💠
سرمایه الهی🔹 انسانی كه به دنیا آمده، «حدیث العهد بالربّ» است، یعنی تازه از حضور ذات اقدس خداوند، تنزّل كرده و به خدا تعهّد توحید ربوبی سپرده و به یاد اوست. او خدای خود را خوب می شناسد و به موادّی كه بر اساس آن به خدا #تعهد_توحید_ربوبی سپرده آگاه است و با #سرمایه الهام و آگاهی ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ به دنیا آمده و هنوز رنگ تیره طبیعت او را رنگین نكرده و قابل ترقّی است. 🔹 بنابراین، قبل از این كه با عادات و رسوم دیگر آشنا شود، باید او را با تربیت و آداب صحیح كه #صبغه_الهی است رنگین كنیم و نگوییم #كودك است و باید بازی كند و هرچه خواست بگوید. بلكه بگوییم #بازی_صحیح بكند و حرفِ خوب، یاد بگیرد. چون حرف و بازی خوب و رفتار، گفتار و كردار ظریف و صحیح كودكانه هم كم نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 مبادی اخلاق در قرآن، ص144 و 145. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمر صالحات🔸 #عمل_صالح، زمینه را برای اعمال صالح دیگر فراهم می كند که انسان به آسانی اعمال خیر را انجام می دهد و از اعمال شرّ و فتنه و بد منزجر می شود؛ این روح، لطیف می شود، به طرف حسنات مایل است و به آسانی كار خیر را انجام می دهد. فرمود: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی﴾؛ این بخواهد نمازش را اول وقت بخواند یا نماز شب بخواند یا قرآن قرائت كند یا خیرات دیگر انجام بدهد یا فضایلی را تحصیل بكند، به آسانی این كارها را انجام می دهد؛ این #خاصیت_عمل_صالح است! 🔸 عمل صالح، گذشته از اینكه #توفیق انجام اعمال صالح دیگر را فراهم می كند، راه #مشاهده را هم فراهم می كند كه در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾؛ این فرق بین حق و باطل, شهود است، این دیگر تصور و تصدیق و امثال ذلك نیست، این كاری به اندیشه ندارد، كار به انگیزه دارد یعنی انسان مشاهده می كند چه چیزی #حق است و چه چیزی #باطل است؛ فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. بنابراین عمل صالح دو كار مثبت دارد: یكی اینکه انسان را نسبت به سایر اعمال خیر، آماده تر می كند و یكی اینکه برای #مشاهده_معارف_الهی، چشمِ دل را بازتر می كند گوشِ دل را شنواتر می كند و مانند اینها. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 490
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
🔸 حقوق برادران دینی
در جامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خدا بر اساس لیاقت های دینی و ایمانی آنان است و این یك اصل قرآنی است كه می فرماید: پس آیا كسانی كه موٴمن اند همچون كسانی اند كه فاسق و سركش اند؟ نه، اینان برابر نیستند.[1] در آیه دیگر می فرماید: جز این نیست كه [همه مؤمنان] با یكدیگر برادرند.[2] و در آیه سوم فرمود: مردان و زنان باایمان نسبت به یكدیگر ولایت متقابل دارند.[3]
[1] . ﴿اَفَمَن كانَ مُؤمِنًا كَمَن كانَ فاسِقًا لا یستَوون﴾ (سوره سجده، آیه 18).
[2] . ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ﴾ (سوره حجرات، آیه 10).
[3] . ﴿والمُؤمِنونَ والمُؤمِنـٰتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ﴾ (سوره توبه، آیه 71).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 303
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حوزه همواره نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه به مشکلات جامعه دارد / لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و قضاوت های نابجا در حوزه اندیشه!
✍🏻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در جلسه درس فلسفه امروز خود اظهار داشت:
حوزه #نگرش_های_منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این #وظیفه تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @m_vaezjavadi
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حوزه همواره نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه به مشکلات جامعه دارد / لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و قضاوت های نابجا در حوزه اندیشه!
✍🏻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در جلسه درس فلسفه امروز خود اظهار داشت:
حوزه #نگرش_های_منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این #وظیفه تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود.
🔸 وی بیان داشت: گاهی ما در #مقام_اثبات نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی و اصل #ولایت_فقیه و شخص #مقام_معظم_رهبری و اصول و ارزش های انقلاب هستیم که ما در این مباحث پیش از دیگران و بیش از دیگران راجع به این مسائل صحبت کرده و تحلیل داده ایم و این نظام را بر اساس اصول حاکم بر آن و اصل مسلم ولایت فقیه، استوار دانسته ایم و در این موارد کسی نباید شک و تردیدی به خود راه دهد.
🔸 استاد مرتضی جوادی آملی ادامه داد: ولی گاهی نگرش ما که اقتضای بعضی از مصاحبه ها و گفتگوها هست، نگرش آسیب شناسانه است و باید این گفتگوها را در همین ساحت دید که از جایگاه نصح و خیرخواهی و #نگرش_حوزوی و #اندیشه_دینی ارائه می شود و با چنین رویکردی دنبال و تحلیل کرد، انتظار این است که حرف هر کسی را واقعا خوب بفهمند، خوب بدانند و از هر گونه #تفسیر_به_رأی و قضاوت بر اساس برداشت های غلط شخصی پرهیز نموده و مطلب و حرفی گفته نشود که در اصل «ما لا یرضی صاحبه» است.
🔸 ایشان بیان داشت: در نگرش های آسیب شناسانه که بسیاری از بزرگان و شخصیت ها نیز بازگو می کنند، در عین حالی که بر #اصل_نظام و #قانون_اساسی کشور توجه دارند، معتقدند باید دو کار برای برون رفت از مشکلات انجام شود: یکی اینکه منشأ آسیب ها شناسایی ودیگری اینکه راهکار لازم ارائه شود.
🔸 وی با بیان اینکه نباید از اصول #قانون_اساسی و رهنمودهای #امام_راحل دور شویم، اظهار داشت: از جمله آن اصولی که امام راحل بر آن تاکید داشتند مساله #وحدت بود، وحدت بین همه افراد و اقوام، خصوصا شخصیت های ممتاز #حوزوی و #دانشگاهی و صاحبان فکر و اندیشه و مشارکت آنها؛ چرا که اگر بزرگان و شخصیت ها حضور نداشته باشند، نمی توانند در زمان بروز مشکلات و آسیب ها نقش آفرینی کنند!
🔸 این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی دیگر از اصولی که امام بر آن تاکید داشتند مساله #انتخابات و رأی مردم بود که همواره باید توجه داشت تا آراء مردم به درستی دیده شود.
وی اظهار داشت: از دیگر مواردی که مورد توجه قرار دادیم، توجه به #عقلانیت بود، بدین معنا که اگر مسائل و مشکلات با عقلانیت و درایت حل نشود آسیب ها، جدی تر خواهد شد، ما می خواهیم جامعه را آرام کنیم نه اینکه ساکت کنیم و #آرامش_جامعه نیز در #عقلانیت_و_درایت است.
🔺 ایشان در پایان بیان داشت: امیدواریم این گونه مسائل برای روشن شدن اذهان جامعه مناسب باشد و نهایتاً هم به رفع خصومت ها و درگیری و منازعات بیانجامد و استقرار شایسته ای برای #نظام_جمهوری_اسلامی_ایران به همراه داشته باشد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
📚 درس اسفار
تاریخ: 1401/08/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ورطه عصیان
🔹 عمل طالح و #گناه دو كار می كند: یكی اینكه علاقه نسبت به اعمال صالح را كم می كند و دستِ این شخص را نسبت به گناهان بازتر می كند مِیلش را بازتر می كند و دیگر اینكه چركی است روی #صحنه_دل در بخش عقل عملی؛ یعنی آینه دل را چركین می كند، دیگر این آینه جایی را نشان نمی دهد.
🔹 تعبیر قرآن كریم نسبت به عمل طالح و سیئه این است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾؛ «رین» همان چرك است، خب اگر روی آینه دل, چرك و غبار بنشیند كه جایی را مشاهده نمی كند. این #عقل_عملی كه نمی خواهد بفهمد، می خواهد ببیند, دیدن بالأخره یك بصیرت درونی می طلبد. فرمود این رین است این چرك است (یك) و در بخش دیگر فرمود: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ (دو)؛ اینها چرا درباره قرآن تدبّر نمی كنند یا اینکه دلشان قفل است. گناه, قفلی است بر درِ دل، این دل می شود بسته، آن وقت چیزی در آن نفوذ نمی كند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13
تاریخ: 1392/02/07
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 491
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
🔸 حقوق برادران دینی
گفتنی است كه ایمان همهٴ مسلمانان در یك سطح نیست، بلكه مراتبی گوناگون دارد، از این رو حضرت علی (ع) در پاسخ مردی كه گفت: ای امیرمؤمنان! مرا از برادران باخبر ساز، فرمود: برادران دو دسته اند: برادران مورد اعتماد و برادران غیر قابل اعتماد؛ امّا برادران مورد اعتماد همانند دست و بال و خانواده و دارایی آدمیاند... و این گونه از برادران همچون كبریت احمر[1] كمیاب اند؛ امّا برادران غیر قابل اعتماد، همین كه از آنان بهرهمند می شوی پیوندت را از آنان مگسل و بیش از این، از درون آنان مخواه، همین كه آنان با تو خوشرویی و شیرین زبانی میكنند، تو هم در برابر آنان خوشرو و شیرین زبان باش[2]، بر این اساس احترام و رعایت حقوق هر مسلمانی بر دیگر مسلمانان لازم است.
[1] . كبریت احمر به معنای گوگرد سرخ است و در اینجا كنایه از كالای گرانبها و كمیاب است.
[2] . (الكافى، ج2، ص248ـ249).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 303 و 304
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت انسانی📌 کرامتی که برای انسان است اولاً #گوهر_نفسی است. ثانیاً در تمام انسان ها قرار داده شده است و به وسیله #تقوا حاصل می شود. ثالثاً شکوفایی همان کرامت است و کرامت کسبی است. رابعاً راه شکوفایی آن کرامت به وسیله تقوا این است که انسان، #صبغه_خلافت_الهی را حفظ بکند. خامساً خلافت الهی هم اقتضا می کند که خلیفه، فقط #مطیع_دستور «مستخلف عنه» باشد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به همایش علمی «تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری» تاریخ: 1387/02/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra