eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حد اخلاص

🔸 انسان اگر خود را به حق مشغول نكند نفس او، او را به باطل سرگرم می‌ كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حداخلاص

🔸 انسان اگر خود را به حق مشغول نكند نفس او، او را به باطل سرگرم می‌ كند. تمام تلاش و كوشش شیطان این است كه انسان را از آن اهم باز بدارد، انسان وقتی به آن اهم رسید از چنگ شیطان فرار می ‌كند. 🔸 [شیطان] تا توانست انسان را به می ‌كشاند، چون ﴿یأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾! نشد به معاصی صغیره. ـ انسان تابع شیطان نشد در معاصی كبیره و تابع شیطان نشد در معاصی صغیره، او را به سرگرم می ‌كند. ـ اگر تابع شیطان نشد در مكروهات، شیطان او را به سرگرم می ‌كند و می‌ گوید اینها چه عیب دارد؟ مگر چیست؟! ـ اگر انسان خود را از چنگ شیطان در سرگرمی به مباحات نجات داد، شیطان او را به سرگرم می‌ كند كه از واجب بماند. نوبت به واجب كه رسید، با یك وضع ساده می ‌گذرد. ـ اگر نشد و انسان تمكین نكرد، شیطان انسان را به واجب های متعارف سرگرم می‌ كند كه از واجب اهم بماند. این ‌طور نیست كه او كسی را رها بگذارد، مگر اینكه انسان به برسد كه دیگر شیطان به او دسترسی ندارد. 📩 📚 اسفار جلسه 7 جلسه 32. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فقرِ فهم
🔹 فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾؛ شما باید به برسید. تمام این بی راهه رفتن ها و كج راهه رفتن های تكفیری ها و امثال آنها، برای این است كه به حیات عقلی نرسیده‌ اند؛ هر چه را كه خودشان باور كردند، و لا غیر! 🔹 مرحوم ابن ادریس (رضوان الله علیه) در اول سرائر سفارشی از برخی افراد نقل می‌ كند كه «لا تقوموا فی الاسواق الا علی زرّاد او ورّاق»؛ شما كه از منزل یا از مدرسه بیرون رفتید، می ‌خواهید در جایی در بازار بنشینید، كنار هر مغازه ‌ای پرسه نزنید که آنجا بنشینید؛ ـ یا كنار بازار ورّاقان بروید كه آنجا نسخه فروشی و نسخه نویسی و وَرق زدن كتاب ها و كتاب نوشتن و مبادله نسخه‌ ها و اینهاست. ـ یا كنار مغازه زرّادها و شمشیرسازها و اسلحه‌ سازها بروید که آنجا سخن از مبارزه و شهامت و شهادت و جهاد است. آنجا سخن از جهاد است كه انسان، مجاهد و شجاع تربیت می ‌شود و اینجا سخن از ورّاقی و كتاب و نسخه شناسی و علم و دانش است. 🔹 آن روز كه چاپ نبود، بازاری بود كه عده ‌ای نسخه نویسی می‌كردند، مقابله می ‌كردند؛ یك وقت کسی كتابی را می‌ خواست بنویسد، به گروهی می‌ داد، آنها ورّاقی می‌ كردند، بعد از مدتی نسخه نویسی ‌اش تمام می‌ شد و به او بر می ‌گرداندند. زرّادها هم اسلحه درست می ‌كردند. فقط رفتند پیش زرّادهای بی ورّاق؛ لذا تا چیزی مخالف با فهم اینهاست، فوراً دست به شمشیر می‌ شوند. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 33 تاریخ: 1393/09/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری آزمون کتبی سطح چهار تفسیر قرآن و فلسفه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آزمون کتبی سطح چهار تفسیر قرآن و فلسفه (الهیات به معنی الاخص) موسسه آموزش عالی اسراء، روز یکشنبه 10 تیر ماه با حضور داوطلبان در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2909753 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
معجزه جاودان

🔸 جریان «مباهله» یک است؛ یعنی امروز هم اگر کسی آن توفیق را بیابد و آن را تحصیل کند، می ‌تواند مباهله کند. 📚 پیام مباهله تاریخ جلسه: 1397/06/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 پاداش رازداری رازداری و كتمان اسرار و پوشاندن عیوب برادران دینی، آثار مثبت دنیوی و اخروی دارد كه در كلام گهربار معصومان (ع) به برخی از آن‌ها اشاره شده است. امیرمؤمنان (ع) خطاب به مالك می‌ فرماید: تا می ‌توانی عیوب و زشتی ‌های مردم را بپوشان تا خدا هم عیب تو را بپوشاند؛ عیبی كه دوست داری از مردم مخفی بماند. [1] [1]. فَاسْتُرِ الْعَوْرَةَ مَا اسْتَطَعْتَ، یسْتُرِ اللَّهُ مِنْكَ مَا تُحِبُّ سَتْرَهُ مِنْ رَعِیتِكَ (نهج البلاغة، نامه 53). 📚 مفاتیح الحیات ص 493 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفس نبی (ص)

👈 در جریان ، عمده تعبیر به ﴿أَنْفُسَنَا﴾ است. 🔸 تعبیر «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» را همه ما شنیده ‌ایم، این تعبیر درباره امام حسن (سلام الله علیه) هم آمده است که «حَسَنٌ‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْه‏» و همین تعبیر سالیان قبل درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آمده بود که «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏». این «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏» قبل از جریان «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» بود. 🔸 به چه سندی وجود مبارک حضرت می‌ گوید: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏»؟ برای اینکه خدا در قرآن دارد که ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾. البته گاهی قبل از نزول این آیه و گاهی بعد از نزول، این تعبیر را داشتند که به علم غیب وجود مبارک رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر می ‌گردد. 🔸 اگر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و تفاوت در نبوت و رسالت است، پس صحیح است که پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بفرماید: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏»، همان طوری که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین». این علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه) است! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zji2sa1 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/sfoJmYro_0w 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1397/06/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مباهله
🔹 در روز پربركت هم روزه گرفتن مستحب است و هم خواندن دعای مباهله. دعای مباهله، شبیه دعای سحر ماه مبارك رمضان است؛ منتها از دعای سحر مقداری بیشتر است و یك ترجیع ‌بند بسیار ظریف و لطیف دارد كه در دعای سحر نیست. 🔹 اصل مباهله به معنای تضرّع و زاری و ناله كردن در دستگاه خداست برای انجام كاری. یك وقت است كه آن کار بین حق و باطل, صدق و كذب, خیر و شرّ و حَسن و قبیح است، چون ذات اقدس الهی هم ﴿خَیرُ الْحاكِمینَ﴾ است هم ﴿خَیرُ الْفاصِلینَ﴾ است. اگر تشخیص مطلبی دشوار بود، خدای سبحان با برهان و دلیل آن مطلب را حل می‌ كند و اگر كسی نفهمید، آن را بازگو می‌ كنند, تبیین می ‌كنند, شرح می ‌دهند تا برای او روشن شود؛ ولی اگر كسی فهمید و عالماً و عامداً بی راهه می ‌رود، راه مباهله را باز گذاشتند. راه مباهله این است كه انسان با تضرّع و ناله از خدای سبحان بخواهد كه این امر را با نازل كردن عذاب فیصله بدهد كه دامنگیر آن‌ انسان تبهكار منكر بشود و انسان وارسته را معرفی كند و نجات دهد. 🔹 وقتی وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، دعوتی به مسیحی‌ های نجران داد، آنها آمدند برای محاجّه و احتجاج كردند كه عیسی «إبن ‌الله» است برای اینكه ممكن نیست كسی بدون پدر به دنیا بیاید. ذات اقدس الهی اول به وسیله آیات، برهان و دلیل اقامه كرد و پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن دلیل و برهان را برای آنها روشن كرد. وقتی عالماً عامداً انكار كردند، جریان مباهله پیش آمد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز مباهله را یک روز علمی تلقّی کنید/ لزوم توجه مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر گرامی داشت روز مباهله اظهار داشتند: جریان مباهله واقعه بسیار مهمی است که 24 ذیحجّه به وقوع پیوسته است و این روز را همه ما چه حوزوی و چه دانشگاهی باید گرامی بداریم چرا که این روز از برجسته ‌ترین روزهای سال است. 👈 از غریب ترین ایام زندگی ما ایام است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌ زنیم و عوامانه فکر می ‌کنیم، در نتیجه آن را تقریباً از دست می‌دهیم! مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق)، به وجود مبارک عرض می‌ کند به چه دلیل علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) افضل است؟ ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با آیه ﴿أَنْفُسَنَا﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/279177 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 پاداش رازداری ... امام موسی بن جعفر (ع) می‌ فرماید: كسی كه اسرار برادر مسلمان خود را بپوشاند در روز قیامت كه جز سایه خدا هیچ سایه ‌ای نیست، زیر سایه عرش خدا قرار می ‌گیرد. [1] [1]. ثَلاثَةٌ یسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّاً (مسائل علی بن جعفر ع، ص343). 📚 مفاتیح الحیات ص 493 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند؛ هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند! هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است. 🔸ما همان ‌طوری كه عالمانه می ‌فهمیم این سمّ ضرر دارد، می‌ فهمیم این كاری كه كردیم این حرفی كه زدیم از بین نمی‌ رود، بلکه می ‌افتد در ! مگر چیزی که موجود شد از بین می ‌رود؟! در امور دیگر اثر می ‌كند، از امور دیگر اثر می ‌گیرد. 🔸 حرفی زدیم، قلب كسی را به درد آوردیم، این گذشت؛ اما چه گذشت؟ مگر موجود، معدوم می ‌شود؟! این وقتی كه یافت شد می‌ افتد در خطّ تولید؛ بعد از مثلا دو سال، سه سال، چهار سال، پنج سال، اثر تلخش بر می ‌گردد، دامنگیر ما می‌ شود. ممكن نیست كسی حرفی بزند كاری بكند بگوید گذشت، هیچ نگذشت! اینها با نصیحت حلّ نمی ‌شود، این با تحقیق علمی حلّ می ‌شود؛ یعنی اگر حوزه، شد، این را می ‌فهمد؛ هرگز نمی ‌گوید گذشت! 🔸 چرا آدم دروغگو رسوا می ‌شود؟ برای اینكه اگر كسی بیست سال قبل حرفی زده، این گذشته؛ اما این حرف می ‌افتد در ، این حرف در فلان شیء اثر دارد، آن شیء در فلان شیء اثر دارد، بعد از بیست سال اثرش بر می ‌گردد؛ معلوم می‌ شود این آقا بیست سال قبل این حرف را زده! هیچ ممكن نیست ما كاری بكنیم، حرفی بزنیم، بگوییم گذشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/1HJfM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مِهر عترت
🔹 سوره مبارکه «هل أتی» چه پیامی دارد؟ سوره مباركه «هل أتی»، قصّه ‌اش را همه ما می‌ دانیم؛ وجود مبارك حضرت امیر, فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین (سلام الله علیهم) که فضّه هم در خدمتشان بود، روزه گرفته بودند، شب اوّل هنگام افطار، مسكین آمد, شب دوم یتیم, شب سوم اسیر؛ اینها هر سه شب افطاری را به آنها دادند. 🔹 اینها را همه ما می‌ دانیم اما آن چیست؟ كاری كرد كه آیه نازل شد! فرمود: ﴿وَیطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِیناً وَیتِیماً وَأَسِیراً﴾. را ما می ‌فهمیم, را ما می ‌فهمیم؛ اما چه كسی بود؟ در مدینه، مسلمان که اسیر نبود، خب این اسیر چه كسی بود؟ حالا روشن شد علی كیست؟! 🔹 می ‌گوید ولو بت ‌پرست که آمده به جنگ ما منتها در جبهه اسیر شد، یک بت‌پرست كه آمده به جنگ با پیغمبر، در كشور ما نباید گرسنه باشد. این علی است! حالا معلوم شد ما چرا وقتی حرم رفتیم این در و دیوار را می ‌بوسیم؟! 🔹﴿وَیطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِیناً وَیتِیماً وَأَسِیراً﴾؛ بله یتیم را کمک می ‌كنند، مسكین را كمك می ‌كنند؛ اما یك بت ‌پرست, یک كافر که آمده به جنگ ما و حالا اسیر شده، ما افطاری خودمان را به او بدهیم، افطاری بچه‎ های كوچك را به او بدهیم! اگر شما زیر این آسمان دومی سراغ دارید بگویید! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خانواده 🔸 از ملکات نفسانی است که از درون می جوشد و در رفتار فردی ظهور و سپس در تعامل با اطرافیان تجلّی می یابد. اعضای خانواده نزدیک ترین افرادی هستند که با هم پیوند وثیق دارند و بیشتر ظرفیت های اخلاقی و معنوی در این نهاد بروز می کند، چون یک نهاد اساسی امت است که به صورت جامعه خرد و کوچک عمل می کند. 👈 اسلام بر این نکته تأکید دارد که اعضای خانواده باید با حفظ بر تحکیم آن همّت گمارند و و رحمت و گذشت و مهربانی اخلاق انسانی را شکوفا سازند. 🔸 روزی اقرع بن حابس دید کرد که پیامبر(ص) با امام حسن(ع) بازی می کند؛ ـ با تعجّب پرسید: ای رسول خدا! شما هم با بچه ها بازی می کنید! ـ حضرت فرمود: چطور؟ ـ اقرع گفت: من ده فرزند دارم و تا کنون به هیچ یک از آنان علاقه ای ابراز نکرده ام. ـ پیامبر(ص) به او نگاه کرد و فرمود که اگر خداوند قلب تو را از محبت و شفقت محروم ساخت، من چه کنم؟! 📚 ادب قضا در اسلام، ص109 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 كیفر عیب جویی از دیگران رسول خدا (ص) فرمود: در مدینه مردمانی بودند كه خودشان عیب نداشتند؛ لیكن از عیب‌ های دیگران سخن گفتند و خدا عیوبی از آن‌ها را [بعد از ابتلاء] آشكار كرد كه تا هنگام مرگ با آن عیوب شناخته می‌ شدند [1]؛ نیز فرمود: در پی كشف اسرار و زشتی‌ های مردم نباشید، زیرا كسی كه در پی زشتی برادرش باشد خدا هم زشتی او را دنبال می‌ كند و هركس خدا بدی‌ های او را دنبال كند او را درون خانه‌ اش رسوا می ‌كند. [2] [1]. وَ كَانَ فِى الْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لا عُیوبَ لَهُمْ فَتَكَلَّمُوا فِى عُیوبِ النَّاسِ، فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُیوباً لَمْ یزَالُوا یعْرَفُونَ بِهَا إِلَی أَنْ مَاتُوا (الامالی، طوسی، ص44). [2]. لا تَتَبَّعُوا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ یفْضَحُهُ فِى جَوْفِ بَیتِه (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص115). 📚 مفاتیح الحیات ص 493 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 عبد آزاد

🔸 مهم‌ ترین مطلبی که ما داریم این است که می ‌خواهیم آزاد باشیم؛ نعمت بسیار خوبی است! اگر کسی از غیر خدا آزاد شد، آن آزادی، لذت‌ بخش است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عبد آزاد 🔸 مهم‌ ترین مطلبی که ما داریم این است که می ‌خواهیم آزاد باشیم؛ نعمت بسیار خوبی است! در قرآن کریم فرمود این آزادی نصیب هر کسی نمی ‌شود. غالب افراد آزاد نیستند؛ چون بدهکارند، در گرو قرار می‌ گیرند. هم فرمود: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهین﴾ و هم فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ _ این فعیل به معنی مفعول است _ یعنی مرهون اند. باید گرو بدهد؛ در مسائل مالی وقتی بدهکار شد، حالا یا خانه یا فرش یا امثال اینها را گرو می ‌دهد؛ اما در مسائل اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و گفتاری، وقتی کم آورد، خود او را گرو می ‌گیرند نه مال او را. 🔸 هر کسی در گرو کارهای خودش است: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهین﴾؛ ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾. چنین کسی آزاد نیست؛ اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می ‌گویند من هر چه می ‌خواهم جلوی زبانم را بگیرم یا جلوی چشمم را بگیرم نمی‌ توانم، بیچاره راست می ‌گوید، برای اینکه در گرو است در بند است. تا آدم دَین خود را ادا نکند، فک رهن نمی ‌شود. وقتی فکّ رهن کرد، آن وقت انسان احساس آزادی می ‌کند، آن وقت آن آزادی از همه این آزادی ‌هایی که بشر شعارشان را می ‌دهد لذتش بیشتر است! 🔸 بالاخره آن آزادی، آزادی مطلق است و این آزادی، آزادی مقید است یعنی فرد از شرق یا غرب آزاد شده است نه از خودش! یک وقت است انسان آزاد می ‌شود، اما مطلق نمی ‌شود یعنی از آن بندی که داشت آزاد می ‌شود ولی ممکن است در بند دیگر باشد؛ اما یک وقت است که از مطلق بندها آزاد می ‌شود. اگر کسی از غیر خدا آزاد شد، آن آزادی، لذت‌ بخش است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/FSl1k ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/G8mOLQ3ia_g 📚 درس خارج فقه اقاله جلسه 1 تاریخ: 1394/01/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
افتراق مؤمنانه
🔹 فرمود مرزش را از جدا می ‌كند. نفرمود مؤمنین، دوست منافقین نیستند یا دوست كفار نیستند، فرمود مُوادّه ندارند. «مُوادّه» طرفینی است؛ یك وقت انسان، دوستِ دیگری است اما یك وقت كاری می ‌كند كه دیگری آن كار را دوست دارد و در اثر آن كار، به او علاقه‌مند می ‌شود، این می‌ شود «مُوادّه». 🔹 فرمود مؤمن نه حق دارد منافق و كافر را دوست داشته باشد و نه مُجاز است حرفی بزند یا كاری بكند كه كافر خوشش بیاید: ﴿لاَ تَجِدُ قَوْماً یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ یوَادُّونَ﴾؛ «مُوادّه» كه از باب «مفاعله» است را نفی می ‌كند. 🔹 یك وقت است كه خود شخص ـ معاذ الله ـ منافق است كه این دیگر مؤمن نیست، این وِداد متقابل دارد؛ یك وقت نه, واقعاً مؤمن است، از منافق هم بدش می ‌آید؛ اما مواظب كارش نیست، قولش نیست، فعلش نیست، كاری می ‌كند كه كفّار خوششان می ‌آید، منافقین خوششان می ‌آید! این شخص، مُوادّه دارد نه وِداد. 🔹 فرمود مؤمن هرگز این كارها را نمی ‌كند؛ نه دوست كفّار و منافقان است که بشود مودّت و نه مُوادّه دارد که كاری بكند كه آنها خوششان بیاید كه آنها دوستِ او بشوند دوستِ كار او بشوند در اثر حرف و کار او؛ ﴿لاَ تَجِدُ قَوْماً یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ یوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 22 تاریخ: 1396/12/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra