Ers-084 ss.mp3
7.07M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 84
تاریخ: 1399/12/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -084-p2.pdf
221.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 84
تاریخ: 1399/12/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مناجات شعبانیه
🔹 مستحضرید که ماه #شعبان نظیر ماه مبارک رمضان مِهرش با قهر آماده است، نازش با نیاز آماده است. ماههای دیگر ماه نیاز است; اما در ماه پُر برکت شعبان و ماه پُر برکت رمضان که در پیش است نیازش با ناز آمیخته است.
🔹 خدای سبحان به ما دو راه نشان داد که اینها «مانعة الخلو» است اجتماع را شاید[سزاوار است]؛ از راه نیاز یا از راه ناز خواسته های خود را با او در میان بگذاریم. راه نیاز همان است که از ذات أقدس الهی می گوییم: ﴿أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ﴾[1] اما راه ناز را خود ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند. در دعای «افتتاح» شب های ماه مبارک رمضان ذات أقدس الهی به وسیله وجود مبارک #امام_زمان (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه) این دعا را به ما آموخت که شما در هر شب از شبهای ماه مبارک رمضان وقتی روزه گرفتید و به ضیافت الهی بار یافتید این دعای «افتتاح»، «اللَّهُمَ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك»[2] این جمله های را می خوانید تا به این جا می رسید: «مُدِلًّا عَلَیك»[3] یعنی پروردگارا من مهمان تو هستم می خواهم با تو دَلال کنم با تو غَنج و ناز کنم، نیاز سرجای خود محفوظ است، من صدر و ساقه هستی ام نیاز است: ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾[4] اما ولی تو به من اجازه داد که با تو ناز کنم من دَلال کنم, إدلال از دَلال و غنج و ناز است: «مُدِلًّا عَلَیك».
🔹 در #مناجات_شعبانیه که مناجات این ذوات قدسی (علیهم افضل صلوات المصلین) است به ما هم اجازه دادند که این مناجات را به بارگاه الهی عرضه کنیم، این است که در این مناجات اول منادات است، بعد مناجات بنده با خدا است، بعد به خدا عرض می کنیم که خدایا حالا تو مناجات کن ما بشنویم! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً»،[5] حالا ما که نفسمان تمام شد، تو مناجات بکن و ما گوش بدهیم. در این اثنا این جمله ها عرض می شود که خدایا! این مناجات برای علی و اولاد علی است، آنها امین بارگاه تو هستند, آنها برابر #قُرب_نوافل[6] تو به زبان اینها حرف می زنی: «كُنْتُ ... لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ»[7] در فصل سوم یعنی مقام فعل، نه فصل اول که مقام ذات است منطقه ممنوعه است، نه فصل دوم که صفات ذات است که عین ذات است که آن جا هم منطقه ممنوعه است. در مقام فصل سوم که فعل خدا و فیض خدا و ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[8] شدن و مانند آن است. در این فصل سوم که #مقام_ناز است آنها به شما عرض می کنند ما هم اجازه یافتیم به شما عرض کنیم، بگوییم: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»[9] خدایا! حالا بنا شد ناز بکنیم. بگوییم اگر شما این ملت را شایسته رحمت نمی دانی, شایسته تربیت نمی دانی, شایسته هدایت نمی دانی, می گویید چون گناه کردند اگر اینها را, ما را و ملت ما را و جامعه ما را بخواهی مؤاخذه بکنی که چرا بد رفتید؟ چرا بی راهه رفتید؟ چرا گناه کردید؟ ما هم مؤاخذه می کنیم و می گوییم تو که بزرگ تر بودی و هستی چرا نبخشیدی؟! اگر تو مؤاخذه بکنی ما هم مؤاخذه می کنیم! اگر تو بگویی چرا بد کردی؟ ما می گوییم تو چرا خوب نمی کنی؟ «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»، تو که بزرگ تری، تو که حکیم محض هستی, علیم محض هستی, قادر محض هستی, حی محض هستی, ازلی، ابدی، سرمدی هستی, تو چرا نبخشیدی؟!
[1]. سوره نمل، آیه62.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص577.
[3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص58.
[4]. سوره فاطر، آیه15.
[5]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج3، ص299؛ زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص49.
[6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352؛ «... كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ ...».
[7]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352.
[8]. سوره نور، آیه35.
[9]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج3، ص296.
#ماه_مبارک_شعبان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام فرا رسیدن ماه شعبان
تاریخ: 1399/01/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_273 ss.mp3
4.29M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 273
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_273p2.pdf
203.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 273
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_02 ads ss.mp3
9.25M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1390/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_02p2.pdf
246.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1390/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 یادگار امام
🔹 این بزرگوار هم در زمان حیات برادر بزرگ و بزرگوارش در خدمت پدر و امام بود، یار و یاور امام بود و هم بعد از ارتحال آن برادر بزرگوار كار آن برادر را هم به عهده گرفت و آثار امام را در همه این ابعاد یاد شده حفظ كرد. هم در سلامت امام تلاش و كوشش كرد، هم در هجرت امام سهم به سزایی داشت، هم در #مصاحبت امام سهم به سزایی داشت، هم در نشر آثار امام در زمان خود امام سهم به سزایی داشت و هم در #نشر_آثار علمی امام بعد از ارتحال امام راحل سعی بلیغ داشت. ایشان در حقیقت #امامت_امام را خوب درك كرد و امام در چنین فرزندی محفوظ مانده است. او هم به نوبه خود #عالم_وارسته بود، به نوبه خود از علوم حوزوی برخوردار بود، شمّ سیاسی قابل قبولی داشت. بخشی از این شمّ سیاسی را كسب كرد و بخش دیگر به #ارث برد! مجموعه ای از چهره انقلابی امام راحل را در خود مسجم كرده است او هم تلاش كرده است و ﴿وَ جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذینَ كَفَرُوا السُّفْلی وَ كَلِمَةُ اللّهِ هِی الْعُلْیا﴾.[1] همان طور كه رحلت برادر بزرگ و بزرگوارش مایه #شكوفایی_انقلاب شد، ما از ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم كه این عزیز را كه زود از ما گرفت، لكن رحلت او را مایه شكوفایی كلمه علیای انقلاب قرار بدهد... .
[1] . سوره توبه، آیه40.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام رحلت حاج سید احمد خمینی
تاریخ: 1373/12/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
Ers-085 ss--.mp3
9.17M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 85
تاریخ: 1399/12/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -085-p2.pdf
250.7K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 85
تاریخ: 1399/12/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مظلومیت عقل و عدل
🔹 هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. بین هدف و وسیله #تناسب_ضروری برقرار است. از #راه_پاک به مقصد پاک و #مقصد_پاک هم راه پاک می طلبد. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمی رسد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛[1] زودتر از دیگران به چاه می افتد، این بیان بوسیدنی است!
🔹 ما اگر برای مظلومیت سیدالشهداء گریه میکنیم برای #مظلومیت_عقل_و_عدل است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم! نباید گفت چرا شیعه گریه می کند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد [گریه می کند]. شما اساتید بزرگوار با وسائل آشنا هستید، وسائل چند هزار حدیث دارد؟ در این چند هزار حدیث پنج تا حدیث از امام حسین پیدا کنید نیست! این اشک ندارد؟ بیست سال ولی خدا، ده سال که زمان امامت وجود مبارک امام حسن بود این به حسب ظاهر امامت نداشت؛ اما ده سال دیگر #حجت_بالغه_الهی بود. به اندازه ده تا روایت فقهی در کتاب های ما نیست. ما چند هزار روایت در وسائل داریم؟ شما ده تا روایت از امام حسین پیدا می کنید؟ خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! می گوید ما برای این می گرییم، #عدل را از ما گرفتند، #عقل را از ما گرفتند، #عصمت را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه می کنیم.
🔹 در مجلسی در مدینه وجود مبارک #حجت_بالغه_الهی حسین بن علی (سلام الله علیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال می کند حضرت جواب داد، او در کمال بی ادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد می گوید نه آقا اینها باسواد هستند.[2] این گریه ندارد! ما که اهل گریه بی جا نیستیم ما می بینیم که عدل را دارند از ما می گیرند، عقل را از ما دارند می گیرند، طهارت را دارند از ما می گیرند، ما با اشک به دست می آوریم!
🔹 همین حسین بن علی (سلام الله علیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود #هیچ_هدفی وسیله را توجیه نمی کند هیچ ممکن نیست با بانک ربوی اقتصاد سالم بشود! با رشوه مال فراهم بشود! هیچ ممکن نیست! با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمی رود! «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»، (روحی لک الفداء).
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص373.
[2] . التوحید (للصدوق)، ص80.
#حجت_بالغه_الهی
#تناسب_هدف_و_وسیله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره جمعه جلسه 9
تاریخ: 1397/01/27
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_274 ss.mp3
3.44M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 274
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_274p2.pdf
185.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 274
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_03 ads ss.mp3
9.03M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1390/12/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_03p2.pdf
241.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1390/12/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross