saba'-22ms ss.mp3
4.93M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1392/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-22p2.pdf
211.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1392/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_125 ss.mp3
4.17M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 125
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_125p2.pdf
178.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 125
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اصول خانواده اصیل دینی.mp3
2.45M
💠 روز بیست و دوم ماه #محرم1442
🔹 اصول خانواده اصيل دينی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اصول خانواده اصیل دینی
🔹 قرآن کریم در عین حال که به امور خانوادگی خیلی احترام می گذارد و خانواده را اصل می داند، به مسئولان خانواده که پدر و مادر است دستور اکید می دهد، آنها که بچه هایی را زیر نظر دارند و پرورش می دهند؛ دستور اول این است که آنها را از خطر گناه باز دارند، آنها به جای ناامن نروند. دستور دوم آن است که وارد حریم پرورش، علم، فضیلت و مانند آن بشوند. دستور سوم این است که اعضای این خانواده رهبری دینی و فکری و معنوی جامعه را هم به عهده بگیرند. این اصول سه گانه مربوط به وظایف یک خانواده متشرِّع و متدین است.
🔹 وظیفه اول که ما وارد منطقه ناامن نشویم خیلی مهم نیست، وظیفه دوم که وارد حرم امن بشویم بسیار مهم است، وظیفه سوم که ما هم دیگران را از خطر برهانیم و به مقصد برسانیم خیلی اهم است. پس سه اصل است که یک خانواده اصیل دینی به این اصول سه¬ گانه باید پا بند باشد. اما آن اصل اول که خودمان و اعضای خانواده را از محدوده ناامن حفظ بکنیم، فرمود: ﴿قُوا أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ﴾؛[1] خودتان، فرزندانتان، اهلتان را از آتش حفظ بکنید. گناه آتش است، خطرهای دیگر آتش است، در جهنم هم آتش است، فرمود او را حفظ بکنید! این ﴿قُوا﴾ که به «وقایت» به حفظ برمی گردد، همان است که از آن به تقوای خانوادگی یاد میشود. تقوای خانواده در آن است که انسان خود را و اعضای خانواده خود را از گناه حفظ بکند.
🔹 اما دومی خیلی مهم است و بالاتر از آن سومی است. دومی آن است که انسان در خانه ای زندگی بکند که آیات الهی، معارف وحیانی، دستورات خدا و پیغمبر و اهل بیت در آن خانه مطرح بشود. در سوره مبارکه «احزاب» به اعضای خانواده پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) سفارش خصوصی کرد، فرمود: ﴿وَ اذْكُرْنَ مَا یتْلَی فِی بُیوتِكُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾.[2] دستورات دیگر برای همه هست، به همه ما می فرماید متذکر آیات الهی باشید ﴿وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثیراً﴾[3] باشید, آیات قرآن را، معارف قرآن و عترت را فرا بگیرد و مانند آن; اما در خانواده ای که آیات الهی مطرح هست, دستورات حکمت خدا مطرح هست, خدای سبحان به زن های آن خانواده، به خواهرها و خانم های آن خانواده بالخصوص به این مادرها سفارش می کند که شما به یاد آیات الهی باشید که در خانه شماست, نه در مسجد و معبَد دیگری است. وقتی مسئول خانواده شما با قرآن و عترت است شما هم به آیات الهی متذکر باشید؛ این بسیار مهم است!
🔹 بخش سوم که از این هم مهم تر است این است که به مسئولان خانواده، یعنی به پدر و مادر می گوید مطمئن باشید که کار تنها به عهده شما نیست, نگویید ما مشغول بحث های تفسیری هستیم, مشغول بحث های حکمت هستیم، بحث های آیات الهی هستیم, اینها یک طرف قضیه است که کار به مبدأ قابلی برمی گردد؛ آن بخش اساسی که به مبدأ فاعلی برمی گردد به فیض و فوز الهی برمی گردد آن به دست خداست; آن را هم از خدا بخواهید! از خدا بخواهید همان طوری که به شما توفیق داد, خود شما, از خطر نجات پیدا کردید؛ یک، به ﴿آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾ رسیدید؛ دو، رهبری فکری جامعه را هم خدا نصیب شما بکند. فرزندی داشته باشید که «قرة العین» شما باشد: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[4] این اختصاصی به پدر ندارد, مادر هم می تواند این دعاها را بکند, بگوید خدایا فرزندان ما را طیب و طاهر قرار بده! فرزندی باشد که «قرة العین» باشد. در این آیه قرآنی خدای سبحان به پدران و مادران آموخت که به خدا عرض کنیم: خدایا ذریه ما را «قُرة العین» ما قرار بده! یعنی طوری آنها را بپروران که ما وقتی اینها را میبینیم اشک شوق بریزیم. نور چشم به این معنا باشد، وگرنه «قُره» به معنای نور نیست: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾. حالا وقتی ما یک خانواده شدیم پدر خانواده، مادر خانواده، اعضای خانواده در خدمت ﴿آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾ بودند اینها می توانند امام جامعه باشند.
[1]. سوره تحریم، آیه6.
[2]. سوره احزاب، آیه34.
[3]. سوره انفال، آیه45; سوره جمعه, آیه10.
[4]. سوره فرقان، آیه74.
#تذکر_آیات_الهی_توسط_مادران
#تقوای_خانوادگی
#قره_العین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/03/28
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-01ads ss.mp3
5.63M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1392/01/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-01p2.pdf
254.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1392/01/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_126 ss.mp3
3.45M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 126
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_126p2.pdf
156K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 126
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 هدایت ویژه
🔹 فرمود: ﴿وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ﴾، تعبیر غفّار كه حالا یا صیغهٴ مبالغه است یا حرفه است و مانند آن نشانهٴ كثرت و عظمت مغفرتِ الهی است. كثرت و عظمت مغفرت الهی نشان می دهد یك كار مهمّی از مردم می خواهند، آن كارِ مهمّی كه از مردم می خواهند كه در آغاز آن كار غفّار بودن مطرح است نه غافر, نه به صورت غافر مطرح كرد نه به صورت «یغفرُ» و مانند آن طرح كرد، فرمود: ﴿وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ﴾، این یك مطلب مهمّی را میخواهد بگوید، این مطلب مهم را خیلی از بزرگان تفسیری به این نكته پرداختند ولی بارزترینش همان راه شریفی است كه سیدناالاستاد (رضوان الله علیه) طی كرده است[1] فرمود: ﴿وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ﴾ برای كسی كه این چند كار را داشته باشد یك: از گذشته های تلخ توبه كرده باشد، دو: از نظر معارف قلبی مؤمنِ خاص باشد، سه: گذشته از اینكه ایمان آورده با «جانحه», عمل بكند با «جارحه»، این كارهای رایج است، چهار: «و ما أدراك ما الرابع»! این چهارمی از آن سه تا ممتاز است لذا نفرمود «و اهتدی» فرمود: ﴿ثُمَّ اهْتَدَی﴾ یك اهتدای ویژه است كه این اهتدای ویژه بعد از توبه است, بعد از ایمان است, بعد از عمل صالح است، این كدام اهتداست كه با «ثمّ» عطف شده است؟ اگر جایی در جمله ای با «ثمّ» عطف بشود فاصلهٴ زمانی را نمی خواهد بفهماند، فاصلهٴ رتبه ای و درجات معنوی را می خواهد ذكر كند نظیر آنچه در سورهٴ مباركهٴ «فصلت» آمده، آیهٴ سی سورهٴ مباركهٴ «فصلت» این است: ﴿إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا﴾، خب استقامت غیر از این است كه آدم عمل صالح داشته باشد، این ﴿ثُمَّ اسْتَقَامُوا﴾ این استقامت چون یك اطاعت ویژه است با «ثمّ» عطف شده، اینجا «اهتدی» هم یك اهتدای خاص است لذا با «ثمّ» عطف شده.
🔹 این «اهتدی» به معنای قبول خدا و قیامت و اینها نیست برای اینكه ایمان در آن هست، به معنای قبول نبوّت و رسالت نیست برای اینكه ایمان در آن هست, به معنای نماز و روزه و حج و زكات و خمس نیست برای اینكه عمل صالح در آن هست، این اهتدای «الی الولایه» است، اوّلین ولایت را خود پیغمبر دارد بالأخره این جامعه دین از سیاست جداست ـ معاذ الله ـ یا نه؟ عدّهای می گویند بله جداست، اینها توبه دارند, ایمان دارند, عمل صالح دارند ولی مُهتدی نیستند، پیغمبرشان را گذاشتند كنار! اما آنهایی كه تا آخرین لحظه با پیغمبرند اینها كسانی اند كه مهتدی اند، در زمان خود پیغمبر ولایت را وجود مبارك پیغمبر دارد، بعد هم برابر غدیر وجود مبارك حضرت امیر دارد.
🔹 اگر از امام باقر (سلام الله علیه) روایت هست، مرحوم طبرسی در مجمع البیان نقل می كند كه وجود مبارك امام باقر می فرماید: «ثُمَ اهْتَدى إِلَى وَلَایتِنَا أَهْلَ الْبَیتِ [عَلَیهِمُ السَّلَامُ]»،[2] بعد می فرماید اگر كسی بین ركن و مقام سالیان متمادی عبادت بكند و ولایت ما را نپذیرد مقبول خدا نیست راجع به همین است؛ منتها نورانی ترین, شفاف ترین, برهانی ترین, عقلی ترین, نقلی ترین و قرآنی ترین تفسیر همان بیان نورانی است كه از استاد مرحوم علامه طباطبایی است كه فرمود بالأخره شما پیغمبر را تا كجا قبول دارید؟ یعنی همین نماز و روزه و حج و زكات و اینها قبول دارید یا بدر و حُنین و اُحدش را هم قبول دارید؟ جریان تبوك را هم قبول دارید؟ «جَهِّزُوا جَیشَ اَسَامَةَ لَعَنَ اَللَّهُ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْه»[3] را قبول دارید؟ غدیرش هم قبول دارید، كجا قبول دارید؟! این «اهتدی» به معنای توبه از شرك و كفر و اینها نیست یك, به معنای قبول خدا و قیامت و وحی و نبوّت و رسالت نیست دو, به معنای نماز و روزه و حج و زكات و خمس و امثال ذلك نیست سه, به معنای پیروی از رهبری وجود مبارك پیغمبر در زمان او و علی بن ابی طالب در زمان اوست، این می شود ولایت! بالأخره او باید كشور را اداره كند یا نه؟! اگر می خواهید اداره كند شما باید پیروی كنید.
[1] . تفسیر المیزان, ج14, ص188 و 189.
[2] . مجمعالبیان, ج7, ص39.
[3] . الملل و النحل، ج 1، ص 29.
#هدایت_به_سوی_ولایت
#مهتدی
#عدم_جدایی_دین_از_سیاست
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه طه جلسه 38
تاریخ: 1389/01/24
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-02ads ss.mp3
5.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1392/01/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-02p2.pdf
203.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1392/01/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa