💠 آینه نبوّت
🔹 «أسعد الله أیامنا و أیامكم»! مبعث حضرت ختمی نبوّت را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت و شما بزرگواران حوزوی و دانشگاهی، برادران و خواهران تهنیت عرض می كنیم و از خدای سبحان مسئلت می كنیم عیدی همه ما را #معرفت_صائب و #عمل_صالح قرار بدهد!
🔹 دعایی كه در شب 27 رجب مطرح است و ـ انشاء الله ـ می خوانیم این است كه از ذات اقدس الهی به تجلّی اعظم سؤال می كنیم «اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ بِالتَّجَلِی الْأَعْظَمِ فی هذِهِ اللَّیلَةِ».[1] اصلِ آفرینش طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در نهج البلاغه به صورت تجلّی است كه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»[2] این اصلِ اول؛ یعنی هر موجودی آینه ای است كه #اسمای_حسنای_الهی را نشان می دهد; خلقت طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به صورت تجلّی است «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ». هر اندازه آن مخلوق آینه اش بزرگ تر باشد #تجلی_الهی بزرگتر است.
🔹 باز شما در بیانات نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در نهج البلاغه می خوانید كه درباره قرآن كریم فرمود كه «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ»[3] خداوند در قرآن تجلّی كرده است، آن متكلّم در این كلام تجلّی كرد، قرآن آینه ای است كه ذات اقدس الهی را نشان می دهد; این هم اصل دوم.
🔹 در دعای شب 27 رجب می خوانیم خدایا! من به تجلّی اعظم در این شب از تو مسئلت می كنم، اگر موجودی به عظمت وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود دیگر شب 27 رجب شب #تجلی_اعظم نبود. اهل بیت (علیهم السلام) هم چون نور واحدند; وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) هم درباره خودش دارد كه «ما لله آیةٌ أكبر مِنّی»؛[4] خدای سبحان آیت و آینهای بزرگتر از من ندارد. در حقیقت چون این چهارده معصوم یك نورند از این چهارده معصوم از این آینه نبوّت، رسالت، ولایت، عصمت آینه ای بزرگ تر نیست; این هم اصل سوم. حالا ما بهره ای كه از این آینه می بریم چیست؟ از #مبعث چه بهره ای میبریم؟ از رسالت و نبوت چه بهره ای میبریم؟ مهم ترین بهره ای كه ما می توانیم از این مبعث و از این آینه ببریم همان مبحث #كرامت است.
[1] . البلد الأمین(شیخ كفعمی)، ص183.
[2] . نهجالبلاغه، خطبه 108.
[3] . نهجالبلاغه، خطبه 147.
[4] . بصائرالدرجات، ص77.
#دعای_شب_مبعث
#تجلی_اعظم
#اسمای_حسنای_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در شب مبعث
تاریخ: 1392/03/16
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_270 ss.mp3
3.24M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 270
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_270p2.pdf
158K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 270
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_26 ads ss.mp3
6.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1391/03/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_26p2.pdf
198.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1391/03/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
رحمت الهی.mp3
2.1M
💠 روز بیست و هفتم ماه #رجب 1442
🔸 رحمت الهی
#عید_مبعث
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 رحمت الهی
🔸 مبعث سید انبیا و اولیای الهی وجود مبارك ختمی نبوّت و الرسالة، وجود مبارك محمد بن عبدالله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است؛ #مبعث آن حضرت را به پیشگاه خاتم اوصیا، وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) و عموم علاقمندان قرآن و عترت و به شما برادران و خواهران و بزرگواران حوزوی و دانشگاهی تهنیت عرض می كنیم! ا
🔸مبعث وجود مبارك رسول خاتم (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) یك حادثه جهانی بود و برای اینكه روشن شود این مبعث چیست، دو راه اساسی وجود دارد: یكی مراجعه به #قرآن_كریم, یكی هم مراجعه به سخنان #عترت_طاهرین (علیهم السلام). خدای سبحان در قرآن كریم آن بحث ها و اسم های ممتاز خود را كه ذكر می كند، شما می بینید همان ها و برترین آنها و برجسته ترین آنها را برای رسول خود ذكر می كند؛ اگر در آیاتی از قرآن كریم خدا به عنوان #رئوف، #رحیم وصف شده است، در بخش پایانی سوره مباركه «توبه» وقتی وجود مبارك پیامبر را وصف می كند می فرماید: ﴿بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾؛[1]یعنی این آینه ای است، اگر بخواهید رأفت الهی و رحمت الهی را ببینید در آینه رسالت ببینید؛ او #مظهر خداست, #رحمت خدا را او نشان می دهد. اگر خدای سبحان «رَحْمَةٌ لِلْعالَمینَ» است، وجود مبارك پیامبر مظهر همین است :﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾؛[2]اگر برای همه مردم پیام و دستور دارد, پیام رسان عمومی وجود مبارك رسول گرامی است که ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[3] است؛ اگر خود خدای سبحان «نذیر» و «بشیر» است، وجود مبارك رسول اكرم مظهر این كار است. پیامبر، آینه است كه نشان می دهد خدا چه كاری در جهان كرده و چه كاری در جهان می كند.
🔸 این بخش پایانی سوره مباركه «توبه» كه دارد: ﴿بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾[4] یا ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾، بر حضرت رسول سخت است كه شما در دشواری باشید؛ یعنی اگر #جهل_علمی داشته باشید برای حضرت سخت است, #جهالت_عملی داشته باشید برای حضرت سخت است. این قدر تنزّل بكند بیاید اگر كسی بیكار باشد برای پیغمبر سخت است, بی شغل باشد برای پیغمبر سخت است, بدون درآمد باشد برای پیغمبر سخت است, سنّ ازدواج بالا برود برای پیغمبر سخت است؛ فرمود: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾؛ شما كه در زحمت هستید او در زحمت است؛ این پیغمبر است. تنها مسئله بهشت نیست، حضرت آمده دنیا را #اصلاح كند، نسبت به ما #مهربان است, رئوف است.
[1] . سوره توبه، آیه182.
[2] . سوره انبیاء، آیه107.
[3] . سوره سبأ، آیه28.
[4] . سوره توبه، آیه182.
#عید_مبعث
#مظهر_رحمت_الهی
#جهل_علمی_و_جهالت_عملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در عید مبعث
تاریخ: 1394/02/26
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 #سردار_سلیمانی_ها افتخار می کنند که جزو امت امام هستند!
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3705 ss.mp3
5.26M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3705 p2-.pdf
1.9M
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
عالی ترين درجه.mp3
2M
💠 روز بیست و هشتم ماه #رجب 1442
🔹 عالی ترين درجه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عالی ترین درجه
🔹 فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ اینها که در راه خدا شربت شهادت نوشیدند، هیچ عملی از اعمال اینها گُم نمی شود و همه اعمال اینها محفوظ است! هر کار خیری که کردند و هر قدمی که برداشتند! در بخش های پایانی سوره مبارکه «توبه» فرمود: ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَ لاَ كَبِیرَةً﴾؛[1] یک بند کفشی، یک بند پوتینی، یک مجاهدی یک سربازی به سرباز دیگر کمک کرد در #نامه_عمل او محفوظ است! ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً﴾؛ یک تکه نانی را کسی به دیگری داد یا یک شربت آبی را به او داد ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَ لاَ كَبِیرَةً وَ لاَ یقْطَعُونَ وَادِیاً﴾؛ هیچ قدمی بر نمی دارند در میدان شلمچه یا غیر شلمچه، مگر اینکه همه آنها را ما می نویسیم و نزد ما #ثبت است! ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَ لاَ كَبِیرَةً وَ لاَ یقْطَعُونَ وَادِیاً﴾؛ هیچ دشمنی را نمی ترسانند، مگر اینکه این در نامه عملشان ثبت است؛ هیچ دوستی را خوشحال نمی کنند، مگر اینکه در نامه عملشان ثبت است. این تثبیت اعمال ریز و درشت در بخش های پایانی سوره مبارکه «توبه» هست، این جا می فرماید همه اعمال این شهدا محفوظ است، بعد ﴿سَیهْدِیهِمْ﴾، اینها زنده اند! یک شخص واحد که نیستند، اینها سازماندهی می خواهند؛ هم اعمال اینها را حساب شده به آنها می دهیم، هم راهی را که اینها در برزخ باید طی کنند به اینها نشان می دهیم، هم راهی که از برزخ به بهشت می رسند را به آنها نشان می دهیم، هم مقصد را به ایشان نشان می دهیم و هم مقصود را در مقصد به ایشان نشان می دهیم! همه اینها #هدایت است، هدایت هایی که مربوط به برزخ و «ساهره» قیامت است، در طریق بهشت است و در خود بهشت است! هدایت این پنج ـ شش مرحله را ما به عهده داریم و ﴿سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بَالَهُمْ﴾؛ شأن اینها را اصلاح می کنیم. مهم ترین شأنی که شهید دارد، این است که #منتظر است ببیند که همراهان او در کجا هستند؟! مستحضرید که دیگران هم البته به اعمال خیرشان می رسند؛ اما آنطوری که برای مجاهدان و مهاجران و #شهدا قرآن کریم برنامه ریزی کرده، به صورت مبسوط برای دیگران چنین برنامه ریزی نکرده است.
🔹 بنابراین با مُرده های دیگر فرق می کنند، مُرده های دیگر مُرده اند و در کارهای خودشان هستند؛ البته هر کسی نعمتی دارد و در همان #نعمت_خاص خودش است. همان طوری که در دنیا به فکر دیگری نبود، آن جا هم هست به فکر دیگری نیست و به فکر خودش است؛ آدم خوبی بود ـ إن شاء الله ـ اهل صلاح و فلاح است! اما این که شهید بود به فکر دیگران بود، چون به فکر دیگران بود الان مرتّب از خدا سؤال می کند و توفیق طلب می کند که خدایا! اینها را توفیق بده، تأییدشان کن که زودتر راه بیفتند و مشکل آنها را حلّ بکن که به ما برسند. به ما برسند نه یعنی #شهید بشوند! گاهی ممکن است کسی شهید بشود و گاهی هم ممکن است که #بالاتر_از_شهید! چون شهادت اوج مقام انسانیت نیست، #اوج_مقام_انسانیت آن است که انسان بتواند کلّ #نظام_دین را حفظ بکند. می بینید مبارک حضرت امیر شهید هم شد، جنگ خیبر را هم او فتح کرد؛ ولی درباره شهادت حضرت امیر که نیامده «شَهادَةُ عَلِی یوم کَذا و کَذا تَعْدِلُ»، این «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»[2] این است! پس گاهی انسان فاتح است، ثواب یک #سردار_فاتح به مراتب بیش از شهداست! ثواب آن جنگ خندق حضرت امیر از شهادت او هم بالاتر است، برای اینکه اگر ـ خدای ناکرده ـ در آن جنگ اسلام رفته بود و کفر بود دیگر علی و اولاد علی نمی ماند! شهادتی نمی بود! قَدری نمی بود! ماه مبارک رمضانی نبود!
🔹 گاهی ممکن است انسان پیروز بشود و ثواب پیروزی او از شهادت شهید بالاتر باشد، ما که نمی دانیم! این است که آدم باید از ذات اقدس الهی خَیر بخواهد! این عزیزانی که می گویند ما شهید بشویم، گاهی به اینها عرض می شود که شما بگویید خدایا! آن #عالی_ترین_درجه را به ما بده! هر چه که هست! گاهی انسان شهید می شود؛ البته ثواب آن مشخص است؛ گاهی فاتح می شود و دین را از هر خطری حفظ می کند، یقیناً آن پیروزی بالاتر از این شهادت است!
[1]. سوره توبه, آیه121.
[2]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، ص86.
#روز_شهدا
#هدایت_الهی
#طلب_خیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه محمد صلی الله علیه و آله و سلّم ـ جلسه 3 1395/02/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 ناصح
🔹 مرحوم صدر المتألهین شعر کم نقل می کند، ولی در کتاب مبدأ و معاد یک بیت از مرحوم فردوسی نقل می کند؛ میگوید فردوسی این را گفته است:
خداوند بالا و پَستی تویی ٭٭٭ ندانم که ای هر چه هستی تویی[1]
مرحوم صدر المتألهین در این شعر خیلی اعجاب می کند، می گوید این «یاء» یای خطاب نیست، یای ضمیر نیست، یای مصدری است. یک وقت است که می گوید من نمی شناسم شما هر چه هستی هستی. این که کمال نیست؛ اما یک وقت می گوید نه، من می شناسم. #تمام_حقیقت_هستی تویی!
خداوند بالا و پَستی تویی ٭٭٭ ندانم که ای هر چه هستی تویی
یعنی تمامْحقیقتِ هستی تویی! ملاصدرا کسی نیست که حرف کسی را نقل بکند، این را با احترام از فردوسی نقل می کند.
🔹 مرحوم فردوسی می گوید بعضی ها در مدت عمر فقط ظرف آب دستشان است، دارند این درخت قَتاد را مدام آب می دهند، به این بد بگویند به آن #بد بگویند به این #زشتی بگویند، نزد این #غیبت آن را بکنند و #اختلاف بیندازند، در #نوشتن و در #گفتار کارشان همین است. برخی ها تمام تلاش و کوشش آنها این است که #جامعه را نرم بکنند، حرف فردوسی این است:
اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[2]
این بیان نورانی برخی از انبیا (علیهم السلام) که فرمود: ﴿وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحین﴾؛[3] فرمود من ناصح ملّت هستم، #ناصح نه یعنی سخنران، نه یعنی موعظه کننده، نه یعنی کسی که درس اخلاق می دهد، نصیحت چیزی دیگر است. «نَصاح» آن نخ بادوام را می گویند «نصاح». سوزن را می گویند «مِنْصِحَة». خیاط را «ناصح»می گویند. نصیحت «لأئمة المسلمین» برای کسی است که بتواند #جامه_تقوا را در بدن مسئولین، بدن مردم، بدن همه این جامه تقوا را خیاطی کند. با سخنرانی خیاطی نمی شود، با حرف زدن با مقاله نوشتن، خیاطی یک سوزن می خواهد، یک نخ می خواهد، یک قلب پاک می خواهد، به خیاط می گویند ناصح. آن کسی که جامه تقوا را بُرِش می کند و به بدن مسئولین می زند به بدن مردم می زند که جامعه بشود ﴿وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَیر﴾،[4] او ناصح می شود. حالا معلوم می شود که قرآن، پیغمبر را #ناصح می داند، مکتب را #نصیحت می داند، دین را نصیحت می داند.
🔹 مرحوم غزالی می گوید که خلاصه تلاش و کوشش چهل ساله مرا فردوسی در این بیت خلاصه کرده است. تا ما خیاط نباشیم جامعه #عریان است! این ﴿لِباسُ التَّقْوی﴾ را ما باید بپوشیم! حوزه باید خیاطی کند، سخنرانی کار آسانی است یا سخن خوانی است یک چیزی آدم می نویسد می خواند یا سخنرانی است. با سخنرانی و سخن خوانی جامعه برهنه بدنش #جامه_تقوا در بر نمی کند. این پیغمبر که فرمود شعیب و اینها که من نصیحت می کنم ﴿وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ﴾ من خیاط هستم امیدواریم ـ إن شاء الله ـ همه ما این چنین باشیم!
[1]. شاهنامه فردوسی.
[2]. شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20.
[3] . سوره اعراف، آیه79.
[4] . سوره اعراف، آیه26.
#جامعه
#جامه_تقوا
#نصیحت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طور ـ جلسه 6
تاریخ: 1395/11/19
🆔 @a_javadiamoli_doross