eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ضروری ترین معرفت 🔸 این نفس لوّامه همان است كه آدم را ملامت می‌ كند. اگر این شخص تبهكار مبتلای به اختلاس و رانت، سوابق طولانی در این كار داشته باشد، كم كم این نفس لوّامه را هم رشوه می ‌دهد و آن را هم خاموش می‌ كند، این همان است كه قرآن كریم فرمود: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضروری ترین معرفت
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
آیت الله العظمی جوادی آملی: این كه آدم را ملامت می ‌كند در درون ما قاضی خوبی است. اگر كسی خلاف كرد، رانت‌ خواری كرد، اختلاس كرد، رشوه داد، رشوه گرفت و آن را به صورت قانون در آورد دیگران را ساكت كرد، ولی وقتی شب منزل رفت می ‌بیند در درون او غوغاست، او را دارد ملامت می ‌كند؛ اینكه او را ملامت می ‌كند قوّه ‌ای است به نام در درون انسان ﴿لاَ أُقْسِمُ بِیوْمِ الْقِیامَةِ ٭ وَلاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ﴾. این نفس لوّامه همان است كه آدم را ملامت می‌ كند. اگر این شخص تبهكار مبتلای به اختلاس و رانت، سوابق طولانی در این كار داشته باشد، كم كم این نفس لوّامه را هم رشوه می ‌دهد و آن را هم خاموش می‌ كند، این همان است كه قرآن كریم فرمود: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾! 🔸 این نفسی كه از فجور و تقوا باخبر است و از سایر مسائل آگاه است می‌ خواهد هدایت كند، این شخص حرف او را گوش نمی‌ دهد، با اغراض و غرایز این قوّه الهی را دفن می ‌كند، دسیسه می‌ كند، یك عدّه در اثر وهم و غریزه و اغراض حیوانی و نفسانی، آن نفسی كه مُلهم است به فجور و تقوا آن آن را در بین این اغراض و غرایز دفن می‌ كنند، زنده به گور می‌ كنند، حرفش شنیده نمی ‌شود. این كسی كه در بیرون اهل رانت و اختلاس و رشا و رشوه بود وقتی تبهكاری ‌اش انبوه شد به درون او هم سرایت می‌كند؛ لذا خیلی از موارد است كه می ‌بینید اینها ﴿وَهُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً﴾ خیال می ‌كنند كار خوبی دارند انجام می ‌دهند! اینها خطراتی است كه دامنگیر ما می ‌شود. 🔸 گاهی انسان طوری می ‌شود كه آن چراغش را، آن قاضی‌ اش را، آن راهنمایش را هم مدسوس قرار می‌ دهد. اصرار قرآن كریم بر مطالعه این ابعاد سه‌ گانه یعنی ، و برای همین است كه اینها برای ما ضروری ‌ترین معرفت‌ اند، اینها كه روشن بشوند بقیه برای ما حل است و ما مشكل جدّی نخواهیم داشت، سایر مشتبهات را با این معلومات حل می‌ كنیم؛ اخلاق عهده‌ دار این كار است، به ما گفتند كه متخلّق بشوید به ، خُلق الهی راه و رسمش این است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/08/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   قلمرو اعتقادی
🔸 فرمان ﴿ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا آمِنوا بِاللهِ ورَسولِهِ والکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی رَسولِهِ والکِتابِ الَّذِی أنزَلَ مِن قَبل ﴾ افزون بر توصیه به ، توصیه به و صیانت از معارف دینی را نیز دربر دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   قلمرو اعتقادی
🔸 فرمان ﴿ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا آمِنوا بِاللهِ ورَسولِهِ والکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی رَسولِهِ والکِتابِ الَّذِی أنزَلَ مِن قَبل ﴾ افزون بر توصیه به ، توصیه به و صیانت از معارف دینی را نیز دربر دارد. مجموع این آیات با به هم پیوستگی پیش گفته خود، جامعه اسلامی را از هر نوع گرایش به کافران شرق و غرب پرهیز می دهد و به طور ضمنی می فرماید که ایمان را به قلمروهای امور اعتقادی و اخلاقی و عملی گسترش دهید. 🔸 باور نکنید که بعضی احکام اسلام غرب پسند یا شرقپذیر نیست (همان گونه که برخی افراد در حکم اعدام گفتند)؛ عصر کنونی، فلان حکم را نمی پسندد؛ سوگمندانه این را بعضی مسلمان های غیرمنافق هم می گویند و باور می کنند! آنان که خدا، پیامبر، قیامت، کتاب های آسمانی و فرشته ها را می پذیرند و پاره ای احکام اسلامی را دنیاپسند نمی دانند، قهراً گرایششان به خط کشی بیگانه هاست. اینان منافق نیستند؛ ولی ممکن است مشمول آیه ﴿ نُؤمِنُ بِبَعضٍ ونَکفُرُ بِبَعض ﴾ شوند. 📚 تسنیم ج 21 ص 130 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   فتوا
🔸 «فتوا» آ‌ن مطلب زنده با فتوّت و جوانی و است؛ حرف های كهنه را نمی ‌گویند فتوا. كسی حرف های دیگران را نقل كند و به نام خود جا بزند، این فتوا نیست، این تقلیدِ سرگردان و شناور است؛ آن است كه زنده باشد و خود انسان داشته باشد. ممكن است كه ده‌ مرجع یك نحو فتوا بدهند اما هیچ كدام از دیگری نگرفته است. 🔸 شما می بینید اینهایی كه به عمق اقیانوس می روند و سنگین ‌ترین گوهرها را با غوّاصی در می‌ آورند، این گوهرها شبیه هم اند؛ اما هر کدام خودشان رفتند غوّاصی كردند و از عمق اقیانوس در آوردند، چون گوهرها شبیه هم اند نباید گفت پس اینها از هم گرفتند! الآن شما می‌بینید در این رساله‌هایی كه مراجع عظیم ‌الشأن ما نوشتند فتواها شبیه هم است _ البته همین است فتواها باید شبیه هم باشند؛ اگر اختلاف مختصری هست در فروعاتِ خیلی جزئی است _ اما همه‌ آنان با شصت سال, هفتاد سال جان كندن، در ، غوّاص شدند و رفتند در عمق اقیانوس و گرفتند. از یک مرجع سؤال بكنی به چه دلیل، می‌ گوید به فلان دلیل, به فلان دلیل؛ این طناب را وصل می ‌كند تا عمق اقیانوس، می‌ گوید من رفتم آنجا و این را آوردم؛ این را می ‌گویند . اگر حرف دیگری را نقل كند كه «فَتی» نیست، این كهنه و فرسوده است؛ این است نیست؛ «فتوا» آن است كه فتوّت و و و را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 9 تاریخ: 1391/02/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضور مرکز بین المللی نشر اسراء در ششمین نمایشگاه کتاب دین 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
ششمین نمایشگاه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دین و شعائر اسلامی از بیست‌ و ششم بهمن تا اول اسفند ماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری حل دائمی نمایشگاه‌ های استان قم برگزار می ‌شود. مرکز بین المللی ، ناشر اختصاصی آثار آیت الله العظمی جوادی آملی و از ناشران فعال در حوزه کتاب دین نیز در این نمایشگاه حضور داشته و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم له خواهد بود. 🔹 مکان: خاکفرج ـ محل دائمی نمایشگاه های استان قم 🔹 ساعت بازدید: صبح 10 -13 و عصر 16-21 🌐 https://esra.ir 🌐 Nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 585 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 علل نهی از دلبستگی به اهل كتاب سلامت از اعتقاد انحرافی آنان: یهودیان گفتند: دست خدا بسته است. ـ دست ‌های خودشان بسته و بی‌ اقتدار باد و به سزای آنچه گفتند لعنت بر آنان باد ـ بلكه هر دو دست خدا باز است و قدرتش بی‌ كران. هرگونه بخواهد می‌ بخشد.[1] این آیه بیانگر انحراف آن‌ها از دین حضرت موسی و توحید است. [1]. ﴿و قالَتِ الیهودُ یدُ اللهِ مَغلولَةٌ غُلَّت اَیدیهِم و لُعِنوا بِما قالوا بَل یداهُ مَبسوطَتانِ ینفِقُ كَیفَ یشاءُ...﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 64). 📚 مفاتیح الحیات ص 317. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   فتح دل
🔸 یکی از بدترین غده های بدخیم مدینه همین اسرائیلی ها بودند! یهودی های مدینه از هر نظر مزاحم بودند؛ هم از نظر جاسوسی هم از نظر ثروت هم از نظر قدرت. در جریان که وجود مبارک حضرت امیر درِ قلعه را با آن وضع کَند، خب کار مهمی بود، بود از شرّ اینها؛ وجود مبارک پیغمبر و همه مسلمان ها در آن روز نهایت خوشحالی را داشتند که از شرّ اینها نجات پیدا کردند. همان روز حضرت جعفر بن ابی طالب (رضوان الله و سلام الله علیهما) از حبشه آمده بود، چون سال ها قبل به دستور پیامبر اکرم مهاجرت کرده بود، از مکه رفته بود به حبشه تا جلوی دسیسه مشرکان را بگیرد؛ آنجا هم کرد هم داد مبارزات فکری داشت، چند سال بود و عده ای را هم مسلمان کرد. روز فتح خیبر با آمدن جعفر از مهاجرت هم‌ زمان شد؛ پیغمبر چه فرمود؟ فرمود دو خوشحالی به من رسیده است، من نمی دانم به کدام یک از اینها خوشحال تر باشم! 🔸 پس می شود یک روحانی، با کار تبلیغی، مثل را بکند؛ این عظمت است، عظمت است، عظمت است، عظمت است! وجود مبارک جعفر که آنجا جنگ و نبرد و مانند آن نداشت، تبلیغ و تعلیم بود، یک حوزه علمیه ناشناخته درست کرده بود. درست است جبهه رفتن کار بسیار خوبی است و جزء بهترین فضیلت های دینی است؛ اما می شود انسان کاری بکند که کار جبهه باشد، کار جعفر را بکند! 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 95 تاریخ: 1400/02/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra