eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 حیات عارفانه فاطمی

▫️ مادر ملكوتی همه پیروان قرآن و عترت، حضرت فاطمه زهرا (علیها آلاف التحیة و الثناء) با خود، خطّ بطلان بر جاهلیت تفریطی كهن و نیز بر جاهلیت افراطی مدرن كشید و جامه عفاف را كه مانع هر گونه تباهی است، مایه مباهات قرار داد و تألیف بین را شفای هرگونه رِیم و علاج هرگونه رِیو نمود. 📚 سروش هدایت، ج1، ص93. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
صلای وحدت
🔸 رسالت انبیا محلّی و منطقه‌ ای و بین ‌المللی است. قرآن كریم تنها ما مسلمان ‌ها را به اتحاد دعوت نمی ‌كند تنها به ما نمی ‌فرماید: ﴿إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِكُمْ﴾ تنها به ما نمی ‌فرماید: ﴿لاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ﴾؛ شكوه شما شوكت شما به وسیله اختلاف از بین می ‌رود، بلکه به مسیحی ‌ها هم می ‌فرماید اختلاف نداشته باشید به یهودی ‌ها هم می ‌فرماید اختلاف نداشته باشید به مسیحی و یهودی هم می ‌فرماید شما اختلافاتتان را کنار بگذارید و آن مشتركاتتان را بگیرید، بعد می ‌فرماید ما مسلمان ‌ها با شما اهل كتاب یك منطقه‌ ای داشته باشیم كه اختلافی نداشته باشیم: ﴿تَعَالَوْا إِلَی كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَكُمْ﴾. 🔸 قرآن كریم چند پیام وحدت ‌آمیز دارد: یكی محلّی است كه داخله مسلمان ‌ها را به وحدت دعوت می ‌كند ﴿وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً﴾؛ یكی اینکه مسیحی‌ ها را به وحدت دعوت می ‌كند؛ یكی اینكه كلیمی ‌ها را به وحدت دعوت می‌كند؛ یكی اینكه كلیمی و مسیحی را با هم هماهنگ می ‌كند؛ یكی اینكه مسلمان‌ ها را با اهل كتاب هماهنگ می ‌كند؛ این دین است! می گوید بالأخره شما مشتركاتی دارید، اگر اختلاف نكنید بیگانه به توحید حمله نمی ‌كند؛ با هم، بحث ‌های علمی‌تان را داشته باشید اما مقدّسات یكدیگر را محترم بشمارید. فرمود: ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یقُصُّ عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَكْثَرَ الَّذِی هُمْ فِیهِ یخْتَلِفُونَ﴾، برای اینكه اختلاف ‌ها برداشته بشود. شما فراوانی دارید، این درگیری و زد و خورد و كشتار در اثر اختلاف است، وقتی اختلاف نباشد بالأخره زندگی راحتی دارید. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 22 تاریخ: 1391/03/10 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بازتاب نشست خبری تولیدات دستاوردها و برنامه های آتی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در رسانه ها 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء / حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: اهتمام به پژوهش و تحقیق در مورد دین و معارف الهی امری ضروری است 🔸 خبرگزاری حوزه / حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: پژوهش ها باید مبتنی بر عقل و عقلانیت باشد / اسلام نیاز به شناخت محققانه دارد 🔸 خبرگزاری شبستان / حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: مولفه های لازم برای یک پژوهش کارآمد و تاثیرگذار / پژوهش باید مطابق با نیازهای جامعه باشد 🔸 پیام خانواده / حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: پژوهش ها باید مبتنی بر عقل و عقلانیت باشد 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهتمام به پژوهش و تحقیق در مورد دین و معارف الهی امری ضروری است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست خبری به مناسبت و با هدف معرفی دستاوردهای پژوهشی بنیاد و تبیین نوآوری های فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی که در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت و پرداخت ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهتمام به پژوهش و تحقیق در مورد دین و معارف الهی امری ضروری است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ب
ه مناسبت هفته پژوهش روز چهارشنبه 23 آذر ماه، نشست خبری با معرفی دستاوردها و برنامه های آتی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور ریاست محترم بنیاد برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست خبری به مناسبت و با هدف معرفی دستاوردهای پژوهشی بنیاد و تبیین نوآوری های فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی که در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت و پرداخت و بیان داشت: یک جامعه علمی اگر بخواهد موفق شود، باید حتما همه ابعاد و اضلاع آن مبتنی بر پژوهش و تحقیق باشد و اگر جامعه ای بدون تحقیق و پژوهش مسائل و کارهای خود را جلو برد حتما موفق نخواهد شد. 🔹 وی افزود: اسلام نیاز به دارد و آیه "نفر" در قرآن کریم تاکید بر این مطلب دارد که در جامعه دینی بخشی از مردم که توانایی دارند و توانمند هستند باید به مراکز علمی رفته دین را فقیهانه بیاموزند و به سایرین نیز آموزش دهند. وی با اشاره به ضرورت توجه به لایه های عمیق تر در فعالیت های پژوهشی افزود: شکی وجود ندارد که به هر میزان که پژوهش‌های صورت گرفته عمیق ‌تر باشد و کشف علم در لایه های زیرین مورد توجه قرار گیرد، به همان میزان شاهد اثرگذاری بیشتر و خواهیم بود. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی اشاره ای هم به فعالیت های داشت و گفت: فلسفه حوزه های علمیه این است که با تحقیق و کارشناسی مسائل را بفهمد و به دیگران نیز برسانند، در پژوهشگاه معارج بیش از صد نفر از فضلای حوزه در کنار می نشینند و مباحث فلسفی را بر اساس تحقیق و پژوهش ارائه می دهند، چرا که دین مسئولیت دارد. رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء افزود: جلوه‌ های مختلفی دارد و با تکنولوژی که وارد صحنه شده جلوه‌ های مختلفی را برای جامعه نمایان کرده و در این میان ما در مسیر تولیدات خودمان به دنبال بهره‌ برداری از مهارت ‌ها هستیم تا به بهترین صورت با جامعه ارتباط بگیریم. مشروح بیانات: https://news.esra.ir/fa/w/858978 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفی دستاوردهای پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به مناسبت هفته پژوهش نشست خبری با حضور ریاست محترم بنیاد برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین علی روح الهی معاون پژوهش و آموزش بنیاد اسراء در این نشست به معرفی دستاوردهای پژوهشی بنیاد و همچنین برنامه های آتی پژوهش پرداخت. 🔹 وی در ادامه برنامه های آینده پژوهشی بنیاد اسراء را تشریح کرد و بیان داشت: در سال پژوهشی پیش رو نیز (یعنی تا آذر ماه 1402) فعالیت های پژوهشی بسیار خوبی برنامه ریزی شده که تدوین و تحقیق شرح الهیات شفای بو علی، رونمایی از دوره کامل کتاب شرح حضرت استاد با نام «سلونی قبل ان تفقدونی» در سال آینده و تدوین فرهنگ اصطلاحات تفسیر تسنیم می باشد. 🔹 وی همچنین از بر اساس تفسیر تسنیم خبر داد و بیان داشت: با عنایت به اتمام تفسیر شریف تسنیم، ترجمه قرآن کریم بر اساس تفسیر تسنیم نیز آغاز گردیده تا به جامعه تشنه معارف قرآنی عرضه گردد... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/858999 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ اگر كسی بتواند «عاطفه حیوانی» را از جدا كند و به مرز محبت راه پیدا كند و از شرّ ضعف نفس برهد و ضعف نفس را اشتباهاً به جای رأفت ننهد، آنگاه راه برای او در كلاس محبت باز است. مردها هم ناچارند كه سرانجام را بیش از درس های دیگر ترویج كنند. چون... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ همان طوری كه قرائت دو قسم است: غلط و صحیح، و تنها ادیب ماهر می‏ تواند خواندن غلط را از خواندن صحیح تشخیص بدهد و همان طوری كه درمان دو قسم است: غلط و باطل و صحیح و حق، و طبیب راستین كسی است كه غلط را از صحیح جدا كند، هم دو نوع است: محبت باطل و محبت حق. و اگر حبیب، معلمِ كتاب و حكمت باشد درس محبت می‏ دهد و كار او این است كه محبت باطل را از محبت حق، جدا كند و به شاگردانش بیاموزد كه علاقه به همسر و فرزند و مال دنیا ابزار كارند، نه راه كمال. ذات اقدس اله می ‏فرماید: (كلّا بل تحبّون العاجلة)؛ نه چنین است بلكه دنیای زودگذر را دوست دارید. (وتحبّون المال حبّاً جمّاً)؛ و مال را دوست دارید دوست داشتنی بسیار. این محبت ها در دل شما راه پیدا نكند و این نوع محبت ها را به گِل بزنید نه به دل. چرا كه اینها ابزار كارند و اگر به دل راه پیدا كردند، دل را تصاحب می‏ كنند... ▫️ در دعای شریف كمیل وقتی گذشته و آینده تصفیه شد، و انسان خود را تطهیر كرد و طلب مغفرت و بخشایش نمود، و همه گناهان خود را بخشیده یافت، آنگاه به خدا عرض می ‏كند: «واجعل ... قلبی بحبّك متیماً»؛ قلبم را گرفتار و شیفته محبتت گردان. این جمله «واسطة العقد» دعای كمیل است و از غرر جمله‏ های آن دعای شریف به شمار می ‏آید. یا هنگامی كه دعای مبارك ابوحمزه ثمالی در سحرهای ماه رمضان خوانده می ‏شود و زمینه روحی مناسب حاصل می‏ شود، آنگاه عرضه می ‏دارد: «اللّهم املأ قلبی حبّاً لك وخشیةً منك و... شوقاً الیك»؛ خدایا دلم را لبریز از محبت خودت قرار بده. به همین جهت امام سجاد ـ سلام اللَّه علیه ـ در آغاز مناجات المحبّین، عرض می‏ كند: خدایا كیست كه لذت مناجات تو، لذت دوستی تو، لذت یاد تو را و تو را چشیده باشد و به فكر چیز دیگری باشد. «من ذا الّذی ذاق حلاوة محبّتك فرام منك بدلاً ومن ذا الّذی آنس بقربك فابتغی عنك حولاً» این درس محبت، برای افراد خشن و زورمند و زورآزما، كارآمد نیست. ▫️ این جا دل شكسته و تن خسته می ‏خرند، و اگر كسی توانست، بیشتری تحصیل كند، سخن دوست در او بیشتر اثر می‏ گذارد. در این مقام نمی ‏توان گفت چون وزن مغز زن، یا حجم مغز زن كمتر است، او در راه سیر و سلوك یا در راه كمال انسانی و دیگر طرق الهی عقب افتاده‏ تر از مرد است. راه دل اگر قوی ‏تر از راه عقل نباشد، همتای اوست و راه دل انكسار، رقت، محبت، عاطفه، گرایش می ‏طلبد. آن كسی كه دیرتر می ‏گرید و می ‏گراید او در ، كمتر موفق می ‏شود و آن كسی كه اهل گریه است رقیق‏ القلب ‏تر است. و اگر كسی بتواند «عاطفه حیوانی» را از محبت انسانی جدا كند و به مرز محبت راه پیدا كند و از شرّ ضعف نفس برهد و ضعف نفس را اشتباهاً به جای رأفت ننهد، آنگاه راه برای او در كلاس محبت باز است. ▫️ مردها هم ناچارند كه سرانجام را بیش از درس های دیگر ترویج كنند. چون خدای سبحان به ما فرمود: (قل إن كنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببكم اللَّه)؛ بگو اگر دوست دارید خدا را، پس پیروی كنید مرا تا خدا شما را دوست بدارد. یعنی این پیامبر كه است حلقه ارتباطی بین محبّ و محبوب می‏ باشد و اگر شما پیرو حبیب‏ اللَّه باشید از مرحله محبّ خدا بودن به مرحله محبوب حق شدن می‏ رسید. به طور طبیعی اگر محب و محبوب شدن خلق و حق برای صنف زنان بهتر از مردها میسر نباشد كمتر از آنها نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص220 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 527 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی عفو از لغزش مؤمن: رسول گرامی (ص) فرمود: ... در راه خدا برادران یكدیگر باشید، چنان ‌كه خدا به شما فرمان داده است؛ از هم نفرت نداشته باشید... و به یكدیگر ستم نكنید و كینه نورزید و به همدیگر پشت نكنید... .[1] همچنین آن حضرت در دعایی از خدا چنین خواست: خدایا! با كسانی كه با امّت من مدارا می ‌كنند مدارا كن و بر هركس كه بر آن‌ها سخت می ‌گیرد سخت بگیر.[2] [1] . إِیاكُمْ ... وَ كُونُوا إِخْوَاناً فِى اللَّهِ كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ لا تَتَنَافَرُوا ... وَ لا تَتَنَازَعُوْا وَ لا تَتَبَاغَضُوا وَ لَا تَتَدَابَرُوا... (قرب الاسناد، ص15). [2] . اللَّهُمَّ مَنْ رَفَقَ بِأُمَّتِى فَارْفُقْ بِهِ وَ مَنْ شَقَّ عَلَیهِمْ فَشُقَّ عَلَیه (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص4). 📚 مفاتیح الحیات ص 319 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مایه سعادت

▫️ عصمت خدا، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله علیها) حجّت خداست، لذا تخضّع در ساحت صحبت او مایه سعادت و پایه نجات است. آن جا كه آن حضرت (علیهاالسلام) فرمود: «مَن أصعد إلی الله خالِصَ عِبادته، أهبط اللّهُ عزّ وجلّ إلیه أفضل مَصلَحته»، به اخلاص نیت و عبادت مبادرت كردند و در اصلاح به مقدار میسور كوشیدند. دلا خود را در آینه، چو كژ بینی هر آینه ٭٭٭ تو كژ باشی نه آینه، تو خود را راست كن اول 📚 سروش هدایت، ج1، ص174. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
صراط حق
🔸 در قرآن کریم فرمود بشر ـ آنها که اهل فکر و تحقیق‌ هستند ـ موظّف است مکتب ‌های گوناگون را بشنود و بررسی کند و بهترین آنها را بپذیرد؛ این است. 1️⃣ فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ ٭ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ به آن محققان و پژوهشگرانی بشارت بده که مکتب ‌های گوناگون را می ‌شنوند، مطالعه می ‌کنند، ارزیابی می ‌کنند و بهترینِ آنها را می‌ پذیرند (این اصل اوّل). 2️⃣ اما در قرآن کلّی ‌گویی محض نیست که یک سلسه کلّیات را بگوید و مصداق نشان ندهد، لذا بعد از آن اصل فرمود در بین مکتب‌ های گوناگون، ، مکتب توحیدی است: ﴿مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ بهترین قول، قولی است که با آن به الله دعوت بشود؛ (این اصل دوم). 3️⃣ اصل سوم، صغرا را هم نشان داد فرمود پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کسی است که می ‌گوید: ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ﴾؛ من هستم که مردم را به الله دعوت می ‌کنم، خودم هم ﴿عَلی بَصیرَةٍ﴾ این راه را رفتم و می ‌روم و پیروان من هم همین کار را می ‌کنند؛ ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا﴾ و ﴿مَنِ اتَّبَعَنی﴾ هم «یدعوا الی الله علی بصیرة». 🔸 بنابراین اصل اوّل، اصل پژوهش و حق‌مداری را ذکر کرد؛ اصل دوم مشخص کرد که کدام مکتب «أحسن المکاتب» است و اصل سوم هم فرمود که چه کسانی این راه را دارند. 📚 سوره مبارکه صف جلسه 4 تاریخ: 1396/12/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در عرفان ▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته‏ اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شی‏ء را، صورت آن تشكیل می‏ دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته‏ اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شی‏ء را، صورت آن تشكیل می‏ دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست. توضیح مسأله این است كه: اگر خواستیم موجودی را با فعلیتی بشناسیم، صورت او روشنگر فعلیت آن است و حقیقت آن را به ما نشان می ‏دهد، اما چون ماده آن، مشترك است و می ‏تواند به صورت ‏های دیگر نیز در بیاید لذا نشانه حقیقت آن نیست. ▫️ خاك برای صور گوناگون ماده است و می ‏تواند به صورت درخت، معدن، میوه‏ های گوناگون، حبه‏ ها و حصه‏ های مختلف درآید، و یا به صورت انسان یا حیوان‏ های متفاوت شكل گیرد و... ، اما تا وقتی كه به صورت خاصی، درنیامده، فعلیت خاص پیدا نمی‏ كند. البته منظور از صورت، اندام و قیافه نیست، چون شكل و قیافه عرضی است، بلكه منظور همان فعلیت جوهری است كه حقیقت شی‏ء را تأمین كرده و از یك جهت به نحوه هستی آن برمی ‏گردد. ▫️ بزرگان اهل حكمت می ‏گویند: مذكر و مؤنث بودن، از شؤون ماده شی‏ء است، نه از شؤون صورت آن. یعنی این دو، در بخش صورت و فعلیت بی ‏تأثیر است و تنها در بخش ماده نقش دارد، لذا آنجا كه فرق بین جنس و ماده را ذكر می‏ كنند، می ‏گویند: ماده اصنافی دارد كه بعضی از آن اصناف مذكر و بعضی مؤنث است. و نشانه این كه مرد و زن بودن، و ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت، این است كه این دو صنف، اختصاص به انسان نداشته بلكه در حیوان و حتی در گیاهان هم هست. بنابراین بر اساس یك قیاس استثنایی معلوم می ‏شود هر چیزی كه مراتب پایین ‏تر از انسان، آن را دارا می ‏باشد، به «صورت» انسانی بر نمی ‏گردد، چون اگر به صورت انسان بر می‏ گشت هرگز پایین ‏تر از انسان، واجد آن نمی ‏شد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص244 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 528 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی عفو از لغزش مؤمن: ... امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: با مردم مدارا كن و عالمان را گرامی بدار و از لغزش‌های برادران در گذر كه سرور پیشینیان و آیندگان (پیامبر ص) با سخن خود تو را ادب كرده و فرموده است: از كسی كه بر تو ستم كرده در گذر و به آن كه از تو بریده است بپیوند و بخشش كن آن كه تو را محروم كرده است.[1] [1] . عَلَیكَ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ وَ إِكْرَامِ الْعُلَمَاءِ وَ الصَّفْحِ عَنْ زَلاّتِ الإِخْوَانِ، فَقَدْ أَدَّبَكَ سَیدُ الأَوَّلِینَ وَ الآخِرِینَ بِقَوْلِهِص: اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَك (بحار الانوار، ج75، ص71). 📚 مفاتیح الحیات ص 319 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra