eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سقوط تفکر شرق و غرب 🔹 امام (رضوان الله علیه) همان‌طور كه رهبری را به عهده گرفت، رهبری را هم به عهده داشت. این فرستادن پیام برای جناب میخائیل گورباچف رئیس جمهوری شوروی وقت، یك نحوه صدور انقلاب بود. شما اگر آن نامه را ملاحظه فرموده باشید كه حتماً باید مكرر آن نامه را بررسی كنید، می ‌بینید تنها برای بلوك شرق نیست، آن بلوك غرب را هم مخاطب قرار داد و را در حقیقت مورد خطاب قرار داد و انقلاب را به تفكر شرق و غرب صادر كرده است؛ زیرا به جناب گورباچف گفته بود كه مبادا به دام و فریب غرب مبتلا بشوید كه آنها راهی جز ندارند. در همان نامه آمده است كه مبادا غرب شما را فریب بدهد، چون طولی هم نكشید كه با اصلاحات غربی گورباچف كنار رفت و یلتسین آمد و وضع اینها به این صورت در آمد و شوروی سابق هم متلاشی شد. در حقیقت آن نامه بهترین راه برای صدور انقلاب بود؛ منتها صدور، ! 🔹 مردم اگر بفهمند كه انسان یعنی چه، یك؛ جایگاه انسان در عالم چیست، دو؛ نه به دام لیبرال می ‌افتند، نه به دام سكولار می‌افتند، نه به دام های دیگر مبتلا می ‌شوند. مشكل جامعه كنونی این است كه نه را شناختند، نه را در جهان می ‌دانند چیست. اینها خیال می ‌كنند انسان حیوان ناطق است؛ یعنی جانوری است كه حرف می ‌زند، بعد هم می ‌میرد و تمام می ‌شود. گاهی به عنوان حیوان سیاستمدار، گاهی به عنوان حیوان خونریز، گاهی به عنوان حیوان متكاثر، در همین حدّ معنا می ‌كنند؛ اما اگر بدانند كه [انسان] از راه ‌های دور آمده، از سرحدی تا اقلیم وجود این همه راه آمده، بعد هم مرغ باغ ملكوت است و با مردن از بین نمی ‌رود و برای ابد زنده است، می‌ دانند [می فهمند] یك موجود ابدی یك غذای ابدی می ‌خواهد، یك كار ابدی می ‌خواهد؛ این ماهیت انسان [است] كه در حقیقت به تعبیر قرآن كریم انسان «حی متأله» نه «حیوان ناطق»! آن زنده ‌ای كه حیاتش در تأله او تعبیه و نهادینه شده است. اگر كسی حی متأله نبود انسان نیست و خداوند از او به عنوان ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ كَاْلأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبیلاً﴾[1] یا ﴿شَیاطینَ اْلإِنْسِ وَ الْجِنِّ﴾[2] یاد می ‌كند، از آنها به عنوان انسان یاد نمی ‌كند! خب ﴿شَیاطینَ اْلإِنْسِ وَ الْجِنِّ﴾ وضعشان جدا، ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ كَاْلأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبیلاً﴾ مرزشان جدا، ﴿فَهِی كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾[3] مرزشان جدا، «حی متأله» مرزش جدا كه انسان اوست. 🔹 پس جایگاه انسان را اینها نمی ‌دانند، ماهیت انسان را نمی‌ دانند؛ لذا الآن قسمت مهم بودجه جهان صرف خونریزی و آدم كشی است. امام (رضوان الله علیه) كه این راه‌ ها را طی كرد، از راه طهارت روح بود و قرآن كریم هم وعده داد كه اگر ما آیتی را از بین بردیم مثل او یا بهتر از آن را می ‌آوریم! اگر در شرایط كنونی مثل امام یا بالاتر از امام ﴿مَا نَنْسَخْ مِنْ آیةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا﴾، این است! اگر متأسفانه ما شرایطمان طوری نبود كه همتای او باشیم، لااقل آن راه را خوب بشناسیم و بدهیم. ما اگر این خطوط كلی امام، آن پیام های امام را، وصیت های امام را و اصول ارزشی امام را خوب در ذهنمان داشته باشیم، بعد باور كنیم و عمل كنیم و دیگران را توجیه كنیم، به گوشه ‌ای از وظیفه‌ مان عمل كرده ‌ایم. بعد از رحلت پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) مشكلاتی برای جامعه اسلامی پیش آمد، بعد از رحلت امام (رضوان الله علیه) هم احیاناً این ‌چنین است، وظیفه همه ما آن است كه این را و را و راه ‌هایی كه امام رفته و جنگ هایی كه بر ما تحمیل كردند و مسلمان ها پیروز شدند اینها را انسان خوب بررسی كند، خوب تبیین كند و هرگز نباشد. [1]. سوره فرقان، آیه44. [2]. سوره انعام، آیه112. [3]. سوره بقره، آیه74. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
32.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یک نامه و یک پیام از (ره) 🔹 بعد از یکسال از پذیرش قطعنامه، خبرگزاری‌های جهان خبر اعزام هیئت بلند پایه حضرت (ره) به مسکو را منتشر کردند که حامل یک نامه و یک پیام به میخائیل گورباچف بود. همه مشتاق بودند بدانند که محتوای نامه چیست؟... 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_219 ss.mp3
3.46M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 219 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_esra
soom_219p2.pdf
177.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 219 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_07 ads ss.mp3
4.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1391/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_07p2.pdf
197.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1391/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وعده و وعید الهی 🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود:﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴾[1] این از آن غرر آیاتی است كه هم در سوره مباركه «انفال» آمده هم در سوره مباركه «رعد»[2] و بیانگر سنّت الهی در و است. 1️⃣ فرمود اولاً نعمی كه افراد دارند از است، از خودشان نداشتند و از دیگران هم نگرفتند؛ هر نعمتی كه در دست دیگران است ذات اقدس الهی داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[3] این یك اصل. 2️⃣ اصل دوم تداوم نِعَم [یعنی] ادامه نعمت هاست كه این هم نعمتی [بر] روی نعمت است. این ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ﴾ بقای نعمت را هم شامل می ‌شود، اینكه در سوره مباركه «ابراهیم»[4] و مانند آن آمده است كه ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ اصل نعمت «من الله» است، تداوم نعمت هم «نعمة الاخری» این «من الله» است، پس این دو مطلب رایگان از طرف ذات اقدس الهی آمده است. 3️⃣ امر سوم آن است كه نعمتی را كه داد و ادامه هم داد حالا می ‌گیرد یا نمی ‌گیرد؟ فرمود مادامی كه تحوّل درونی پیدا نشود ما [نعمت را] نمی‌ گیریم و همچنان ادامه می ‌دهیم،اگر تحوّل پیدا بشود می‌گیریم. خب پس آن نعمت ابتدایی كه «مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ»[5] و «نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»[6] در صحیفه سجادیه آمده است، است؛ ادامه نعمت كه نعمت فوق نعمت است، این هم نعمت الهی است؛ [در] ازاله این نعمت سخن از است دیگر تمام شد. فرمود: ﴿لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ﴾ تا اینجا مرز وعده بود؛ یعنی نعمتی كه ما دادیم رایگان دادیم و مدتی هم ادامه دادیم همچنان ادامه می ‌دهیم، ما از كسی نمی‌ گیریم؛ از اینجا مرز شروع می ‌شود، مگر اینكه خود شخص باعث بشود كه نعمت از او رخت بربندد ﴿حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾، این یك اصل كلّی است. 🔹 چه نسبت به فرد، چه نسبت به امت و جامعه مطلق است و هرگز ذات اقدس الهی عمل كسی را بی اثر نمی ‌گذارد، مشابه این اصل كلی در آیه نود سوره مباركه «یوسف» به این صورت آمده است: وقتی برادران یوسف آن آخرین بار به حضور مبارك یوسف آمدند و او را شناختند ﴿قالُوا أَ إِنَّكَ َلأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) فرمود: ﴿قالَ أَنَا یوسُفُ وَ هذا أَخی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَینا﴾، چرا؟ این ﴿إِنَّهُ﴾ اصل كلی است،﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ﴾،[7] هر كه باشد! من هم كردم و خدا اجر من را داد، لازم نیست كه یك ملت صبر بكند! هر كسی چه فرد چه امت اهل بود، خدای سبحان جزای چنین احسانی را خواهد داد. پس درباره فرقی بین فرد و امت نیست، هر كس اهل پرهیزكاری بود پاداش خود را دریافت می‌ كند؛ اما درباره اگر امتی و ملّتی پشت پا به بزند، این زودتر منقرض می ‌شود؛ حكومتی پشت پا به بزند زودتر منقرض می ‌شود، اما درباره فرد ممكن است ذات اقدس الهی مدّتی عفو كند. [1]. سوره انفال, آیه53. [2]. سوره رعد, آیه11؛ ﴿... إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...﴾. [3]. سوره نحل، آیه 53. [4]. سوره ابراهیم, آیه6؛ ﴿..اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیكُمْ ..﴾. [5]. صحیفه سجادیه، دعای 45. [6]. صحیفه سجادیه، دعای 12. [7]. سوره یوسف، آیه 90. 📚سوره انفال ـ جلسه 64 تاریخ: 1379 🆔 @a_javadiamoli_doross
38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته 🔹 اولین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی ▪️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال عالم مجاهد، جامع معقول و منقول، استاد مسلّم حوزه هاى علميّه، آية الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه هاى علميّه آية الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقليد و شاگردان و عموم علاقمندان تسليت ، علوّ درجه آن متفكّر راحل و صبر جميل و اجر جزيل بيت مكرّم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود. جوادى آملى ١٣٩٩/١٠/١٢ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محبوب الهی 🔹 ببینید این را جوامع روایی ما، چه سنّی چه شیعه، همه این را نقل کردند که انسان در سایه عبادت ‌ها، انجام فرائض و انجام نوافل به خدا نزدیک می ‌شود و این حد وسط محبّ و محبوب است. ببینید چقدر این کتاب زیباست! ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به سر کنید! شما در این صغری و کبری ببینید یک حدّ وسطی دارید که آن اصغر را به اکبر وصل می‌ کند. در این کریمه نگاه کنید حد وسط چیست؟ ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛[1] شما بخواهید از محبّ بودند به بودن برسید. شما اگر محبّ خدا بودید هنر نکردید، چون همه چیز شما از خداست! به جایی برسید که خدا محبّ شما باشد آن مهم است. آن حلقه وسط، آن رابط، آن حدّ وسطی که محبّ را محبوب می ‌کند؛ یعنی محبّ خدا را محبوب خدا می‌ کند؛ آن که دوست خداست به جایی می‌رسد که خدا دوست اوست، آن حلقه وسطی چیست؟ آن رابطه وسط چیست؟ آن خداست ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾. 🔹 اگر کسی به دنبال «حبیب الله» برود، از محبّ بودن به بودن می‌ رسد؛ اگر از محبّ بودن به بودن رسید، خدا محبّ او شد و او محبوب، این را فریقین[2] نقل کردند که نتیجه است، در حقیقت نتیجه قرب محبوبی است که «كُنْتُ سَمْعَهُ ... وَ بَصَرَهُ»؛[3] تنها ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾[4] مرحله عالیه آن برای پیغمبر و اهل بیت (علیهم السلام) است، برای دیگران هم هست! گاهی خدا با دست کسی کار خیری انجام می ‌دهد، با دست خطر استکبار و صهیونیسم را به خود آنها برمی ‌گرداند. می ‌فرماید: کاری انجام بدهید که خدا دشمنان شما را با دست شما عذاب کند: ﴿قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیدِیكُمْ﴾،[5] خدا دشمنان شما را با دست شما از بین می ‌برد. انسان می‌ تواند به اینجا برسد! بشود، اگر محبوب خدا شد هیچ وقت لنگ نمی ‌شود. [1]. سوره آل عمران، آیه31. [2] . عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏4، ص103. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص352. [4]. سوره انفال, آیه17. [5] . سوره توبه، آیه14. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/04/28 🆔 @a_javadiamoli_doross