eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 حافظ مرز و بوم
🔹 شما در هفده دی دیدید به مقام امام اهانت شد؛ در هفده دی اهانت كردند، در هجده دی همین فضلا همین علما همین مراجع همین حوزه علمیه قم تصمیم گرفتند و در نوزده دی، با اینها حركت كردند که آن به پا شد و كل ایران، وضعش برگشت. 🔹 شخص مطرح نیست، برای است؛ این اهانت به دین است اهانت به ارزش های قرآن و عترت است. اگر ـ خدای ناكرده ـ اینها گرفته بشود، كشور با كدام سرمایه می ‌جنگد؟! چندین بار آمدند یا خاك دادیم یا گاز دادیم یا نفت دادیم! 👈 سرمایه اساسی این مملكت، قرآن و عترت اند؛ كشور، كشورِ است. اگر ـ خدای ناكرده ـ این دین ضعیف شد، هیچ چیزی این كشور را حفظ نمی‌ كند؛ هیچ چیزی! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/11/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی: ↙️ تلویزیون اینترنتی اسراء: Tv.esra.ir ↙️ سامانه شرکت مجازی درس اخلاق: Https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بازخوانی پیام آیت الله جوادی آملی به همایش شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه خُلق عظیم ایشان جمع شدند. اخلاق یک خلقت ویژه‌ ای است که انسان باید آن را بسازد... . 🔹 اخلاق غیر از موعظه و سفارش و نصیحت است. اخلاق جزء قوی ‌ترین و غنی ‌ترین علوم عقلی و فلسفی است. عبارت از آن است که انسان در جبهه جهاد درون کامیاب باشد، این جنگ را خوب مدیریت کند و سعی کند نه شهید بشود و نه اسیر و اگر نتوانست، شربت شهادت بنوشد و اسیر نشود. در درجه اول کسی خلیق است و دارای خُلق عظیم که در جبهه فاتح باشد و اسیر بگیرد و بعد از آن، کسی است که شهید بشود؛ ولی اسیر نشود و اگر ـ خدای ناکرده ـ ضعیف بود، آن‌گاه از رده بحث پیروزی خارج می ‌شود، شکست می ‌خورد که طبق بیان نورانی امیر بیان (سَلامُ الله عَلَیه) فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»... . ↙️ متن کامل: https://javadi.esra.ir/fa/w/415601 📚 پیام به همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1396/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیاكردن [واقعهٴ] نوزده دی قم برای همه ما یك شرف است... . 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1383/10/18 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
بمناسبت حماسه جاوید قیام19 دی؛ ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: رها كردن دنیا یگانه شرط جهاد و تنها است. یعنی بدون فروش‏ دنیا، مبارزه، صبغه الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانكه بدون ترك دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. 🔸 روز ، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم، روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم . 🔸 واژه ی در منظومه ی دینی مسلمانان آزاده ی جهان برنامه ای آشنا با تعالیم دینی آنهاست تا با بهره گیری از آن در مقابل هجمه ها و تکبرورزی های مستکبران بتوانند از حق خود دفاع کنند.حضرت علامه جوادی آملی نیز در تألیفات مختلف خود مسیر و جهت صحیح این آموزه ی دینی را تشریح کرده و بیان داشتند: كاربرد تعبیر «ایستادن» برای این است كه ایستادن بهترین حالت برای دفاع و هرگونه حركت و فعالیتی است، وگرنه باطل‏ ستیزان در هر حالی (قعود، اضطجاء و...) كه باشند، ایستاده‌اند و حق گریزان در هرحال كه باشند نشسته بلكه زمین‌گیرند. از نظر قرآن كریم، باید برای خداوند باشد تا ارزش پیدا كند، وگرنه افراد بی ‌دین هم برای حفظ آب و خاك خود در برابر متجاوزان می ‌ایستند و تسلیم نمی ‌شوند؛ ولی به حكومت غیرالهی تن می ‌دهند. اینان ممكن است مقابل مهاجمان آب و خاك خود ایستاده باشند؛ اما در برابر موحّدان عدل‌ مدار زمین ‌گیرند. 🔸 ایشان اصلی ترین شرط مبارزه در راه خدا را همان تجارت دنیا به آخرت و یگانه شرط جهاد را رها كردن دنیا قلمداد کرده و مرقوم داشتند: مبارزه در راه خدا شرایط و اصولی دارد كه تحصیل آنها لازم است و موانع و دوافعی كه پرهیز از آنها نیز ضروری است لیكن مهمترین ركن و همان تجارت دنیا به آخرت است (یعنی فروش دنیا و خرید آخرت). البته منظور از دنیا كه رأس هر خطیئه است همان توجه به غیر خداست؛ زیرا همانطور كه آخرت درجاتی دارد و بعضی فراتر و بالاتر از بعضی دیگر است، دنیا نیز دركاتی دارد كه برخی از برخی فروتر و پست تر است و شرط اصلی جهاد در راه خدا، اجتهاد در تشخیص دنیا با همه دركات آن و تمیز آخرت با همه درجات آن و سپس اقدام به داد و ستد و از دست دادن دنیا كه در حقیقت رهیدن از دركات آن است و به دست آوردن آخرت، كه در واقع رسیدن به درجات آن است، می‏ باشد... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/932371 📚 منابع: تفسیرتسنیم ج11 . کتاب حماسه وعرفان. تاریخ: 1398/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراموشی اصل ابدی انسان، عامل لغزش و بیراهه رفتن است/ ارتباط با اهل ‌بیت (علیهم ‌السلام)؛ کلید دستیابی به حقیقت ابدیت 🔹
پایگاه اطلاع‌ رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت ‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به ‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این جلسه، آیت ‌الله العظمی جوادی آملی به شرح حکمت 151 تا 154 نهج‌البلاغه پرداختند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراموشی اصل ابدی انسان، عامل لغزش و بیراهه رفتن است/ ارتباط با اهل ‌بیت (علیهم ‌السلام)؛ کلید دستیابی به حقیقت ابدیت 🔹
پایگاه اطلاع‌ رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت ‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به ‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این جلسه، آیت ‌الله العظمی جوادی آملی به شرح حکمت 151 تا 154 نهج‌البلاغه پرداختند. 👈 دنیا و آخرت به یکدیگر مرتبط‌اند و در دنیا، نتیجه ‌ای آشکار در آخرت خواهد داشت؛ هر عملی که انسان در دنیا انجام می ‌دهد، در آخرت به همان صورت بازمی ‌گردد. ایشان با استناد به آیه شریفه ﴿إنا لله وإنا إلیه راجعون﴾، بیان داشتند: خداوند هم مبدأ ماست و هم معاد ما، او همان است که ﴿هُوَ الأوَّلُ﴾ وَ ﴿هُوَ الآخِرُ﴾ است؛ بنابراین، همان‌ گونه که دنیا به خدا تعلق دارد، آخرت نیز متعلق به اوست؛ انسان از خدا آغاز می‌ شود و به سوی خدا بازمی‌ گردد. 🔹 حضرت علی علیه السلام می فرماید: «لِكُلِّ امْرِئٍ عَاقِبَةٌ، حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ»؛ هر انسان، بسته به اعمال و رفتار او، یا شیرین است یا تلخ، بنابراین باید مراقب باشیم که از اعمال خود چه نتیجه ‌ای می‌گیریم. 🔹 امیرالمومنین می فرماید: «لا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ»؛ اگرچه تلخ است، اما پایان آن شیرین و همراه با ظفر است. انسان باید بداند که دستیابی به مقامات والای معنوی، بدون تحمل مشقت‌ها و امتحانات الهی ممکن نیست. ◀️ ائمه اطهار علیهم السلام، ما را به تشویق کرده‌ اند، علمی که از طریق پیوند معنوی با اهل‌ بیت به دست می ‌آید. این علم فراتر از درس و بحث است. 🔹 برای دست‌ یابی به این ، باید تلاش و کوشش کنید تا این رابطه برقرار شود، زیرا این مسیر، شما را به حقیقت علم و دانش اهل‌بیت علیهم ‌السلام می ‌رساند. 🔹 امیرالمومنین می فرماید: همراهی با افراد گمراه، انسان را به گناهان جسمی و قلبی مبتلا می‌ کند؛ اگر کسی وارد گروهی شود که در مسیر گمراهی حرکت می‌کنند، دو گناه مرتکب می‌ شود: ـ یکی گناه بدنی که ناشی از همراهی و مشارکت در کارهای خلاف آنان است، ـ و دیگری گناه قلبی که از رضایت قلبی او به این اعمال ناشی می‌شود. اما اگر فرد وارد عمل نشود و تنها به کارهای آنها رضایت داشته باشد، یک گناه مرتکب شده است. 🔹 ایشان در ادامه به تفکیک میان و پرداختند و بیان داشتند: زبان، دست و پا ابزار کار ما هستند. اگر زبانی غیبت کند یا فحش دهد، این عمل به ‌ظاهر از زبان سر زده، اما هویت اصلی انسان نیست. این ابزار در قیامت شهادت می‌دهند، اما اقرار از درون انسان و او نشأت می ‌گیرد... . 🔹 اگر انسان به تمسک کند و به آنها ایمان داشته باشد و عمل کند، راه لغزش برای او بسته خواهد شد. ممکن است مسیر دشواری باشد، اما چنین فردی که فرزند آخرت است، هرگز از بین نمی‌ رود. این ، دستگیره‌ ای محکم است که انسان را از انحراف و سقوط حفظ می ‌کند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5303397 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/10/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 3. برخی از مصادیق خدمات عمومی 🔹
أ. صدقه و کمک مالی برای رفع نیازهای مردم
زمان صدقه صدقه در همه زمان‌ ها خوب و مؤثر است؛ لیکن در برخی زمان ‌ها اثری ویژه دارد که به آن‌ها توصیه شده است؛ مانند: ... وقت افطار: امام رضا (ع) می‌فرماید: هر کس هنگام افطار با یک گِرده نان نیازمندی را صدقه دهد خدا گناهش را می‌ آمرزد و برای او ثواب آزادی برده‌ ای از نسل حضرت اسماعیل می ‌نویسد. [1] [1]. مَنْ تَصَدَّقَ وَقْتَ إِفْطَارِهِ عَلَی مِسْكِینٍ بِرَغِیفٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذَنْبَهُ وَ كَتَبَ لَهُ ثَوَابَ عِتْقِ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیل (فضائل الأشهر الثلاثة، ص96؛ وسائل الشیعة، ج10، ص316). 📚 مفاتیح الحیات ص 547 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 ثمره وارستگی

🔸 ... پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمره وارستگی

🔸﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه. 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط فراسوی انسان گذاشته است. 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 ↙️ پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra