eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در ، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید. ▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید: « أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون » این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است. ▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که: «کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم» باید باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی . به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 531 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی دعا برای مؤمن: ... امام باقر (ع) فرمود: سریع ‌ترین دعایی كه به اجابت می ‌رسد، دعای برادر برای برادرش در غیاب او است و چون به دعا بپردازد، فرشته‌ ای كه بر او گمارده شده می‌ گوید: آمین، برای تو نیز دو برابر این خواسته باد.[1] امام صادق (ع) فرمود: دعای انسان برای برادرش در غیاب او، موجب ریزش روزی و مانع از امر ناخوشایند است.[2] بر پایه سفارش معصومان (ع) سزاوار است دوستان خود را در غیاب آن‌ها دعا كنیم و سزاوار است دعای امام سجاد (ع) برای دوستان را بخوانیم.[3] [1] . أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نَجَاحاً لِلإِجَابَةِ دُعَاءُ الأَخِ لأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ وَ إِذَا بَدَأَ بِالدُّعَاءِ لأَخِیهِ فَیقُولُ لَهُ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهِ: آمِینَ وَ لَكَ مِثْلاه (عدة الداعی، ص183). [2] . دُعَاءُ الرَّجُلِ لأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ یدِرُّ الرِّزْقَ وَ یدْفَعُ الْمَكْرُوه (عدة الداعی، ص183). [3] . متن این دعا با عنوانِ «دعا برای همسایگان» آمده كه دعای 26 صحیفه سجادیه است. 📚 مفاتیح الحیات ص 320 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محور وحدت

▫️ از آن جهت که کاروان بشری محتاج رهبری است که در اَمام قافله انسانی قرار گیرد، و با خود، سالکان کوی حق را هدایت کند و چنین پیشوای معصومی غیر از اهل بیت عصمت و طهارت نبوده و نیست. ▫️ لذا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: «فجَعَلَ اللهُ... طاعَتَنا نظاماً للملّة و إمامتنا أَماناً من الفُرقة» یعنی خداوند پیروی از ما اهل بیت را وسیله برقراری جامعه و ملّت اسلامی و سبب آنان از آسیب اختلاف قرار داد. 📚 سروش هدایت، ج1، ص233. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  تلاش و عمل
🔸 ما تا در دنیا نفس می‌ كشیم نباید بگوییم همه كارها از راه غیب باید حل بشود، برای اینكه دنیا است. خدای سبحان به مریم (سلام الله علیها) از راه ‌های غیب نعمت ‌های فراوانی داد؛ خب ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیا الْمَحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً﴾ بود, از راه غیب ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِیاً﴾ بود, اینکه از راه غیب مادر شد بود. حالا كه همه اینها قدم به قدم از راه غیب بود، این «جذع نخله» این درخت خشك خرما به هر وسیله ‌ای كه بود پر بار شد، اینجا دیگر خدای سبحان به مادر عیسی (سلام الله علیهما) می ‌گوید تو هم دستی دراز كن این شاخه را تكان بده تا این خرما بریزد: ﴿وَهُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَباً جَنِیاً﴾. خب همه آن كارهای مهم را خدا از راه غیب انجام داد؛ اگر این جذع را پرمیوه كرد، آیا این شاخه و خوشه را نمی ‌تواند كمی پایین بیاورد تا در دسترس قرار بگیرد؟! اما فرمود تو هم بالأخره دستی تكان بده تو هم كاری بكن. انسان تا زنده است ولو انبیا, اولیا و ائمه (علیهم السلام) باشند مسئولیتی دارند. 🔸 خب این خدایی كه با امر حاضر به مادر موسی می ‌گوید بچه را بینداز در دریا و به امر غایب به خود دریا می‌ گوید ببر درِ خانه فرعون، خب آیا از این به بعد نمی ‌تواند از راه غیب و بدون زحمت خواهر و مادر موسی، این بچه را به مادر برگرداند؟ خب یقیناً می ‌تواند؛ اما مادر هم باید تلاش و كوششی بكند؛ مادر تلاش و كوشش كرد خواهر كرد، بالأخره این فرزند به مادر برگشت. 🔸 تا زنده ‌ایم یك كار باید از طرف ما باشد؛ این‌چنین نیست كه انسان ولو پیغمبر هم كه باشد دست روی دست بگذارد و همه كارها از راه غیب حل شود؛ این طور نیست! هر اندازه كاری از انسان ساخته است باید آن را انجام بدهد. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 5 تاریخ: 1391/07/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ وقتی عقل در فرهنگ قرآن تبیین شد آنگاه باید دید که زن عاقل تر است یا مرد، یا همتای هم اند. برای این منظور باید شواهد و قصص تاریخی را از دیدگاه قرآن کریم تحلیل کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ وقتی عقل در فرهنگ قرآن تبیین شد آنگاه باید دید که زن عاقل تر است یا مرد، یا همتای هم اند. برای این منظور باید شواهد و قصص تاریخی را از دیدگاه قرآن کریم تحلیل کرد. بین قصه گویی در فرهنگ قرآن، و بیان قصه های تاریخی بشر، فاصله ای قابل توجه وجود دارد. چه این که در قصه های تاریخی غالباً سند قطعی برای یکی از دو طرف نیست، زیرا اینها قضایای شخصی است، البته از گزارش چند قضیه شخصی می توان یک اصل کلی را استنباط کرد، ولی استنباط نیز گاهی قطعی است و گاهی ظنی. اما قرآن کریم همین استنباط را فلسفه قصه می شمارد و آن را به صورت جزم و قطع ذکر می کند. قرآن در مقام بیان اصلی کلی در جریان حضرت یوسف می فرماید: « انّه من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » کسی که تقوا و صبر پیشه نماید پس خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند. ▫️ گرچه جریان یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ یک قضیه شخصیه است اما قضیه شخصیه ای است که وحی آن را تبیین می کند و با گزارش های تاریخی دیگران فرق دارد. تاریخ نویسان وقتی قضایای تاریخی را ارائه می دهند از یک مبدأ گمان پرور سخن می گویند ولی وقتی وحی، یک قضیه تاریخی را ارائه می دهد اصل کلی را به عنوان یک گزارش عینی با ذکر نمونه جزئی ارائه و اعلام می دارد. در داستان حضرت یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ وقتی آن حضرت به مقصد رسید و برادر را در کنار خود دید فرمود: این موفقیت مخصوص من نیست و این گونه نیست که افاضه فیض ذات اقدس اله، اختصاص به من داشته باشد، بلکه به عنوان یک اصل کلی برای همه پرهیزکاران است « من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » . ▫️ اگر شواهد استنباط های قرآن کریم کاملاً ملحوظ باشد، از حدّ مظنه می گذرد و به حد جزم می رسد، به شرط آن که مستنبط همه موارد را ملحوظ داشته باشد. در صورتی که اخبار گزارشگران بشری احیاناً با مظنه همراه است چون غالباً در حد استقراء است. ولی در قصه های قرآنی، چون خدای سبحان در کنار داستان یک اصل کلی را ارائه می دهد معلوم می شود که این مورد خاص، نمونه ای از آن اصل کلی است و قضیه اتفاقیه نیست بلکه مصداق یک جامع حقیقی و فرد یک کلی است و البته اسلوب کتاب جاوید باید بر این باشد. قرآن کریم قصه هایی را که بازگو می کند، در ضمن بیان سرگذشت انبیا، برخورد آنان را با طاغیان روزگار نیز تبیین می نماید. بسیاری از انبیا آمدند و طاغوتیان عصرشان را وعده و وعید دادند اثر نبخشید تا سرانجام: « غشیهم من الیمّ ما غشیهم » از دریا آنچه آنان فرو پوشانید، فرو پوشانید. یعنی عذاب الهی دامنگیرشان شد. ▫️ این همه پیام حضوری را موسی و هارون ـ سلام اللَّه علیهما ـ برای درباریان آل فرعون تبیین کردند هیچ اثر نکرد. آن همه معجزات حسی بی شمار را به اینها نشان دادند، هیچ اثر نکرد بلکه در مقابل، آنها بسیاری از قوم بنی اسرائیل را کشتند و اسیر گرفتند و آرام نشستند و فخرشان این بود که ما پسران این قوم را ذبح کردیم و دخترانشان را زنده نگهداشتیم همانطور که در قرآن می فرماید: « یذبّحون أبناءکم ویستحیون نساءکم » پسران شما را سر می بریدند و زنهایتان را زنده نگه می داشتند. ▫️ این قضایا به صورت های گوناگون در مورد حضرت مسیح و خلیل و بسیاری از انبیای ابراهیمی ـ علیهم الصلوة والسلام ـ نیز تکرار شده است. اما وقتی نوبت به ملکه سبا می رسد یک نامه از حضرت سلیمان که وعده اش با وعید آمیخته بود و تهدیدش با نوید همراه بود به وی رسید، او برای پذیرش حق آماده شد، در حالی که آن زن، قدرتش از سلاطین دیگر کمتر نبود اما عاقل تر از سایر مردها بود. ▫️ اگر راه اندیشه و کلام و راه برهان وعقل نظر برای مرد گشوده تر از زن باشد، معلوم نیست در راه دل و عرفان و قلب و موعظه مرد قوی تر از زن باشد بلکه در این راه زن قوی تر از مرد است و مناجات و موعظه در زن بیش از مرد اثر می گذارد و این راهی است عمومی تر و کارآمدتر و مؤثرتر و با کاربردی وسیع تر. پس در راهی که انسان زودتر و بهتر به مقصد می رسد در آن راه زن، یا یقیناً موفق تر از مرد است یا حدّاقل همتای مرد است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص284 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 532 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی یاری مسلمان: رسول خدا (ص) فرمود: هركس به فریاد برادر مسلمانش برسد تا او را از غم و اندوه و گرفتاری برهاند خدا برایش ده حسنه می ‌نویسد و او را ده درجه بالا می ‌برد و ثواب آزادسازی ده برده را به وی عطا می‌كند و ده بلا از او دور می ‌كند و برای او ده شفاعت در قیامت آماده می ‌كند.[1] رسول خدا (ص) همواره می‌ فرمود: یاری مسلمان خیر است و اجر آن از یك ماه روزه و اعتكاف در مسجد حرام بیشتر است.[2] [1] . مَنْ أَغَاثَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ حَتَّی یخْرِجَهُ مِنْ هَمٍّ وَ كُرْبَةٍ وَ وَرْطَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ وَ أَعْطَاهُ ثَوَابَ عِتْقِ عَشْرِ نَسَمَاتٍ وَ دَفَعَ عَنْهُ عَشْرَ نَقِمَاتٍ وَ أَعَدَّ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ عَشْرَ شَفَاعَات (ثواب الأعمال، ص148). [2] . ... إِنَّ مُعَاوَنَةَ الْمُسْلِمِ خَیرٌ وَ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ صِیامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَام (بحار الانوار، ج75، ص217ـ 218). 📚 مفاتیح الحیات ص 321 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  اهل البیت

▫️ با توجه به قراین داخلی و خارجی، ﴿اَهلَ البَیتِ﴾ در این آیه [33 احزاب]، مصادیق خاصی دارد و معنای لغوی آن، مراد نیست. مرحوم استاد علامه طباطبایی ذیل این آیه می ‏فرماید: در عرف قرآن لفظ اسم خاص برای است و... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  اهل البیت

▫️ با توجه به قراین داخلی و خارجی، ﴿اَهلَ البَیتِ﴾ در این آیه [33 احزاب]، مصادیق خاصی دارد و معنای لغوی آن، مراد نیست. مرحوم استاد علامه طباطبایی ذیل این آیه می ‏فرماید: در عرف قرآن لفظ اسم خاص برای است و بر دیگران اطلاق نمی ‏شود، هر چند كه از اقربا و خاصّان آن حضرت باشند و به حسب عرف عام، اطلاق «أهل‌ البیت» بر آن‏ها نیز صحیح باشد. ▫️ به هر حال كسانی از اهل بیت شمرده می ‏شوند كه لازم با پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) را دارا باشند. پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به عنوان مفسّر و مبین رسمی وحی، به صورت‏های گوناگون حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السلام) را معرفی كرد. عمل آن حضرت نشان می ‏دهد كه آن بزرگواران، این سنخیت روحی را دارا بودند. ▫️ سایر ائمّه (علیهم‌السلام) نیز از این سنخیت برخوردارند، بنابراین، آنان نیز مصداق خواهند بود. بدین ترتیب ادعای شیعه كه تمام امامان (علیهم‌السلام) را از اهل ‏بیت می ‏دانند، اثبات می ‏شود. امام حسین (علیه‌السلام) از امام علی (علیه‌السلام) نقل كرده است: بر رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وارد شدم، در حالی كه در خانه امّ سلمه بود و بر او نازل شده بود. رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به من فرمود: یا علی! این آیه درباره تو و نوه‏ هایم (حسن و حسین) و همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) امامان بعد از توست. گفتم: یا رسول الله! امامان بعد از من چند نفرند؟ فرمود: یا علی! اوّل آن‏ها تو هستی، سپس فرزندانت حسن و حسین و بعد از حسین فرزندش علی و... . اسامی دوازده امام به همین ترتیب بر ساق عرش نوشته شده است. از خدای سبحان پرسیدم: این افراد چه كسانی هستند؟ فرمود: ای محمّد! این‏ها امامان بعد از تو هستند كه مطهّر و معصوم ‌اند و دشمنانشان ملعون. 📚 همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، ص177. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
کهنسالی
🔸 در سوره مباركه «یس» فرمود: ﴿مَن نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِی الْخَلْقِ﴾؛ این به عنوان موجبه كلیه است و نقص نیست. خب یك آدم پیر اگر ضعیف بشود اینكه نقص نیست، این الآن باید بارِ كمتری داشته باشد و به فكر خودش باشد، این باید به فكر رفتن باشد نه به فكر خوردن و خوابیدن! 🔸 می فرماید ما وسایل خوردن و خوابیدن را از او می ‌گیریم كه این بیدار باشد، این چیز خوبی است! نفرمود «من نعمّره ننكّسه فی الأمر»، فرمود: ﴿فِی الْخَلْقِ﴾؛ اما آن كسی كه جنبه «فی الأمر» او یعنی جنبه روحش ضعیف می ‌شود، این یك نحو عذاب است. 🔸 این را به نحو موجبه جزئیه فرمود، فرمود: ﴿وَ مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیلاَ یعْلَمَ مِن بَعدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ بعضی ها هستند كه در دوران پیری خرفت می ‌شوند، این عذابی است؛ این یك كودك نود ساله است! مثلا وقتی شد می ‌خواهد حرف بزند می‌گوید ما وقتی كه جوان بودیم این قدر می ‌خوردیم! الآن هم حرفش همین است؛ خب این یك بچه هشتاد ساله است، یك بچه نود ساله است! فرمود همان مقدار فهمی هم كه دارد از او می ‌گیریم: ﴿وَ مِنكُم مَن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیلاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ نه اینکه همه ‌تان این طور می ‌شوید؛ آنهایی كه با قرآن بودند، با روایت بودند، اینها ولو در دوران پیری هم باشند، عاقل ترند، محترم ترند. 📚 سوره مبارکه اسراء جلسه 25 تاریخ: 1386/10/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ یکی از نمونه های بارز نبوغ فکری زن، همتایی او با مرد در مهم ترین فضیلت هایی است که خدا برای انسان ذکر می کند. در این مورد دو نمونه: نبوغ فکری و فرهنگی، و نبوغ سیاسی و حضور در صحنه سیاست و اجتماع را می توان ذکر نمود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ یکی از نمونه های بارز نبوغ فکری زن، همتایی او با مرد در مهم ترین فضیلت هایی است که خدا برای انسان ذکر می کند. در این مورد دو نمونه: نبوغ فکری و فرهنگی، و نبوغ سیاسی و حضور در صحنه سیاست و اجتماع را می توان ذکر نمود. آن نیست که کسی مطلبی را زودتر از دیگران باخبر شود، مثلاً اگر شخصی کتابی را زودتر از دیگران مطالعه نمود و از مضمونش آگاه شد، و یا زودتر از دیگری در جلسه علمی حضور به هم رساند و از محتوای محفل باخبر شد این سبق زمانی، نشانه نبوغ فکری او نیست زیرا ممکن است که اگر این شخص دوم نیز همان روز اول در آن محفل علمی شرکت می کرد همتای شخص اول و یا بهتر از او می فهمید، بنابراین اینگونه از سبقت ها و تقدّمها، نشانه فضیلت و نبوغ نیست اما اگر یک مسأله عمیق علمی طرح شد و این مسأله عمیق علمی برای بعضی از شنوندگان، نظری و برای بعضی دیگر، ضروری بود معلوم می شود برای آنها که مسائل علمی روشن و ضروری است از نبوغ خاصی برخوردارند و این گروه بهتر از دیگران می فهمند. در اینجا سبق زمانی مایه فخر نیست، بلکه و علمی آن افراد، مایه مباهات است... ▫️ برابر همین اصل کلی، قرآن کریم برای کسانی که زودتر از دیگران اسلام را پذیرفتند و رسالت رسول اکرم صلی الله علیه وآله را تصدیق کردند حرمت خاص قائل شده است و همچنین برای آنها که قبل از دیگران با نثار جان و مال خود، دین را یاری کردند و در صحنه جنگ و دفاعِ از حق قبل از دیگران حضور یافتند، احترام خاص و درجه مخصوص قائل است و در اینگونه از موارد، سبب فضیلت، نبوغ فرهنگی و فکری در بخش نظر، و نبوغ عملی در مرحله عمل است. ▫️ وقتی انسان به آمار و ارقام پیشگامان دین مراجعه می کند می بیند همان گونه که افرادی مانند ـ سلام اللَّه علیه ـ در صف مقدم حضور دارند، افرادی نیز چون ـ سلام اللَّه علیها ـ و آل یاسر ـ علیها رحمةاللَّه ـ در صف مقدم، حضور دارند. تقدم خدیجه علیها السلام در اسلام به خاطر سبق رتبی اوست، چرا که بسیاری از مردها بودند که در تشخیص حقانیت اسلام مردّد بودند، ولی خدیجه ـ علیهاسلام ـ حق را تشخیص داد. البته شاید بسیاری از مردان نیز تشخیص دادند که حق با نبی اکرم صلی الله علیه وآله است، ولی آن شهامت را نداشتند، اما خدیجه آن را نیز داشت. ▫️ اگر کسی بخواهد سنت باطل و فرسوده ای را زیر پا بگذارد و دین حق جدید را بپذیرد، هم نبوغ فکری و فرهنگی می طلبد و هم شهامت . در شرایطی که بسیاری از مردها فاقد هر دو، و یا فاقد یکی از این دو اصل بودند، خدیجه ـ سلام اللَّه علیها ـ واجد هر دو اصل بود، و به همین خاطر از نثار مال دریغ نکرد. ▫️ یکی دیگر از زنان پیشتاز است. او کسی بود که نه تنها در اثر بلوغ فکری و فرهنگی حقّانیت دین را تشخیص داد و مسلمان شد بلکه با شکیبایی کم نظیر شکنجه های توان فرسا را تحمل کرد تا آنجا که وقتی وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه وآله بر آل عمار می گذشت و آنها را در آن شکنجه توان فرسا می دید می فرمود: «صبراً یا آل یاسر انّ موعدکم الجنّة» یعنی صبر و بردباری را حفظ کنید که وعده شما بهشت است. آنها به غیب ایمان آوردند آنچنان ایمانی که شهادت را قربانی غیب کردند و در نتیجه این زن در ردیف قرار گرفت. اینچنین نیست که در خط مقدّم اسلام آورندگان، شهیدان، مبارزان و نستوهان همه مرد باشند، بلکه زنان نیز همچون مردان در این صحنه ها حضور داشته اند. اینها نمونه هایی است راجع به حضور زن در بخش نبوغ فرهنگی و ایثار و نثار عقل عمل. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص290 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 533 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی یاری مسلمان: ... امام زین العابدین (ع) فرمودٰ: هركس برادرش را در برابر ستمكاری یاری كند خدا او را در عبور از صراط هنگامی كه قدم‌ ها از آن بلغزند یاری می‌ دهد.[1] رسول خدا (ص) درباره پیامد یاری نكردن به موٴمن نیز فرمود: هركس صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست و هركس بشنود مردی فریاد می ‌زند: ای مسلمانان! (كمكم كنید) و پاسخش ندهد مسلمان نیست.[2] [1] . ... وَ مَنْ أَعَانَهُ عَلَی ظَالِمٍ لَهُ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی إِجَازَةِ الصِّرَاطِ عِنْدَ دَحْضِ الأَقْدَام (ثواب الأعمال، ص146). [2] . مَنْ أَصْبَحَ لا یهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً ینَادِى: یا لَلْمُسْلِمِینَ، فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِم (الكافى، ج2، ص164). 📚 مفاتیح الحیات ص 321 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 یَلْدا ( چلّه ) 

🔸 این واژه، سریانی و به معنای « میلاد » است و چون را با تولد حضرت مسیح ( علیه السلام ) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 یَلْدا ( چلّه ) 

🔸 این واژه، سریانی و به معنای « میلاد » است و چون را با تولد حضرت مسیح ( علیه السلام ) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا ( مهر ) می دانسته اند آن را با تلفّظ سریانی اش پذیرفته اند و در واقع یلدا با نوئل ( noel ) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چلّه ایرانی است. 🔸 از ، شب‌ نشینی، دید و بازدید و صله رحم است، چنان‌ كه بهره‌ گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است. مناسب است موٴمنان در چنین فرصت‌ هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان (علیهم السلام) در جهت آشنا شوند. 🔸 آنچه در میان مردم مرسوم است که در زمان های خاص، مانند شب یلدا، را می خوانند و به آن تفأّل می زنند، یک نوع سرگرمی است و اگر خاطری را مشوش نکند و برای پیشرفت و کمال وی مانعی ایجاد ننماید و بی جهت امید به زندگی را از او نگیرد ، اشکالی ندارد. 📚 مفاتیح الحیات صفحه 768 و 769. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  فیاض
🔸 فرمود: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾؛ حضرت پدرش را از دست داد مادرش را از دست داد، به وسیله عمو و جدّش رشد کرد، گرچه به حسب ظاهر ابوطالب و عبدالمطلب و امثال ایشان دخیل بودند اما این بود که از آستین عبدالمطلب و ابوطالب و اینها در آمده است. 🔸 ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی﴾؛‏ فرمود ما قرآن دادیم نبوت دادیم ﴿مَا كُنتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَ لاَ الْإِیمَانُ﴾؛ تو که ذاتاً عالم و آگاه نبودی؛ گرچه از بدء تا ختم، بنده خاص خدا بودی و لحظه ‌ای از یاد و نام حق فاصله نگرفتی اما این مربوط به ذات تو نبود، این از ناحیه ذات اقدس الهی بود که در تو تابید. 🔸 ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾‏ چه مادی چه معنوی ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدی ٭ وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾‏؛ نیازمند بودی، تو را تامین کردیم؛ یتیم بودی، سرپرست فراهم کردیم؛ گمراه بودی در مقام ذات، ما هدایتت کردیم. 📚 سوره مبارکه ضحی جلسه 2 تاریخ: 1398/12/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید زنان نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ شما در هر بخشی از بخش های نظامی، سیاسی، عرفان و حدیث بررسی کنید می بینید زنان نمونه بسیارند، منتها وقتی نام زن در حجاب باشد، خبری از او در جامعه نخواهد ماند. باید خودش در حجاب و نامش در کتاب باشد تا عظمت او ظهور کند. چه این که ذات اقدس اله در حالی که زن را به حجاب آشنا می کند نامش را در کتاب آورده است، درباره ملکه سبا فرمود: « أسلمت مع سلیمان للَّه ربّ العالمین » که با عظمت از او یاد می کند و نام می برد، و سرانجام او را معرفی می نماید. ▫️ هنر در این نیست که انسان در برابر حق سرفرازی کند ـ چون سر، می شکند ـ بلکه هنر این است که انسان در پیشگاه حق خضوع نماید، و این هنر را ذات اقدس اله به ملکه سبا نسبت می دهد. با این که ملکه سبا از قدرت فراوانی برخوردار بود: « وأُوتیت من کلّ شی ء ولها عرش عظیم » اگر کسی که چنین قدرتی دارد، و از همه امکانات و قدرتهای سیاسی، نظامی برخوردار است، تسلیم بنده خدا شود، این نشانه عقل است. آنها که «تهور» را به حساب شجاعت می گذارند، کسانی هستند که در دچار خلط شده اند. ▫️ در ذکر این نمونه ها از معصومین، و فرزندان و تربیت شدگان آنها نام برده نشد، زیرا نام آنها در کتابها فراوان آمده و تاریخشان بازگو شده است، و از طرفی مهم این است که زنان عادی به این مقامات رسیده و به عنوان الگو و حجت برای زنان و مردان شده اند. بر اساس این شواهد قرآنی و عقلی و قلبی باید گفت در آن بخش اساسی که موضوع تکامل است، ذکورت و انوثت اصلاً راه ندارد، و اگر کسی بگوید: زنی مانند نبی اکرم صلی الله علیه وآله نشده و به مقام او نرسیده است، باید گفت: خیلی از انبیا نیز همانند او نشدند و به آن مقام راه نیافتند، و این مورد نقض نیست، یا آنهایی که مردند می توانند مثل نبی اکرم صلی الله علیه وآله بشوند؟ این چه تفاخری است؟ البته هر کسی که از نظر سیر کمالی به آن حضرت نزدیک تر باشد، جا دارد که فخر نماید، منتها فخر او در بی فخری است، فخرش در و احساس مذلت است. ▫️ سخن در بحث حقوق زن، تکامل زن، تساوی زن و مرد، در مسائل اخلاقی و تربیتی و... برای این است که زمینه رشدی باشد تا اگر مردها تلاشی و کوششی دارند، زنها هم اهل کوشش و جهاد باشند، مردهای متعارف به هر مقامی می رسند، زن هم می تواند برسد، و اگر همان گونه که جریان مردان تاریخ بازگو شد، جریان زنان تاریخی نیز بازگو می شد، وضع غیر از این بود که هست. آنجا که خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: « یا أیّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه » این خطاب به انسانیت است و در انسانیت ذکورت و انوثت نقش ندارد. آنچه مهم است این است که، انسان بالاخره به لقاءاللَّه می رسد، یا به لقاء جمال الهی راه می یابد و یا به لقاء جلال الهی، و در این راه زن و مرد همتای یکدیگرند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص328 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 534 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی پاداش زیارت مؤمن: امام صادق (ع) فرمود: هر چیز در كنار چیزی آرام می ‌گیرد و مؤمن كنار برادر مؤمن خود می ‌آساید، چنان‌ كه پرنده نزد همانند خویش می ‌آساید.[1] در سخنی دیگر فرمود: هركس برادرش را تنها برای خدا و برای به دست آوردن آنچه خدا وعده داده، زیارت كند، خدا هفتاد هزار فرشته را بر او می‌ گمارد تا وی را ندا دهند: خوشا به حالت و بهشت گوارایت باد.[2] [1]. لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ شَىْ‏ءٌ یسْتَرِیحُ إِلَیهِ وَ أَنَّ الْمُؤْمِنَ یسْتَرِیحُ إِلَی أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ، كَمَا یسْتَرِیحُ الطَّیرُ إِلَی شَكْلِه... (عدة الداعی، ص187). [2]. مَنْ زَارَ أَخَاهُ لِلَّهِ لا لِشَىْ‏ءٍ غَیرِهِ بَلْ لالْتِمَاسِ مَا وَعَدَ اللَّهُ وَ تَنَجُّزِ مَا عِنْدَهُ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَكٍ ینَادُونَهُ أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ الْجَنَّة (عدة الداعی، ص188). 📚 مفاتیح الحیات ص 295 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra