eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / عقل و قلب ما از بردگی، بداخلاقی و خودفروشی منزجر است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی امروز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 133 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که «الدُّنْیا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا»؛ فرمود دنیا جای عبور است نه جای قرار. قرارگاه یوم القیامه است که است. مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا خودشان را فروختند و به هلاکت رساندند یا خودشان را خریدند و آزاد کردند. این ترجمه ظاهری این بیان نورانی است... . 🔸 ذات اقدس الهی یک به انسان داد بنام عقل و فطرت و امثال ذلک. یک سلسله رهبران الهی فرستاد که راه را تشخیص بدهند و مردم را به راه هدایت کنند. سراج روشنی است، در قبال این سراج، و راه آفرید بنام انبیاء و اولیاء و پیغمبر و اهل بیت. اینها صراط مستقیم اند. سراج و چراغ کارش آن است که صراط را ببیند، از خود چراغ کاری ساخته نیست. چراغ راه نیست، قانون گذار نیست، قانون شناس است. قانون و قانون گذاری به وسیله صراط است. در زیارت این ذوات قدسی عرض می کنیم سلام بر شما ای کسانی که هستید، میزان اعمالید. 🔸 مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا کوشش کردند مالی تهیه کردند خودشان را آزاد کردند. یا رفاه طلب بودند کاری نکردند خودشان را فروختند و از پول خودشان لذت بردند. آنهایی که خودشان را فروختند به هلاکت رسیدند، آنها که کوشیدند خودشان را خریدند آزاد شدند و راحت شدند؛ خداوند در قرآن می فرماید شما . کمتر از بهشت خودتان را نفروشید که مغبون می شوید. 🔸 در قرآن کریم آمده است که ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ این آیه شریفه، مسئله فقهی و حقوقی نیست. بلکه مسئله ای کلامی است؛این آیه مبارکه یعنی . هیچ کاری به مسئله فقهی و حقوقی ندارد، تا یک کسی بخواهد بی حجاب راه برود بگوید ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾. این ﴿لا إِكْراهَ﴾ منظور این نیست که شما آزادی هر کاری بکنی... . 🔸 بنابراین یک سلسله بحث های است که آیه مبارکه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ عهده دار آن است، نه یعنی ، نه یعنی هر کاری بکند آزاد هستی، نخیر! در ساختار تکوین، انسان نه مجبور است نه مفوّض. اما در ساختار حقوقی و در ساختار اخلاقی و در ساختار فقهی، ذات اقدس الهی به انسان عقلی داد و قلبی داد همان طوری که شامّه ما از بوی بد منزجر است عاقله ما و قلب ما از بردگی و بداخلاقی و خودفروشی منزجر است. 🔸 در و یک بخش های اوّلی دارد که وظیفه همه است، نهی از منکر اولش گفتن است، تذکر دادن است، با نوع نگاه و بی اعتنایی کردن است، بعد جلوگیری کردن است، آن بخش های عملی اش که بخش های تنبیهی است، به عهده است؛ اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند، وقتی ببینند کسی دارد می کند، را رعایت نمی کند، اول با نوع نگاه خودشان به این شخص، با بی اعتنایی به او نگاه کنند، این در خیابان خودش را جمع می کند... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2657103 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر کمتر دیده شده از آیت الله فاطمی نیا 🗓 به مناسبت ایام سالروز یادبود مرحوم آیت الله بهجت و مرحوم آیت الله فاطمی نیا (رضوان الله تعالی علیهما) 👈 وجود مبارک پیامبر(علی نبینا و آله و علیه الصلاة و علیه السلام) فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ‏‏»، نه یعنی تطهیر دهن فقط لازم است! ـ تطهیر چشم و گوش لازم است، ـ تطهیر دست و پا لازم است، ـ تطهیر وهم و خیال لازم است، ـ تطهیر عقل نظر و عقل عمل لازم است... . 🔸 از کسانی که موفق بودند به این عمل کنند، مرحوم عالم بزرگوار و عامل بافضیلت مرحوم (رضوان الله تعالی علیه و علی جمیع المؤمنین و علی جمیع الصلحا و علی جمیع الشهداء و الصدیقین) بودند... . ↙️ مطالعه کامل پیام (متن و فیلم): https://news.esra.ir/fa/w/1491146 📩 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نگاه تکریمی
🔹 یک وقت از محضر حضرت سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟ فرمود بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید حضرت شما را می ‌بیند. عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم! 🔹 کم نبودند کسانی که در مسجد پیامبر که بعد از مسجدالحرام مهم ‌ترین مسجد روی زمین است، نماز پنج وقت را پشت سر حضرت می‌ خواندند، گاهی با حضرت مصافحه می‌ کردند، حضرت را پنج بار در شبانه روز می‌دیدند؛ اما پیغمبر آنها را نمی‌ دید! 🔹 این بزرگوار فرمودند که می ‌گفتند شما آدم خوب باشید تا حضرت شما را ببیند، وگرنه صرف دیدن ظاهری حضرت چه اثر دارد؟! مگر نبودند در صدر اسلام کسانی که پیامبرشان را می ‌دیدند ولی حُسن خاتمه نداشتند؟ پس عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم. 🔹 ما درباره خدای سبحان بارها می ‌گوییم «یا الله»؛ اما او باید با ما حرف بزند. فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی ‌زند و بعضی ها را نگاه نمی ‌کند، با اینکه او ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ بَصیر﴾ است ﴿عَلَی كُلِّ شَی‏ءٍ شَهِیدٌ﴾ است! فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی‌ زند: ﴿لاَ یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾، خدا یک عده را نگاه نمی ‌کند: ﴿لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾. این این برای خواص است؛ خلیفه خدا هم این چنین است. با اینکه هر کاری می ‌کنیم او می ‌بیند: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون‏﴾ که به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است، با اینکه هر کار بکنیم به اذن خدا آنها می ‌بینند؛ اما آن نگاه تشریفی را آن نگاه تکریمی را با خواص دارند. 🔹 فرمودند شما در مسیر باشید، ولی‌ّ عصر نگاه می ‌کند، آن وقت آن می ‌شود زندگی عقلی؛ وقتی حیات، شد انسانی شد، مرگ هم مرگ انسانی است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/02/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام به همایش آیین معرفی «موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار گردید. 👈 موسوعه های علمی فراوان است اما خصیصه این موسوعه هم نظم علمی آن است هم نظم کلامی و درسی آن است. موسوعه ای می تواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد ثالثاً. ↙️ لینک خبر (فیلم و متن): https://news.esra.ir/fa/w/2663726 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/qnz66ef ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/9exrh_f64Eo 📚 پیام به آیین معرفی «موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» تاریخ: 1403/02/27 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
این موسوعه می تواند از منابع علم کلام حوزه باشد / توحید، مسئله وحی و نبوت و حقیقت ولایت و امامت را باید از درون بشناسیم تا بتوانیم درست تطبیق دهیم / اگر معنای امامت و حقیقت ولایت را بشناسیم، کاملاً بر غدیر تطبیق می کنید 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار گردید. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام ابراز داشتند: موسوعه های علمی فراوان است اما خصیصه این موسوعه هم آن است هم نظم کلامی و درسی آن است. موسوعه ای می تواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد اولاً، با نظم علمی ملحوظ شده باشد ثانیاً و درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد ثالثاً. 🔹 در این موسوعه مبارک که می تواند از منابع علم کلام حوزه باشد سه اصل خیلی برجسته خودش را نشان می دهد و این سه اصل درباره اصول دیگر هم حاکم است: یکی مسئله است یکی است یکی . 🔹 اگر ما درباره توحید و مسئله وحی و نبوت این راه پیمودیم و اگر بعد از وحی و نبوت به ولایت و امامت رسیدیم و مقام والای امامت و امام را با این راه که راهنمایی کردند پیمودیم، هم مجتهد می شویم در و هم مجتهد می شویم در ، چون این بزرگواران به ما راه نشان دادند که اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون. بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی یا کذب باشد، ولی شناخت از درون و با درون، حق است. 🔹 اگر خدا در قرآن فرموده که ﴿أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأمْرِ مِنْكُمْ﴾ از حکم خدا و پیغمبر و اولی الامر اطاعت کنید، باید اول خدا را بشناسیم رسول را بشناسیم اولی الامر را هم بشناسیم تا پیروی کنیم؛ ممکن است داعیه داران الوهیت کم نباشند، متنبّیانی پیدا شوند که داعیه نبوت داشته باشند، ممکن است مدعیان ولایت و امامتی در صدر اسلام و مانند آن پیدا بشوند و از سقیفه و غیر سقیفه صدایی برخیزد و بگوید ما امامیم و ولی امر هستیم و معرفی اینها هم با سفارش و تبلیغ بیرون باشد. ولی شما از نظر معرفت و شناخت، باید هر چیزی را از درون آن بشناسید. 🔹 اگر خداشناس بشوید و معنای پروردگاری را، الوهیت را، ربوبیت را بشناسید، اگر تطبیق کردید معلوم می شود «فهو رب العالمین»، اگر معنا و حقیقت وحی و نبوت را درک کردید و شناختید، کسی که مدعی وحی و نبوت است و شما یافتید که این معنا در او محقق است، به رسالت او مثل وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة التحیة و الثناء) تصدیق می کنید و اگر کسی مدعی امامت و ولایت بود، چون شما معنای امامت را معنای ولایت را جنس و فصل امامت را را شناختید، کاملاً بر تطبیق می کنید نه بر سقیفه. ↙️ لینک خبر و متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/2663726 📚 آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه تاریخ: 1403/02/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
همایش آیین معرفی «موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه صبح امروز پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403 در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار گردید. ↙️ لینک گزارش تصویری: https://news.esra.ir/fa/w/2665038 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار معاون اول رئیس قوه قضائیه با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی، معاون اول رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه، صبح امروز پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فضای کشور، باید فضای دین و اخلاص باشد / در چنین فضایی بسیاری از پرونده های فساد اقتصادی شکل نمی گیرد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی، معاون اول رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه، صبح امروز پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تبریک ، ابراز داشتند: انشاء الله به برکت این خاندان عصمت و طهارت، این نظام ما کریمانه بتواند از پل بگذرد و به مقصد برسد، خداوند در قرآن می فرماید: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾، باید با مردم با کرامت رفتار کرد. 🔸 اهلبیت عصمت و طهارت به ما فرموده اند که شما طرزی زندگی کنید که وقتی راه می روید، مردم به یاد خدا بیافتند، اگر ما بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، ما می شویم ؛ خیلی لازم نیست که همه سلمان و ابوذر باشند، همین که در محدوده خودمان به گونه ای رفتار کنیم که وقتی مردم ما را می بینند، به یاد خدا بیافتند، بیشتر مشکلات حل می شود. 🔸 همه مسئول هستند که مواظب باشند چرا که همواره خطر، کشور را تهدید می کند، تخلّف ناپذیراست که می فرماید اگر به هنگام خطر به یاری دین نشتابید، خداوند حفظ آن را به دست دیگری خواهد سپرد؛ ﴿ إن تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم﴾ ؛ اگر شما از دین حق رویگردانید، خدا دیگران را به جای شما خواهد نشاند. 🔸 اگر فضای کشور فضای دین و اسلام باشد و باشد، مانند آن اخلاصی که در زمان جبهه و بود، خیلی از این پرونده ها قضایی و پرونده های فساد اقتصادی و اختلاسی و نجومی شکل نمی گرفت. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2665791 📚 دیدار معاون اول قوه قضائیه با حضرت استاد تاریخ: 1403/02/27 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم... . «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه یعنی چه؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم؛ بخش پایانی سوره مباركه «حشر» همین است؛ فرمود خدا است و است و است و و و . 🔸 «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه «خدا مؤمن است» یعنی چه؟ «مؤمن» یعنی ؛ یعنی ، ، كسی كه امنیت می ‌بخشد. 🔸 ما یك وقت به دیگری امان می ‌دهیم یك وقت خودمان را در امان نگاه می ‌داریم. اگر خودمان بخواهیم در امان باشیم و به خودمان امنیت بدهیم، باید برویم در ، پناه گاه را هم خدا فرمود: «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی». «مؤمن» كسی است كه به خودش امنیت بدهد، ایمنی بدهد، خب ایمنی به چیست؟ به این است: ـ اصول دین را معتقد باشد ـ به فروع دین عمل كند. 🔸 «آمَنَ»؛ یعنی خودش را حفظ كرد؛ اگر از ما سؤال كنند كه حفظ او به چیست، می ‌گوییم به اصول دین، و به فروع دین، باشد. آن وقت آن وصفی كه ذات اقدس الهی دارد ما هم پیدا می ‌كنیم؛ خدا ایمنی بخش است نسبت به دیگران، ما ایمنی بخش هستیم نسبت به خودمان. 🔸 آن كسی كه امنیت می ‌بخشد، ایمنی می ‌آورد، امان می ‌دهد و از عذاب می ‌رهاند، «مؤمن» است. ما نباید بگذاریم این بدن، این جان، این خواص ما بسوزند، اگر نگذاشتیم اینها بسوزد، شدیم ؛ یعنی ایمنی بخشیدیم و اگر رها كردیم، «مؤمن» نیستیم. 🔸 اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه ، چون اصلاً «مؤمن» یعنی ایمنی بخش، امنیت بخش، امان بخش! در درجه اول، خودش را از امنیت برخوردار می ‌كند و در درجه دوم، جامعه را از امنیت برخوردار می‌ كند. اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه مشكل جامعه را حل كند! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/fmk6ai4 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/dk3spTd7yfA 📚 درس خارج فقه نقد و نسیه ـ جلسه 35 تاریخ: 1392/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
زنده جاوید
🔹 دین به ما این پیام را می‌ رساند که انسان مرگ را می ‌میراند نه اینکه بمیرد و با مُردن از پوست به در می ‌آید نه اینکه بپوسد و گورستان، آخر خط نیست، بلکه معبری بیش نیست که بعد از آن خبرهای فراوانی هست. 🔹 تعبیر قرآن کریم این نیست که «کل نفس یذوقها الموت» یعنی هر کسی را مرگ می ‌چشد، بلکه تعبیر دلنشین قرآن کریم این است: ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾؛ هر کسی، مرگ را می ‌چشد. 🔹 مستحضر هستید که هر ذائقی، مذوق را هضم می ‌کند؛ اگر چای، شربتی، آبی به انسان دادند و او نوشید، این ذائق و نوشنده، آن مذوق را هضم می ‌کند نه به عکس. ماییم که مرگ را هضم می ‌کنیم و دیگر مرگی نیست و ما هستیم! در برزخ، ما هستیم و مرگ نیست؛ در ساهره معاد، ما هستیم و مرگ نیست و ـ إِن شاء اللَّه ‏ـ در قلمرو بهشت، ما هستیم و مرگ نیست. 🔹 انسان یک موجود ابدی است؛ این تعبیر دلپذیر قرآن که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾، ما را می ‌رساند به اینکه هرگز نمی ‌میریم. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت در حکمت نظری و عملی

🔹 کرامت در حکمت عملی، یک و ارزشی و در حکمت نظری، یک است. ـ اتّصاف خداوند به کریم بودن: «إقرأ و ربّک الأکرم» ـ و موصوف شدن قرآن به کرم: «إنّه لقرءان کریم»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت در حکمت نظری و عملی

🔹 کرامت در حکمت عملی، یک و ارزشی و در حکمت نظری، یک است. ـ اتّصاف خداوند به کریم بودن: «إقرأ و ربّک الأکرم» ـ و موصوف شدن قرآن به کرم: «إنّه لقرءان کریم» ـ و اتّصاف رسول گرامی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) به آن: «إنه لقول رسول کریم» ـ و موصوف شدن فرشتگان مأمور وحی قرآنی به کرامت «بأیدی سَفَرة ٭ کرام بررة»، همگی نشان آن است که جامع بین فضیلت اخلاقی و کمال وجودی است. 🔹 هر یک از این دو معنای (نظری و عملی) برای ائمه (علیهم السلام) قابل اثبات است. امیرمؤمنان (علیه السلام)درباره فضایل نفسانی خود فرمود: فضایل و ملکات اخلاقی خود را به شما نشان دادم: «... و أریتکم کرائم الأخلاق من نفسی» و اهل بیت رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) را جامع هر دو معنای کرامت دانسته، فرمود: «فیهم کرائم القرآن و هم کنوز الرحمن». 🔹 راز جامع بودن این بیان حضرت آن است که قرآن هر دو قسم حکمت نظری و عملی را در بردارد. در نتیجه همتایان قرآن (اهل بیت عصمت (علیهم السلام)) در هر دو بخش «بود و نبود» و «باید و نباید» از کرامت برخوردارند. 👈 تذکر: همان طور که اهل بیت طهارت (علیهم السلام) (وجودی) و اعتباری، (اخلاقی) هستند، هم مُکرَم اند (باب افعال) و هم مُکرّم (باب تفعیل). عبارت مورد بحث زیارت به هر یک از این دو وجه که باشد، درباره آنها صادق است. 📚 ادب فنای مقربان جلد 3، ص277. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra