eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  احیاگر حق
🔸 امام راحل (رضوان الله علیه) توفیقی نصیبش شد كه توانست باطل را براندازد و حق را سامان دهد و اگر دیگران آرزو می ‌كردند می ‌گفتند: «چون به خورشید رسیدیم غبار آخر شد» یا می ‌گفتند: «عالَم دیگر بباید ساخت و از نو آدمی»، این بزرگوار به آن اُمنیه انبیا بار یافت و نظام فاسد را برانداخت و را افراشت و توانست آن تبرّی را با این تولّی هماهنگ كند. 🔸 مبادا ـ خدای ناكرده ـ از اوج عظمت و جلال و جمال امام در این مملكت كاسته شود! گرچه روح مطهّر او بی ‌نیاز از اجلال و تكریم ماست؛ ولی ما موظّفیم او، او، او و او را همچنان حفظ كنیم. او ﴿جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾ و ذات اقدس الهی این نعمت را داد كه باطل را به دست او ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً﴾ و حق را به دست او برافراشت؛ پرچم نظام اسلامی به دست این بزرگوار افراشته شد كه اکنون ملّت، همان پرچم را در دستشان گرفته اند. امیدواریم در سایه عنایت ‌های ذات اقدس الهی، این ملت فرهیخته بكوشد این نظام را سالماً به دست صاحب اصلی‌ آن، وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) بسپارد! 📚 پیام به همایش ملی تبیین شخصیت علمی حضرت امام خمینی (ره) تاریخ: 1393/01/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع) 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت دهم رجب ولادت امام محمد تقی جواد الائمه علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت مقام و شخصیت آن امام همام را از نظر می گذرانیم. آیت الله العظمی جوادی آملی رسیدن به درجات عالی دردنیا و آخرت را برای انسان، ممکن دانستند و بیان داشتند: وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) فرمود: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» رسیدن به درجات عالی، درجات بهشت، درجات علمی و عملی و تقوا در دنیا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است؛ ولی اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهای هر كالای گرانی است... . مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1020156 📚 منبع: آرشیو جلسه سخنرانی (1384/10/11) و درس اخلاق معظم له (1396/5/26) 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 573 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب ... پرهیز از تصرف اموال اهل كتاب: پیامبر (ص) فرمود: خدا خوردن بی ‌اجازه از میوه ‌های اهل كتاب را بر شما حلال نكرده است.[1] نیكی به همسفر اهل كتاب: در بخش یكم گذشت كه در دوران زندگی حضرت امیرموٴمنان (ع) در كوفه، روزی با مردی ذمی همسفر شد و به هنگام جدا شدن از او، وی را بدرقه كرد. این كار سبب شگفتی و پرسش ذمی شد. آن حضرت در پاسخ فرمود: پیامبر ما این‌گونه فرمان داده است ذمی به جهت این رفتار كریمانه اسلام آورد.[2] [1]. ... لَمْ یحِلَّ لَكُمْ .... وَلا أَكْلَ ثِمَارِهِمْ إِذَا أَعْطَوْكُمْ الَّذِى عَلَیهِمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص468). [2]. ر.ك: بخش یكم، فصل دهم، عنوان مدیریت سفر گروهی. 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مقام امامت 🔹 محمّد بن حسن بن عمّار می گوید : دو سال در مسجد رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) نزد شاگردی می کردم و روایات برادرش موسی بن جعفر (عليهما السلام) را می نوشتم . روزی در حضورش بودم که وارد شد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مقام امامت

🔹 محمّد بن حسن بن عمّار می گوید : دو سال در مسجد رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) نزد شاگردی می کردم و روایات برادرش موسی بن جعفر (عليهما السلام) را می نوشتم . روزی در حضورش بودم که وارد شد ، در این هنگام علی بن جعفر ( با کهولت سنّی که داشت ) شتابان از جا برخاست و با پای برهنه و بی ردا سوی ایشان رفت و با احترام بسیار دست او را بوسید . حضرت جواد ( علیه السلام ) به او فرمود : ای عمو! بنشین ، خدا تو را رحمت کند . علی بن جعفر عرض کرد : آقای من ، چگونه بنشینم ، با این که شما ایستاده ای؟ 🔹 هنگامی که وی به مجلس درس خود بازگشت ، یاران و شاگردانش او را نکوهیدند و گفتند : تو عموی پدر او هستی ، با این همه در برابرش این گونه کوچکی می کنی! علی بن جعفر خشمگینانه پاسخ داد : ساکت باشید! آنگاه ریش خود را به دست گرفت و گفت : خدای والا این ریش سفید را شایسته ندانست؛ امّا این نوجوان را برای آن سزاوار کرد ، چگونه برتری او را نپذیرم؟ من بنده او هستم و از سخن شما به خدا پناه می برم . 📚 ادب فنای مقربان ج8 ص 244. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  گناه مضاعف
🔸 می ‌تواند دو گروه باشد: یک عده رهبران کفرند یک عده پیروان آنها هستند. در جهنم این گروهی که تابع ائمه کفرند، به خدا عرض می ‌کنند که ﴿رَبَّنَا إِنّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَ كُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبیلاَ﴾، ذات اقدس الهی می‌ فرماید که ﴿لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ﴾; در جواب این جهنمی ‌ها می ‌فرماید اینکه شما می‌ گویید ما عذاب ائمه کفر را دو برابر کنیم، این را ما قبول داریم و قبلاً به شما همین را گفتیم که عذاب آنها دو برابر است: ﴿أَثْقَالاً مَعَ أَثْقَالِهِمْ﴾؛ هم کیفر ضلالت خود را می بینند هم کیفر اِضلال دیگران را؛ اما شما که رجّاله اینها هستید و به دنبال اینها هم راه افتادید، گناه شما هم دوتاست و عذاب شما هم دوتاست: ﴿لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ﴾. شما هم گناهتان مثل گناه رهبران کفر دو برابر است؛ منتها نمی‌ فهمید، حساب نکردید؛ ما به شما گفتیم: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» ولی حساب نکردید! 🔸 آنها دو گناه کردند: یکی اینکه خودشان کفر ورزیدند یکی اینکه تبلیغ کفر کردند، شما هم دو گناه کردید: یکی اینکه کفر ورزیدید و یکی اینکه درِ خانه ائمه را بستید. وجود مبارک امام صادق فرمود شما اگر به دنبال او نرفته بودید و او را تقویت نکرده بودید که ما خانه ‌نشین نمی ‌شدیم؛ شما با یک دست درِ خانه اموی را باز کردید و با دست دیگر درِ خانه علی (سلام الله علیه) را بستید یا آتش زدید، دو کار کردید، این طور نیست که شما یک کار کرده باشید. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 2 تاریخ: 1396/09/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 574 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب ... جواز مراجعه به پزشك اهل كتاب: محمد بن مسلم از امام باقر (علیه السلام) درباره مردی كه پزشكی نصرانی یا یهودی وی را مداوا و برایش دارو تهیه كند پرسید. آن حضرت فرمود: اشكالی ندارد، همانا شفا به دست خدای متعالی است.[1] [1]. عَنِ الرَّجُلِ یدَاوِیهِ النَّصْرَانِىُّ وَ الْیهُودِىُّ وَ یتَّخِذُ لَهُ الأَدْوِیةَ، فَقَالَ: لا بَأْسَ بِذَلِكَ، إِنَّمَا الشِّفَاءُ بِیدِ اللَّهِ تَعَالَی (طب الائمه، ص63). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر صدها رهبران ثوره به عرصه‌ هستی عـرضه شونـد، امـام رحیل ما امام همه‌ آنهاست 🔸 كاری كه امام امّت (قدّس سرّه) انجام داد، در طی این قرون‌بی ‌سابقه بود. قرآن كریم بر عنصر تكیه می‌ كند، چنانكه اگر موادّ فكری وجود داشت، و یك نفر بیش از دیگران و پیش از آنها قیام كرد و رهبری فكری و فرهنگی امّت را به عهده گرفت، دیگران همتای او نیستند. 🔸 صدها رهبران ثوره و انقلاب؛ خواه در خاور دور و نزدیك، خواه در خـاورمیانه، خواه در باخـتر دور و نـزدیك، به عرصه هستی عـرضه شونـد، (قدّس سرّه) امام همه آنهاست. زیرا اگر كسی كاری كند كه هم فكر امّت بـودن را مـردم و هـم فكر امام بودن را در رهبـران احیا كند، او مثـل اعـلای (و السّابقون الاوّلون) است و امام راحل (قدّس سرّه) اوّلین كسی بود كه در قرون اخیر به این مقام منیع بار یافت «طوبی له و حُسنُ مَآبٍ». 📚 کتاب «بنیان مرصوص» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص232. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
دیار طیّب

🔹 اگر انقلاب اسلامی شد این كشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» این زیارتنامه، است: یعنی بیرون بیاورید از این سرزمین، میوه طیب و طاهر ➖ طهارت و پاکی را! ➖ امنیت را! ➖ عدالت را! ➖ ندزدیدن را! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دیار طیّب

🔹 اگر انقلاب اسلامی شد این كشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست؛ آنها كه شامّه سالم دارند بدون تردید بوی عطر از این مملكت می‌شنوند! ما در چه می ‌خوانیم؟ به ما گفتند این زیارت را بخوانید، اینكه مخصوص نیست؛ گفتند كسانی كه در راه خدا شهید شدند, شما در كنار قبر آنها بایستید و بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ این كشور به بركت خون شما شد. اینها برای چه کسی است؟ «الی یوم القیامة» این زیارت هست. 🔹 اگر كشوری به بركت خون ‌های پاك شهدا طیب و طاهر شد، قرآن از كشور طیب و طاهر چه خبر می‌ دهد؟ می‌ فرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ باید میوه طیب و طاهر بدهد. مگر چیز آسانی است چند هزار شهید؟! این عزیزان این جوانان دعا می‌كردند كه شربت شهادت بنوشند! این زیارتنامه برای چه کسی است؟ 🔹 این زیارتنامه، است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». ایران طیب و طاهر شد، این صغرا؛ کبرای آن را قرآن معین می‌کند و صغرای آن را اهل بیت؛ فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخرُجُ﴾ _ این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده است _ یعنی بیرون بیاورید از این سرزمین، میوه طیب و طاهر ➖ طهارت و پاکی را! ➖ امنیت را! ➖ عدالت را! ➖ ندزدیدن را! فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ﴾؛ یعنی قرآن فقط می ‌خواهد خبر بدهد؟! این دیگر تعلیم كتاب و حكمت نشد! 🔹 این جمله ‌های خبریه غالباً به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی شما که در یك كشور شهید داده زندگی می ‌كنید, سعی كنید میوه طیب و طاهر بدهید، حالا اگر به دیگری نمی ‌دهید لااقل در تصرّف نكنید! ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾، البته ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. ما اگر باور كردیم _ چه اینكه باور می ‌كنیم _ شهید، طیب و طاهر است و نه تنها خودش طیب و طاهر است، كشور را طیب و طاهر می ‌كند، همین طور عمل کنیم. آپارات: https://aparat.com/v/0nsiM 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ذاریات جلسه 4 تاریخ: 1395/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  کمال مقصود
🔸 حركت نمی ‌تواند دائمی باشد که چیزی دائماً بگردد؛ زیرا حركت، است و اگر یك شیء دائماً بگردد این معنایش بی ‌هدف بودن است، لذا حركت با ابدیت سازگار نیست و حتماً دارِ مَمرّ و دار فرار باید به منتهی بشود؛ اما این منافات ندارد كه انسان دارای كمالات نامتناهی باشد، البته این ‌چنین نیست كه هر انسانی لایق كمالات نامتناهی طولی باشد، برای اینكه افراد همه از خدایند و همه به سوی خدا می ‌روند، اما هر كه از هر جا آمده است به معادل آنجا می ‌رود؛ مثل اینكه این ابرها كه باران را به همراه دارند اینها همه از دریا برخاستند و همه اینها حامل باران ‌اند و همه این باران‌ ها دوباره به دریا برمی‌ گردند، اما آن ابرهای كم ‌باران فقط نهر تشكیل می ‌دهند که این نهر به اوایل دریا می ‌رسد، ولی آن ابرهای پرباران كه سیل ‌آورند، این سیل, خروشان می‌ شود تا به وسط‌ های دریا برسد. این دو آب از دریا برخاستند هر دو هم به دریا برمی‌ گردند اما یكی سیل است و یكی نهر عادی. 🔸 همه از خدایند و همه به سوی خدا برمی ‌گردند، اما آن‌كه «أول ما صدر مِن الله» است، در قوس صعود به ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾ می ‌رسد و آنها كه از مراحل نازل پدید آمدند به مراحل نازل می ‌رسند؛ منتها اینها ابدی است. معنای ابدیت این نیست كه حركت ابدی باشد معنایش این است كه كمال, ابدی است و اینها ثابت ‌اند نه ساكن. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 10 تاریخ: 1391/11/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 575 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب ... ادب نامه ‌نگاری به اهل كتاب: ابوبصیر گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند: اگر كسی به فردی مجوسی یا یهودی یا نصرانی نیاز پیدا كند... و برای رفع نیاز ناچار باشد كه برایش نامه بنویسد آیا می‌ تواند در نامه نام كافر را مقدم بدارد و بر او سلام كند؟ امام صادق (ع) فرمود: روا نیست كه در ابتدای نامه نام آن كافر را بنویسی؛ ولی می‌ توانی در نامه ‌ات به وی سلام كنی، زیرا رسول خدا (ص) به كسرا و قیصر نامه می ‌نوشت.[1] البته چنان‌كه درباره مجوس خواهد آمد شرایط متفاوت ‌اند و در مواردی كه ناچار باشد جایز است.[2] مقصود از سلام كردن در این احادیث، تنها در نامه ‌نگاری است نه در لفظ و معاشرت كلامی. [1]. (الكافى، ج2، ص651). [2]. (الكافى، ج2، ص651). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 و 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ارکان اعتکاف

🔹 اعتکاف ، از مقولات نیایشی است که در فضاسازی بندگی و زمینه آوری اطاعت و کرنش در آستان الهی نقش اساسی و بیشتری دارد . 🔹مؤلّفه های عمده ای در هویت بخشی به حضور دارند؛ مانند زمان ، مکان ، قیام ، صیام ، اشتغال به قرآن و ذکر ، داشتن حالِ دعا و... . امّا : ــ برون رفت از غفلت و نسیان ــ و توجّه یافتن به خود و آنچه به عنوان هویت و جانمایه معتکف است ــ التفات به افتقار خود و بی نیاز ــ و نهایتاً بازسازی نفس و زدودن غبارهایی که غیر را بر جان انسانی نشانده و غیرت الهی را از جان دور ساخته است. 📚 بر بال اعتکاف ص14. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: ... «روزه» كه خود از اركان مهم دين و از مباني مهم و اصيل اسلام است، كه: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‌ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَة» عبادتي كه بدين پايه از اهميت است، قرار گرفته است، ارزش اعتكاف به حدي است كه يكي از برجسته‏ ترين اركان دين، شرط آن قرار مي‏ گيرد! همان گونه كه نماز بدون طهارت تحقق نمي ‏يابد؛ كه: «لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِطَهُور» اعتكاف هم بدون روزه صحيح نيست، كه: «لاَ اِعْتِكَافَ إِلاَّ بِصَوْم». و اين از سخنان بلند ائمه اطهار (عليهم ‏السلام) است. هیچ گنجی بی دد و بی دام نیست ٭٭٭ جز به خلوتگاه حق، دل رام نیست مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1034254 📚 حکمت عبادات، ص182. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
محبوب نبی

🔸 فرمود تنها كسی است كه علی را در دوست داشته باشد: «اِنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محبوب نبی

🔸 اینها سخنان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است: «وَ الَّذی نَفْسی بِیدِه لُولا انْ تَقُولَ طَوایِفُ مِنْ اُمَّتی فِیک مَا قَالَتِ النَّصاری فِی ابنِ مَریم لَقُلْتُ الیوم فِیک مَقالاً لا تَمُرُّ بِمَلاء مِنَ المُسْلِمین الا اخَذُوا التُّرابِ مِنْ‌ تَحْتِ قَدَمَیک لِلْبَرَکه»؛ فرمود علی! ما می ‌ترسیم اینجا پیش بیاید یك عده گفتند عیسی ابن الله است برای اینكه بدون پدر به دنیا آمد، من می‌ترسم كه چنین وضعی هم در داخله حوزه اسلامی پیش بیاید! وگرنه آن مقاماتی را كه برای تو هست اگر می ‌گفتم همان وضع عیسی پیش می ‌آمد و تو هیچ جا عبور نمی ‌كردی مگر آنکه خاك زیر پای تو را برای می ‌گرفتند. 🔸 فرمود تنها كسی است كه علی را در دوست داشته باشد: «اِنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/V60tg 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/11/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شکوه اعتکاف 🔸 اعتكاف، نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین‌ ها این غبارها این چرك ‌ها شستشو می ‌شود، وقتی شستشو شد انسان خالق خود را می ‌شناسد به مقداری كه مقدور اوست. اعتكاف فرصتی است که مجموعه چند عبادت است؛ ویژگی اعتكاف این است كه یك تلفیق مبارك و یک تلفیق با یمن و بركت است. 🔸 اینكه گفته شد: «بُنِی الإسلام علی خمس» که نماز است روزه است زكات است حج است ولایت است، بخش وسیعی از این مبانی پنج‌گانه را شما در می ‌بینید: نماز را كه می ‌بینید؛ روزه كه با آن جلال و شكوه وصف شده است و یكی از مبانی خمسه اسلام است تازه شرط اعتكاف است، این را می بینید؛ بخش وسیعی از اَعمالِ احرام حجّ و عمره که وصف مُحرمان حجّ و عمره است در اعتكاف هست، آثار حج را شما در اعتكاف می ‌بینید؛ آثار ولایت كه مشهودِ در اعتكاف است. یك عبادت تلفیقی مركب از نماز و روزه و حج و امثال اینها را می ‌بینید. آثار حج را می ‌بینید آثار عمره را می ‌بینید آثار صوم را می ‌بینید آثار نماز را می ‌بینید، این مجموعه به علاوه جمع‌بندی آثار مَشعر و منا را می ‌بینید. شما در جریان مشعر یك عبادت دارید و آن عبادت شبانه است, دیگر روز در مَشعر برنامه ندارید؛ شما در عرفات برنامه روزانه دارید، شب در عرفات برنامه ندارید، وقوف در عرفات واجب نیست؛ در بیتوته منا بالأخره شب بیتوته است نه روز, روز، ذبح و قربانی است نه شب؛ اما شما در اعتكاف، یك وحدت ملتئم ملفّق پیچیده شبانه‌ روزی دارید. 🔸 این‌چنین نیست كه شب ها فارغ باشید نظیر ماه مبارك رمضان، درست است انسان با فرا رسیدن مغرب افطار می ‌كند ولی همچنان معتكف است و همه محرّمات اعتكاف در شب هم حرام است، این نظیر صوم ماه مبارك رمضان نیست كه محرّمات برای روز باشد شب حلال باشد. این چه عبادت تلفیقی است؟! این سه شبانه‌ روز انسان مهمان چه كسی است؟ مهمان صاحب‌خانه ‌ای است كه این صاحب‌خانه فرمود اگر می‌خواهی به من نزدیك بشوی باید به فرشتگان من نزدیك بشوی. 📚 سخنرانی در جمع معتکفین حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1391/03/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم کلامی صامت و علی(ع) قرآن ناطق است / معرفی سخنگوی وحی در زاد روز ولادت مولود کعبه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت علی (علیه السلام) می ‌فرماید: قرآن سخن نمی‌ گوید شما از قرآن بپرسید، او حرف نمی ‌زند ! منم که از ناحیهٴ قرآن سخن می ‌گویم، منم که قرآن را به سخن در می ‌آورم؛ علم آینده، سخن ازگذشته، داروی دردها و نظم امور زندگی شما در قرآن است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم کلامی صامت و علی (ع) قرآن ناطق است / معرفی سخنگوی وحی در زاد روز ولادت مولود کعبه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مفسّر بزرگ قرآن کریم در بخشی از کتاب "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه" به نقل مستقیم از مولای متقیان (سلام الله علیه) آن حضرت را قرآن ناطق و سخنگوی وحی معرفی کرده و مرقوم داشتند: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: قرآن سخن نمی گوید شما از قرآن بپرسید، او حرف نمی زند ! منم که از ناحیهٴ قرآن سخن می گویم، منم که قرآن را به سخن در می آورم؛ علم آینده، سخن از گذشته، داروی دردها و نظم امور زندگی شما در قرآن است. 🔸 همچنین آن حضرت خود را به عنوان معرفی نموده و بیان داشتند: قرآن کریم که کلام خداست اسرار عالم را در بردارد و سخن نمی گوید، منم که قرآن را گویا می کنم و خود را به عنوان سخنگوی وحی معرفی می کنم: «ذلک القرآنُ فاستَنطِقوُهُ وَلن یَنطق ولِکن أُخبِرُکم عَنه ألا إنّ فیهِ علمَ ما یأتی والحدیث عن الماضی ودواءُ دائِکمُ ونظم ما بینَکم». 🔸 حضرت علی (علیه السلام) قرآن را می داند ولی مردم، این تجلی الهی را نمی بینند؛ می فرماید: «فتجلّی لهم سُبحانه فی کتابِه مِن غیر أن یَکوُنوا رَأوْهُ مِن قُدرَتِه»: خداوند گوینده این کلام است! این متکلم در کلمات خود، برای مستمعان تجلی و ظهور کرده است، قرآن صفت فعل خداست، ظهور فعل خداست که از ظهور صفت ذات ناشی می شود و آن هم از ظهور ذات. (مقام فعل از مقام ذات به چند مرتبه فاصله دارد) قرآن، مجلای فعل و مظهر اوصاف خدای متعال است؛ می فرماید: خدا در قرآن برای مردم تجلی کرده و آنها او را نمی بینند، قدرتش را به مردم نشان داده ولی مردم آن را نمی بینند کسی لازم است تا مجلا و ظهور قدرت حق را ببیند و برای مردم بازگو کند. 🔸 این حکیم متأله بهترین راه معرفی امیر سخن (ع) را بهره مندی از فرمایشات خود آن حضرت دانسته و آورده اند: در معرفی علی بن ابی طالب (علیه السلام) که در هر دو بخش حکمت نظری و عملی حکیم است باید از کلمات خود آن حضرت (علیه السلام) استفاده کرد. او خود و سایر اهل بیت عصمت و طهارت را معرفی می کند آنجا که می فرماید: «نَحْنُ شجرة النبّوة ومَحطّ الرّسالة ومختَلَف المَلائکة وَمَعادِن العِلم وَینابیع الحِکَم»: ما درخت نبوتیم، درخت نبوت در خاندان ما ریشه دارد و فیض رسالت در این خانواده فرود می آید، فرشته های خدای متعال به خاندان ما رفت و آمد دارند، قرارگاه علم ما هستیم! ماییم. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1037399 📚 کتاب حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه، ص41 تاریخ: 1391/03/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra