soom_124 ss.mp3
3.57M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 124
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_124p2.pdf
156.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 124
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 استخاره نفسانی
🔹 این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) خیلی بلند است که فرمود حتماً شما باید خودتان را با قرآن بسنجید، با این ترازو بسنجید![1] اگر کسی ترازوشناس نباشد چگونه بسنجد؟! ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواستههایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟
🔹 با این تعلیم و تربیت معلوم می شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می کند! حالا چه کسی بود، در نهج البلاغه نام آن شخص نیست. حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[2] چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می دیدم. این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»![3] حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. سلطنت شکم همین حرام خوری و بدخوری است. سلطنت جهل چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند. این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود.
🔹 اما آن قسمت مهم و حساس آن این است که او یک استخاره نفسانی داشت.[4] ما یک استخاره قرآنی داریم یا استخاره آفاقی با تسبیح است؛ به هر حال بیرون از ماست. فرمود این شاگرد من استخاره نفسانی داشت، جان او به منزله قرآن بود، هر کاری را که می خواست بکند فکر می کرد، اگر به جایی نمی رسید بر صفحه نفس خود عرضه می کرد، آن وقت معلوم می شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود میگفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾ بود می گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[5] در صفحه نفس هست و پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی کرد، به نفس مراجعه میکرد که تربیت شده قرآن است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران.
🔹 اینها را اینها پروراندند، اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند. ما چرا این طور نباشیم؟! اگر یک وقت مخصوص امام یا پیغمبر بود، بله! اما حضرت می فرماید او یکی از شاگردان ما بود، پس این راه باز است.
[1]. تحف العقول، ص284؛ «یا جَابِرُ اغْتَنِمْ مِنْ أَهْلِ زَمَانِكَ خَمْساً ... اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً...».
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه189.
[4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289؛ «وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ ینْظُرُ [نَظَرَ] أَیهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى [فَخَالَفَهُ] فَیخَالِفُه...».
[5]. سوره شمس، آیه8.
#شاگرد_اهل_بیت
#سلطنت_جهالت
#بزرگ_در_چشمان_ولی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ـ افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه
تاریخ: 1397/05/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-22ms ss.mp3
4.93M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1392/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-22p2.pdf
211.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1392/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_125 ss.mp3
4.17M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 125
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_125p2.pdf
178.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 125
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اصول خانواده اصیل دینی.mp3
2.45M
💠 روز بیست و دوم ماه #محرم1442
🔹 اصول خانواده اصيل دينی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اصول خانواده اصیل دینی
🔹 قرآن کریم در عین حال که به امور خانوادگی خیلی احترام می گذارد و خانواده را اصل می داند، به مسئولان خانواده که پدر و مادر است دستور اکید می دهد، آنها که بچه هایی را زیر نظر دارند و پرورش می دهند؛ دستور اول این است که آنها را از خطر گناه باز دارند، آنها به جای ناامن نروند. دستور دوم آن است که وارد حریم پرورش، علم، فضیلت و مانند آن بشوند. دستور سوم این است که اعضای این خانواده رهبری دینی و فکری و معنوی جامعه را هم به عهده بگیرند. این اصول سه گانه مربوط به وظایف یک خانواده متشرِّع و متدین است.
🔹 وظیفه اول که ما وارد منطقه ناامن نشویم خیلی مهم نیست، وظیفه دوم که وارد حرم امن بشویم بسیار مهم است، وظیفه سوم که ما هم دیگران را از خطر برهانیم و به مقصد برسانیم خیلی اهم است. پس سه اصل است که یک خانواده اصیل دینی به این اصول سه¬ گانه باید پا بند باشد. اما آن اصل اول که خودمان و اعضای خانواده را از محدوده ناامن حفظ بکنیم، فرمود: ﴿قُوا أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ﴾؛[1] خودتان، فرزندانتان، اهلتان را از آتش حفظ بکنید. گناه آتش است، خطرهای دیگر آتش است، در جهنم هم آتش است، فرمود او را حفظ بکنید! این ﴿قُوا﴾ که به «وقایت» به حفظ برمی گردد، همان است که از آن به تقوای خانوادگی یاد میشود. تقوای خانواده در آن است که انسان خود را و اعضای خانواده خود را از گناه حفظ بکند.
🔹 اما دومی خیلی مهم است و بالاتر از آن سومی است. دومی آن است که انسان در خانه ای زندگی بکند که آیات الهی، معارف وحیانی، دستورات خدا و پیغمبر و اهل بیت در آن خانه مطرح بشود. در سوره مبارکه «احزاب» به اعضای خانواده پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) سفارش خصوصی کرد، فرمود: ﴿وَ اذْكُرْنَ مَا یتْلَی فِی بُیوتِكُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾.[2] دستورات دیگر برای همه هست، به همه ما می فرماید متذکر آیات الهی باشید ﴿وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثیراً﴾[3] باشید, آیات قرآن را، معارف قرآن و عترت را فرا بگیرد و مانند آن; اما در خانواده ای که آیات الهی مطرح هست, دستورات حکمت خدا مطرح هست, خدای سبحان به زن های آن خانواده، به خواهرها و خانم های آن خانواده بالخصوص به این مادرها سفارش می کند که شما به یاد آیات الهی باشید که در خانه شماست, نه در مسجد و معبَد دیگری است. وقتی مسئول خانواده شما با قرآن و عترت است شما هم به آیات الهی متذکر باشید؛ این بسیار مهم است!
🔹 بخش سوم که از این هم مهم تر است این است که به مسئولان خانواده، یعنی به پدر و مادر می گوید مطمئن باشید که کار تنها به عهده شما نیست, نگویید ما مشغول بحث های تفسیری هستیم, مشغول بحث های حکمت هستیم، بحث های آیات الهی هستیم, اینها یک طرف قضیه است که کار به مبدأ قابلی برمی گردد؛ آن بخش اساسی که به مبدأ فاعلی برمی گردد به فیض و فوز الهی برمی گردد آن به دست خداست; آن را هم از خدا بخواهید! از خدا بخواهید همان طوری که به شما توفیق داد, خود شما, از خطر نجات پیدا کردید؛ یک، به ﴿آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾ رسیدید؛ دو، رهبری فکری جامعه را هم خدا نصیب شما بکند. فرزندی داشته باشید که «قرة العین» شما باشد: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[4] این اختصاصی به پدر ندارد, مادر هم می تواند این دعاها را بکند, بگوید خدایا فرزندان ما را طیب و طاهر قرار بده! فرزندی باشد که «قرة العین» باشد. در این آیه قرآنی خدای سبحان به پدران و مادران آموخت که به خدا عرض کنیم: خدایا ذریه ما را «قُرة العین» ما قرار بده! یعنی طوری آنها را بپروران که ما وقتی اینها را میبینیم اشک شوق بریزیم. نور چشم به این معنا باشد، وگرنه «قُره» به معنای نور نیست: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾. حالا وقتی ما یک خانواده شدیم پدر خانواده، مادر خانواده، اعضای خانواده در خدمت ﴿آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾ بودند اینها می توانند امام جامعه باشند.
[1]. سوره تحریم، آیه6.
[2]. سوره احزاب، آیه34.
[3]. سوره انفال، آیه45; سوره جمعه, آیه10.
[4]. سوره فرقان، آیه74.
#تذکر_آیات_الهی_توسط_مادران
#تقوای_خانوادگی
#قره_العین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/03/28
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-01ads ss.mp3
5.63M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1392/01/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-01p2.pdf
254.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1392/01/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_126 ss.mp3
3.45M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 126
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_126p2.pdf
156K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 126
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa