انتشار جلد شصت و ششم تفسیر شریف تسنیم
🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد شصت و ششم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل آیه 22 سوره مبارکه احزاب تا انتها و سوره مبارکه سبأ تا آیه 39 می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
ابتکار صاحب کفايه.mp3
1.72M
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الاولی 1444
🔹
ابتکار صاحب کفایه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابتکار صاحب کفایه🔹 به جای اینكه عقل وارد صحنه «اصول» بشود، متأسفانه علم به جای عقل نشسته، قطع به جای عقل نشسته است. مرحوم شیخ، قطع را مطرح كرد، همان كار را هم مرحوم آخوند كرده كه قطع حجت است؛ منتها یكی از بركات این قطع این است كه #مرحوم_آخوند آمده بین قطع منطقی و #قطع_روانشناختی فرق گذاشته است. این قطع همان قطع قَطّاع است، قطع قطاع همین قطع روانشناختی است؛ منتها شك شَكّاك را به فقه دادند، قطع قطاع را به اصول دادند! 🔹 شما ببینید آن مقطوع و مشكوك شما چیست؛ شك را به فقه ندهید و قطع را به اصول، در فقه از شكّاک و در اصول از قطاع بحث نكنید، بلکه ببینید مقطوع و مشكوك شما چیست. این چنین نیست كه شكاك برای فقه باشد و قطاع برای اصول! در اصول همان طور كه بین قطع منطقی و قطع روانی فرق است، بین شك منطقی و شك روانی هم فرق است؛ این از بركات دقیق اصول ما است منتها درباره آن خیلی بحث نشد. 🔹 الآن شما می بینید این معرفت شناسان آمدند بین یقین و علم منطقی و معرفت منطقی با معرفت روانی خیلی فرق گذاشتند، این همان كار است كه در اصول شده؛ منتها باید تكمیل بشود. ما به جای اینكه قطع را مطرح كنیم، باید عقل را مطرح كنیم؛ این #نقشه_جامع_فلسفه است كه اصول را كاملاً تغذیه می كند. #سالروز_وفات_آخوند_خراسانی_رحمة_الله_علیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی تاریخ: 1390/09/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ اساس عرفان كه #شهود_واقع و #كشف_حقیقت است هم از سیر و سلوك در درجات هستی نشأت می گیرد و هم راهیان كوی وصال را می نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می نماید. بسیاری از ره آوردهای عرفان را برهان تأیید می كند، چنانكه عصاره هر دو را قرآن كه هماهنگ با برهان متین و عرفان راستین است روا و سزا می داند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ اساس عرفان كه #شهود_واقع و #كشف_حقیقت است هم از سیر و سلوك در درجات هستی نشأت می گیرد و هم راهیان كوی وصال را می نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می نماید. بسیاری از ره آوردهای عرفان را برهان تأیید می كند، چنانكه عصاره هر دو را قرآن كه هماهنگ با برهان متین و عرفان راستین است روا و سزا می داند. آنچه عارف می نگرد این است كه تمام اشیاء هر لحظه تازه می شوند و در این تجدّد امتیازی بین ثابت و سیال، مجرد و مادی نیست، و هدف همه سالكان دیدار خداست، چنانكه سیر همه كاروانیان نیز تجلی های گوناگون حق است. تفاوت راهیان در انتخاب تجلی خاص و نیل به اسم مخصوصی است كه هر كدام مظهر ویژه آن شدند. گروهی با اسماء جمال و لطف و مهر اُنس دارند و برخی با اسماء جلال و قهر خو گرفته اند؛ لذا حشر جمالیان با بهشت و حشر جلالیان با دوزخ، و سرانجام، هر كدام نام خاصی از #اسمای_الهی را دیدار نموده و در تحت ولایت آن نام به سر می برند، «تا یار كه را خواهد و میلش به كه باشد». ▫️ كریمه: ﴿یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ﴾ ای انسان، حقاً كه تو به سوی پروردگار خویش به سختی در تلاشی، و او را ملاقات خواهی كرد. به منزله سرفصل بحث #سفرنامه_سالكان كوی حق است كه در ذیل آن گزارش كار سعیدان به صورت دریافتِ نامه اعمال به دست راست، و پیوستن مسرورانه به جمع همراهان و اهل خودشان بازگو شده و گزارش كار تبهكاران به صورت دریافت نامه اعمال از پشت سر، و فریاد مرگ طلبانه در بند زنجیرهای آتشین می باشد. هیچ امتیازی در اصل كدح و سیر و تولد بین موحّد و ملحد نیست، لیكن ملحد همواره در كثرت سیر كرده، و از خلق به خلق و با خلق و در خلق و برای خلق ـ یعنی ماده ـ می كوشد، و در هیچ مرحله ای از مراحل سفر خویش هدف اصیل و همراه راستین خود را كه حق است نمی نگرد، و هرگز از وحدت آگاه نمی گردد، و سر از كثرت بیرون نمی آورد، بلكه چون كرم ابریشم به دور خود كه فقر و تاریكی است می تند و خالق خویش را اصلاً نمی بیند و سرانجام مظهر اضلال شده و چون شیطانِ مُضل سر از دوزخ در می آورد، كه باطن هر كثرت پلید و درون هر ماده بی روح است. و در این سیرِ سقوطی فرقی بین زن و مرد نیست چون توحید و الحاد از آنِ روح است و روح همان طوری كه مكرّراً گذشت نه از صنف ذكور است و نه از صنف اناث. ▫️ موحّد راستین نیز هماره سیر خود را با حق ادامه می دهد و تمام مراحل سلوك خویش را در صحابت حق می گذراند و هرگز كثرت را بدون شهود وحدت نمی نگرد، و هیچ گاه رؤیت خلق حجاب شهود خالق نمی شود، بلكه دائماً خلق را آیت حق دانسته، و از این مرآت بهره صحیح برده و جمال دل آرای خالق را در سراسر آئینه های مینو و گیتی می نگرد و سرانجام مظهر هدایت شده و چون فرشته هادی در بهشت می آرمد كه باطن هر وحدت منزّه و درون هر صورت با روح و زنده می باشد. و در این حركت نیز هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست، زیرا سفر حقیقی در مراحل توحید به عهده انسانیت است كه مبرّای از ذكورت و انوثت است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص185 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
دروس تفسیر:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984
دروس فقه:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424
دروس اخلاق، سخنرانی و پیام:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram) (https://t.me/esratvtelegram)مراجعه کنند.
🔶🔹💠🔹🔶
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی.
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 523
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
پرهیز از اتهام به مؤمن: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه مؤمنی برادرش را متّهم كند و گمان بد به وی برد، ایمان از دلش زدوده شود، چنان كه نمك در آب حل می شود.[1]
[1] . إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الإِیمَانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمَا ینْمَاثُ الْمِلْحُ فِى الْمَاء (الكافى، ج2، ص361).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 317
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
راه معرفت فاطمی▫️ بهترین روش شناخت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، تحلیل ثقلین یعنی #قرآن_كریم و #سنت_معصومین (علیهم السلام) می باشد كه هیچ عاملی بهتر از این دو وزنه وزین، ترجمان هستی آن ذات مقدّسه نمی باشند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سرچشمه اندیشه، ج2، ص71. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
آموختن🔸 عدل در قوا غیر از عدل در اوصاف است غیر از عدل در افعال است؛ #عدل_در_قوا این است كه این نیروهای علمی و عملی كه افراد دارند، برخی ها افراطی اند بعضی تفریطی اند بعضی در هسته مركزی عدل قرار دارند. در مسئله استعداد و فهمیدن مطلب بعضی ها افراطی اند بعضی تفریطی اند بعضی در هسته مركزی عدل اند. 🔸 می بینید بعضی ها دارای جُربزه اند؛ جُربزه از بدترین چیزهای درس خواندن است! جربزه این است كه #ذهن_انسان مثل یك گنجشك نوظهور از شاخ به شاخ از شاخه به شاخه از مطلب به مطلب برود، قبل از اینكه حقّ این شاخه را عملی بكند از این مطلب به مطلب دیگر می پردازد، ذهن آرام نیست، هنوز استاد مطلبی را طرح نكرده اشكال می كند هنوز جواب را نشنیده وارد یك شعبه دیگر می شود. این چنین طلبه یا دانشجویی به زحمت دانشمند بشود، برای اینكه ذهن آرامی ندارد، این #ذهن_زودپرواز او را به زحمت می اندازد. افراد كودن که ذهنشان دیرپرواز است هم بعید است به جایی برسند؛ این افراد كُندپرواز نظیر آن پرنده های بال و پر شكستهاند كه به زحمت كسی باید اینها را از شاخهای به شاخه دیگر ببرد. این كودنی مانع رشد است آن جربزه مانع رشد است. 🔸 آن استعدادی كه در #هسته_مركزی_عدل باشد به آن می گویند #حكمت. این حكمت نه حكمت نظری است نه حكمت عملی است، از سنخ معرفت و دانش نیست، از سنخ قوّه است؛ این نیرو اگر نیروی عادلی باشد، تا حرف را خوب بررسی نكرده نه تصدیق می كند نه تكذیب و تا حرف استاد یا آن طرف مقابل تمام نشده شروع نمی كند به اعتراض یا قبول یا نكول. چنین كسی چه در حوزه چه در دانشگاه بالأخره موفق می شود و دانشمند آینده خواهد بود. این از #بهترین_بركات_الهی است كه انسان دارای استعدادی باشد #صابر؛ نه اینکه خودش صابر باشد، استعدادش صابر باشد؛ زود تصدیق نكند زود تكذیب نكند زودپرواز نباشد دیرپرواز نباشد نه كودن باشد نه جربزه ای. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27 تاریخ: 1390/12/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
کلیپ | دعوت قرآن به حیا🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن #جهان_بینی_توحیدی لذت آور عادت داده است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کلیپ | دعوت قرآن به حیا🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن #جهان_بینی_توحیدی لذت آور عادت داده است. ▫️ در سوره مباركه «علق» كه اولین سوره ای است ـ طبق نقل مشهور ـ كه بر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) نازل شد در آنجا دارد ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ انسان نمی داند كه خدا او را می بیند؟! ما را به #حیا دعوت كرده است نه از جهنم ترساند! این در سوره مباركه «علق» است كه آن بخش اولی اش، اولین آیاتی است كه نازل شده است؛ بعدها مسئله جهنم و ترساندن و اینها مطرح شد. خب اگر كسی #اهل_حیا نباشد بالأخره به او می گویند این راه كه تو می روی به دوزخ است. 🔹 بنابراین اگر كسی به این #معارف آشنا شد، چه در خلوت چه در جلوت دست به خلاف نمی زند ظلم نمی كند. مگر می شود انسان ناپرهیز در یك جای خلوتی غذای مسموم بخورد و بگوید پشت درهای بسته است من حالا امضا میكنم؟! در چه باز باشد چه بسته غذای سمی اثر دارد. اینكه می بینید گاهی در پشت درهای بسته خلاف می كنند و گاهی مخفیانه خلاف می كنند خیال میكنند كه اینها معلوم نیست كسی نمیبیند. این مكتب ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾ كه در سوره مباركه «علق» هست، زندگی انسان را #قرآنی می كند؛ یعنی آدم میداند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس الهی است، او دارد می بیند و این را هم كه خدای سبحان فرمود این كار را نكن! تقوا پیشه بگیر و پرهیز بكن! برای اینكه این كار سمی است. #حیات_قرآنی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #ایکنا 📩 #باز_نشر_از_رسانه_ها 📚 پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان تاریخ: 1382 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ نكته ای در اینجا مطرح است كه: اگر انسان #خلیفة_الله است، و این #مقام_انسانیت منزه از ذكورت و انوثت است چرا در بین مردان افراد فراوانی به این مقام راه یافته اند، ولی در بین زنان فقط چهار نفر به این مقام رسیده اند؟ در توضیح این نكته باید گفت... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ نكته ای در اینجا مطرح است كه: اگر انسان #خلیفة_الله است، و این #مقام_انسانیت منزه از ذكورت و انوثت است چرا در بین مردان افراد فراوانی به این مقام راه یافته اند، ولی در بین زنان فقط چهار نفر به این مقام رسیده اند؟ در توضیح این نكته باید گفت: 1️⃣ اولاً، بسیاری از زنان هستند كه فضائلشان در تاریخ ثبت نشده است 2️⃣ ثانیاً، این چهار نفر بیانگر انحصار نیست 3️⃣ ثالثاً، اگر جامعه رشد بیشتری داشته باشد، سعی می كند امكانات ترقی و سعادت را در اختیار هر دو صنف قرار بدهد، و اگر جامعه ای عقب افتاده است نباید این تحجّر فكری جامعه را به پای مذهب نوشت، چرا كه مذهب راه را برای هر دو صنف باز كرده است، و هیچ كمالی را مشروط به ذكورت، یا ممنوع به انوثت، نكرده است، و مشروط بودن به ذكورت و انوثت مربوط به كارهای اجرایی است. ▫️ در پایان بحث اشاره به این نكته لازم است كه قرآن همان طور كه در بدو پیدایش انسان، سخن را در محور خلافت شروع كرده است، و #خلافت_زن_و_مرد_ندارد، در پایان پیدایش، و در انجام عالم هم، وقتی مسأله معاد، مسأله مواقف قیامت، مسأله برزخ و حشر، مسأله سؤال و جواب، و كتاب و توزین اعمال، و عبور در صراط، و كوثر، و مانند آن را مطرح می كند، هیچ گاه بین زن و مرد فرقی نمی گذارد، و در همه این موارد #زن_و_مرد با هم هستند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص196 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 524
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
حفظ آبروی مؤمن: رسول خدا (ص) فرمود: ای مسلمانانی كه با زبان اسلام آورده ولی ایمان خالصانه در دلتان جای نگرفته است! مسلمانان را مذمّت نكنید و عیب هایشان را آشكار نسازید؛ زیرا هركس عیب های مسلمانان را آشكار سازد خدا عیبش را آشكار كند...[1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: هركس از تعدّی به آبروی برادر مسلمانش جلوگیری كند بهشت برای او حتمی است.[2]
[1] . یا مَعْشَرَ مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ یخْلِصِ الإِیمَانَ إِلَی قَلْبِهِ! لا تَذُمُّوا الْمُسْلِمِینَ وَ لا تَتَبَّعُوا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِهِمْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ... (الكافى، ج2، ص354).
[2] . مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ وَجَبت لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة (ثواب الاعمال، ص145).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 317 و 318
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و هیئت همراه امروز دوشنبه 21 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #گزارش_تصویری 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قطب فرهنگی اسلام «عقل» است / لزوم توجه ویژه حوزه به مباحث عقلی و دفع شبهات روز
🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و هیئت همراه امروز دوشنبه 21 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: در #قرآن حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک #کتاب_عمیق_علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند. 🔹 ایشان بیان داشتند: مرحوم #آیت_الله_بروجردی نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول که رابط بین ما و ائمه اطهار هستند، متقبل شد و همچنین در مباحث فقه مقارن که طلاب و اساتید از #فقه_اهل_سنت با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن طبقات، تجدید چاپ مفتاح الکرامه جهت اطلاع حوزویان از #اقوال_معاصرین نیز ورود کرده و و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد. 🔹 معظم له در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه حوزه به #دفع_شبهات روز اشاره کرده و ابراز داشتند: در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و #حوزه باید برای #دفع_شبهات_علمی ورود کند. 🔹 معظم له تاکید کردند: حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و #شبهات_علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. 🔹 ایشان بیان داشتند: #حوزه وقتی زنده است که #به_قرآن_برگردد و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید، حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود، ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با #شهر_آباد نیز مشکل حل نخواهد شد مگر #امنیت آن تأمین شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول #تأمین_امنیت هست،و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra