eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1442 🔸 سعد و نحس ایام 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سعد و نحس ایام 🔸 زاد روز امام دهم امام را به پیشگاه ذخیره عالم تهنیت عرض می‌ كنیم. وجود مبارك امام هادی (علیه السلام) سخنی دارد كه دنیا یك بازاری است كه یك عده استفاده می ‌كنند و یك عده ضرر می ‌برند: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ‏ وَ خَسِرَ آخَرُونَ».[1] حسن ابن علی كسی بود كه به محضر امام دهم مشرف می‌ شد، یك روزی به محضر امام دهم مشرف شد عرض كرد كه چه روز مشئومی است «مَا ذَنْبُ‏ الْأَیامِ»[2] چه روز مشئوم و نحسی است، برای اینكه من در یك مزاحمت هائی برخورد كردم؛ هم جامه و لباس من دریده شد و هم بدنم آسیب دید و مانند آن، آنگاه وجود مبارك فرمود به اینكه ای حسن ابن مسعود با بیت علم ما ارتباط داری، تو با ما ارتباط علمی داری، این حرف حرف صحیحی نیست، این چه حرفی است كه گفتی؟! مگر می ‌شود یك روزی مثلاً سیزده نحس باشد؟! البته آن روز، روز سیزده نبود و در آنچه كه تحف العقول دارد نفرمود روز سیزده بود، فرمود مگر روز می ‌شود نحس باشد؟! ایام مگر كاری از آنها ساخته است؟! یك ظرفی است، یك مظروفی است، یك ظرف آفرین و یك مظروف سازی، روز و زمان جز اینكه است و اثر دیگری ندارد؛ حالا شما یك خاطره خوبی از بعضی از ظرف ها دارید یا یك خاطره تلخی، این چه كار به آن روز دارد؟! برای ایام و برای روزها كه صُنعی نیست اگر یك روزی برای یك عدّه است برای یك عدّه هم است. اگر «فی یوم نحسٍ» مستمر بود آن روز برای مؤمنین یمن و میمنت و بركت بود، برای انبیاء و برای پیامبر آن عصر بركت بود، این یك نحس نسبی است، وگرنه آیا می ‌شود یك روز نحس باشد؟ اگر «فی یوم نحسٍ» مستمر هست، برای رهبران الهی و مؤمنین روز میمنت و بركت بود. یك سلسله آثار فقهی داشتند که گفتند عقد هنگام چنین است، سفر هنگام قمر در عقرب چنین است، یك حكم فقهی خاصی دارد آنهم حالا با صدقه و اینها حل می‌شود؛ ولی این به آن معنی نیست كه روز مؤثر است. 🔸حسن ابن علی فرمود كه چرا شما یك روزی را نحس می‌دانید؟ نه سیزده نحس است و نه روزهای دیگر نحس است، هیچ روزی را نمی ‌شود انسان بداند. حوادثی كه به وسیله خود انسان پدید آمد باعث رخدادهای تلخ است، در حقیقت خود انسان است و اعمال بد او ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾؛[3] این چنین نیست كه واقعاً روز نحس باشد یا واقعاً روز نحس باشد، روز ظرف حادثه است اگر اطاعت های قبلی داشتیم، برای ما یمن و بركت پدید می ‌آید و اگر خدای ناكرده به دام تباهی افتادیم برای ما مشكل پدید می‌ آید، غرض آن است كه وجود مبارك امام دهم به حسن ابن مسعود فرمود چرا ذنب و گناه خودت را به روزگار می ‌دهی؟! اگر كسی تبهكار بود با خود اوست ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾، هم به بركت الهی با خود انسان است. [1]. تحف العقول، ص483. [2]. تحف العقول، ص482. [3]. سوره یس، آیه19. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/01/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ولایت امام امیرالمومنین 📒نام کتاب: «وحی و نبوت در قرآن» 📕مؤلف: «آیت الله جوادی آملی» 📚خرید کتاب: b2n.ir/g69576 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
💠 مفاتیح الحیات 🔸 در روایتی دیگر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از خوابیدن بر بامی كه حفاظ ندارد [به سبب خطر جانی] نهی كرده است؛[1] همچنین آن حضرت به ابوذر فرمود: ای ابوذر! سلامتی پیش از بیماری را دریاب و از آن برای زمان بیماری بهره بگیر؛[2] نیز فرمود: هر که روز و شب را سپری می‌ کند و سه نعمت را در اختیار دارد، نعمت دنیا بر او تمام است‌: سلامت بدن‌، امنیت و هزینه روزانه و اگر چهارمین نعمت را نیز داشته باشد تمام نعمت دنیا و آخرت را در اختیار دارد و آن اسلام است[3] و همچنین فرمود: امنیت و عافیت دو نعمتی هستند كه بسیاری از مردم در آن‌ها مغبون ‌اند.[4] [1] . نَهَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) أَنْ یبَاتَ عَلَی سَطْحٍ غَیرِ مُحَجَّرٍ (الكافى، ج6، ص530). [2] . ... خُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِسُقْمِكَ... (الامالی، طوسی، ص526). [3] . مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَی وَ عِنْدَهُ ثَلاثٌ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَیهِ النِّعْمَةُ فى الدُّنْیا: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَی مُعَافی فى بَدَنِهِ آمِناً فى سَرْبِهِ عِنْدَهُ قُوتُ یوْمِهِ، فَإِنْ كَانَتْ عِنْدَهُ الرَّابِعَةُ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَیهِ النِّعْمَةُ فى الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ هُوَ الإِسْلامُ (الكافى، ج8، ص148). [4] . الأمْنُ وَ الْعَافِیةُ نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِیهِمَا كَثِیرٌ مِنَ النّاسِ (الجامع الصغیر، ج1، ص477). 📚 مفاتیح الحیات ص 101 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز شانزدهم ماه 1442 🔹 قداست نماز جمعه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قداست نماز جمعه 🔹 را واقعاً برابر آن قداست اش باید حفظ بكنیم؛ یعنی عبادی سیاسی هست، اما خیلی از حرف هاست كه ریز است، اینها را انسان پایین [منبر] می‌ گوید نه بالا! همه ما هم همین‌ طوریم و مواظبیم. بالای منبر كه رفتیم واقعاً مواظبیم! اینجاها ممكن است نظر خصوصی خودمان را بگوییم، اما آنجا كه هستیم مواظبیم، برای اینكه اثر ندارد. چون آدم آنجا كه هست (علیهم السلام) است كه اینها دارند این را می‌ گویند، اینجا كه هست خب بالأخره با بالای منبر خیلی فرق دارد، ممكن است كه جزئیات را ریز مسئله را هم بگوید، بخشی مثلاً نظر كلی باشد و بعضی نظر شخص خود آدم باشد، گرچه ما همیشه موظفیم كه خلاف نگوییم و این هم خلاف نیست كه ـ ان‌ شاء ‌الله ـ اینجا می‌گوییم؛ اما این نظر شخص ماست و به نظر ما درست هم هست و خلاف هم نگفتیم، اما بنا بر این نیست كه آدم نظر شخص را بگوید، آنجا را باید بگوید؛ آن پله ‌ها برای است. 🔹 دو بار بیشتر ذات اقدس الهی را به خود استناد نداد؛ «بَیتِی بَیتِی» فقط دو بار در قرآن آمده است،[1] اما درباره مؤمن هفتاد بار «عبدی عبدی عبدی عبدی». خب چرا آن شرف را نداشته باشد كه كعبه دارد؟! خب كعبه را اگر شما می‌ گویید که دو تا پیامبر ساخت، انسان را هم ذات اقدس الهی آفرید، اگر بگویید كعبه را خدای سبحان به خود اسناد داد فرمود «بیتی»، ذات اقدس الهی مؤمن را مانند ﴿فَادْخُلِی فِی عِبَادِی﴾[2] به خودش اسناد داد، خب ما چرا كم بیاوریم؟ چرا كعبه شریف باشد و ما شریف نباشیم؟ ما خودمان را با كعبه باید بسنجیم، نه اینكه فلان كس چیزی دارد و ما نداریم، این حیف است! فلان كس به فلان مقام رسید و ما نرسیدیم، این حیف است! كعبه چون با خدا ارتباط پیدا كرده [چنین شده است] این یای كعبه «بیتی» یای است، همین شرافت را كه خدا به ما داد كه در شناسنامه ما نوشت ﴿فِی عِبَادِی﴾ گفته، «عَبْدَی» گفته است! آنها كه هستند می ‌گویند ما چه چیزمان كم از كعبه است؟ آنها كه هستند می‌ گویند فلان كس به آن مقام رسیده، ما چرا فلان پست را نگیریم؟! او به دنبال می‌گردد و با یك دست خالی هم می ‌میرد! دیدید چه كسانی كه در این كسوت بودند یا در آن جامه بودند كمی بازی که كردند افتادند. نه با می ‌شود بازی كرد، نه با خون طیب و طاهر شهدا كه شما بعضی از آقایان خب خودتان از خانواده‌ های معظم شهدایید. خیلی اینها پاك بودند! مگر می‌ شود با اینها بازی كرد؟! این اقیانوس ها و دریاها این‌طورند، با دریا نمی‌ شود بازی كرد. وقتی كه آدم زنده است و حیاتی دارد خب دریا قبول می ‌كند، همین كه لاشه است او را دور می ‌اندازد. لاشه افراد را قبول نمی‌ كند، یك آدم بی ‌روح را! بنابراین ما صدر و ساقه‌ اش باید طیب و طاهر باشد «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»[3] باشد. 🔹 گاهی ممكن است آدم اشتباه بكند هم خدا می ‌بخشد و هم خلق خدا. اگر واقعاً مردم بفهمند كه این خطیب اشتباه كرده یقیناً می‌ بخشند، اما اگر بفهمند خدایی ناكرده این عمداً دارد بیراهه می ‌رود خب نمی‌ بخشند. سهو و نسیان را «رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی»[4] را هم خدا می ‌بخشد و هم خلق خدا می‌ بخشد، اما اگر خدای ناكرده كسی عمداً بخواهد كج راه برود، نه خدا می ‌بخشد و نه خلق خدا. [1]. سوره بقره، آیه125؛ سوره حج، آیه26. [2]. سوره فجر، آیه29. [3]. مصباح المتهجد، ج2، ص723. [4] . الخصال، الشیخ الصدوق، ج1، ص417. 📚 دیدار مسئولان ستاد اقامه نماز جمعه با حضر ت استاد تاریخ: 1385/04/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) نیز می‌فرماید: ارزش دو چیز را نشناسد مگر كسی كه آن‌ها را از دست داده باشد: جوانی و عافیت.[1] آن حضرت در تفسیر آیه ﴿و لا تَنسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنیا﴾[2] یعنی «بهره واقعی خود را از ثروت دنیا از كف مده» می ‌فرماید: سلامتی خود را فراموش نکن[3] و در تفسیر آیه ﴿لَتُسـئَلُنَّ یومَئِذٍ عَنِ النَّعیم﴾[4] یعنی «روز قیامت درباره نعمت ‌ها از شما سوٴال خواهد شد» می‌ فرماید: نعمتی که از آن پرسیده می‌ شود سلامتی است.[5] [1] . شَیئَانِ لا یعْرِفُ فَضْلَهُمَا إِلاَّ مَنْ فَقَدَهُمَا: الشَّبَابُ وَ الْعَافِیةُ (غرر الحكم، ص324). [2] . سورهٴ قصص، آیهٴ 77. [3] . لا تَنْسَ صِحَّتَكَ... (الامالی، صدوق، ص228). [4] . سورهٴ تكاثر، آیهٴ 8. [5] . الصِّحَّةُ... (ارشاد القلوب، ج1، ص38). 📚 مفاتیح الحیات ص 101 و 102 🆔 @a_javadiamoli_esra