هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
16.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 3
#احیای_عاشورا
▪️ تاریخ: 1384/11/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 فرزندان امام حسین علیه السلام
▪️ در قرآن فرمود بازماندگان اولیای مقتول حق قصاص دارند، بچه های او حق قصاص دارند؛ ما هم #بچه_های_ابی_عبدالله هستیم، پس حق قصاص داریم. ما با اینکه سید نیستیم، چطور بچههای حسین بن علی هستیم؟! برای اینکه وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلامیه عمومی داد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر برای او شناسنامه می گیرند یا کد ملی میگیرند؛ اما وقتی بالغ شد، شناسنامه اش را باید خود بگیرد. فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛[1] من و علی پدر شما هستیم، بیایید بچه های ما بشوید، ما هم گفتیم، چشم! فرمود آن شناسنامه طبیعی سر جایش محفوظ است، هر کسی پدری دارد و مادری دارد؛ اما #شناسنامه_های_اعتقادی و مکتبی، بیایید بچه های ما بشوید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما هم گفتیم چشم! اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد، مادر ما چه کسی خواهد بود؟ مادر ما می شود #صدیقه_طاهره (سَلامُ الله عَلَیها)، پس ما بچه های اینها هستیم؛ چون بچه های اینها هستیم و این مکتب را قبول کردیم، این شعار برای ما رواست که بگوییم خدا آن توفیق را بدهد که ما #خون_بهای_پدرمان را بگیریم، «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»؛ خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون بهای #حسین_بن_علی را بگیریم!
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
#چهارم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار خانواده مرحومه دباغ با حضرت استاد
تاریخ: 1395/09/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عدل در دولت و مردم
▪️ اینكه در قرآن و غیر قرآن به ما نگفتند نماز بخوانید، بلکه به ما گفتند نماز را اقامه كنید سرّش آن است كه این #كتاب_حكیم است: ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیم﴾،[1] كتاب حكیم حرف های حكیمانه می زند؛ اگر نماز #ستون_دین است، نباید بگوید نماز بخوان، چون ستون خواندنی نیست، باید بگوید ستون را اقامه بكن؛ یعنی این ستون را به پا بدار، تا صدر و ساقه حرفش هماهنگ باشد. #عدل ستون یك جامعه است؛ لذا گفتند مردم خودشان باید قیام كنند تا این ستون استوار باشد، منتها فرق در نماز و عدل این است: می گوید خود #عادل ستون جامعه، امنیت جامعه، استقلال جامعه و آزادی جامعه است؛ لذا جامعه باید از افرادی كه ستون گونه اند تشكیل بشود. اگر خیمه را ستون ها نگه می دارند، حكومت را #عادل_ها نگه می دارند. اقامه عدل یك مطلب است، دقیقتر از آن عادل بودن [كه] مطلب دیگر است. اگر كسی #عادل بود #عاقل است، اگر كسی عادلِ عاقل بود #ستون_حكومت است و آن حكومت می ماند! آن جامعه می ماند! از امنیت برخوردار است و از آزادی متنعّم است. در سوره مباركه «حدید» فرمود: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط﴾[2] مردم به قسط قیام بكنند؛ یعنی عدل را زنده كنند، خودشان عادل بشوند، وقتی عادل شدند می شوند #ستون_جامعه. از مردان بزرگ تعبیر می كنند [كه] اینها ستون یك ملت اند، اینها عمود دین اند، عماد دین اند، عماد الملّة هستند و مانند آن.
▪️ سالار شهیدان #حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب (سلام الله علیه) دید نهتنها در دولتمردان از عدل و قسط خبری نیست، در توده مردم هم بشرح ایضاً [همچنین]. فرمود: مگر نمی بینید كه به حق عمل نمی شود؟ كسی به نام حكومت اسلامی بت فروشی می كند دیگران هم ساكت اند! ابوریحان بیرونی در تحقیق ما للهند می گوید معاویه این بت هایی كه از منطقه های غرب شام به غنیمت گرفته بودند را مرصعاً از راه دریا و كشتی برای سلاطین هند می فرستاد و با بت فروشی بر ثروت خود می اندوخت.[3] كسی به عنوان خلیفه رسمی مسلمان ها به گمان خود، با بت فروش بخواهد ثروت تهیه كند و كسی فریاد برنیاورد معلوم می شود هم دولتمردان سقوط كرده اند، هم شهروندان آن دولت؛ این شده ظلم، آن هم #ظلم_عظیم كه ﴿إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ﴾[4]. وقتی توحید كه #عدل_محض است رخت بربندد، بت پرستی كه به تعبیر قرآن كریم ظلم عظیم است بیاید و شرك كه #بدترین_ظلم است در دل رسوخ كند، #اخلاق_فاسد هم به دنبال عقاید ظهور می كند، احكام فقهی و حقوقی هم به دنبال اخلاق فاسدند. ملّتی كه از #عقیده_ناب برخوردار است متخلّق خواهد بود [و] یك امّت متخلّق احكام فقهی و حقوقی را رعایت می كند. كسی كه اصل استواری ندارد، چگونه فرع اخلاقی پیدا می كند؟
[1]. سوره یس، آیه 2.
[2]. سوره حدید، آیه 25.
[3]. تحقیق ما للهند، ص87؛ «و إلى السبب الأول ذهب معاویة فی أصنام «سقلیة» لمّا فتحت فی سنة ثلاث وخمسین فی الصائفة وخمل منها أصنام الذهب مكلّلة مرصّعة بالجواهر فبعث بها إلى «السند» لتباع هناك من ملوكهم فإنّه رأى بیعها قائمة أثمن الدینار دینارا وأعرض عن الآفة الأخیرة فی حكم الإیالة لا الدیانة».
[4]. سوره لقمان، آیه 13.
#روز_پنجم_محرم
#ستون_دین_و_حکومت
#امت_متخلق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_087 ay ss.mp3
3.8M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 87
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_087p2.pdf
163.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 87
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_013 ads ss.mp3
7.62M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1390/02/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_13p2.pdf
223.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1390/02/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
24.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 5
#دین_پویا
▪️ تاریخ: 1385/11/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra