eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1443 🔹 معادل فتح خیبر 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معادل فتح خیبر 🔹 خیلی‌ها مسافرت می ‌کنند بر می‌ گردند، اما وقتی که علی بن جعفر (رضوان الله علیه)، بلکه (سلام الله علیه) از حبشه برگشت، پیغمبر درباره او چه گفت؟ وجود مبارک جعفر بن ابیطالب برادر وجود مبارک حضرت امیر، همان اوایل بعثت از مکه مهاجرت کرده برای حبشه بکند بیش از ده سال نزدیک پانزده سال در حبشه ماند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که از مکه به مدینه مهاجرت کردند ایشان همچنان در حبشه بودند. یکی از بدترین غده ‌های بدخیم مدینه همین یهودی‌های بودند، مشکلات فراوانی را برای مسلمان‌ ها إیجاد کردند، اهل ثروت و سرمایه بودند رباخوار فراوانی بودند، این یهودی ‌های مدینه عده‌ ای را خسته کرده بود و مانند آن؛ اینها یک غده‌ ای بودند، اینها بودند مسلمان‌ ها هم بودند نمی ‌توانستند با اینها مبارزه بکنند. وجود مبارک حضرت امیر در جریان با آن این درِ قلعه را کَند و به هر حال خیبری ‌ها تسلیم شدند یک عده از بین رفتند یک عده حاضر شدند که صلح ‌نامه و عهدنامه و مانند آن را امضا کنند. وقتی خیبر فتح شد، مسلمان‌ های مدینه یک نفس تازه‌ ای کشیدند، برای آنها خیلی روح و ریحان بود برکت بود، سعادت بود، امنیت و آسایش بود. در روز وجود مبارک علی بن جعفر از حبشه که مهاجرت کرده بود وارد مدینه شد ببینید پیغمبر چه فرمود؟ فرمود: امروز دو تا حادثه خیلی شیرین برای من اتفاق افتاد: یکی اینکه جعفر را دیدم از مسافرت برگشت، یکی . فتح خیبر اسلام را نجات داد، مسلمان‌ ها را نجات داد، عظمتی بود! حالا پسرعموی شما از سفر برگشت این چه کار به دارد؟ یک وقتی برود در کشوری فضای فرهنگی را دینی بکند، به اندازه می‌ ارزد؛ مگر حضرت برای هر کسی این حرف را می‌ زد؟! بسیار أعمام و پسرعموها داشت، یک آدم بفهم مستدلّ عقل‌ مدار وقتی حبشه برود و فرهنگ حبشی‌ ها را برگرداند، آنها را مایل به اسلام بکند، شبهات آنها را برطرف بکند، بیش از ده سال کار فرهنگی علمی جان کَندن بکند، کار را کرده است وگرنه پسرعموی پیغمبر بود یک آدم معمولی از سفر برگشت، حضرت فرمود به کدام یک از این دو من خوشحال بشوم؟ به یا به قدوم جعفر.[1] آدم باعُرضه به اندازه می ‌ارزد! چه کسی برود غرب؟ چه کسی برود شرق؟ چه کسی برود حرف‌های اسلام را برساند؟ این است که گفتند شما اینجا باید با دست پر حرکت کنید که هر شبهه‌ ای اگر در غرب یا شرق به شما عرضه شد بتوانید محققانه آن را برطرف کنید. 🔹 ما این را خوب می ‌خوانیم بله خوب می‌ خوانیم ولی به هر حال باید رویمان بشود که در حرم مطهر امام هشتم ایستادیم بگوییم «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] آدم باید خجالت بکشد اگر دستش پر نباشد؛ این را نمی ‌داند، همه مکاتبی که در عصر حضرت از یونان و غیر یونان آمده، حضرت هیچ وقت نگفت نیاید. شما هیچ جا روایتی پیدا نمی ‌کنید که حضرت جلوی ترجمه فلسفه از یونان را گرفته باشد فرمود بیاید، حضرت یک دریایی بود! نفرمود اینها را چرا ترجمه می ‌کنید؟ این حرف‌ ها چرا از یونان می ‌آید؟ این حرف ‌ها چیست؟ ما در برابر حضرت ایستاده و میگوییم آنچه را شما تحقیق کردی من محقق هستم. آدم به حرم که مشرف می ‌شود تنها برای بخشش گناهان که نیست برای شفای مریض که نیست اینها گوشه‌ ای از حاجت‌های ماست، اما «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ». [1]. إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القدیمة)، النص، ص101. [2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص275. 📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 3 تاریخ: 1398/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) كسی كه می‌ خواهد از معده ‌اش آزار نبیند [بلافاصله] روی غذا آب نخورد تا از غذا خوردن فارغ شود و هر كس چنین كند بدنش مرطوب [سرد مزاج] و معده‌ اش ناتوان شود و رگ ‌ها نیروی غذا را دریافت نكنند.[1] همان حضرت می ‌فرماید: خوردن تخم مرغ با ماهی، نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان می ‌آورد[2] و می ‌فرماید: خوردن گوشت خام مایه تولید كرم در شكم است.[3] [1] . وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لا تُؤْذِیهُ مَعِدَتُهُ فَلاَ یشْرَبْ عَلَی طَعَامِهِ مَاءً حَتَّی یفْرُغَ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ وَ ضَعُفَتْ مَعِدَتُهُ وَ لَمْ تَأْخُذِ الْعُرُوقُ قُوَّةَ الطَّعَامِ... (بحار الانوار، ج59، ص323). [2] . وَ احْذَرْ أَنْ تَجْمَعَ بَینَ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ فِى الْمَعِدَةِ فِى وَقْتٍ وَاحِدٍ، فَإِنَّهُمَا مَتَی اجْتَمَعَا فِى جَوْفِ الإِنْسَانِ وَلَدَا عَلَیهِ النِّقْرِسَ وَ الْقُولَنْجَ وَ الْبَوَاسِیرَ وَ وَجَعَ الأَضْرَاسِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص359). [3] . أَكْلُ اللَّحْمِ النِّى‏ءِ یوَلِّدُ الدُّودَ فِى الْبَطْنِ (بحار الانوار، ج59، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 112. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز شانزدهم ماه 1443 🔹 عدل در حوزه مسلمین 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عدل در حوزه مسلمین 🔹 عدالت تلفیقی از حق و تكلیف است. آن كس كه همه حقوق خود را ادا می‌ كند ولی به سر می ‌برد، این عادل نیست؛ برای اینكه آزاد نیست و اگر آزاد بود عدالت را احساس می ‌كرد: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا یقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ».[1] پس ما هم موظفیم را تأدیه كنیم، هم مكلفیم كه را استیفا كنیم. پذیرش ستم با عدل سازگار نیست و این معنا در هر سه حوزه محترم است؛ هم حوزه ‌ای كه ما با مسلمان ها و هم‌دینمان داریم هم در حوزه ‌ای كه با موحّدان عالم داریم و هم در حوزه‌ ای كه با بشرهای جهان اعم از ملحد و موحّد داریم؛ باید با آنها زندگی مسالمت‌ آمیز و عادلانه داشته باشیم و اگر كسی در هر یكی از این سه حوزه بخواهد حق مسلم ما را ادا نكند، ما موظفیم قیام كنیم؛ ارشاد كنیم (اولاً)، امر به معروف و نهی از منكر كنیم (ثانیاً)، نشد با دست باز و زبان مسلط [برخورد كنیم]. 🔹 وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) درباره انصار فرمود اینها اسلام را پروراندند؛ نه [اینكه] تبلیغ كردند! نه [اینكه] تعلیم كردند! نه [اینكه] تحقیق كردند! تبلیغ اسلام یعنی سخنرانی خیلی سهل است و روان، چه اینكه رایج است. تعلیم اسلام درس‌گفتن و بحث ‌كردن سهل است، چه اینكه فراوان است. تحقیق اسلام، پژوهش اسلامی، كتاب ‌نوشتن، محققانه چیزی تألیف ‌كردن این هم سهل است، چه اینكه فراوان است؛ اما اسلام، اسلام، جامعه را با اسلام (آشنایی جامعه و اسلام)، اینها پرورش می ‌خواهد [و] پرورش كار آسانی نیست! فرمود همان ‌طوری كه بچه آهو را می‌ پرورانند بزرگ می‌ كنند انصار اسلام را پروراندند بزرگش كردند؛ اینها دست باز داشتند مبسوط بود، با ! زبان مسلط نه یعنی سخنرانی خوب، [بلكه یعنی] زبانی كه با سلطان حرف بزند ـ آن را می ‌گویند سلطان ـ هم حرف خوب بزند، اگر گفتند سند این سخن چیست ماهرانه از قرآن و روایات و برهان عقلی سلطان اقامه كند! آن سخنرانی كه قدرت بر تسلیط برهانی ندارد زبانش شدید است و نه سدید، فرمود: ﴿ وَ قُولُوا قَولًا سَدیدًا﴾[2] نه «قولوا قولا شدیدا»! فرمود انصار در هنگام استدلال زبان مسلط داشتند، در هنگام مبارزه دست باز داشتند، اینها دین را پروراندند نه [اینكه] سخنرانی كردند، دیندار بودند، بودند [و] با خودشان دین را در جامعه گسترش دادند، اینها اسلام را تربیت كردند «بِأَیدِیهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ»،[3] چنین چیزی می‌ شود عدالت اجتماعی. [1] . نهج‌البلاغه، حكمت 164. [2] . سوره احزاب، آیه70. [3] . نهج البلاغه، حكمت 465. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد 🆔 @m_vaezjavadi