eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
فیض مدام
🔹 كلام الهی، قطع ‌شدنی نیست. قرآن كتابی نیست كه در یك وقت نازل شده باشد و یک وقت هم نزول آن تمام شده باشد، این است، زیرا اگر قرآن شبیه باران بود، نزولش منقطع می ‌شد مثل اینكه باران نزولی دارد و نزولش تمام می ‌شود. 🔹 اگر قرآن را خدا همانند برف و باران نازل كرده بود، این تمام شدنی بود، چون چیزی را كه خدا به زمین انداخت، این انداختن, منقطع‌الآخر است؛ اما خدا قرآن را به عنوان حبل متین، به زمین آویخت نه انداخت و چون به زمین آویخت, همواره [قرآن] در حال نزول است و همواره ارتباط بین متكلّم و مخاطب برقرار است. 🔹 اگر نازل كرده بود؛ یعنی به زمین انداخته بود، می‌ گفتیم تاریخ مصرفش ـ معاذ الله ـ گذشت؛ اما است و هر روز [قرآن] در حال نزول است، بنابراین این رابطه بین مخاطب و متكلّم همیشه هست. 📚 سخنرانی در جمع دانش پژ وهان و اساتید مرکز تخصصی تفسیر تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، همزمان با ایام سوگواری فاطمیه، درس خارج فقه و درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 13 و 14 آذر 1403 برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه، مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) از روز سه شنبه به مدت سه روز در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. ◀️ این مراسم از روز سه شنبه ۱۳ الی ۱۵ آذر ماه 1403 (به مدت سه روز) ساعت 10:30 در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19 برگزار خواهد شد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ارث فاطمی ▫️
 فرازی از خطبه فدکیه:
ـ أَیهَا الْمُسْلِمُونَ أَ أُغْلَبُ عَلَی إِرْثِی یا ابْنَ أَبِی قُحَافَةَ ـ أَ فِی کِتَابِ اللهِ تَرِثُ أَبَاکَ ـ وَ لَا أَرِثُ أَبِی لَقَدْ جِئْتَ شَیئاً فَرِیا 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ارث فاطمی ▫️ در لغت به مالی گفته می شود که بی عقد و قرارداد از کسی در اثر پیوند ویژه تکوینی به دیگری می رسد. « ارث » در مفهوم لغوی و فقهی آن، بیشتر درباره اموال و دارایی به کار می رود که از مرده بر اساس رتبه بندی بستگان او به بازماندگانش می رسد. ▫️ مصداق روشن وراثت مادی در این گونه از احادیث ناظر به غصب دوران اهل بیت (علیهم السلام) و برای حضرت زهرا (علیها السلام) از راه وراثت است، چنان که حضرت فاطمه (علیها السلام) در شکوائیه خود از غصب فدک به دست خلیفه اول، این گونه فرمود: «أَیهَا الْمُسْلِمُونَ أَ أُغْلَبُ عَلَی إِرْثِی یا ابْنَ أَبِی قُحَافَةَ أَ فِی کِتَابِ اللهِ تَرِثُ أَبَاکَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی لَقَدْ جِئْتَ شَیئاً فَرِیا»؛ ای مسلمانان! آیا شایسته است که من از ارث خود محروم باشم؟ ای پسر اَبی قحافه! آیا در قرآن است که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم؟ به تحقیق از نزد خود حکم تازه و دروغی در آوردی؟ ▫️ در فرهنگ روایات، واژه «ارث» به معنای وسیع تری به کار رفته که فرد را نیز شامل می شود. آنچه در روایات در مورد وراثت عالمان دین نسبت به تعلیمات دینی و تراث انبیای الاهی (علیهم السلام) ذکر شده، ناظر به این نوع از ارث است. ▫️ بی شک، ، بسی مهم تر و باارزش تر از ارث مادی و مالی است، زیرا ارث مالی و مادی از یک سو محدود و متعلق به زمان و مکان خاص است و از سوی دیگر، فوائد و منافع آن، تنها به افراد وارث اختصاص دارد؛ بر خلاف ارث معنوی که هم است؛ هم آثار و برکات آن برای همگان است، ازاین رو آنچه از انبیا و اولیای الاهی (علیهم السلام) و به دنبال آنان از عالمان و رهبران دینی به جا می ماند، ارث معنوی، علمی و دینی است، همان گونه که در روایات یکی از اوصاف و القاب امامان اهل بیت (علیهم السلام) «وَارِث الْأَنبِیاء» و «وَرَثَةِ رَسُولِ الله» ذکر شده است، چنان که در فقرات آغازین زیارت جامع کبیر نیز از امامان اهل بیت (علیهم السلام) به «وَرَثَةِ الأَنبِیاء» یاد شده است؛ برای نمونه، از مصادیق بارز وراثت معنوی اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) وراثت در امر (صلی الله علیه وآله وسلم) برای هدایت و زعامت امت است. 👈 غصب ارث نیز همان گونه که دارایی به جا مانده را فرامی گیرد، دارایی های گرانمایه معنوی را نیز دربرمی گیرد، ازاین رو بیزاری از (علیهم السلام) ـ هم شامل کسانی می شود که خاندان پیامبر را غصب کردند؛ ـ هم اشخاصی را که از صدر اسلام تاکنون، دودمان نبوت (علیهم السلام) را از آنان غصب کردند یا می کنند. 📚 ادب فنای مقربان جلد10 ، ص391 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
پاداش نیكوكاری
محبوب خدا شدن: رسول خدا (ص) فرمود: هر كار نیكی صدقه است و آن كه به كار خیری رهنمود می ‌دهد همچون فاعل آن است و خدا كمك به بیچاره را دوست می ‌دارد. [1] [1]. كُلُّ مَعْرُوفٍ صَدَقَةٌ وَ الدَّالُّ عَلَی الْخَیرِ كَفَاعِلِهِ وَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یحِبُّ إِغَاثَةَ اللَّهْفَانِ (الكافى، ج4، ص27). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مَحرَم وحی

▫️ مرحوم کلینی نقل می کند که بعد از رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و گزارش می داد و تسلیت می داد و از آینده خبر می داد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مَحرَم وحی

▫️ وجود مبارک یک بانوی عادی نیست که بگوییم آدم خوبی است و اهل بهشت است و مقدس است و اینها! ▫️ مرحوم کلینی نقل می کند که بعد از رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و گزارش می داد و تسلیت می داد و از آینده خبر می داد: «كَانَ یأْتِیهَا جَبْرَئِیلُ علیه السلام»؛ خبرهای غیبی که بعد چه می شود، چه حادثه ای پیش می آید، شما چه می شوید، دیگران چه می کنند و امثال اینها را گزارش می داد. ▫️ یک وقت است که جبرئیل، می آورد، یک وقت است که و و امثال اینها را می آورد. جبرئیل برای پیغمبرهای عادی هم بعید است آمده باشد؛ این می شود ! ▫️ وجود مبارک آنچه از شنیده بود را می فرمود و املاء می کرد «وَ كَانَ عَلِی ع یكْتُبُ ذَلِكَ»؛ املاء می کرد و می نوشت. 👈 این برای کدام مقام است؟! وحی را فاطمه دریافت کند، به علی (سلام الله علیهما) بگوید و علی بشود ! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zkmfbzl ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/vTCEtIR3i8o 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت جلسه 34 تاریخ: 1402/09/05 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 باب فیض
🔹 دری را كه خدا باز كند كسی نمی‌ تواند ببندد و دری را كه خدا ببندد كسی نمی ‌تواند باز كند. اینها ـ حرف های روز است، ـ نیاز روز است، ـ زندگی روز است، ـ باور روز است! ◀️ ما هستیم می ‌گوییم: «لا هادی الا هو، لا مضلّ الا هو، لا فاتح الا هو، لا ممسك الا هو» که همه اینها در «لا اله الا الله» مندرج است. 🔹 اینكه می ‌گویند «لا اله الا الله» بگویید، «اله» را كاملاً مشخص كرده است؛ فرمود دری را كه او باز كند، چه كسی می ‌تواند ببندد. اگر ما با «الله» رابطه داشته باشیم و او درِ رحمت را باز كند، نه غرب می‌ تواند ببندد نه شرق می ‌تواند ببندد. 👈 مشكل ما این است كه ما نرفتیم به طرف «الله»! به تعبیر دوست عزیزمان که فرمود: به مجاز این سخن نمی ‌گویم به حقیقت نگفته‌ ای «الله» این از اشعار لطیف ایشان است! ◀️ اگر باور كرده باشیم كه «لا كاشف الا هو» و «لا ممسك الا هو»، این «لا اله الا هو» را خوب با جانمان و با قلبمان عرض ارادت می كنیم. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 30 تاریخ: 1393/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، همزمان با ایام سوگواری فاطمیه، درس خارج فقه و درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 13 و 14 آذر 1403 برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهم قرآن ▫️
 فرازی از خطبه فدکیه:
ـ زَعَمْتُمْ أَنْ لاَ حَظَّ لِي وَ لاَ إِرْثَ مِنْ أَبِي ـ أَ فَخَصَّكُمُ اَللَّهُ بِآيَةٍ أَخْرَجَ أَبِي مِنْهَا؟ ـ أَمْ تَقُولُونَ: إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَيْنِ لاَ يَتَوَارَثَانِ؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهم قرآن ▫️ در حدّ تفسیر (و نه تأویل) و فهم ظواهر الفاظ آن میسور همگان است و نه تنها معصومین آن را به خود منحصر نساختند، بلکه مردم را به آن تشویق و ترغیب کردند... . 5. امامان معصوم (علیهم السلام) شاگردان و مخاطبان خود را در زمینه های گوناگون به قرآن کریم ارجاع می دادند؛ مانند:... . ــ الف: عقاید و معارف ــ ب: مسایل حقوقی؛ مانند استشهاد حضرت (سلام الله علیها) به آیات فراوانی از قرآن کریم، در خطابه ای که در استرداد فدک ایراد فرمودند. آن حضرت پس از حمد و شکر و ثنای ذات اقدس خداوند و شهادت بر توحید حق و تبیین بسیاری از معارف دین می فرماید: 👈 کتاب خدا در میان شماست؛ امور آن ظاهر، احکامش درخشان، نشانه هایش نورانی و هویدا، نواهیش آشکار و اوامرش گویاست، لیکن شما آن را به پشت سر افکندید. آیا از کتاب خدا روی برتافته، از آن اعراض می کنید؟ آیا داوری جز قرآن می گیرید و به غیر آن حکم می کنید؟ ستمکاران بد جایگزینی برای قرآن برگزیدند و هر کس آیینی جز اسلام برگزیند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت در زمره زیانکاران است. ▫️ آنگاه درباره فرمودند: و شما گمان می برید که ارثی برای ما نیست؟ آیا حکم جاهلی می جویند؟ و برای مردم صاحب یقین چه حکمی از حکم خدا بهتر است؟ آیا آگاه نیستید؟ چرا، آگاهید و همچون آفتاب درخشان برایتان روشن است که من دختر اویم... ای پسر ابی قحافه! آیا در کتاب خدا آمده که تو از پدرت ارث ببری و من وارث پدر خود نباشم؟ چه سخن ناروایی! آیا از سر کتاب خدا را ترک گفته به پشت سر افکنده اید، آن جا که می گوید: سلیمان از پدرش داود ارث برد...؟ آیا خداوند آیه ای در خصوص شما فرو فرستاده که پدرم را از آن خارج کرده یا بر این باورید که اهل دو آیین از یکدیگر ارث نمی برند؟ آیا من و پدرم بر یک آیین نیستیم؟ یا این که مدعی هستید که شما از پدرم و پسر عمویم به قرآن و خاص و عام آن آشناترید: ◀️ ... أفخصّکم الله بآیة أخرج منها أبى (صلی الله علیه و آله و سلم) أم هل تقولون أهلُ ملتین لا یتوارثان أو لست أنا وأبى من أهل ملة واحدة؟ أم أنتم أعلم بخصوص القرآن وعمومه من أبى وابن عمّى...». ▫️ این گونه استدلال به قرآن کریم نشانه آن است که هرگز در صدر اسلام به مسلمانان القا نشده بود که آنان از قرآن کریم تنها بهره تلاوت دارند و فهم آن در انحصار معصومین (علیهم السلام) است؛ زیرا استنباط معصوم و افتا بر اساس آنچه استظهار کرده، غیر از احتجاج است. در مقام احتجاج باید طرفین مخاصمه بتوانند از قوت سَنَد احتجاج برخوردار باشند. پس افراد عادی و غیرمعصوم که طرف احتجاج بوده اند، ظاهر قرآن را می فهمیدند و فهم آنان نیز حجّت بود. 📚 تسنیم، جلد 1 ، ص 90 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوه خطبه فدکيه حضرت زهرا (س) در پاسخ به شبهات فلسفی ماديون ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به ایام ، بیان داشتند: در یکی از خطبه ‌های نورانی امیرالمومنین علی(علیه السلام)، ایشان با بیانی عمیق و استدلالی فلسفی و منطقی، شبهات فلاسفه مادی را رد می ‌کنند. ▫️ حضرت امیر در این خطبه، اصل منطقی تناقض و فلسفه خلق از "لا من شیء" را تبیین کرده و اثبات می ‌نمایند که آفرینش الهی نه از ماده ‌ای پیشین، بلکه ابداعی و نو است و توضیح می دهند که این بیان، مشابه خطبه حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) در است که سال ها قبل فرمودند: «ابتدع الاشیاء لا من شیء». 👈 برای همین است که در شأن دارد که اگر علی بن ابیطالب نبود فاطمه کفوی نداشت؛ اینها همان بودند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5097993 ↙️ متن و صوت کامل: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/24277 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1403/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
دعا برای نیكوكاران
امام سجاد (ع) می‌ فرماید: حق كسی كه به تو نیكی كرده آن است كه از او سپاسگزاری كنی و نیكی ‌هایش را یاد كنی و از او به نیكی سخن بگویی و در پیشگاه خدا خالصانه دعایش كنی. [1] [1]. وَ أَمَّا حَقُّ ذِى الْمَعْرُوفِ عَلَیكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِیمَا بَینَكَ وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الفقیه، ج2، ص622ـ623). 📚 مفاتیح الحیات ص 532 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 تعزیت عالمانه

▫️ دو نحو می ‌شود از بهره برد: 1️⃣ یکی اینکه خطبه فدکیه آن حضرت را درسی کرد بعد گریه کرد؛ 2️⃣ یکی اینکه فقط گریه کرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تعزیت عالمانه

▫️ دو نحو می ‌شود از بهره برد: 1️⃣ یکی اینکه خطبه فدکیه آن حضرت را درسی کرد بعد گریه کرد؛ 2️⃣ یکی اینکه فقط گریه کرد. ▫️ فرق است بین دو نحوه بهره ‌برداری کردن از فاطمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)! یکی آن روایاتی که جبرئیل می ‌آید و مطالب را می ‌گوید را می ‌خواند و گریه می‌ کند و لو کسی برایش مدّاحی نکند؛ یکی تا کسی برایش مدّاحی نکند گریه نمی‌ کند؛ خیلی فرق است! ▫️ کمتر از گریه کردن ثواب ندارد! در آیه یازده سوره مبارکه «مجادله» فرمود اگر ما به یک آدم عادی یک درجه می ‌دهیم، به عالِم، چندین درجه می ‌دهیم: ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ﴾؛ یعنی مؤمنِ غیر عالم یک درجه دارد، مؤمنِ عالم چندین درجه. هر دو در عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) شرکت می ‌کنند؛ اما یکی او را می ‌فهمد و بحث می ‌کند، یکی فقط آن آتش زدن را درک می ‌کند و گریه می‌ کند. فاصله خیلی است! حالا چرا ما آن بالایی را نرویم؟! اگر برای انسان، ، ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Qj5UW ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/jdzuqLNoYB0 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 9 تاریخ: 1396/11/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 سلاح الهی
اشكِ حرم ‌نشین نهان خانه ‌ی مرا زان سوی هفت پرده به بازار می ‌كشی 🔹 حرف ، طبق نظر سابقی‌ ها این بود كه از پشت هفت پرده بیرون می ‌آید. فرمود این اشك، اسلحه شماست، آن را بی ‌خود هدر ندهید و به ‌جا بریزید. 🔹 اشک كارش بیش از كار شمشیر است؛ آن آهن، برای دشمن بیرون است و این آه، برای دشمن درونی است. فرمود: «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»؛ این اسلحه است. 🔹 انسان این اسلحه را در عزای (سلام الله علیها) به کار می‌برد، برای اینكه با دشمن دارد می‌ جنگد ـ هم دشمن درون هم دشمن بیرون ـ در عزای (سلام الله علیهما) به کار می ‌برد. 🔹 این اشك را گاهی در مناجات ‌های شبانه می ‌ریزد، چون با دشمن درون به نام و دارد می ‌جنگد. فرمود این اسلحه است؛ این اسلحه را در آن ذخیره ‌خانه نگه ‌داشتند؛ «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فاطمیه برای ما مکتب است / «فاطمیه»، امامت شناسی، ولایت شناسی، نبوت شناسی، وحی شناسی و فرصتی برای بیان کلمات این بزرگواران است ▫️ تنها عزاداری نیست، بلکه باید بدانیم که این فاطمیه و اربعین و اینها برای ما هستند، چرا که اهلبیت عصمت و طهارت، قرآن ناطق اند؛ «فاطمیه»، امامت شناسی، ولایت شناسی، نبوت شناسی، وحی شناسی و فرصتی برای بیان کلمات این بزرگواران است و آخر هم اشک و عزداری است. ▫️ وظیفه ما تنها عزاداری نیست، فاطمیه برای ما است! عزاداری، فاطمیه اول، فاطمیه دوم، کربلا، اربعین، 28 صفر اینها برای ما مکتب است! اینها هستند! 👈 اصل اینها امامت شناسی است! ولایت شناسی است، نبوت شناسی است، وحی شناسی است و کلمات اینها را گفتن است، آخرش هم چند قطره اشک است. ↙️ مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/2061717 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1402/09/05 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مبارزه با تساهل خواص ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ أَما كَانَ رَسُولُ اللهِ أَبي صلى الله عليه و آله يَقُولُ: ـ «الْمَرْءُ يُحْفَظُ فِي وُلْدِهِ»؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مبارزه با تساهل خواص ▫️ توطئه کنار زدن اهل بیت(علیهم السلام) و غصب حقوق سیاسی، اجتماعی و مالی آنان فقط به وسیله فرصت طلبی چند تن از اصحاب شکل نگرفت، بلکه حقیقت آن است که دیگر موجب شد تا برخی عناصر جاه طلب و زیاده خواه، اهل بیت(علیهم السلام) را از حقوق مسلّم الاهی شان محروم سازند... . ▫️ آن ها به عنوان اصحاب نامدار و خواص جامعه با سکوت خود بستر مناسبی را برای شکل گیری و به بار نشستن توطئه ها فراهم آوردند. از این رو، حضرت زهرا(علیها السلام) آنان را توبیخ کرده و مورد سرزنش های آشکار خویش قرار داد و بدین وسیله حجیت اجماع خواص اصحاب در بیعت با خلیفه را از بین برد. 👈 صدیقه طاهره (علیها السلام) با این اقدام، اندیشه عدالت صحابه را باطل اعلان نمود و اجماع اهل حل و عقد را در تشخیص حق و باطل نادرست شمرد. ▫️ از نگاه فاطمه(علیها السلام) اگر اصحاب، تساهل و کاهلی را کنار نهاده و به طور جدی در برابر انحراف ها ایستادگی می کردند، مشکلات برطرف می شد و امور طبق روال صحیح جریان می یافت، چنان که آن حضرت در میان احتجاجات خود علیه خلیفه به خاطر ، رو به انصار کرد و فرمود: ای گروه نقیبان و بازوان ملت و حافظان اسلام! این چشم پوشی در مورد حق من و این سهل انگاری از دادخواهی من برای چیست؟ ـ أَما كَانَ رَسُولُ اللهِ أَبي صلى الله عليه و آله يَقُولُ: ـ «الْمَرْءُ يُحْفَظُ فِي وُلْدِهِ»؟ آیا پدرم رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نمی فرمود: [حرمت] هرکس در فرزندان او حفظ می شود، چه قدر با سرعت مرتکب این اعمال شده اید و چه با عجله این بز لاغر آب از دهان و دماغش فرو ریخت؟ در صورتی که شما می توانید مرا در آن چه چاره جویی می کنم کمک کنید و قدرت [ حمایت مرا ] در آن چه مطالبه می کنم و قصد کرده ام دارید. ▫️ هنگامی که زنان مهاجران و انصار به عیادتش آمدند، تقریباً از آغاز تا پایان سخنانش شوهرانشان را به شدت ملامت فرمود و در پایان بیاناتش عواقب شوم بی توجهی آنان به وصایای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در مورد خلافت را متذکر شده و آنان را از آینده ای پر از زورگویی و هرج و مرج بیمناک ساخت. ▫️ این حرکت فاطمه(علیها السلام) طوفانی در درون خانه های مدینه به پا نمود. سوید بن غفله می گوید: زن ها سخنان فاطمه(علیها السلام) را برای شوهرانشان نقل کردند و آن ها برای عرض پوزش نزد آن حضرت آمده و گفتند: اگر ابوالحسن قبل از بیعت با دیگری این مطالب را برای ما می گفت، کسی را بر او ترجیح نمی دادیم. ▫️ حقیقت آن است که آن ها شکی در برتری علی(علیه السلام) نداشتند و در غدیر خم با آن حضرت بیعت کرده بودند؛ ولی این بار با اتخاذ سیاست عهد خویش را شکستند از این رو، حضرت زهرا(علیها السلام) عذر آنان را نپذیرفت و در فرازی از سخنان خویش فرمود: ◀️ «[شما در حالی با خلیفه بیعت کردید که] هنوز از عهد و قرار شما (بیعت ) چیزی نگذشته بود و شکاف زخم عمیق بود و دهانه زخم هنوز به هم نیامده و بهبود نیافته بود؛ هنوز پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دفن نشده بود که هرچه خواستید کردید و بهانه آوردید که از فتنه می ترسیم؛ اما در آتش فتنه سقوط کردید و به راستی که جهنم بر کافران احاطه دارد. شما کجا و خواباندن فتنه کجا؟». 📚 فاطمه (ع) اسوه بشر، ص176 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra