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً أَصْحابَ الْقَرْیَهِ إِذْ جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ«13یس» 🔰برای آنها اصحاب قریه را مثال بزن که فرستادگان خدا به سوی آنها آمدند. ✍نکته ها: 🔹از این آیه تا هفده آیه ی دیگر سرگذشت تعدادی از انبیا نقل شده که مأمور هدایت مردم منطقه ی خود بودند. 🔸در تفاسیر گفته اند که مراد از قریه در این آیه،منطقه است که از شهرهای قدیم بوده و هم اکنون جزو خاک و از شهرهای تجاری آن می باشد.از مجموع این هجده آیه بر می آید که مردم این شهر بت پرست بودند و پیامبران برای دعوت آنها به توحید و مبارزه با شرک آمده بودند. ✍پیام ها: 1- تاریخ گذشتگان،بهترین برای آیندگان است. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ» 2- مربی و مبلغ باید با آشنا باشد. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ» 3- بر جامعه،اصول و حاکم است که سرنوشتِ انسان ها و جوامع را بر اساس آن می توان تعیین نمود.آری،سنّت های الهی ثابت است و با تفاوت اقوام،افراد،زمان و مکان،تفاوتی نمی کند. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً» 4- بهترین مثال،مثال های و عینی است نه تخیّلی. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً» 5-در بیان داستان، ها مهم است،نام قریه،نژاد،زبان و تعداد افراد مهم نیست. «أَصْحابَ الْقَرْیَهِ» 6- انبیا به سراغ مردم می رفتند و منتظر نبودند تا به سراغ آنان بیایند. «جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ» 🔰إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنّا إِلَیْکُمْ مُرْسَلُونَ«14یس » 🔰آن گاه که دو نفر(از پیامبران خود)را به سوی آنان فرستادیم،پس کردند،سپس با شخص سوّمی(آن دو را)تأیید کردیم،پس گفتند:همانا ما(از طرف خدا)به سوی شما فرستاده شده ایم. 🔰قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَیْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ تَکْذِبُونَ«15یس » 🔰کفّار گفتند:شما جز بشری مثل ما نیستید و خدای رحمان چیزی(بر شما) نازل نکرده است،شما جز دروغ نمی گویید. تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰قالُوا رَبُّنا یَعْلَمُ إِنّا إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ«16یس» 🔰پیامبران گفتند:پروردگار ما می داند که ما به سوی شما فرستاده شده ایم. 🔰وَ ما عَلَیْنا إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِینُ«17یس » 🔰و بر ما،جز تبلیغ آشکار و روشن،وظیفه ی دیگری نیست. ✍نکته ها: 🔹برخی انسان ها به وجود خدا اعتقاد دارند،ولی مسأله ی را نمی پذیرند و می گویند خداوند به ما عقل داده و نیازی به وحی نداریم.این اعتقاد ناشی از شناخت صحیح خداست،چنانکه در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ ما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ عَلی بَشَرٍ مِنْ شَیْءٍ» ✍پیام ها: 1- گاهی باید به حقّ و امر به معروف به صورت باشد. أَرْسَلْنا ... اِثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ 2- ،درد بی درمان است.(حتی انبیا را تکذیب کردند.) «فَکَذَّبُوهُما» 3- با تکذیب دشمن،دست از کار و نکشید،نفرات خود را تقویت کنید. «فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 4- گاهی چند ،هم زمان به سوی یک قوم اعزام می شدند. اِثْنَیْنِ ... بِثالِثٍ 5-تعداد مبلّغان،به جامعه بستگی دارد. «أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 6- در مدیریّت،وقتی کسی را به مأموریّتی می فرستید نکنید و او را تأییدو تقویت کنید. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 7- کثرت افراد لایق،سبب است. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 8-عزّت و ذلّت به دست خداست،گرچه فرد یا چیزی شود. «فَعَزَّزْنا» 9- در مدیریّت،همیشه نیروی داشته باشید. «بِثالِثٍ» 10- کفّار تمام کمالات را نادیده و همه چیز را با دید ظاهری می نگرند. «بَشَرٌ مِثْلُنا» 11- بعضی،تکلیف و امر و نهی را مخالف رحمت الهی می دانند و می کنند معنای رحمت،آزادی بی قید و شرط و رها بودن انسان است. «ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَیْءٍ» 12- در برابر انکارهای پی در پی دشمن،دل خود را با یاد خدا دهید. رَبُّنا یَعْلَمُ ... 13- وظیفه ی انبیا، و تبلیغ آگاهی بخش است و ضامن نتیجه نیستند. «وَ ما عَلَیْنا إِلاَّ الْبَلاغُ» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰قالُوا إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ«18یس» 🔰(کفّار به انبیا)گفتند:ما(حضور)شما را به فال بد گرفته ایم(وجود شما است و مایه ی بدبختی ما)و اگر از حرفتان دست بر ندارید قطعاً شما را خواهیم کرد و از طرف ما عذاب دردناکی به شما خواهد رسید. 🔰قالُوا طائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَ إِنْ ذُکِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ«19یس» 🔰(انبیا در پاسخ)گفتند:شومی شما از خود شماست،آیا اگر پند داده شدید (باید فال بد بزنید)؟ بلکه شما قومی اسرافکارید. ✍نکته ها: 🔹فال بد یکی از است که در قدیم بوده و امروزه نیز در شرق و غرب هست و هر منطقه و قومی به چیزی فال بد می زنند. 🔸اسلام آن را شرک دانسته و با جمله«الطیره شرک» بر آن خط بطلان کشیده و کفّاره ی آن را توکّل بر خداوند دانسته است.«کفاره الطیره التوکل» 🔹فال بد آثار شومی دارد،از جمله:سوء ظن به افراد،رکود در کارها، شکست و احساس حقّارت.بدترین آن،فال بد به مقدّسات و اولیای الهی است. ✍پیام ها: 1- در برابر هر سخن باید پاسخی روشن عرضه داشت. «قالُوا إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ ، قالُوا طائِرُکُمْ مَعَکُمْ» 2- تکذیب «فَکَذَّبُوهُما» ، «تَطَیَّرْنا بِکُمْ» و تهدید «لَنَرْجُمَنَّکُمْ» از حربه های کفّار است. 3- فالگیری و فال زدن،از و رسوم جاهلی است. «تَطَیَّرْنا بِکُمْ» 4- کسی که منطق ندارد به متوسّل می شود. «تَطَیَّرْنا بِکُمْ» 5-انحراف فکری ی انحراف عملی است. تَطَیَّرْنا بِکُمْ ... لَنَرْجُمَنَّکُمْ 6- کفر،مایه سنگدلی و به انبیا است. «لَنَرْجُمَنَّکُمْ» 7- کفّار که در برابر منطق و روش پیامبران منطقی ندارند،پس از تکذیب،دست به تهدید می زنند. لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ ... 8-کار انبیا، زدایی و توجّه دادن مردم به فطرت سالم است. «ذُکِّرْتُمْ» 9- یکی از جلوه های اسراف،سرکشی و است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» 10- ریشه ی بدبختی ها طغیان و اسراف است،نه ایمان به خدا و پیامبران. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ یَسْعی قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ«20یس» 🔰و از دورترین منطقه شهر،مردی با شتاب آمد(و)گفت:ای قوم من! از این انبیا پیروی کنید. 🔰اِتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ«21یس» 🔰از کسانی که پاداشی درخواست نمی کنند و خود هدایت یافته اند پیروی کنید. ✍پیام ها: 1- دور بودن از شهر،نشانه دوری از نیست. «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ» 2- حمایت از حقّ،مرز و ندارد. «جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ» 3- گاهی یک باید حرکت کرد و فریاد کشید. «جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِ رَجُلٌ» حضرت علی علیه السلام می فرماید:در راه حقّ از اندک بودن پیروان نهراسید. 4- برای حمایت از حقّ،مسافت نباید مانع باشد. «أَقْصَا الْمَدِینَهِ» 5-طرفداری از حقّ،انگیزه و لازم دارد نه نشان و عنوان. «رَجُلٌ» 6- حمایت از حقّ،باید با شدّت،سرعت،منطق و همراه باشد. «یَسْعی - یا قَوْمِ - هُمْ مُهْتَدُونَ» 7- شکستن سکوت و فریاد زدن در محیطهای انحرافی،برای از رهبری حقّ مورد ستایش خداوند است. «قالَ یا قَوْمِ» 8-اخلاص در تبلیغ،شرط مردم است. «اتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً» منادیان حقّ نباید از مردم مزدی بخواهند. 9- هادیان باید خود باشند. اِتَّبِعُوا ... مُهْتَدُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ«22یس» 🔰چه شده است مرا که نپرستم آنکه مرا آفریده است و همگی به سوی او بازگشت داده می شوید. 🔰أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَهً إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّی شَفاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لا یُنْقِذُونِ«23یس» 🔰آیا به جای او خدایانی را برگزینم که اگر خداوند رحمان اراده ی گزندی به من نماید،شفاعت آنها کمترین برای من ندارد و مرا نمی رهانند؟ 🔰إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ«24» إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ«25یس» 🔰در این صورت من در گمراهی آشکاری خواهم بود.(ای مردم! بدانید)من به پروردگارتان ایمان آوردم،پس(شما نیز سخن مرا)بشنوید(و ایمان آورید). 🔰قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قالَ یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ«26یس» 🔰(سرانجام او را شهید کردند)به او گفته شد:به بهشت وارد شو.گفت:ای کاش قوم من می دانستند. 🔰بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ«27یس» 🔰که پروردگارم مرا بخشید و از گرامی داشتگان قرارم داد. ✍نکته ها: 🔹بر اساس آنچه در تفسیر مجمع البیان آمده است،ماجرا مربوط به زمان حضرت است که دو تن از خود را برای دعوت مردم به شهر انطاکیه فرستاد و آنها در بین راه به حبیب نجّار برخوردند و او با معجزه ای که این دو تن نشان دادند،ایمان آورد. 🔹آن دو به شهر وارد شدند،ولی مردم سخن آنها را نپذیرفتند و تکذیبشان کردند. 🔸حضرت مسیح،«شمعون»بزرگ ترین حواری خود را به کمک آنها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل ،نظر او را به دست آورد و اکثر مردم به خدا ایمان آوردند. 🔹البتّه این روایت که در دیگر کتب تفسیری نیز آمده است،از دو جهت با متن قرآن سازگار نیست: 👌زیرا اوّلاً ظاهر آیات قرآن،فرستادن پیامبر از سوی خدا برای این قوم است،نه یاران یک پیامبر و ثانیاً اگر اکثر مردم ایمان می آوردند که عذاب بر آنها نازل نمی شد. 🔹بر اساس روایات،فردی که برای حمایت از فرستادگان الهی به شهر انطاکیه آمد، نجّار بود که از او به«صاحب یس»نیز تعبیر شده و در ردیف آل فرعون که به حمایت حضرت موسی برخاست،شمرده شده است. 🔹امروزه شهر انطاکیه که میان حَلب و اسکندریه واقع است و جزو خاک ترکیه می باشد،پس از«بیت المقدّس»دومین شهر مورد توجّه مسیحیان است. ✍پیام ها: 1- کسانی که در برابر آفریدگار خود بندگی نکنند در دادگاه محکومند. «وَ ما لِیَ لا أَعْبُدُ» 2- یکی از راه های دعوت دیگران،بیان اعتقادات خود است. ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذِی ... 3- توجّه به مبدء و سرچشمه ی بندگی است. «فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» 4- مقایسه،از بهترین راههای است.خدا مرا آفریده،ولی بت ها برایم ذرّه ای فایده ندارند. «فَطَرَنِی - لا تُغْنِ عَنِّی شَفاعَتُهُمْ» 5-سختی هایی را که انسان می بیند،با اراده خداوند و در رحمت اوست. «إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ» 6- برای توجّه به ،کافی است شرایط سخت و فوق العاده را در پیش خود مجسّم سازیم. «إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ» 7- برای جریحه دار نکردن عواطف مردم،از خود بزنیم. إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ ... 8-بهترین راه دعوت،دعوت است. «إِنِّی آمَنْتُ» 9- شهادت در راه حمایت از رهبر آسمانی و امر به سابقه ای بس طولانی دارد. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ» 10- میان و بهشت فاصله ای نیست. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ» 11- مردان خدا حتّی بعد از مرگ و شهادت نیز در فکر زنده ها هستند. «یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ» 12- حیات و بهشت برزخی قبل از موعود است. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ» 13- شهادت سبب مغفرت است. «بِما غَفَرَ لِی» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ ما أَنْزَلْنا عَلی قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما کُنّا مُنْزِلِینَ«28یس» 🔰و ما بعد از(شهادت آن مرد خدا)هیچ لشگری از آسمان برای هلاک قوم او نفرستادیم و اصولاً سنّت ما قبل از این هم نبود(که برای عذاب اهل زمین سپاهی از آسمان بفرستیم). 🔰إِنْ کانَتْ إِلاّ صَیْحَهً واحِدَهً فَإِذا هُمْ خامِدُونَ«29یس» 🔰تنها یک صیحه(آسمانی،صیجه ای تکان دهنده و مرگبار که)ناگهان همگی خاموش شدند. ✍نکته ها: 🔹در آیات قبل ماجرای مردی بیان شد که به تنهایی به حمایت از پیامبران الهی قیام کرد و فریاد زد و در این راه شهید شد. 🔸این آیه در مقام بیان هلاکت کفّار سرسختی است که انبیا را تکذیب کردند و این مرد خدا را کشتند. 🔹«خامد»از«خمود»یعنی خاموش شدن شعله آتش و در اینجا مراد هلاکت و مردن است. ✍پیام ها: 1- فرشتگان مأموران قهر یا مهر الهی هستند و فرود آمدن یا نیامدن آنها به امر است. ما أَنْزَلْنا ... جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ 2- قهر الهی است،غافل نباشیم. «صَیْحَهً واحِدَهً» 3- گاهی بخاطر ریختن خون یک بی گناه و یک مجاهد و مبلّغ دینی،مردم یک منطقه نابود می شوند. «هُمْ خامِدُونَ» 4- ابر قدرت هایی که دیروز می گفتند: «لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ» امروز با یک صیحه نابود شدند. «هُمْ خامِدُونَ» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰یا حَسْرَهً عَلَی الْعِبادِ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ«30یس» 🔰ای دریغ بر بندگان! که هیچ پیامبری بر آنان نیامد مگر آن که او را به استهزا گرفتند. ✍پیام ها: 1- انسانی که با موضع گیری حقّ،می تواند حقّ باشد و با پیروی از انبیا سعادتمند شود، «جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» چگونه با لجاجت خود را مورد قهر قرار می دهد؟ یا حَسْرَهً ... 2- لجاجت،کور کردن زمینه های و قرب و مقدّمه ی حسرت هاست. «یا حَسْرَهً» 3- آگاهی از حوادث تلخ تاریخ،انسان را می کند. یا حَسْرَهً ... ما یَأْتِیهِمْ 4- استهزای انبیا،شیوه کفّار در طول تاریخ بوده است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» 5-تمام انبیا مورد استهزا قرار گرفتند. «مِنْ رَسُولٍ» (پس مبلّغان دینی در انتظار زخم زبان دیگران باشند.) تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰أَ لَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لا یَرْجِعُونَ«31یس» 🔰آیا ندیدند چه بسیار نسل هایی را که قبل از آنان هلاک کردیم و آنان به سوی این کفّار بر نمی گردند؟ 🔰وَ إِنْ کُلٌّ لَمّا جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ«32یس» 🔰و نیستند آنان مگر این که همگان نزد ما حاضر می شوند. ✍نکته ها: 🔹کلمه ی«قرن»به گفته تفسیر نمونه،هم به زمان گفته می شود و هم به مردمی که در یک زمان زندگی می کنند. ✍پیام ها: 1- کسانی که در تاریخ تحقیق نکنند و از سرنوشت گذشتگان نگیرند، مورد انتقاد قرار می گیرند. «أَ لَمْ یَرَوْا» 2- سنّت های الهی در تاریخ ثابت است و سرنوشت ها به یکدیگر دارد و دیدن یک صحنه می تواند الگوی صحنه های دیگر باشد. أَ لَمْ یَرَوْا ... 3- نقل تاریخ،سبب تهدید و تسلّی پویندگان راه حقّ است. «أَ لَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنا» 4- نتیجه ی انبیا هلاکت است. کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ ... أَهْلَکْنا 5-بعد از قهر الهی راهی برای برگشت و جبران نیست، ها را از دست ندهیم. «أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لا یَرْجِعُونَ» 6- هلاکت کفّار پایان کارشان نیست،بلکه آغاز آنهاست. «لَدَیْنا مُحْضَرُونَ» 7- تمام مردم در قیامت حاضر می شوند. کُلٌّ ... جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ آیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ«33یس» 🔰و زمین مرده که ما آن را زنده کردیم و دانه ای از آن ساختیم که از آن می خورند،برای آنان نشانه ای است(بر امکان معاد). ✍نکته ها: در آیه قبل خواندیم که همه ی مردم در زنده شده،نزد خداوند حاضر خواهند شد؛ این آیه دلیل معاد و زنده شدن را بیان می کند. ✍پیام ها: 1- هر دانه و گیاهی که از زمین می روید،همچون ای است که در قیامت از گور بر می خیزد. «وَ آیَهٌ لَهُمُ» 2- برای اثبات سخن خود به نمونه ها استدلال کنیم. «وَ آیَهٌ لَهُمُ» 3- بهترین دلیل برای عموم مردم،آن است که دائمی، ،غیر قابل انکار، ساده و همه جایی باشد. «وَ آیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ» 4- بهترین راه ایمان به ،دقّت در آفریده هاست. «الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْناها» 5-بخش عمده ای از غذای انسان را دانه های گیاهی می دهد که دقّت در آنها راهی برای خداشناسی است. وَ آیَهٌ ... .حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ جَعَلْنا فِیها جَنّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فِیها مِنَ الْعُیُونِ«34یس» 🔰و در آن،باغ هایی از درختان خرما و انگور قرار دادیم و در آن چشمه ها شکافته و روان ساختیم. 🔰لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَ فَلا یَشْکُرُونَ«35یس» 🔰تا از میوه ی آن و آن چه دستانشان به عمل آورده است،بخورند،پس چرا سپاسگزاری نمی کنند؟ ✍نکته ها: در قرآن از میان ها نام انگور و خرما بیش تر به کار رفته و این یا به خاطر نقش غذایی این دو میوه است و یا به خاطر در دسترس بودن آنها یا گونه های آنها یا بهره گیری از خشک و تر آن دو و یا جهات دیگر. 🔹دو کلمه «نَخِیلٍ» و «أَعْنابٍ» به صورت جمع بکار رفته است،زیرا هر یک از خرما و انگور دارای انواع زیادی هستند. ✍پیام ها: 1- در تغذیه نقش اول با و دانه هاست و سپس میوه ها. أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا ... جَعَلْنا فِیها جَنّاتٍ 2- وظیفه انسان در برابر نعمت ها،معرفت و است.(خداوند زمین مرده رازنده می کند و گیاهان و میوه ها را در دسترس قرار می دهد تا انسان بخورد و شکر کند.) لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ ... أَ فَلا یَشْکُرُونَ 3- تولید فرآورده های از میوه ها،مورد پذیرش قرآن است. «وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ» 4- بیان نعمت ها،سبب ایجاد شکرگزاری در انسان است. «أَ فَلا یَشْکُرُونَ» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمّا لا یَعْلَمُونَ«36یس» 🔰منزّه است خدایی که تمام زوج ها را آفرید،از آن چه زمین می رویاند و از خود مردم و از آن چه نمی دانند. ✍نکته ها: 🔹یکی از معجزات علمی قرآن،بیان قانون زوجیّت در همه چیز است،گیاهان،انسان ها و آن چه که مردم در آن زمان نمی دانستند و امروز می دانند.در عصر نزول قرآن،مردم با در نخل خرما آشنا بودند،امّا امروزه مشخّص شده که مسأله ی زوجیّت در عالم گیاهان عمومیّت دارد. ✍پیام ها: 1- تشکّر ما نشانه ی ما است،او نیازی به شکر و سژاس ما ندارد. «أَ فَلا یَشْکُرُونَ سُبْحانَ الَّذِی» 2- قانون زوجیّت در مخلوقات را به ذات الهی ندهید،او یکتا و بی نظیر است. «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ» 3- آفریدن ها و آفریده ها،نشانه ی قدرت،اراده و اوست،نه نشانه ی نیاز و وابستگی او. «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ» 4- پیدایش دانه و میوه،از قانون زوجیّت است. مِنْ ثَمَرِهِ ... خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها 5-انسان در مسائل جسمی و جنسی در ردیف دیگر است. «مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» 6- در هستی است که نحوه زوجیّت آنها برای بشر ناشناخته است. خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها ... مِمّا لا یَعْلَمُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52