eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان آثار یتیم ‌نوازی پاداش تأمین یتیم: رسول خدا (ص) فرمود: هركس سه یتیم را سرپرستی كند همانند كسی است كه شب‌ ها را عبادت كند و روزها را روزه بگیرد و مانند كسی است كه هر روز شمشیرش را در راه خدا از نیام بكشد و من و او همانند دو برادر در بهشت هستیم... . [1] [1]. مَنْ عَالَ ثَلاَثَةً مِنَ الأیتَامِ كَانَ كَمَنْ قَامَ لَیلَهُ وَصَامَ نَهَارَهُ وَغَدَا وَ رَاحَ شَاهِراً سَیفَهُ فِى سَبِیلِ الله وَ كُنْتُ أَنَا وَهُوَ فِى الْجَنَّةِ أَخَوَینِ (كنز العمال، ج15، ص177). 📚 مفاتیح الحیات ص 407 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 شمیم عشق

🔸 پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ»؛ ... فرمود افضل مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شمیم عشق

🔸 پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ». حیف کلمه است که ما آن را رها کردیم، بیگانه آن را گرفت و آن را مبتذل کرد! الآن اگر کسی بخواهد کلمه «عشق» را به کار ببرد خجالت می‌ کشد، چون ما رها کردیم دیگری گرفت در مزبله انداخت بدبو کرد، آن وقت ما می‌ خواهیم بگوییم فلانی عاشق است خجالت می ‌کشیم! 🔸 فرمود کسی است که به عبادت عشق بورزد: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا». انسان وقتی دوست عزیزش از مسافرت برگشت و آمد، با او معانقه می ‌کند یعنی گردن به گردن می شود! فرمود با نماز دست به گردن باشید، ببوسید نماز را! اگر بخواهید به شما بزرگ‌طبعی بدهیم، به شما بزرگواری بدهیم، به احدی شما را محتاج نکنیم، به شما شرف بدهیم، ببوسید نماز را. 🔸 عالی‌ترین مرحله محبت، همان می ‌شود. فرمود اگر نماز است اینها عاشق نمازند، روزه است عاشق روزه‌ اند، جهاد است عاشق جهادند؛ کار خود را دوست دارند، حالا هر چه باشد! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/i9Bqs ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/RFa5EkCliFM 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 491 تاریخ: 1398/09/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   خطر کبر
🔹 معنایش تنها این نیست که در صدر مجلس بنشیند! «کبر» معنایش این است که از حدّ خودش بگذرد؛ اگر بنده از حدّ بندگی گذشت و داعیه الوهیت داشت، این می ‌شود تکبر. مشکل شیطان این نبود که معصیت کرد، بلکه جُرمش این بود که در آینه عکس تو ندید ٭٭٭ ورنه بر بوالبشری ترک سجود این همه نیست 🔹 آدم یک گناه بکند و ملعون ابدی شود؟! شیطان فقط یک سجده نکرد! کم نیستند کسانی که نماز نمی‌ خوانند ولی بعد مشمول می شوند؛ این ‌طور نیست که اگر کسی یک سجده نکرد، ملعون ابد شود. تمام مشکل و دشواری شیطان آن و اوست که در برابر الله ایستاد گفت شما نظرتان این است من نظرم این است! این دیگر قابل بخشش نیست؛ این گناه نیست نظیر ترک صلات، بلکه اومانیسمی است؛ یعنی شما نظرتان این است ولی ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْه﴾؛ من نظرم چیز دیگری است! اینکه قابل بخشش نیست، چه چیزی را ببخشد؟! چون او در برابر الله ایستاده است. اینکه می ‌فرماید اینها ﴿یتَكَبَّرُون﴾، اینها متکبرند، ﴿إِنْ فی‏ صُدُورِهِمْ إِلاَّ كِبْرٌ ما هُمْ بِبالِغیه﴾ همین است. 🔹 یک وقت ـ معاذ الله ـ انسان در این وادی ضَلال، گمراه می ‌شود و دیگر به هیچ وجه قابل بخشش نیست؛ اما اگر خودش را خلیفه بداند و بگوید که بله! من جانشین او هستم ولی اشتباه کردم، این با توبه، قابل بخشش است؛ اما آن را چگونه ببخشد؟! چه چیزی را ببخشد؟! چون او آن را به هم زده است. 📚 سوره مبارکه غافر جلسه 33 تاریخ: 1393/12/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان آثار یتیم‌ نوازی پاداش مهرورزی به یتیم: رسول خدا (ص) فرمود: هركس دست خود را از روی مهربانی بر سر یتیمی بكشد خدا در برابر هر تار مویی كه دستش بر آن بگذرد برایش نیكی می ‌نویسد و اگر او را گریان یافتی با لطف و مدارا، آرامش كن [1]؛ همچنین فرمود: ای علی! هركس از روی رحمت دستش را بر سر یتیمی بكشد خدای عزیز در برابر هر تار مویش در قیامت نوری به وی عطا كند. [2] [1]. ... مَنْ مَسَحَ یدَهُ عَلَی رَأْسِ یتِیمٍ تَرَحُّماً لَهُ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ مَرَّتْ عَلَیهِ یدُهُ حَسَنَةً وَ إِنْ وَجَدْتَهُ بَاكِیاً فَسَكِّتْهُ بِلُطْفٍ وَ رِفْقٍ (بحار الانوار، ج79، ص80). [2]. یا عَلِىُّ! مَنْ مَسَحَ یدَهُ عَلَی رَأْسِ یتِیمٍ تَرَحُّماً لَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِكُلِّ شَعْرَةٍ نُوراً یوْمَ الْقِیامَةِ (الفقیه، ج4، ص372). 📚 مفاتیح الحیات ص 407 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 آب روی سنگ

🔹 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: عالم اگر به علم خویش عمل نکند موعظت او لغزان است، و در دل قرار نمی گیرد، همان طور که باران روی سنگ صاف نمی ایستد بلکه فوراً آن را رها می کند: «إنّ العالم إذا لم یعمل بعلمه زلّت موعظته عن القلوب کما یزلّ المطر عن الصفا». 📩 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج6، ص38 و 39. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  رضایت خالصانه
🔹 این «إِنَّمَا یجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْط» در روایات ما هست. در یكی از جبهه ‌های جنگ یكی از اصحاب وجود مبارك حضرت امیر به حضرت عرض كرد كه ای كاش برادر من هم در این صحنه با ما بود. حضرت فرمود: «أَ هَوَی‏ أَخِیكَ‏ مَعَنَا»؛ آیا عقیده او, ایده او, ارادت دینی او همانند ماست، عرض كرد بله، فرمود او در ثواب ما شریك است. 🔹 این حدیث نورانی را ما قبلاً شنیده بودیم و گاهی هم نقل می‌ كردیم، امّا برای ما خیلی روشن نشد كه یعنی چه! خب كسی در شهر خودش هست یكی رفت جبهه، او در ثواب او شریك است این یعنی چه؟! انقلاب كه شد، این حدیث را خوب برای ما تفسیر كرد. 🔹 اگر دو نفر حالا یا دو روحانی یا دو غیر روحانی یا یك روحانی و یك غیر روحانی در شهری دارند كار انجام می ‌دهند، یكی حالا افتاده جلو دارد كاری انجام می ‌دهد و سِمتی پیدا كرده است، دیگری كه هم‌ دوره او بود بگوید خدا را شكر، ما می‌ خواهیم این كار انجام شود، خب به دست فلان شخص انجام می ‌شود! دیگر نگوید من چرا عقب هستم، چرا نام من مطرح نیست، من چرا مطرح نیستم، اگر این را تحمّل كند، این ثوابش اگر بیشتر از ثواب آن آقا نباشد، كمتر هم نیست. تمام اختلاف ‌هایی كه بین دو روحانی یا دو غیر روحانی یا یك روحانی و غیر روحانی هست، همین است كه من چرا نیستم! اگر این شخص واقعاً بگوید ما می ‌خواهیم كار انجام بدهیم، حالا او دارد انجام می ‌دهد و ما هم تأییدش كنیم، این اگر ثوابش بیشتر از او نباشد كمتر نیست. هر جا ما ضربه خوردیم در اثر این است كه من چرا نیستم و او چرا هست. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 15 تاریخ: 1394/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم چاره‌جویی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی برای دوگانه علم و دین 🔸
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
بیان داشت: حوزه ‌های علمیه و مراکز علمی که به دین حداکثری می ‌اندیشند چاره ‌جویی برای دوگانه علم و دین داشته باشند و حوزه‌ها به صورت تخصصی به آن بپردازند. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی شامگاه پنج‌شنبه 13 مهر 1402 در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه این شهرستان، اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله جهان معاصر دوگانه علم و دین است. هم دین و هم علم برای جامعه ضروری است، افزود: هیچ فردی در ضروری بودن علم و دین تردیدی ندارد؛ ولی بحث امروز قلمرو حضور دین و حضور علم مطرح است و باید دید تا چه اندازه علم و چه میزان دین در صحنه حاضر هستند. 🔸 رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اعلام اینکه علم و دین دو ضرورت هستند؛ ولی سکولاریسم آنها را منفک و جدا از هم مطرح کرده و علم امکان وجودی در اختیار بشر است، تصریح کرد: امکانی که به زندگی و حیات فردی و اجتماعی سامان بخشد... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1940863 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
زبان دین باید در جامعه حاکم باشد / حضور روحانیت در اجتماع تقویت شود 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری (ریاست محترم جامعه مدرسین) روز پنج شنبه 13 مهرماه 1402 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار گردید. 🔹 آیت الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه آمل با تأکید بر رونق علوم حوزوی در شهرستان ها، گفت: روحانیت باید در عین رعایت ارزش‌ها و معیارها به موضوعات با نگاه عمیق بنگرد و مطابق با اصالت‌های خط مشی حوزوی و معیار لازم پیش برود. 🔹 وی با اشاره به این که امروزه جایگاه روحانیت با قرار گرفتن در دنیای پست مدرن و غبارآلود که رابطه بین علم و دین در آن بحثی اساسی دارد از اهمیت بسیار برخوردار است، افزود: علم از دین جدا نیست که هرکس راه خود را برود بلکه امروزه در فضای جنگ بین علم و دین کفه سنگین را به نفع علم رقم زده اند. نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که باید در جامعه زبان دین حاکم شود، تصریح کرد: وظایف روحانیت در عرصه علم و دین همچون پرچم برافراشته باید در اهتزاز باشد... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1940908 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از رسالت‌های اصلی سازمان اوقاف إحيای وقف است نه إحيای موقوفات 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همایش یاوران وقف روز پنجشنبه (13/07/1402)همزمان با هفته وقف، در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار شد. در این همایش بخش‌هایی از سخنان مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مسئولین و مدیران اوقاف و امور خیریه پخش گردید. متن پیام: https://news.esra.ir/fa/w/1940984 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» (بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی) 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسرا:
آیت ‌الله ‌العظمی جوادی آملی، ۱۳ مهرماه 1402 در پیام تصویری خود به مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله عبدالله شیرازی، بیان داشتند: عصاره زندگی این شخصیت بارز، همانند عصاره زندگی رهبران الهی بود که این بزرگواران جانشینان بر حق آن‌ها هستند... . آپارات: https://aparat.com/v/I9lRj یوتیوب: https://youtu.be/hGEWBe7IvgE مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1941373 📚 پیام مرجع مجاهد تاریخ: 1402/07/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان كیفر یتیم ‌آزاری خدا در قرآن فرمود: كسانی كه دارایی یتیمان را به ناحق می‌خورند، جز این نیست كه آتشی در شكم خود فرو می ‌برند و دیری نمی ‌گذرد كه به آتش سوزان دوزخ می ‌سوزند. [1] [1]. ﴿اِنَّ الَّذینَ یأكُلونَ اَموٰلَ الیتـٰمىٰ ظُلمًا اِنَّما یأكُلونَ فى بُطونِهِم نارًا و سَیصلَونَ سَعیرا﴾ (سورهٴ نساء، آیهٴ 10). 📚 مفاتیح الحیات ص 408 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   مکتب مادر
🔹 دین گفته: «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات» یعنی خط مشی مادر است که را بهشتی می ‌کند. اگر این بخواهد به بهشت برود نه بی راهه برود و نه راه کسی را ببندد، باید ببیند او کجاست. 🔹 تمام خیرات و برکات و تغذیه ‌ای که در طی این شش ماه یا نُه ماه به کودک می ‌رسد، از راه مادر می‌ رسد نه نظیر سرُم. این سرُم که وارد می ‌کنند مستقیماً به خود این پوست می ‌رسد؛ اما هر غذایی که در دوران بارداری مادر یعنی آن شش ماه یا نُه ماه به کودک می ‌رسد، از راه نفس مادر می‌ رسد. این دوره شش ماهه یا دوره نُه ماهه دارد می ‌بیند، بعد دو سال هم که در تحت تدبیر شیرخوارگی اوست؛ این است! 🔹 فرمود: «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات». ببینید مادر، خط مشی او کجاست، کجاها رفته کجاها می‌ رود؛ نه یعنی رفتن جغرافیایی بلکه یعنی او کجاست، او چه راهی را انتخاب کرده است. 📚 دیدار اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی زنان مجلس با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم پرهیز از افراط و تفریط / آدم باید مواظب زبان، قلم و قدمش باشد و تندروی و کندروی بیجا نداشته باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی، به شرح حکمت 117 نهج البلاغه پرداختند. ایشان بیان داشتند: وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در کلمه حکیمانه صد و هفدهم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ‏»؛ درباره منِ امیرالمؤمنین دو گروه به هلاکت رسیدند: آنها که در دوستی افراط کردند و مقاماتی را برای من قائل شدند که با بندگی خدا سازگار نیست، اینها دوستان نادانی اند که غلوّ کردند؛ دوم دشمنانی هستند که مرا از آن حد متعارف اسلامی هم ساقط کردند، اینها دشمنانی هستند که در دشمنی قلوّ کردند... . 🔹 ... ارتباط با خدا هم مستقیم است هم نزدیک. این صراط الهی هم مستقیم است اعوجاج در آن نیست و اگر کسی وارد این صراط شد حتماً به مقصد می رسد و حتماً آن مقصود را در آن مقصد مشاهده می کند و هم کوتاه است... . مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/1941274 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/07/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان كیفر یتیم ‌آزاری ... رسول خدا (ص) فرمود: چون به معراج برده شدم، گروهی را دیدم كه آتش در شكمشان ریخته می‌ شد و از پشت آنان خارج می ‌شد. پرسیدم: ای جبرئیل! این‌ها كیان ‌اند؟ فرمود: كسانی هستند كه از روی ستم اموال یتیمان را خورده ‌اند. [1] [1]. ... لَمَّا أُسْرِی بِى إِلَی السَّمَاءِ رَأَیتُ قَوْماً تُقْذَفُ فِى أَجْوَافِهِمُ النَّارُ وَ تَخْرُجُ مِنْ أَدْبَارِهِمْ، فَقُلْتُ: مَنْ هَؤُلاءِ یا جَبْرَئِیلُ؟ فَقَالَ هَؤُلاءِ الَّذِینَ یأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیتَامَی ظُلْماً (وسائل الشیعة، ج17، ص248). 📚 مفاتیح الحیات ص 408 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra