eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کذّاب 🔹 [امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام] فرمود پسرم! «یا بُنَی إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ»؛ اگر بخواهی دوست کسی باشی کسی که گرفتار حُمق است با دوستی نکن. «فَإِنَّهُ یرِیدُ أَنْ ینْفَعَكَ فَیضُرَّكَ»، چون حُمق دارد این نمی ‌فهمد خیر و شرّ چیست! حَسَن و قبیح چیست! زشت و زیبا چیست! صدق و کذب چیست! حق و باطل چیست! ▫️ اینها است! ما تا نفهمیم «الحق ما هو؟ الباطل ما هو؟ الصدق ما هو؟ الکذب ما هو؟ الخیر ما هو؟ الشرّ ما هو؟ الحسن ما هو؟ القبیح ما هو؟» راه بسته است. فرمود او چون نمی ‌فهمد به تو آسیب می‌ رساند. با کسی که عاقل نیست دوستی نگیر! دوستی نکن! دوست نباش! 🔹 «فَإِنَّهُ یرِیدُ أَنْ ینْفَعَكَ فَیضُرَّكَ وَ إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِیلِ»؛ با آدم دوست نباش، چرا؟ «فَإِنَّهُ یقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَیهِ»؛ به هر حال ما در روزگار یک فراز و فرود ـ که از تعبیرات لطیف شیخ عطار است در منطق الطیر خود این اصطلاح فراز و فرود[1] ـ زندگی همین است. به هر حال انسان تنها که نمی ‌تواند زندگی کند، یک وقت احتیاج به چیزی دارد. یک آدم بخیل در سخت ‌ترین حالت، آدم را تنها می‌ گذارد. «فَإِنَّهُ یقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَیهِ»؛ در شدیدترین حالتی که تو به او احتیاج داری او خودش را جدا می ‌کند و از تو فاصله می ‌گیرد. 🔹 «وَ إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ»؛ با آدم فاسق، رفاقت نکن! «فَإِنَّهُ یبِیعُكَ بِالتَّافِهِ»؛ چون آدم فاسقی است به اندک چیزی شما را می ‌فروشد. بنا شد علیه شما حرف بزند، با اندک چیزی! شما را از دست دیگران هم بگیرد، به اندک بهایی این کار را می ‌کند. 🔹 «وَ إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ»؛ از آدم مخصوصاً کذّاب، فاصله بگیر. «فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ یقَرِّبُ عَلَیكَ الْبَعِیدَ وَ یبَعِّدُ عَلَیكَ الْقَرِیبَ»؛[2] آدم دروغگو مثل سراب است. سراب همین است که آدم در کرانه افق انسان خیال می‌کند آب است، بعد «إِذَا جَاءَهُ لَمْ یجِدْهُ شَیئا»؛ می ‌بیند آب نیست. آدم دروغگو دور را نزدیک، نزدیک را دور؛ موجود را معدوم و معدوم را موجود نشان می ‌دهد و انسان را فریب می ‌دهد. ▫️ به هر کاذبی نمی ‌گویند کذّاب. یک وقت است که کسی پردروغ است که یا صیغه مبالغه است یا حرفه است، می‌شود کذّاب. یک وقت است نه، یک خبر تلخ می ‌گوید. در همان صحنه می‌ شود کذّاب. این جریان جعفر کذّاب این طور نبود که او مرتّب دروغ می ‌گفت و دروغ پیشه بود، این طور نبود. یک کار سنگینی که نباید می ‌کرد و آن داعیه مثلاً امامت و ولایت بود، با همان کار کذّاب شده است. اگر کسی یک کار خلاف ناروایی بکند می ‌شود ﴿أَفَّاكٍ أَثیمٍ﴾، می ‌شود کذّاب و مانند آن. [1]. دیوان اشعار عطار، غزل337؛ «ز سرگشتگی زیر چوگان چرخ ٭٭٭ چو گویی ندانی فراز از فرود». [2]. نهج البلاغه، حکمت37. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/08/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_036 ay sss.mp3
2.85M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 36 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_036p2.pdf
142.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 36 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_001 ads ss.mp3
8.76M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1390/07/18 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_01p2.pdf
226.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1390/07/18 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقدمه عاقل شدن 🔹 تمام این درس‌خواندن‌ ها است؛ این کتاب قرآن کریم چقدر بوسیدنی است! فرمود علم چیز خوبی است بر همه واجب است عالِم بشوند درست است، اما نردبان است و بر همه لازم است نردبان تهیه کنند این نردبان است که از کجا بالا برویم؟ فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾[1] ما می ‌خواهیم علم نمی ‌خواهیم! ما بالارفتن می‌ خواهیم نردبان نمی‌ خواهیم! این نردبان برای این است که انسان بالا برود علم برای اینکه بشود فرمود: ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ یعنی علم مقدمه است برای عقل و عقل هم که وجود مبارک حضرت معرفی کرد فرمود: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[2] 🔹 پس آیه قرآن دارد که علم نردبان است برای اینکه ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ پس معلوم می ‌شود علم باید باشد و معیار آن است و هدف حوزوی‌ ها و دانشگاهی‌ های اسلامی این است که انسان بشود ولی خدا و ولی خدا هم همین است. اگر کسی ولی او شد حالا در دنیا برکاتش را دارد آخرت برکاتش را دارد ولی ، نصیب ولی خدا می ‌شود؛ یعنی به ما گفتند «علم الدراسة» را تعیین کنید تا آن جایی که ممکن است، ولی اگر به آن اوج رسیدید مجتهد شدید این «علم الدراسة» وسیله است برای چه؟ برای . «علم الوراثة» همین است که انسان ولی او بشود. کم نبودند مردان بزرگ حتی زنان بزرگ که ائمه (علیهم السلام) می فرمودند: «مِنَّا اهلَ البَیت»[3] حالا درباره سلمان[4] شهرت پیدا کرده درباره بعضی از محدّثین همین شهر قم ائمه فرمودند فلان محدّث «مِنَّا اهلَ البَیت»؛[5] یعنی ﴿أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعُوهُ﴾ است «إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِالْأَنْبِیاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ» است. چون هیچ فرقی بین وجود مبارک و ائمه قبلی که نیست! اگر امام صادق به بعضی از شاگردانش فرمود: «هو منّا اهل البیت»، حالا ما چرا نرسیم به جایی که حضرت به ما بفرماید فلان کس «منّا اهل البیت»؟! برای اینکه این راه باز است آدم حیف است این مقام را برای چیزهای بی ‌ارزش از دست بدهد! 🔹 این بیانات نورانی حضرت امیر راه گشاست خودشان این راه را رفتند، یک؛ شاگردان مخصوص به دنبال اینها این راه را رفتند، دو؛ به همه ما سفارش می ‌کنند که بیایید، سه. حضرت امیری که کلّ دنیا برای او سهل است که «لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَة» من هرگز ستم نمی‌ کنم،[6] او می‌فرماید بعضی از دوستان ما کسانی بودند که وقتی من آنها را می‌ دیدم یک مرد بزرگی را می‌ دیدم «كَانَ [یعَظِّمُهُ‏] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[7] من وقتی این بزرگوار را می ‌دیدم یک شخص باعظمتی را مشاهده می ‌کردم، این از شاگردان حضرت بود! پس می ‌شود که انسان به جایی برسد با اینکه نه امام است و نه امامزاده به جایی برسد که بگوید او یک مرد بزرگی است، این راه باز است! [1]. سوره عنکبوت، آیه43. [2]. تفسیر نور الثقلین، ج‏5، ص382. [3]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905. [4]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [5]. الإختصاص، النص، ص68. [6]. الأمالی( للصدوق)، النص، ص623. [7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت289. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مظهر اسمای الهی 🔸 حضرت معصومه (سلام الله علیها) دارای است و کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بكند بسیاری از ما آسیب می ‌بینیم، ولی اگر رحمت او ضمیمه عدل او بشود این كار را شفاعت می ‌گویند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/05/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برکت فاطمه معصومه (سَلامُ الله عَلَیها) 🔸 وجود مبارک از آن جهت که در بیت امامت، ولایت، رسالت و کرامت به دنیا آمده است، است؛ ولی بهره‌ برداری متقابل این کریمه از این ذوات قدسی، فخر دیگری است. بودند کسانی که از همین خاندان به دنیا آمدند، برادر امام رضا (سَلامُ الله عَلَیه) هم بودند، ولی مورد عنایت آن حضرت قرار نگرفتند؛ اما وقتی خود آن حضرت، در زیارت کریمه اهل بیت به ما می‌گوید به عرض ادب کنید و بگویید: «السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا أُخْتَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا عَمَّةَ وَلِی اللَّه‏»؛[1] یعنی از هر سه جهت، شما از حوزه ولایت بهره بردید؛ هستید، هستید، هستید. نه تنها او دختر موسی بن جعفر است، است. بعضی ‌ها دختر موسی بن جعفر بودند، فرزند موسی بن جعفر بودند، ولی شاید فرزند «ولی الله» نبودند. 🔸 صِرف اینکه از نظر شناسنامه‌ ای کسی دختر امام باشد یا خواهر امام باشد دخیل نیست. وجود مبارک طبق این زیارت مأثوری که هست، نشان می‌ دهد که از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. اینکه علم از قم نشأت می ‌گیرد به جهان می ‌رسد، اینکه باید از قم برخیزد، اینکه هم ‌اکنون هم مسئولیت اساسی علمی و ثِقْل علمی به عهده قم هست، اینها به همین ذات مقدسه است. [1]. زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص548. 📚 سخنرانی در جمع خادمین حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تاریخ: 1396/05/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_037 ay sss.mp3
2.85M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 37 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_037p2.pdf
165.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 37 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا