eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
مناسبات اجتماعی، عمدتاً در محورِ حقوق مردم است كه دو قسمت دارد: 2. ... پس تنها عدل كافی نیست، گرچه جامعه انسانی به عدل نیاز لزومی دارد كه ﴿إِنَّ اللهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ﴾ [1]، اما عدل كَفِ تمدّن است و سطح تمدّن احسان است که آیه یاد شده، امر به احسان ﴿وَالإِحْسَانِ﴾ [2] را به دنبال دارد؛ یعنی جامعه را با احسان و تعامل می ‌توان اداره كرد و مواردی چون صله رحم، گذشت، انفاق، صدقه، اصلاح ذات البین، دستگیری از محرومان، توجه به حقوق همگان و... از مصادیق احسان است. آموزه ‌های اسلامی در این قسمت توصیه ‌های فراوانی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می شود. [1]. سوره نحل، آیه 90. [1]. سوره نحل، آیه 90. 📚 مفاتیح الحیات ص 453 و 454. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبلغین باید بدانند که کار انبیاء را انجام می دهند / انبیاء دو کار رسمی دارند: معلم کتاب و حکمت هستند و مزکّی نفوس! / در ایام تبلیغ نیز از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه امروز خود با اشاره به اعزام مبلغین در ایام ماه مبارک رمضان، بیان داشتند: شما که عازم تبلیغ هستید باید بدانید که شما اساتید و علمای بزرگ کار انبیاء را دارید انجام می دهید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مبلغین باید بدانند که کار انبیاء را انجام می دهند / انبیاء دو کار رسمی دارند: معلم کتاب و حکمت هستند و مزکّی نفوس! / در ایام تبلیغ نیز از کار علمی و درس و بحث غافل نباشید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه امروز خود با اشاره به اعزام مبلغین در ایام ماه مبارک ، بیان داشتند: شما که عازم تبلیغ هستید، باید بدانید که شما اساتید و علمای بزرگ کار انبیاء را دارید انجام می دهید. 🔹 آیه سوره مبارکه برائت، را به شما داده است، انبیاء دو کار رسمی دارند: یکی معلم کتاب و حکمت هستند، و دیگری مزکّی نفوس، این آیه هم وقتی که جریان نَفر را بیان می کند، می فرماید که مبلغین این دو کار را انجام دهند. 🔹 آیه فقط نمی فرماید: ﴿فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾، این ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾ برای ﴿وَیعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ﴾ است، بلکه ادمه می دهد و می فرماید باید برگردند و ﴿وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾. و انبیاء نیز دو کار دارند: یک، ﴿وَیعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ﴾. دو، ﴿وَیزَكّیهِم﴾؛ همین دو مورد را در این آیه کوچک با یک جمله حل کرد، فرمود: ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾. 🔹 شما بزرگان هر جا هم که تشریف می برید، یک رساله عملیه یا بنویسید یا رساله کوچک به همراه خود ببرید و مطالعه کنید و درس بخوانید، حوزه را به همراه خودتان ببرید! وگرنه انسان بیش از یک ماه، چهل روز، درس و بحث را ترک کند، این خیلی سخت است. اگر جایی رفتید طلبه هستند یک درسی برای آنها بگویید. اگر خودتان هستید، از این رساله های کوچک از بزرگان از شیخ مفید تا سیدنا الااستاد امام به همراه خود داشته باشد؛ بالاخره رساله های فراوانی دارند فارسی یا عربی یا مختصر یا مفصل، یا فقهی یا اصولی یا روایی و تفسیری دارند تا کارتان ـ انشاءالله ـ باشد. 🔹 ایشان در پایان اظهار داشتند: «سِیرُوا عَلَی اسْمِ اللَّهِ» انشاءالله با تبلیغ الهی و نظام الهی و حفظ نظام الهی برگردید. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2456854 📚 درس خارج فقه قضا جلسه 77 تاریخ: 1402/12/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد هفتم از مجموعه کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلد هفتم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص الحکم جناب محی‌الدین ابن عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است. پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود. 👈 علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. ↙️ مطالعه خبر و عناوین اثر: https://news.esra.ir/fa/w/-123 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته چهارشنبه ساعت 9 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب تدیّن
🔹 اگر سخن از شریعت است و طریقت است و حقیقت، اینها را مرحوم و بزرگان دیگر معین كرده ‌اند. همین راه است؛ همین نماز را آدم سه نحو می ‌خواند نه اینكه ذكری را كم بكند یا زیاد بكند؛ همین ﴿إِیاكَ نَعْبُدُ وَإِیاكَ نَسْتَعینُ﴾ را سه نحو می ‌خواند: می‌خواند می ‌خواند می‌ خواند. 🔹 شریعت، پله اول است، طریقت، پله دوم است و حقیقت، پله سوم است. اگر كسی که در پله دوم هست بگوید پله اول چیست یا كم و زیاد بكند، همان جا سقوط می ‌كند. سه راه نیست در كنار هم، بلکه است در طول هم. 🔹 اگر كسی رسیده به درجه سوم و دستش به سقف می‌ رسد می ‌خواهد این لامپ را درست كند، نردبانی است سه پله ‌ای، این روی پله سوم رفت و دستش به لامپ رسیده، این اگر بگوید پله دوم یا پله اول چیست، همان جا سقوط می‌ كند؛ زیرا این پله سوم، روی پله اول و دوم است. آن حقیقت، روی طریقت است و آن طریقت، روی شریعت است. 🔹 اگر راه مرحوم آقا هست، اگر راه هست، اگر راه بسیاری از عرفا و بزرگان هست، همین راه است. 📚 دیدار جمعی از اساتید دانشگاه با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
1. اتحاد و همبستگی وحدت و اجتماع بر گرد محور دین و پیشوای دادگر در اسلام اهمیت ویژه‌ ای دارد، حتی نماز كه نماد عبادت است ترجیحاً یا لزوماً به جماعت گزارده می‌ شود، چنان‌ كه نماز عید فطر و قربان (در عصر غیبت) و نمازهای واجب یومیه ترجیحاً و نماز جمعه لزوماً به جماعت گزارده می‌ شوند. قرآن می ‌فرماید: به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید. [1] [1]. ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعًا و لا تَفَرَّقوا﴾ (سوره آل عمران، آیه 103). 📚 مفاتیح الحیات ص 454. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن و قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند 🔸 عظمت و جلال و شکوه قرآن را در سخنرانی ها و در جلسات علمی تان فراموش نکنید، بگذارید مردم ! اما قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن، قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن و قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به شرح حکمت 131 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: در کلمه 131 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که حضرت دید یک کسی دارد دنیا را مذمت می کند حضرت فرمود: چرا دنیا را مذمت می کنی؟ تو نسبت به دنیا بدهکاری یا او نسبت به تو؟ تو نسبت به او بد کردی یا او نسبت به تو؟ 🔸 امیرالمومنین در همین جمله های نورانی فرمود تو مجرم هستی یا دنیا؟ دنیا چه جرمی کرده؟ دنیا منافق نیست. آنچه که کرد علناً در دستش است. بیمارها را جابجا کرد، پرستاری کرد نشانه پرستاری اش هم هست. مرده ها را جابجا کرد به قبرستان بُرد علامتش دستش هست. هم قبرستان را به تو نشان می دهد هم بیمارستان را به تو نشان می دهد هم دردمندان زندان را به تو نشان می دهد. چیز خلافی نکرده است. ذره ای نفاق در دنیا نیست. «أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ». این مظروف است که ظرف را آلوده می کند. وگرنه در همین دنیا شهدا بودند صلحا بودند صدیقین بودند. 🔸 وظیفه ما اول است، بعد ، بعد ، بعد ؛ پس از طی این مراحل، حالا که انسان سبقت گرفت در فضائل اخلاقی و عالم عادل شد، پس از آن باید خواسته اش این باشد در دعا و تضرع و ناله که ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾ ... . 🔸 ماه مبارک است و ماه قرآن؛ شما بزرگان قوم هستید شما علمای قوم هستید شما رهبران قوم هستید، این تفسیر قرآن، تعلیم قرآن مدح قرآن، عظمت و جلال و شکوه قرآن را در سخنرانی ها و در جلسات علمی تان فراموش نکنید، بگذارید مردم ! البته قرائت قرآن حفظ قرآن همه اینها نور است؛ اما قرآن شناس بودن، قرآن فهم بودن، قرآن متحرک بودن، جامعه را عوض می کند. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2458631 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  دوست راستگو

🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، با زندگی کنید ... . ↙️ کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠
دوست راستگو

🔹 انسان هرگز با دشمن خلق نشده است، این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ یعنی خودت دشمن ساختی! 🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، یا با زندگی کنید مثل مؤمنین عادی، یا اگر رفتید حوزه و دانشگاه درسی خواندید درسی بخوانید که با صاحبخانه درگیر نشود، یک درسی بخوانید که با ﴿فَأَلْهَمَها﴾ بسازد. 🔹 شما می بینید هیچ میوه ای در درون آن کِرم نیست مگر اینکه حرف باغبان را گوش ندهد، آن میوه ای که تحت تدبیر باغبان صحیح نیست حرف باغبان را گوش نمی دهد از آب خوب استفاده نمی کند، از کود خوب استفاده نمی کند، از هوای خوب استفاده نمی کند، در درون خودش کِرم می سازد، وگرنه میوه که در درونش کِرم نبود. 🔹 در درون ما ذات اقدس الهی فرمود ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾، وگرنه «أَعْدَی عَدُوِّ» را که خلق نمی کرد. بنابراین مائیم که دشمن می سازیم، مائیم در درون خودمان دشمن می تراشیم، ما می توانیم در درون خودمان بسازیم، «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه» ‏این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9jh7E ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/6ONIXO0oKBo 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 7 تاریخ: 1394/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ضامن هدایت
🔹 فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَیتُمْ فَلاَ تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ مَعْصِیةِ الرَّسُولِ وَ تَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوَی وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِلَیهِ تُحْشَرُونَ﴾. ضامن اجرای احکام و حِکَم الهی، اعتقاد به مسئله است، چون اگر ـ معاذالله ـ معادی در کار نبود، انسان بعد از مرگ مسئول نبود. 🔹 در قرآن آمده است این طور نیست که مسلمان و غیر مسلمان یکسان باشند: ﴿أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ كَالْمُجْرِمِینَ﴾، در حالی که اگر ـ معاذ الله ـ بعد از مرگ خبری نباشد، هر دو می ‌شوند معدوم، در حال عدم که فرقی بین مؤمن و کافر نیست! در نشئه عدم یعنی وقتی اینها نیستند، وقتی پوسیدند و نیست شدند، دیگر نمی ‌شود گفت به یکی پاداش می‌ دهند به یکی کیفر! قهراً کافر و مؤمن، عادل و ظالم، می‌ شوند یکی! 🔹 این است که آیا خوب و بد، ظالم و عادل، مؤمن و کافر یکی‌ هستند یعنی عالم پوچ است عالم باطل است عالم بی ‌هدف است: ﴿أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ كَالْمُجْرِمِینَ﴾ یا حساب و کتابی هست؟ 🔹 اخلاق هم همین طور است. اگر اعتقاد به معاد را ـ معاذالله ـ بردارند یا تضعیف بشود، اخلاق، ضامن اجرا ندارد. برای چه آدم خوبی باشد؟ برای چه اگر مالی به دست او آمده نگیرد؟ برای چه مواظب چشم و گوش خود باشد؟ تنها عاملی که ضامن اجرای است، مسئله است، البته معاد به مبدأ بر می‌ گردد. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 9 تاریخ: 1396/11/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
1. اتحاد و همبستگی ... رسول خدا (ص) فرمود: شیطان، گرگ انسان است، چنان‌ كه گرگ همواره گوسفندان وامانده و دورافتاده از گلّه را می ‌درد، پس، از دسته ‌بندی‌ های (سیاسی و فرقه ‌ای) بپرهیزید و بر شما بادا به شركت در جماعت و مجالس عمومی و حضور در مساجد. [1] [1]. إنَّ الشَّیطَانَ ذِئْبُ الإِنْسَانِ، كذِئبِ الغَنَمِ؛ یأخُذُ الشَّاةَ القَاصِیةَ وَالناحِیةَ؛ فإِیاكُمْ والشِّعابَ، وَعَلیكم، بِالجَمَاعَةِ، والعَامّةِ والمَسجِدِ (الجامع الصغیر، ج1، ص309). 📚 مفاتیح الحیات ص 454. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش گرامی داشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همایش گرامی داشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» عارف و حکیم قرن دوازدهم هجری با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان دماوند برگزار شد. 👈 مرحوم مولا عبدالرحیم دماوندی در اثر داشتن از یک سو، خوب نظیر ذکر یونسی و مانند آن که هم ذکر زبان بود و هم ذُکر قلب بود هم یاد زبانی بود هم نام زبانی بود هم یاد قلبی و از طرفی دیگر بود ره آورد فراوانی داشت... . در مطالب عملی اگر کسی واقعاً استاد راهنمای خوبی داشته باشد و ذکر خوبی را تلقی کرده باشد و مراقبت خوبی داشته باشد این اصول سه گانه که در بیان لطیف ایشان آمده است جمع بشود او می تواند در سیر و سلوک کامیاب بشود. ↙️ متن کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2460492 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/LhHjR ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/OJAjBYzuChk 📚 پیام به همایش گرامی داشت مولا عبدالرحیم دماوندی تاریخ: 1402/12/17 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 میعادِ محاسبه 

🔸 ماه شعبان, آخر سال ماست؛ یعنی آخر سال اخلاقی ما, سال اعمال ما, سال اعتقاد ما كه در این سال چه كار كردیم؟! اینكه در دعاهای ماه شعبان آمده است: «اللَّهُمَّ إِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ غَفَرْتَ‏ لَنَا فِیمَا مَضَی‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ» همین است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
میعادِ محاسبه 

🔸 ماه شعبان, آخر سال ماست؛ یعنی آخر سال اخلاقی ما, سال اعمال ما, سال اعتقاد ما كه در این سال چه كار كردیم؟! اینكه در دعاهای ماه شعبان آمده است: «اللَّهُمَّ إِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ غَفَرْتَ‏ لَنَا فِیمَا مَضَی‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ» همین است. خدایا! اگر تا كنون آمرزیده نشدیم، از این به بعد دیگر ما را بیامرز! 🔸 اگر مرگ ـ معاذ الله ـ پوسیدن بود و از بین رفتن بود، خب حساب و كتابی نبود؛ اما مرگ، از پوست به در آمدن است. اوّلین سؤالی كه از ما می‌ كنند می ‌گویند عمرت را در چه راهی صرف كردی؛ ما باید جواب نقد داشته باشیم. 🔸 چون مرگ، زندگی است و مرگ، از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، باید جواب نقد داشته باشیم كه چه كار كردیم. این است كه بسیاری از بزرگان، كه می ‌شود، تمام تلاش و كوشش آنها این است كه سود و زیانشان را مشخص كنند كه من در این یك سال چه كردم و با چه وضعی می‌ خواهم مهمان خدای سبحان بشوم، چون ماه پربركت رمضان، ماه است. 🔸هر كدام از ما مخصوصاً جوان‌ هایی كه قلب شفاف و صاف‌ تری دارند، هم به یاد خودشان باشند هم ما را فراموش نكنند هم گذشته ‌ها را فراموش نكنند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/EFMn5 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/uZoQDFMv6zI 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/03/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سال سالکان
🔹 ماه شعبان در شُرُف انقضاست و باید به برویم. مستحضرید یك سال طبیعی هست كه در اول فروردین، گیاهان و درخت‌ها سرسبز می‌ شوند، این اول سال است؛ اما بر اساس ادعیه و بر اساس روایات, برای كسی كه بحث‌ های اخلاقی دارد و اهل سیر و سلوك است، اول ماه مبارك است. 🔹 در دعاها و در روایات، تعبیر «غرّة الشّهور» هست «رأس ‌السنة» هست، دارد كه این آغاز سال است و مانند آن. كسی كه می‌ خواهد روی خودش ارزیابی كند، اول ماه مبارك رمضان خودش را آماده می‌ كند و آخر ماه شعبان هم آخر سال اوست. 🔹 كسی كه حساب مالی دارد، یك تاجر، بالأخره آخر سال باید سود و زیان خودش را حساب كند؛ ماه شعبان, آخر سال ماست؛ یعنی ما, سال اعمال ما, سال اعتقاد ما كه در این سال چه كار كردیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/03/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
1. اتحاد و همبستگی ... در جای دیگر [رسول (ص)] فرمود: وحدت سیاسی بر محور پیشوای عادل نعمتی است كه هیچ‌ كس ارزش آن را نمی ‌داند [1]، بنابراین جدایی از گروه مؤمنان نه تنها عامل تقرّب نیست، بلكه عامل گرفتاری به دست شیطان است. [1]. ... قد تَرَبَّعتِ الأُمورُ بهم فى ظِلِّ سُلْطانِ قاهِرِ... وَ یأوُوْنَ إِلی كَنَفِها بِنِعْمةٍ لا یعْرِفُ أحَدٌ منَ الْمَخْلوقینَ لَها قِیمَةً (نهج البلاغة، خطبهٴ 192، بند 100 و 104). 📚 مفاتیح الحیات ص 455. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش گرامی داشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در مطالب عملی اگر کسی واقعاً راهنمای خوبی داشته باشد و خوبی را تلقی کرده باشد و خوبی داشته باشد این اصول سه گانه جمع بشود، او می تواند در سیر و سلوک کامیاب بشود. ↙️ متن کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2460492 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/LhHjR ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/OJAjBYzuChk 📚 پیام به همایش گرامی داشت مولا عبدالرحیم دماوندی تاریخ: 1402/12/17 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
آفت اختلاف
🔹 همه كسانی كه در حوزه ‌ها و مراكز علمی دارند كار می ‌كنند هر كدام برای خود نظری دارند، این مشكلی در جامعه ایجاد نمی ‌كند؛ انسان باید بگوید و راهنمایی بكند و مشورت بكند اما در موضوعات، بالأخره یكی انجام بگیرد. این طور نیست كه انسان، علم قطعی داشته باشد به اینكه راه او درست است. انسان اظهار نظر می ‌كند بیان علمی دارد ارائه می ‌دهد و راهنمایی می‌ كند؛ اما در مقام عمل، بالأخره باید یك راه واقع بشود. 🔹 در خطبه 127 می‌ فرماید: «فَإِنَّمَا حُكِّمَ الْحَكَمَانِ لِیحْییا مَا أَحْیا الْقُرْآنُ وَ یمِیتَا مَا أَمَاتَ الْقُرْآنُ»؛ انگیزه حكمیت این بود كه اینها چیزی را كه قرآن احیا كرده است زنده كنند و چیزی را كه قرآن اماته كرده است اماته كنند. «وَ إِحْیاؤُهُ الاِجْتِماعُ عَلَیهِ وَ إِمَاتَتُهُ الاِفْتِرَاقُ عَنْهُ»؛ این است كه همه به قرآن تمسك كنند، إماته قرآن این است كه از قرآن، جدا باشند. 🔹 در خطبه 147 می‌فرماید: «وَ إِنِ اجْتَمَعَا فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی‏ الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی‏ الْجَمَاعَةِ»؛ این تعبیر لطیفی كه از (رضوان الله علیه) و دیگران آمده است كه مثلاً عده‌ای
«اتحدوا علی ان لا یتحدوا»
این تعبیر ادبی، ریشه ‌اش در نهج ‌البلاغه هست. 🔹 فرمود كه «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی‏ الْفُرْقَةِ»؛ اینها اتفاق كردند كه با هم اختلاف داشته باشند؛ اختلاف داشتن، اجماعی اینهاست؛ اجماع كردند كه با هم نسازند. «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی‏ الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی‏ الْجَمَاعَةِ كَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْكِتَابِ وَ لَیسَ الْكِتَابُ إِمَامَهُمْ فَلَمْ یبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلاَّ اسْمُهُ وَ لَا یعْرِفُونَ إِلاَّ خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ»؛ اینها قرائت قرآن و امثال ذلك را می ‌دانند؛ اما خطوط كلی و راهنمایی های اصیل قرآن را پشت سر گذاشتند. 📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 208 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra