eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تربیت انسان 🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تربیت انسان 🔹 یک روایت بسیار لطیفی سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) در بعضی از بخش‏ های همین مجلدات اولیه المیزان نقل کردند که در یکی از صحنه ‏ها زنی در حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) آمد سخنرانی کرد خیلی شفاف، عرض کرد یا رسول الله، تمام این فضایل را که شما به مردها دادید! اگر جبهه جنگ است، اگر مرزداری است، اگر حماسه‎ های دیگر است، اینها؛ اگر مسئولیت ‎های کشورداری است، اینها؛ پس ما چه؟! 🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! بعد فرمود حقوق شما هم همین است، شما می ‎توانید در جبهه‎ ها شرکت کنید؛ منتها اسلحه به دستتان نیست، پرستاری مردها درمان مجروحین که می ‎توانید بکنید، چه کسی گفت شما نمی ‎توانید بروید جبهه؟! چه کسی گفت شما نمی‎توانید در این مسایل شرکت کنید؟! اینها را مفصل بحث کرد. 🔹 این روایت خیلی روایتِ عجیب و کارساز است! اول حضرت فرمود که زنی شما در مشرق و مغرب دیدید که این‌طور حماسی و مستقل و مستدل سخنرانی کند؟! بعد به این زن فرمود که در بسیاری از مسایل شما شرکت می ‌کنید اما شما حواستان جمع باشد شما این ‎کند، شما قدر مادری را نمی ‎دانید، قدر فرزندداری را نمی ‎دانید «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» را نمی ‎دانید، شما اینها را کم می ‎گیرید، شما خیال م ی‎کنید که اینها کهنه ‎شویی است، شما دارید ‎کنید! چون اینها را کم حساب می ‎کنید خیال می ‎کنید که فقط اسلحه برداشتن حفظ دین است، شما غفلت کردید نه اینکه ما کوتاه آمده باشیم، دین کم نیاورد برای شما، شما کم حساب کردی! شما انسان دارید می‎ سازید، انسان تربیت می‎ کنید. 🔹 چرا اگر زنی در دروان نفاس بمیرد «ماتت شهیدة» چرا؟ ثواب شهید را می ‎برد این یک است، تنها «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» نیست، اگر در دروان نفاس ـ خدای ناکرده ـ مُرد «ماتت شهیدة» یا نه؟ او دارد می ‎کند با جامعه فاسد، او دارد انسان تربیت می ‎کند، این کم است؟! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 455 تاریخ: 1398/07/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 548 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی پذیرش عذر مؤمنان: حسن بن راشد می‌ گوید: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه از مؤمنی چیزی خواستی پیش از آنكه عذرخواهی كند عذرهایی برایش آماده ساز [و احتمال معذور بودنش را در نظر داشته باش]، پس اگر عذر خواست، عذرش را بپذیر هرچند به گمان تو امور بر خلاف گفته او است.[1] [1]. إِذَا سَأَلْتَ مُؤْمِناً حَاجَةً فَهَیئْ لَهُ الْمَعَاذِیرَ قَبْلَ أَنْ یعَْذِرَ، فَإِنِ اعْتَذَرَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ وَ إِنْ ظَنَنْتَ أَنَّ الأُمُورَ عَلَی خِلافِ مَا قَالَ (مجموعه رسائل صدوق، «مصادقة الاخوان»، ص63ـ64). 📚 مفاتیح الحیات ص 301 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مثلث عدالت
🔸 وجود مبارك حضرت [علی ع] در یكی از خطبه‌ ها فرمود: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْم‏»؛ فرق حكومت من با حكومت دیگران این است كه دیگران وقتی صبح می‌كردند از ظلم زمامدارهای خود هراسناك بودند از در هراس بودند، من از خود در هراس هستم! پس اگر حاكم در حد علی‌ بن‌ ابی ‌طالب هم باشد، محقق نخواهد شد، برای اینكه مثلثی كه دو ضلع دارد و یك ضلع ندارد، دیگر مثلث نیست؛ عدل اسلامی، جامعه عادل و حكومت عادل بر اساس این تثلیث تكیه كرده است: «القانون العدل»؛ «الامام العدل»؛ «الامة العادله». 🔸 اگر وجود مبارك حضرت امیر این طور بود كه قانون عدلی داشت و حاكم عادلی بود ولی بود، همان جنگ جمل و نهروان و صفین است و شهادت و ترور و خونریزی! فرمود مشكل من، قانون نیست، مشكل من, شخص من نیستم، مشكل من، مردم من هستند: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِیتِی‏». این است كه به ما گفتند اگر بخواهید حضرت بكند و عدل را گسترش بدهد و از عدل آن حضرت استفاده كنید، باید باشید مطلوبتان عدالت باشد باشید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/03/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 549 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی اعتماد به سخن موٴمنان: امام صادق (ع) فرمود: قصد كردم شخصی را به عنوان شریك با مال التجارة به یمن بفرستم. نزد امام باقر (ع) رفتم و درباره انتخاب آن شریك با او مشورت كردم. آن حضرت فرمود: مگر نمی‌ دانی او شرابخور است؟ گفتم: مؤمنان چنین می‌ گویند. فرمود: آنان را درباره شرابخواری او تصدیق كن، زیرا خدا فرمود: ﴿یؤمِنُ بِالله و یؤمِنُ لِلمُؤمِنینَ﴾[1]؛ یعنی خدا و مؤمنان را تصدیق می ‌كند... .[2] [1]. اشاره به آیهٴ 61 سورهٴ توبه است كه در وصف رسول خدا ص است. [2]. إِنِّى أَرَدْتُ أَنْ أَسْتَبْضِعَ فلاناً بِضَاعَةً إِلَی الْیمَنِ فَأَتَیتُ إِلَی أَبِى جَعْفَرٍ ع فَقُلْتُ: إِنِّى أُرِیدُ أَنْ أَسْتَبْضِعَ فُلاناً، فَقَالَ لِى: أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهُ یشْرَبُ الْخَمْرَ؟ فَقُلْتُ: قَدْ بَلَغَنِى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُمْ یقُولُونَ ذَلِكَ، فَقَالَ: صَدِّقْهُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ یقُولُ: ... فَقَالَ: یعْنِى یصَدِّقُ اللَّهَ وَ یصَدِّقُ الْمُؤْمِنِینَ، ... (تفسیر العیاشی، ج2، ص95). تصدیق مؤمن لازم است مگر مواردی كه دلیلی بر خلاف گفتار او باشد یا اخبار مؤمنان با هم تعارض داشته باشد. 📚 مفاتیح الحیات ص 301 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی اهانت به مرجعیت شیعه را محکوم کردند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز یکشنبه (18 دی ماه) در پایان درس خارج فقه خود، اهانت به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی را محکوم کردند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی اهانت به مرجعیت شیعه را محکوم کردند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز یکشنبه (18 دی ماه) در پایان درس خارج فقه خود، اهانت به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی را محکوم کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی بیان داشتند: اهانتی به یک مملکت است، با فحش و کاریکاتور که نمی شود! بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است که: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ»؛ سنگ را همان جا که آمد، برگردانید و فرمود: « لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ‏ »؛ ستم را جز ملّت فرومایه قبول نمی کند، سنگ را هر جا آمد برگردانید؛ این بیان نورانی حضرت امیر است که اسلام هم روی همین پیش می رود؛ «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ» و « لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ‏ » ستم را، ذلت را، جز ملت فرومایه کسی تحمل نمی کند. امّا حالا کسی فحش داد، آدم که نمی تواند فحش بدهد! با یک راه دیگری که بالاخره صحیح است باید جبران بکند و آن یا تجمع است، یا اعتراض است که آبروی یک مملکت است، آبروی یک ملّت است، آبروی یک نظام است. ولی آدم نمی تواند قبیح را با قبیح پاسخ بدهد. امیدواریم خدا این نظام را حفظ بکند! 📚 درس خارج فقه وقف تاریخ: 1401/10/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
خُلق عظیم، ویژگی ممتاز آیت الله هاشمی رفسنجانی 🔹 مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه ایشان جمع شدند… . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
خُلق عظیم، ویژگی ممتاز آیت الله هاشمی رفسنجانی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه ایشان جمع شدند. مستحضر هستید اخلاق یک خلقت ویژه ‌ای است که انسان باید آن را بسازد؛ البته همان طوری که مسیح (سلام الله علیه) هیچ چیزی را خلق نمی ‌کرد، مگر به اذن خدا، انسان سالک هم بخواهد درون خود را بسازد و فضایل اخلاقی را به صورت خلقت ویژه و خُلق درآورد، حتماً «بإذن الله» است؛ منتها این عادت است و آن معجزت که همتا ندارد در حد مسایل عادی. 🔹 غیر از موعظه و سفارش و نصیحت است. اخلاق جزء قوی ‌ترین و غنی ‌ترین علوم عقلی و فلسفی است. اخلاق عبارت از آن است که انسان در جبهه جهاد درون کامیاب باشد، این جنگ را خوب مدیریت کند و سعی کند نه شهید بشود و نه اسیر و اگر نتوانست، شربت شهادت بنوشد و اسیر نشود. در درجه اول کسی خلیق است و دارای خُلق عظیم که در جبهه فاتح باشد و اسیر بگیرد و بعد از آن، کسی است که شهید بشود؛ ولی اسیر نشود و اگر ـ خدای ناکرده ـ ضعیف بود، آن‌گاه از رده بحث پیروزی خارج می‌ شود، شکست می‌ خورد که طبق بیان نورانی امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر». 🔹 اگر کسی بتواند جمع کند در بخش اندیشه، وهم و خیال را به رهبری عقل اندیشور بسپارد، در بخش انگیزه شهوت و غضب را به رهبری عقل عملی هدایت کند و عقل عملی که مدیر و مدبر است با عقل نظری هماهنگ باشد؛ عقل نظری که حکیم و فرهنگ‌ مدار است با عقل عملی هماهنگ باشد، این مجموعه به صورت یک در می‌ آید؛ البته مقامات برتر که هم از گزند خطا، هم از آسیب خطیئه مصون‌ هستند، آنها معصومان هستند که از بحث کنونی بیرون است و افراد عادی به آنها دسترسی ندارند. 🔹 نمونه بارز کسی که بتواند در حد خود، در حد معقول و معمول، این فضایل را جمع‌ آوری کند، آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است. برخی از افراد کسانی هستند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده ‌اند؛ ولی علم لازم را فراهم نکردند. برخی‌ ها هر دو را جمع کردند؛ اما به صورت جمع مکسّر. کسی که در حد خود، مقدار لازم، علم فراهم کرده باشد، را خوب تجربه کرده باشد، و را تجربه کرده باشد، را تجربه کرده باشد، و را تجربه کرده باشد، و و را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضایل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد، آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است. 📚 پیام به همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1396/09/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مجاهد آگاه
🔸 مرحوم ، سالیان متمادی فقه را در محضر اساتید نام‌ آوری مثل امام (رضوان الله علیه) فرا گرفت، قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر فرا گرفت. 🔸 از نظر فقهی صاحب‌نظر شد و علاقه‌ او نسبت به فقه این بود که تشکیل شود که قانون آن دینی، افراد، قانون‌ مدار و محصول آن هم فتواهای دینی باشد و فقیه نام ‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طَرْفی ببندد. 🔸 مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی عمری را در خدمت فقه گذراند، فقیه شد و عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان و چه در خارج زندان، مفسّر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت، واقعاً محققانه بود و اگر فرصت بیشتر می ‌داشت هم بر فقاهت خود می ‌افزود هم بر مفسّر بودن خود. 📚 پیام به سومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1398/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیاكردن [واقعهٴ] نوزده دی قم برای همه ما یك شرف است... . 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1383/10/18 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
بمناسبت حماسه جاوید قیام19 دی؛ ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: رها كردن دنیا یگانه شرط جهاد و تنها است. یعنی بدون فروش‏ دنیا، مبارزه، صبغه الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانكه بدون ترك دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. 🔸 روز ، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم، روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم . 🔸 واژه ی در منظومه ی دینی مسلمانان آزاده ی جهان برنامه ای آشنا با تعالیم دینی آنهاست تا با بهره گیری از آن در مقابل هجمه ها و تکبرورزی های مستکبران بتوانند از حق خود دفاع کنند.حضرت علامه جوادی آملی نیز در تألیفات مختلف خود مسیر و جهت صحیح این آموزه ی دینی را تشریح کرده و بیان داشتند: كاربرد تعبیر «ایستادن» برای این است كه ایستادن بهترین حالت برای دفاع و هرگونه حركت و فعالیتی است، وگرنه باطل‏ ستیزان در هر حالی (قعود، اضطجاء و...) كه باشند، ایستاده‌اند و حق گریزان در هرحال كه باشند نشسته بلكه زمین‌گیرند. از نظر قرآن كریم، باید برای خداوند باشد تا ارزش پیدا كند، وگرنه افراد بی ‌دین هم برای حفظ آب و خاك خود در برابر متجاوزان می ‌ایستند و تسلیم نمی ‌شوند؛ ولی به حكومت غیرالهی تن می ‌دهند. اینان ممكن است مقابل مهاجمان آب و خاك خود ایستاده باشند؛ اما در برابر موحّدان عدل‌ مدار زمین ‌گیرند. 🔸 ایشان اصلی ترین شرط مبارزه در راه خدا را همان تجارت دنیا به آخرت و یگانه شرط جهاد را رها كردن دنیا قلمداد کرده و مرقوم داشتند: مبارزه در راه خدا شرایط و اصولی دارد كه تحصیل آنها لازم است و موانع و دوافعی كه پرهیز از آنها نیز ضروری است لیكن مهمترین ركن و همان تجارت دنیا به آخرت است (یعنی فروش دنیا و خرید آخرت). البته منظور از دنیا كه رأس هر خطیئه است همان توجه به غیر خداست؛ زیرا همانطور كه آخرت درجاتی دارد و بعضی فراتر و بالاتر از بعضی دیگر است، دنیا نیز دركاتی دارد كه برخی از برخی فروتر و پست تر است و شرط اصلی جهاد در راه خدا، اجتهاد در تشخیص دنیا با همه دركات آن و تمیز آخرت با همه درجات آن و سپس اقدام به داد و ستد و از دست دادن دنیا كه در حقیقت رهیدن از دركات آن است و به دست آوردن آخرت، كه در واقع رسیدن به درجات آن است، می‏ باشد... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/932371 📚 منابع: تفسیرتسنیم ج11 . کتاب حماسه وعرفان. تاریخ: 1398/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 550 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی اعلان محبّت به مؤمن: رسول خدا (ص) فرمود: هر یك از شما برادرش را دوست دارد به وی اعلام كند كه این كار برای پیوند شما بهتر است.[1] [1]. من [ان] أَحَبَّ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْیعْلِمْهُ، فَإِنَّهُ أَصْلَحُ لِذَاتِ الْبَینِ (الجعفریات، ص195). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سیطره الهی
🔸 فرار از ممكن نیست؛ نه اینكه ممكن باشد ولی دیگری او را تعقیب كند و بگیرد! این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) به ما می ‌فهماند كه فرار از قضای الهی اصلاً محال است. 🔸 یك وقت است می‌ گوییم فلان شخص خیلی قوی است و نمی ‌شود از دست او فرار كرد، خب اینجا ممكن است انسان چند قدم فرار بكند بعد او بگیرد؛ اما درباره خدای سبحان فرض ندارد، برای اینكه آن بیان نورانی حضرت امیر این است كه «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ»؛ این اعضا و جوارح شما, ‌هستند. خب اگر تمام اعضا و جوارح ما سرباز خدای سبحان باشند، آن وقت ما با سرباز خدا كه نمی‌ توانیم فرار كنیم! 🔸 گاهی خدا با همین سربازها ما را می ‌گیرد؛ یك وقت _ معاذ الله _ انسان حرفی می‌ زند مسلوب ‌الحیثیه می‌ شود, جایی را امضا می ‌كند مسلوب ‌الحیثیه می ‌شود. اگر خدا خواست كسی را بگیرد، با دست او می‌ گیرد، از جای دیگر كه لشكركسی نمی ‌كند، با زبان او می ‌گیرد، با پای او می ‌گیرد؛ جایی كه نباید برود می ‌رود، حرفی كه نباید بزند می ‌زند، چیزی را كه نباید ببیند می ‌بیند. انسان چطور فرض می كند که با سرباز خدا بخواهد فرار بكند؟! خب خود همین سرباز، دارد آدم را می‌ گیرد. بنابراین فرار از قضا و قدر و قدرت الهی فرض ندارد نه اینكه انسان شكست می‌ خورد. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 1 تاریخ: 1391/09/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram) (https://t.me/esratvtelegram)مراجعه کنند. 🔶🔹💠🔹🔶 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 551 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به برادران مسلمان (اهل سنّت) امام صادق (ع) فرمود: ای گروه شیعه! شما به ما منسوبید، پس برای ما زینت باشید و مایهٴ ننگ ما نباشید. چه مانعی هست كه در میان مردم (اهل سنّت) همانند یاران علی (ع) باشید، اگر مردی از آن یاران هم ‌اكنون زنده بود، در قبیله خود پیشوا، مؤذن و امانتدار آنان بود. از بیمارانشان عیادت كنید و در تشییع جنازه‌ هایشان حاضر شوید و در مساجد آن‌ها نماز بگزارید و آنان در كار خیر از شما پیشی نگیرند. به خدا سوگند شما از آن‌ها به كار نیك سزاوارتر هستید... .[1] [1]. یا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ! إِنَّكُمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إِلَینَا، كُونُوا لَنَا زَیناً وَ لا تَكُونُوا عَلَینَا شَیناً، مَا یمْنَعُكُمْ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَ أَصْحَابِ عَلِىٍّ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیهِ فِى النَّاسِ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ لَیكُونُ فِى الْقَبِیلَةِ فَیكُونُ إِمَامَهُمْ وَ مُؤَذِّنَهُمْ وَ صَاحِبَ أَمَانَاتِهِمْ وَ وَدَائِعِهِمْ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ صَلُّوا فِى مَسَاجِدِهِمْ وَ لا یسْبِقُوكُمْ إِلَی خَیرٍ فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ أَحَقُّ مِنْهُمْ بِهِ... (مشكاة الانوار، ص67). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حیات محققانه
🔸 اگر وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «أُعطیتُ جَوامِعَ الكَلِمِ»، اینكه آدم حرفِ بی ‌برهان نزند و حرف بی ‌برهان قبول نكند، جزء است. در سوره مباركه «حج» این اصل آمده است فرمود در هر شرایطی هستی، بالأخره یا امامی یا مأموم یا مرجعی یا مقلِّد یا عالِمی یا عامی, محقّق باش! اگر مرجعی، محقّقانه مرجع باش, اگر عالِمی، محقّقانه عالِم باش, اگر مقلّدی، محقّقانه مقلّد باش، دیگر در تقلید, تقلید نكن! 🔸 در آیه سه فرمود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾؛ این شخص مقلِّد است اما جدال می ‌كند بدون علم! خب اگر مقلّدی، باید در تقلید، محقّق باشی. چنین کسی چون در تقلید، محقّق نیست، تابع هر كسی شد, شد; هر جا صدا بلند شد این آنجا حضور دارد! فرمود: ﴿وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾. 🔸 در همان سوره مباركه «حج» آیه هشت به بعد به این صورت آمده بود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَلاَ هُدی وَلاَ كِتَابٍ مُنِیرٍ ٭ ثَانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ بعضی‌ها هستند كه پیشرویی هستند «بغیر علم», بعضی‌ها پس‌رویی هستند «بغیر علم»؛ فرمود اگر پیشرویی, امامی، محقّق باش و اگر دنباله ‌رویی, مقلّدی، محقق باش! 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 15 تاریخ: 1391/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra