eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پنجم ماه 1443 🔹 معنای مستوی الخلقه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معنای مستوی الخلقه 🔹 چه کسی است که نفهمد که عدل خوب است و ظلم بد است؟ سوگند یاد کرد، فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾؛[1] قسم به جان آدمی و قسم به کسی که انسان را خلق کرد! یک وقت است یک کسی بدنش سالم نیست ـ عیب ندارد ـ اما به هر حال جانش سالم است. معنای مستوی الخلقه بودن چیست؟ ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، این «فاء»، فای فصیحیه است؛ یعنی تسویه روح را تفسیر می‌ کند. روح «مستوی الخلقه» است یعنی چه؟ روح که بدن نیست، روح که دست و پا ندارد! بدن دست و پا دارد یا «مستوی الخلقه» است یا نیست؛ اما روح «مستوی الخلقه» است یعنی چه؟ 🔹 فرمود من روح را مستوی خلق کردم، خلق کردم، بی‌ نقص خلق کردم، ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها﴾، این «فاء» تفسیر می‌ کند، ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾؛[2] یعنی به او گفتم چه بد است چه خوب است؟ هیچ کس نیست در این هفت میلیارد افرادی که روی زمین ‌اند که ندانند چیز خوبی است و ظلم چیز بدی است، سرقت چیز بدی است و اختلاس چیز بدی است. آن جزئیات را انسان یاد می ‌گیرد، ولی را بلد است. [1] . سوره شمس، آیه7. [2] . سوره شمس، آیه8. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت عبدالعظیم حسنی 🔸 فرازی از سخنرانی حضرت استاد در کنگره بزرگداشت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) تاریخ: 1382/03/22 کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/aQKHg 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 فقر و تنگدستی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: پسرم! هركس گرفتار تنگدستی شود به چهار مصیبت دچار می‌ شود: ضعف یقین، كاهش عقل، سستی دین، پررویی (كم حیایی)، پس از فقر به خدا پناه می‌ بریم.[1] 🔸 ترك تجارت (بیكاری): امام صادق فرمود: ترك تجارت كاهنده خِرد است.[2] [1] . یا بُنَىَّ! مَنِ ابْتُلِىَ بِالْفَقْرِ فَقَد ابْتُلِىَ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ: بِالضَّعْفِ فِى یقِینِهِ وَ النُّقْصَانِ فِى عَقْلِهِ وَ الرِّقَّةِ فِى دِینِهِ وَ قِلَّةِ الْحَیاءِ فِى وَجْهِهِ، فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْفَقْر (جامع الاخبار، ص110). [2] . تَرْكُ التِّجَارَةِ ینْقُصُ الْعَقْلَ (الكافى، ج5، ص148). 📚 مفاتیح الحیات ص 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تقوای سخن 🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می‌ كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب است می‌ گفتند... . 👇👇👇👇
💠 تقوای سخن 🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می‌ كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب است می‌ گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! 🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می‌خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این ‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، حرف بزنی و فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می‌ شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. لینک آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/6etkH 📚 سوره مبارکه ص جلسه 1 تاریخ: 1393/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره فیض 🔹 وجود امام ولو مستور هم باشد غایب هم باشد . تفصیل مسئله این است كه امامت جزء مسائل كلامی و اعتقادی است، مسئله ‌ای است كه موضوع آن فعل خدا است و امام یكی از شئون نازل و ضعیف او اداره امور جامعه بشری است، امام كارهای فراوان مهم‌تر دیگری هم دارد. 🔹 امام را وقتی اهل سنت معرفی می ‌كنند همان است، مدیر جامعه است و مدبر جامعه است؛ ولی وقتی امامیه معنا می ‌كنند امام كسی است كه هم در اثر وجود ناسوتی ‌اش جامعه بشری را تأمین می‌ كند، هم در اثر وجود ملكوتی ‌اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راهنمایی می ‌كند، هم در اثر وجود جبروتی‌ اش حاملان عرش را به كمال لایق خودشان دعوت می ‌كند و هم كارهای برتر و والاتر. 🔹 آنچه شما در جریان تعلیم اسما خوانده ‌اید و می‌ خوانید ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ﴾ این ناظر به مقام شریف انسان كامل است. همان طوری كه در نشئه طبیعت معلم جامعه است ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ در جمع فرشتگان ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾ هم كار او است. فرشتگانی كه مدبرات امرند رهنمودهای خود را از انسان كامل و می ‌گیرند و از امام زمان خود دریافت می ‌كنند و این مقام شامخ امامت است كه برای فرشتگان هم تعلیم یا انباء را به همراه دارد و برای جامعه بشری هم ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ را به همراه دارد و است، چه مردم او را ببینند و چه مردم او را نبینند. او مردم را می ‌بیند، او هدایت های باطنی را دارد، او رهنمود باطنی را دارد او با دعاهای خود نیازهای جامعه را برطرف می ‌كند و مانند آن. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: مهر 1382 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 زیاده‌ روی در خوردن گوشت: امام رضا (علیه السلام) فرمود: مصرف فراوان گوشت حیوانات وحشی و گاو موجب تغییر عقل و سرگشتگی فهم و كندذهنی و فراموشی زیاد می‌ شود.[1] [1] . الإِكْثَارُ مِنْ لُحُومِ الْوَحْشِ وَ الْبَقَرِ یورِثُ تَغْییرَ الْعَقْلِ وَ تَحَیرَ الْفَهْمِ وَ تَبَلُّدَ الذِّهْنِ وَ كَثْرَةَ النِّسْیانِ (مستدرك الوسائل، ج16، ص458). 📚 مفاتیح الحیات ص 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra