eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز اول ماه 1443 🔸 ازدواج مؤمنانه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ازدواج مؤمنانه 🔸 ازدواج یعنی چه؟ جمع بین نر و ماده در حیوانات هم هست از حیوانات پایین ‌‌تر در گیاهان هم هست! ازدواج به معنای جمع شدن نر و ماده نیست، ازدواج همان است كه رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود؛ فرمود: «مَن تَزَوَّجَ فقد أحرَزَ نِصفَ دِینِهِ»؛ اگر كسی ازدواج كرد پنجاه درصد دین خودش را حفظ كرد. این فرد ازدواج می ‌كند برای اینكه بشود چشمش پاك دستش پاك گوشش پاك قلم و بیانش پاك باشد. بالأخره انسان همان‌طوری كه غذا می ‌خواهد همسر هم می ‌خواهد و اگر از راه صحیح وارد نشود _ خدای ناكرده _ آلوده خواهد شد. وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را از منظر ملكوت می‌بیند می‌گوید ازدواج یعنی ، حفظ عفاف، مادر شدن، خانواده تشكیل دادن. 🔸 دو چیز را هم قرآن كریم در جهت استحکام خانواده توصیه فرمود: یكی و مؤمنانه نسبت به یكدیگر؛ دیگری هم نسبت به یكدیگر. اگر محبت بر اساس جوانی و غریزه باشد، همین كه سن مقداری بالا رفت و غریزه‌ ها اُفت كرد، اساس خانواده متزلزل می ‌شود ولی اگر بر اساس ایمان و عقل باشد هر چه سن بالاتر می ‌رود عقل شكوفاتر می ‌شود و اساس خانواده مستحكم تر می ‌گردد. دوم اینكه در غیر معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) همه ما بالأخره در معرض لغزش و اشتباهیم، آن عامل دوم، گذشت از اشتباهات یكدیگر است. این را ذات اقدس الهی در قرآن كریم تبیین كرد فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾؛ فرمود سكینت و وقار و آرامش مرد به زن است. زن، مسكن مرد است یعنی است؛ این چهار دیواری را می‌ گویند آشیانه كه مرغان هم این را دارند، این را كه نمی‌ گویند مسكن! مسكن جای سكینت و آرامش است و سكینت و آرامش منزل به وسیله زن است. نفرمود تا زن ها به وسیله شما آرام بشوند، بلکه فرمود شما به وسیله زن ها باید آرام بشوید؛ ﴿لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾. 📚 پرسش و پاسخ دانشجویی تاریخ: مرداد 1381 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عنصر اصلی سكینت 🔸 فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً﴾ یكی است، تهیه مسكن به عهده مرد است ولی تهیه سَكینت به عهده زن است. انسان مسكنی می‌خواهد كه آشیانه اوست كه هر كسی مسكنی می‌ خواهد، این را باید مرد تهیه كند؛ آرامشی می‌خواهد كه این آرامش مقدور مرد نیست، گرچه تا آنجا كه ممكن است مأمور است ولی آن را كه داخله منزل را گرم نگه ‌دارد، مدیریت و فرزندپروری كند این هنر از مرد ساخته نیست، این هنر زن است. 🔸 مسكن را مرد می‌تواند تهیه كند؛ ولی مقدور مرد نیست سكینت مقدور زن است، چون ، عاطفه و محبت و مهر است. 🔸 اگر مادر شدن باشد، مدیریت باشد، صبر و استقامت باشد این زن در اینجا فضیلت ممتاز دارد فرمود: ﴿لِتَسْكُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَكُم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 7 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 365 🔸 مادر توجه به مقام مادر و عظمت رنجی كه برای فرزند تحمل كرده، زمینه ‌ساز آشنایی با جایگاه مادر است، از همین رو امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق مادرت این است كه بدانی او تو را به گونه‌ ای حمل كرد كه هیچ ‌كس، دیگری را چنین حمل نمی‌ كند و تو را از ثمره قلب خود چیزی عطا كرد كه هیچ كسی به دیگری نمی‌ دهد و تو را با همه اعضای بدن خود محافظت كرد و باكی نداشت كه خود گرسنه باشد و به تو غذا دهد، یا تشنه باشد و تو را سیراب كند، یا خودش عریان باشد و تو را بپوشاند، یا خود در آفتاب باشد و تو را در سایه قرار دهد و برای تو از خوابش بگذرد و تو را از سرما و گرما حفظ كرد تا برای او باشی. بدان كه توان شكر او را نداری جز به یاری خدا و توفیق او.[1] [1] . وَ أَمَّا حَقُّ أُمِّكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا حَمَلَتْكَ حَیثُ لا یحَْتَمِلُ أَحَدٌ أَحَداً وَ أَعْطَتْكَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لا یعْطِى أَحَدٌ أَحَداً وَ وَقَتْكَ بِجَمِیعِ جَوَارِحِهَا وَ لَمْ تُبَالِ أَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَكَ وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِیكَ وَ تَعْرَیٰ وَ تَكْسُوَكَ وَ تَضْحَیٰ وَ تُظِلَّكَ وَ تَهْجُرَ النَّوْمَ لأَجْلِكَ وَ وَقَتْكَ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ لِتَكُونَ لَهَا، فَإِنَّكَ لا تُطِیقُ شُكْرَهَا إِلا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِه (الفقیه، ج2، ص621). 📚 مفاتیح الحیات ص 245 🆔 @a_javadiamoli_esra
اساس زندگی، دوستی عاقلانه و گذشت عطوفانه از لغزش‌های یکدیگر است 🔻 آیت الله العظمی جوادی آملی هماهنگی بین زوجین را در پرتو حیات طیبه که در روایات به قناعت در زندگی نام برده شده میسر دانسته ودستمایه های اساس زندگی را دوستی عاقلانه و مهربانی عطوفانه برشمرده و ابراز داشتند: 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اساس زندگی، دوستی عاقلانه و گذشت عطوفانه از لغزش‌های یکدیگر است 🔻 آیت الله العظمی جوادی آملی هماهنگی بین زوجین را در پرتو حیات طیبه که در روایات به قناعت در زندگی نام برده شده میسر دانسته ودستمایه های اساس زندگی را دوستی عاقلانه و مهربانی عطوفانه برشمرده وابراز داشتند: 🔸 بالأخره این دو عنصر اگر بخواهند با هم هماهنگ باشند هم جهیزیه می‌خواهد هم مهریه اما هم جهیزیه باید ساده باشد و هم مهریه چون زندگی پر تلاش و كوشش و پر تجمّل جز دشواری چیز دیگر نیست. همه ما تجربه كردیم دیگر انسان تلاش و كوشش می‌كند یك فرش تهیه كند، یك اتومبیل تهیه كند، آخر با اقساط هم تهیه كرد ولی دید آرام نیست، معلوم می ‌شود این را نمی ‌خواست بلکه چیز دیگر می‌خواست. انسان یك می‌خواهد و خیال می‌كند كه محبوب او در مال و باغ و راغ است لذا در ذیل آیه سوره مباركه نحل كه این آیه است ﴿فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً﴾ ما او را به حیات طیبه نایل می ‌كنیم یا حیات او را طیب می ‌كنیم وجود مبارك حضرت امیر(ع) فرمود: حیات طیبه، قناعت است یك انسان قانع خیلی بزرگوارانه زندگی می‌كند. فرمود: ﴿وَجَعَلَ بَینَكُم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً﴾ این دو چیز است كه اساس زندگی را حفظ می‌كند یكی نسبت به یكدیگر و دیگری مهربانی و از لغزش‌های یكدیگر. لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/u34093 📚 خطبه عقد تاریخ: 1390/02/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا﴾ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضیافت الهی 🔹 جریان ، ظهور خاصّی از عنایت الهی به بندگان خودش است. اینكه در جریان حج تعبیر به شد، چنانكه در ماه مبارك رمضان تعبیر به «شَهرُ الضِیافَة» شد، برای آن است كه ذات أقدس الهی، مستقیماً میزبانی مهمانانش را پذیرفته است و این تعامل متقابل را دارد كه من اگر «ضَیف» می‌پذیرم, «ضَیف» هم می‌شوم. 🔹 خدا در زمان و زمین معین یعنی در جریان حج و در جریان صیام ماه مبارك رمضان، خود را به عنوان میزبان معرفی كرده است اما فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏»؛ می ‌تواند میزبان من باشد و من «ضَیف» او باشم. حاجیان و معتمران عنایت كنند كه در كنار «مائدة» و «مَأدَبة» ضیافت الهی نشسته اند. 🔹 این ضیافت نظیر ضیافت‌ های دنیایی نیست كه هم زمان «ضَیف» نمی ‌تواند میزبان باشد و میزبان نمی‌ تواند «ضَیف» باشد؛ در مكه و در ماه مبارك رمضان، انسان هم می‌ تواند الهی باشد و هم خدا، چون قلب در مكه و همچنین در ماه مبارك رمضان، برای پذیرش معارف الهی آماده‌ تر است. 📚 بخشی از پیام به حجاج بیت الله الحرام تاریخ: سال 1396 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اقامه حج 🔸هیچ کس به موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اقامه حج 🔸هیچ کس به موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد. وجود مبارک حضرت امیر، نامه ای که خطاب به ابن عباس، قُثَم بن عباس والی رسمی حضرت در مکه بود نوشته بود که «أَمَّا بَعْدُ فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» وظیفه بِعثه را مشخص کرد. بِعثه یک دارد غیر از مناسکی که سایر روحانیون کاروان باید بلد باشند بعثه یک مناسک خاص دارد. امیرالحاج چه موقع باید سخنرانی کند؟ کجا باید سخنرانی کند؟ چطور باید سخنرانی کند؟ اینها در مسئله مطرح است. 🔸 فرمود «أَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ... وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ» در مکه، آنجا از آن جهت که منطقه گرمسیر است و نزدیک استوا وسط روز تشکیل جلسه دادن و سخنرانی کردن و اینها دشوار است حضرت فرمود طرف صبح که هوا خنک است و طرف عصر که هوا خنک شد در این دو طرف روز بنشین و را در وادی گوناگون ارزیابی کن و برآورده کن. اگر کسی دارد جواب بده، اگر کسی دارد که غیر از استفتاست جواب بده، اگربا دانشمندان روبرو شدی با آنها بکن «وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» اینها دستورات است. 📚 سوره مبارکه حج، جلسه 14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حرمت کعبه 🔸 حرمت‏ هایی كه برای حرم، مكه، مسجدِ حرام و كعبه است به امامی است كه خداوند او را به ولایت برگزیده، و از او به حق مطلق، یعنی خدای تعالی منتهی می ‏شود. 📚 جرعه ای از صهبای حج، ص99. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آغاز فعالیت بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه معظمه 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه معظمه، فعالیت های خود را آغاز نمود. ارتباط با حجاج، برگزاری مراسم مذهبی به مناسبت های گوناگون، پاسخگویی به مسائل شرعی مسلمانان داخل و خارج کشور، همچنین تبیین دیدگاه های علمی، معرفتی، تفسیری و عرفانی آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) از اهم فعالیت های بعثه معظم له می باشد. همچنین از دیگر رسالت های مهم بعثه ابلاغ آخرین آرای فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی به روحانیون کاروان ها و مقلدین ایشان می باشد. 🔸 یاد آور می شود، بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه معظمه ، در عزیزیه، بعد مکه کنکورد، پشت مسجد فقیه، خیابان امام، آخرین ساختمان، عمارت کبیر، طبقه دوم واقع شده است. و همه روزه از ساعت 8:30 تا اذان ظهر و 16:30 تا اذان مغرب به وقت کشور عربستان پاسخگوی مراجعه کنندگان خواهند بود همچنین مخاطبان می توانند با تلفن: 0542428932(حسینی آملی)، 0564337842 (باقی زاده)، 0569114150 (زین العابدینی)، 0507597094 (وزیری)، 0568459512 (سعیدی طهرانی) با این بعثه تماس حاصل نمایند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 366 🔸 اولویت حق مادر حق مادر به قدری گسترده و مهم است كه حتی از حق پدر برتر است، از این رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هرگاه در نماز مستحبّ بودی و پدرت تو را فراخواند، نمازت را قطع نكن[1]؛ ولی اگر مادرت تو را فراخواند نمازت را قطع [و اجابتش] كن.[2] [1] . رها كردن و قطع نماز مستحب اشكال ندارد. [2] . إِذَا كُنْتَ فِى صَلاةِ التَّطَوُّعِ فَإِنْ دَعَاكَ وَالِدُكَ فَلا تَقْطَعْهَا وَ إِنْ دَعَتْكَ وَالِدَتُكَ فَاقْطَعْهَا (مستدرك الوسائل، ج15، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 245 و 246 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دانلود بروشور جامع آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇
Brochure.pdf
7.12M
💠 دانلود بروشور جامع آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گوهر اعمال 🔹 روایات معراج را كه ملاحظه می ‌فرمایید دارد كه حضرت دید عده ‌ای مشغول ساختن ساختمانی‌ هستند، گاهی می‌ سازند، گاهی می ‌ایستند. فرمود اینها چه‌‌ هستند؟ چرا گاهی می ‌سازید و گاهی می ‌ایستید؟ گفتند داریم برای اهل بهشت خانه می‌سازیم، هر وقت مصالح ساختمانی برسد، دیوار را می‌ چینیم و هر وقت نرسد، نمی‌ چینیم. فرمود _ساختمانی چیست؟ گفتند اگر مؤمنی بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر»، اینها مصالح ساختمانی آنجاست. معلوم می ‌شود ساختمان آنجا را با و با معارف می‌ سازند نه با سنگ و گل. 🔹 در روایات مربوط به كعبه این حدیث شریف هم مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بحار نقل كرد و هم دیگران آوردند كه از امام ششم (سلام الله علیه) سؤال می ‌كنند، چرا كعبه را كعبه نامیدند؟ فرمود چون چهار تا دیوار دارد، یك سقف دارد و یك كف می ‌شود كعبه. سؤال كرد، چرا حالا چهار دیوار دارد؟ فرمود: چون «بیت المعمور»، دارای چهار دیوار است. سؤال شد که چرا «بیت المعمور» دارای چهار دیوار است؟ فرمود چون عرش دارای چهار گوشه است و چهار ضلع است. سؤال شد كه چرا عرش دارای چهار گوشه است؟ فرمود: «لاَنّ الکلماتِ التی بُنیَ علیها الاسلام أَرْبَع»؛ چون آن كلماتی كه مبنای دین است، چهارتاست: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر». 🔹 این حدیث چقدر به انسان فروغ می‌ دهد! كسی به مكه مشرف می‌ شود كه دور همین كعبه بگردد و دیگری به مكه مشرف می ‌شود كه در او متحقق بشوند و «بینهما» هم مراتب! معلوم می‌ شود برای هر چیزی كه در جهان طبیعت است، ریشه ای در آن عالم وجود دارد و بر ماست كه به آن ریشه‌ های عالی اش برسیم؛ باید این ظواهر را انجام بدهیم كه كم كم به آن عمق راه پیدا كنیم. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 367 🔸 فزونی نیكی به مادر امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) سه بار به خدا عرض كرد: پروردگارا! به من توصیه‌ای كن! خدای سبحان در هر سه بار فرمود: تو را به خودم سفارش می‌ كنم؛ آن گاه عرض كرد: پروردگارا! مرا سفارش كن! فرمود: تو را سفارش می‌ كنم به مادرت. سپس عرض كرد: پروردگارا! مرا سفارش كن. فرمود: تو را به مادرت سفارش می‌ كنم. باز گفت: پروردگارا! مرا سفارش كن. فرمود: تو را به پدرت سفارش می‌كنم. امام باقر (علیه السلام) افزود: از همین رو گفته می‌شود كه حق مادر از نیكی، دو سوم و برای پدر یك سوم است.[1] نكته: هرچند در احادیث شریف، بر نیكی به مادر، بیش از نیكی به پدر توصیه شده است، در این حدیث مبارك این احتمال وجود دارد كه توصیه یاد شده به حضرت موسی (علیه السلام) به جهت ویژگی مادر آن گرامی است. [1] . قَالَ مُوسَی بْنُ عِمْرَانَع: یا رَبِّ! أَوْصِنِى. قَالَ: أُوصِیكَ بِى، فَقَالَ: یا رَبِّ أَوْصِنِى. قَالَ: أُوصِیكَ بِى ثَلاثاً. قَالَ یا رَبِّ! أَوْصِنِى. قَالَ: أُوصِیكَ بِأُمِّكَ. قَالَ: یا رَبِّ! أَوْصِنِى. قَالَ: أُوصِیكَ بِأُمِّكَ. قَالَ: أَوْصِنِى. قَالَ: أُوصِیكَ بِأَبِیكَ. قَالَ: فَكَانَ یقَالُ لأَجْلِ ذَلِكَ أَنَّ لِلأُمِّ ثُلُثَىِ الْبِرِّ وَ لِلأَبِ الثُّلُث (الامالی، صدوق، ص511). 📚 مفاتیح الحیات ص 246 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره حج 🔹 اصلاً برای پیاده‌ هاست، برای همین وانت‌ سوارها و موتوردارها و اینهاست؛ مهمانان اصلی همین طبقه محروم هستند، البته كسی كه متمكّن است و با هواپیما می ‌آید او را هم راه می ‌دهند؛ ولی اساس حج برای اینهاست و همین ‌ها هستند كه اگر قیام كردند جهان می ‌شود، همین‌ ها هستند كه مهمانان و هستند؛ اوّلین كسانی كه پاسخ می ‌دهند اینها هستند. خود سعودی الآن تعداد زیادی زائر و مستطیع موتورسوار و وانت‌ سوار دارد؛ اینها كه در تمام مدت عمر با وانت زندگی می‌ كنند، حالا در مراسم حج اگر بیایند مكه مستطیع نیستند؟! اصلِ حج برای اینهاست. 🔹 آن روزی که وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مردم را به مکه برد، 120 هزار نفر را آن روز به همراه برد، امروز اگر 120 میلیون نباشد، حداقل ده میلیون است. دین به این ده میلیون می‌ گوید اگر مكه نرفتی در حال احتضار می ‌گویند یا در صف یهودی بایست یا در صف مسیحی! در بسیاری از ادعیه ماه مبارك رمضان هم هست، مهمانان اصلی مكه هم رجال هستند و «ضامر»نشین که حداقل ده میلیون نفر هستند، پس اساس حج, دعوت كردن از ده میلیون است كه اگر نیایند باید در صف یهودی و مسیحی بایستند! آن وقت، وقتی كه آمدند، هیچ جا، جا نیست؛ «میقات» جا نیست, «مسعی» جا نیست, «مطاف» جا نیست, «مَذبح» جا نیست «موقف» جا نیست، برای اینكه آن روایات را درست معنا نكردیم، گفتیم الاّ و لابد طواف باید بین كعبه و مقام ابراهیم _ این حدود دوازده متر _ باشد! در حالی که این باید بر فضیلت حمل شود. طبع قضیه این است كه ده میلیون نفر باید بیایند و شما باید این ده میلیون را جا بدهید. 🔹 در تمام رشته ‌ها ما تا علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی كه در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ چه در فلسفه, چه در تفسیر, چه در فقه و چه در حقوق. مثل كسی كه شهر را بخواهد اداره كند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمی‌كشد كه می‌شود. ما باید نقشه جامع حج را داشته باشیم كه دین از ما چه چیزی خواست؛ دین از ما خواست كه حداقل این ده میلیون نفر باید بیایند، پس جای ده میلیون نفر هم باید مشخص شود. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 20 تاریخ: 1392/12/19 🆔 @a_javadiamoli_esra