eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری (علیه السلام) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) به بازخوانی فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری(ع) می پردازیم، که در ادامه توجه شما را به آن جلب می نماییم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری که به سراغ گرایشی که ذلت او را به همراه داشته باشد، نمی رود؛ بیان داشتند: وجود مبارک امام عسکری(سلام الله علیه) فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ» چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد که باعث ذلّت اوست، برخی می ‌بینید برای رسیدن به یک مقام و پُست و جاه تلاش و کوشش می ‌کنند در حالی که توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، همین که رسیدند به آنجا ذلّت اینها ظاهر می ‌شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید که این با عزّت شما سازگار نیست این است. وجود مبارک امام عسکری فرمود؛ آن رغبتی که باعث ذلّت انسان است به دنبال آن رغبت نروید مؤمن به سراغ آن گرایش و میل و آن خواستنی که ذلّت او را به همراه دارد نمی‌رود. 🔹 معظم له بیان داشتند: به این است که نزد کسی مثل خودش سَر خم بکند، نزد غیر خدا سر خم بکند، به غیر خدا محتاج باشد، نیازی به غیر خدا داشته باشد این ذلّت است فرمود شما عزیزید این است این را با هر گرایشی از دست ندهید، در صورت از دست دادن عزّت، این قدر انسان باید ذلیلانه با این و با آن بجوشد تا به مقامی برسد، امام (ع) فرمود؛ این چه کاری است؟ «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»، لذا وقتی ذلّت‌زدایی کردیم به مقام عزّت رسیدیم فهمیدیم که عزیز بودن، گوارا بودن، مقامی داشتن برای خودمان حساب باز کردن، این است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آقای میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور امروز پنج شنبه دوازدهم آبان با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید بر حل مسائل اقتصادی کشور/ کارمندی که رشوه بگیرد وقتی به مقام بالاتری برسد اختلاس می کند! 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دکتر میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور امروز پنج شنبه دوازدهم آبان با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ابراز داشتند: کارمندی که رشوه بگیرد وقتی به مقام بالاتری برسد اختلاس می کند! معنایی ندارد ادارات دولتی برای راه انداختن کار مردم پول بگیرند، این کار آنهاست. 🔹 ایشان اظهار داشتند: خیلی بدیهی است که در کشور نباید اختلاس و حقوق های نجومی باشد، فهم این مسئله نیاز به سواد خاصی ندارد. در کشور بودجه های فراوانی هست، اما اختلاس هم فراوان است! اختلاس ها توسط کسانی انجام می شوند که را بلدند و می دانند باید با چه کسانی همکاری کنند تا به مقصودشان برسند! باید اصلاح و جلوی این افراد گرفته شود! 🔹 ایشان افزودند: برخی از کشورهای اروپایی به اندازه یک استان ما هم نیستند اما با گل فروشی اقتصاد خود را اداره می کنند، اما کشور ما با داشتن این همه امکانات از قبیل نفت و معادن، برخی مدیران جلوی پیشرفت آن را گرفته است. 🔹 معظم له اذعان داشتند: برخی از کسانی که این روزها در خیابان شیشه می شکنند، شاید به خاطر مشکلات اقتصادی قبلاً شیشه خانه خود را شکسته باشند، این وظیفه مسئولین هست که برای کشور و چاره اندیشی کنند! ایشان بیان داشتند: ما قبلا هم گفتیم که پول یارانه باید خرج کارخانه ها و تولید شود تا اقتصاد کشور رونق بگیرد. قرار نیست فقط شکم مردم سیر شود، بلکه باید هم داشته باشند! 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مطیه سلوک

🔸 انسان از منظر قرآن كریم یك دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد: ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾. برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می ‌یابند و برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می ‌رسند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مطیه سلوک

🔸 انسان از منظر قرآن كریم یك دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد: ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾. برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می ‌یابند و برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می ‌رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾. برای اینكه این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانستند: 1️⃣ یكی از آن عناصر, مسئله توشه است. 2️⃣ دوم مسئله راحله است. 3️⃣ سوم مسئله مقصداندیشی و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. 🔸 در جریان توشه، چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه ، زاد شماست: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾. تقوا یعنی اجتناب از معاصی, امتثال واجب‌ ها, توفیق انجام مستحبّات, توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. زاد یعنی توشه راه؛ یك مسافر، زادی می ‌طلبد. كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است, كاری كه از عدل مصطلح ساخته است, كاری كه از عمل صالح ساخته است، همین است كه توشه راه باشد. 🔸 عنصر دوم، عنصر است؛ برخی این راه را پیاده می ‌روند و برخی سواره می ‌روند، آنها كه این راه را سواره طی می‌ كنند آسان ‌تر و سریع ‌تر طی می‌ كنند. اگر كسی زاد داشت ولی راحله نداشت، با كُندی این راه را طی می ‌كند. 🔸 وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) فرمود: «إنّ الوصول إلی الله عزّ و جلّ سفرٌ لا یدرَكُ الاّ بِامتطاء اللیل» یعنی رسیدن به لقای پروردگار، یك است كه بدون مَطیه و مركب، میسور نیست، آن مطیه و مركب عبارت است از نماز شب! فرمود , مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می‌رساند. بنابراین اگر كسی باتقوا بود، آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود، این راحله را فراهم كرد، سواره این راه را طی می‌ كند. آپارات: https://aparat.com/v/5FKNt 📚 پیام به همایش امام حسن عسكری (علیه السلام) تاریخ: 1391/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
رسالت امت
🔸 فرمود شما کاری بکنید که ضایع نشود؛ ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این است! هم مسئولین باید دقیق باشند هم مردم باید محترمانه خواسته‌ هایشان را مطرح کنند و امر سوم بیگانه ‌هایی هستند که مرتّب در کمین هستند! 1️⃣ یک امر، وظیفه مدیریت و تدبیر و کارآیی و کارآمدی مسئولان است. 2️⃣ یکی وظیفه مردم است که موظف ‌اند نظام را یاری کنند چون مطابق با دینشان است و خواسته ‌شان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند. 3️⃣ سوم آن دشمنی است که در کمین است که مشترک برای مسئولین و مردم است؛ آن دشمنِ جامعه است. 🔸 این را شما ملاحظه کردید تا ایران یادش است یا مورد چپاول انگلستان بود یا مورد چپاول آمریکا بود یا مورد چپاول بعضی از کشورهای شمالی ما بود؛ یا آب و خاک ما را گرفتند یا معادن ما را گرفتند یا ثروت های دیگر ما را گرفتند؛ همه اینها غارتگرانی بودند که کشور را غارت کردند و چاپیدند! 🔸 مسئولین ما وظیفه ‌ای دارند حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، ما هم اگر اعتراضی داریم و به اینها بگوییم؛ اما آن ضلع سومی که ـ خدای ناکرده ـ فساد را راه می ‌اندازد، کشور را ناامن می ‌کند و آشوب راه می اندازد، این است! در برابر وابسته به بیگانه، در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» این جمله را فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾؛ این ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ امر غایب است، این کفار امر حاضر را گوش نمی ‌دهند چه رسد به امر غایب! آیه می ‌فرماید که حتماً باید دشمنانِ شما غلظت و ستَبری را احساس بکنند؛ این امر حاضر به ماست! اینکه فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ که یعنی حتماً بر آنها واجب است که در شما قدرت احساس بکنند، این یعنی شما ؛ یعنی طرزی باشید که نتوانند در شما نفوذ کنند، حالا چه جنگ نرم چه جنگ سخت؛ این است! 📚 سوره مبارکه مطففین جلسه 4 تاریخ: 1398/10/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 486 ▫️ احترام و نیكی به سادات ... رسول خدا (ص) در روز غدیر خم فرمود: صدقه (زكات) نه برای من حلال است و نه برای خاندانم.[1] امام صادق (ع) نیز فرمود: صدقه برای بنی ‌هاشم (سادات) حلال نیست، مگر در دو صورت: 1. تشنه باشند و به آبی برسند و از آن بنوشند. 2. صدقه برخی از بنی هاشم برای بعضی دیگر از آنان.[2] [1] . إِنَّ الصَّدَقَةَ لا تَحِلُّ لِى وَ لا لأَهْلِ بَیتِى (كشف الغمة، ج1، ص395). [2] . لاَ تَحِلُّ الصّدَقَة لِبَنِى هَاشِم إلاّ فِى وَجْهَینِ: إنْ كَانُوا عُطاشی وَ أَصَابُوا مَاءً فَشَرَبُوا وَ صَدَقةُ بَعْضِهِم عَلَی بَعْضٍ (كتاب الخصال، ص62). 📚 مفاتیح الحیات ص 300 و 301 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠
 ثواب زیارت کامل

▫️ از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است كه فرمود اگر كسی خواهرم بیت فاطمه معصومه را «عارِفاً بِحَقِّها» زیارت كند بهشت برای او ثابت است. ▫️ معلوم می شود كریمه اهل بیت حقّی دارد كه بعضی از زائران به حقّش عارف هستند، بعضی عارف نیستند... 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ثواب زیارت کامل

▫️ اعمالی كه باعث ورود در بهشت است یكسان نیست. بعضی از عمل های خیر باعث می ‌شود انسان به بهشت راه پیدا می ‌كند، بعضی از اعمال خیر سبب می ‌شود كه بهشت در اختیار اوست نه او در اختیار بهشت! گاهی به ما می ‌فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی وارد بهشت می ‌شوی و گاهی می ‌فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی بهشت مال شماست؛ در صورت دوم كه بهشت برای كسی باشد انسان هم دارد كه عده ‌ای را به همراه ببرد. ▫️ سرّ اینكه وجود مبارك امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند هر كس كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كند ، این است كه او است. اگر كسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشت، می‌ كوشد كه رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر كسی جزء اولیای خدا شد و شد بهشت مشتاق اوست. ▫️ از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است كه فرمود اگر كسی خواهرم بیت فاطمه معصومه را «عارِفاً بِحَقِّها» زیارت كند بهشت برای او ثابت است. ▫️ معلوم می شود كریمه اهل بیت حقّی دارد كه بعضی از زائران به حقّش عارف هستند، بعضی عارف نیستند؛ بعضی او را فقط به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام می شناسند و زیارت می كنند كه اینها طَرفی از فضیلت و ثواب را می برند، اما به راه نمی یابند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/05/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 مسئلت متعالی
▫️ در جريان شفاعت قبلاً اشاره شد که شفاعت در بهشت نيست، شفاعت در موقع حسابرسي است. بالأخره كسي مشكلي دارد يا مي ‌خواهد از عقوبت هاي او صرف نظر بشود يا مي ‌خواهد بر حَسنات او افزوده بشود، همه اينها عندالحساب است؛ است. وقتي حساب ها رسيده شد، كار تمام شد و درجات مشخص شد، بالأخره وارد بهشت مي ‌شود. ▫️ اما اينكه در زيارتنامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) مي ‌خوانيم: «يا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ»، ظاهراً «فِی الْجَنَّهِ» يعني درباره بهشت شفاعت بكن نه در بهشت شفاعت بكن! نه اينكه ما وقتي رفتيم بهشت، آنجا شفاعت بكن، بلکه درباره به بهشت رفتن ما شفاعت بكن. آن جمله بعدي هم كه دارد: «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» نه يعني من حالا كه مثلا در بالا سر [حرم] هستم اين را از من نگير يا در قم هستم اين را از من نگير، بلکه يعنی آن را از من نگير كه من در آن مستقرم. من در ايمان هستم، در ولايت هستم، به قرآن و عترت علاقه مندم، اين جايگاهي كه من دارم از من گرفته نشود؛ «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ». 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 32 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 487 ▫️ پاداش نیكی به سادات رسول خدا (ص) فرمود: در قیامت برای چهار گروه شفاعت می ‌كنم: 1. اكرام كننده به ذریه‌ ام پس از من؛ 2. برآورنده نیازهایشان؛ 3. آن كه برای اصلاح امورشان به هنگام اضطرار آنان بكوشد؛ 4. كسی كه آنان را با دل و زبانش دوست بدارد[1]؛ همچنین فرمود: عیادت از بنی هاشم فریضه و زیارت آنان، سنّت است.[2] [1] . أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِیعٌ یوْمَ الْقِیامَةِ: الْمُكْرِمُ لِذُرِّیتِى مِنْ بَعْدِى وَ الْقَاضِى لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِى لَهُمْ فِى أُمُورِهِمْ عِنْدَ اضْطِرَارِهِمْ إِلَیهِ وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِه (عیون اخبار الرضا ع، ج1، ص254). [2] . عِیادَةُ بَنِى هَاشِمٍ فَرِیضَةٌ وَ زِیارَتُهُمْ سُنَّةٌ (بحار الانوار، ج93، ص234). 📚 مفاتیح الحیات ص 301 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  همتای قرآن
▫️ ماها كه از خدا دوریم _ گرچه خدا به ما نزدیك است _ نیازمندیم به وساطت به وسیله به كه هم حرف خدا را به ما خوب منتقل كنند هم خواسته ‌های ما را به خدا منتقل كنند و این دوده طه و یس، این دو سمت را دارند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 همتای قرآن
▫️ ماها كه از خدا دوریم _ گرچه خدا به ما نزدیك است _ نیازمندیم به وساطت به وسیله به كه هم حرف خدا را به ما خوب منتقل كنند هم خواسته ‌های ما را به خدا منتقل كنند و این دوده طه و یس، این دو سمت را دارند: سفر من الحق الی الخلق را دارند و سفر من الخلق الی الحق را هم دارند؛ یعنی هم پیام خدا را رسول امین ‌اند و به ما می ‌رسانند و هم نیازهای ما را رسول امین‌ اند و به خدای سبحان منتقل می ‌كنند. اگر نقصی هست از طرف ماست كه ما از خدا دوریم اما آنها كه بصیرند و بصیرت دارند مثل اهل بیت عصمت و طهارت، همان طوری كه خدا به اینها نزدیك است اینها هم به خدا نزدیك ‌اند، لذا به ما گفتند عترت را همتای قرآن بدانید؛ همان طوری كه قرآن، رابط بین شما و خدای شماست، عترت هم این‌‌چنین اند. ▫️ عترت، عِدل قرآن اند؛ اگر كسی __ خدای ناكرده ـ درباره ائمه، مقامی قائل بود كه كمتر از قرآن بود، معلوم می ‌شود مقام اینها را نشناخت، برای اینكه خود رسول گرامی به اتفاق فریقین فرمود: «لَن یفتَرِقا حتّی یرِدا عَلَی الحَوض». اگر قرآن، مقام و منزلتی می ‌داشت كه عترت ـ معاذ الله ـ فاقد آن منزلت بودند این اولین افتراق است! ▫️ بنابراین اگر خدای سبحان به ما نزدیك است _ چه اینكه نزدیك است _ و نیازی به واسطه ندارد، معنایش این نیست كه ما هم نیاز نداریم؛ یك بصیر، محتاج به رابط نیست ولی یك نابینا، محتاج به رابط است! ما اگر خواستیم بفهمیم خدا با ما چگونه سخن گفت، به وسیله قرآن می ‌فهمیم و این ذوات قدسی دوده طه و یس، عِدل قرآن كریم ‌اند! عترت، عِدل قرآن كریم اند و همان كاری كه قرآن می ‌كند عترت می ‌كنند. این ذوات مقدس كه این هم از این ذوات قدسی(علیهم الصلاة و علیهم السلام) ‌اند، دو كار رسمی دارند: یكی سفر من الحق الی الخلق است كه پیام خدا را مستقیماً به ما می‌رسانند؛ یكی هم سفر من الخلق الی الحق است كه خواسته ‌های ما را به خدا می‌رسانند. اینكه دعا در كنار قبور اینها مستجاب است عبادت در كنار قبور اینها ثواب بیشتری دارد، برای این است كه اینها سیر من الخلق الی الحق دارند و حرف ها را به خوبی می ‌رسانند. همان طوری كه اینها در مقام ظاهر امام ‌اند، عقیده آنها ماست، اخلاق آنها ماست، اعمال آنها ماست. آپارات: https://aparat.com/v/eOrUd 📚 سخنرانی در حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1384/08/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا