eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان ‌نوازی آداب سفره مهمانی: فضل بن یونس گوید: روزی در خانه ‌ام بودم. خادم وارد شد و گفت: مردی كه كنیه ‌اش ابوالحسن و نامش موسی بن جعفر است، كنار دَرِ خانه است. گفتم ای خادم! اگر همان كسی است كه می ‌پندارم، تو در راه خدا آزادی. ... فرمود: ای فضل! صاحبخانه از دیگران به صدر مجلس سزاوارتر است، مگر اینكه مردی از بنی هاشم (سادات) باشد. گفتم: شما كه چنین هستی فدایتان شوم. سپس گفتم: خدا مرا فدایت كند، غذا برای اهل مجلس آماده است، اگر اجازه می ‌فرمایی حاضر كنم. فرمود: ای فضل! مردم می‌ گویند: این، پذیرایی مهمان ناخوانده است و آنان این‌گونه پذیرایی را خوش ندارند؛ ولی من كراهتی نمی ‌بینم. دستور دادم خادم تَشْت [برای شست ‌و شوی دست] آورد و امام (ع) نزدیك آن شد و فرمود: ستایش خدای را كه برای هر چیزی حدّی قرار داده است. گفتم: فدایت شوم، حدّ این (ظرف) چیست؟ فرمود: اینكه صاحبخانه پیش از دیگران آغاز كند تا مهمانان نشاط یابند... 👇👇👇👇
... سپس سفره انداخته شد. پرسیدم: حدّ این چیست؟ فرمود: در ابتدای آن بسم الله گفته شود و هرگاه برچیده شد، حمد خدا به جا آورده شود. سپس خلال دندان آورده شد. پرسیدم حدّ این چیست؟ فرمود: اینكه نوك آن را بشكنی تا لثه را زخمی نكند. سپس آب آورده شد. پرسیدم حدّ این چیست؟ فرمود: از قسمت دسته لیوان و از قسمت شكسته آن اگر شكسته باشد ننوشی، چون نشستگاه شیطان است. هرگاه آب می ‌نوشی بسم الله بگو و در پایان حمد خدا به جای آور. ای فضل! صاحبخانه، آخرین نفری باشد كه پس از غذا دستش را می ‌شوید. [1] [1]. (مكارم الاخلاق، ص148 ـ 149). 📚 مفاتیح الحیات ص 385 و 386 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیستم ماه 1445 ▫️ سیره حسینی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیره حسینی ▫️ حسین بن علی (سلام الله علیهما) می‌ زند؛ تنها وارث خلیل حق نیست تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح نیست، این به عنوان خلیفة الله مثل اینکه دارد جهان را اداره می ‌کند و کاری که مستخلف عنه او دارد او همان حرف را می ‌زند: ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. این استدلال خداست که در دستگاه من آدم فاسدی نیست. ▫️ هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست، کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با چشم حق می ‌بیند. ▫️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، یک غلام سیاه هم در کربلا بود، درباره او هم وجود مبارک حسین بن علی خم شد و صورت این غلام سیاه را بوسید: یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نکند فرق با سفید ▫️ این یک است، اختصاصی به جریان آن روز یا روزهای دیگر ندارد و بساط اموی را بالکل برچید. سخنان نورانی زینب کبرا این طور بود، سخنان نورانی امام سجاد این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و ما پیروز شدیم. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1397/06/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نهضت حسینی و مقرّبان 🔹 سخنان سالار شهیدان در نهضت عاشورا سطوح مختلف دارد. برخی از آن ها برای هدایت است ... و بعضی برای است ... نیز بخشی از کارها و گفتارها و نوشتارهای حضرت حسین (علیه السلام) برای است تا آنان را یا در محدوده قرب نگه بدارد یا به مقام ﴿ دَنا فتدلّی ٭ فکان قاب قوسین أو أدنی ﴾ شیفته کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
نهضت حسینی و مقرّبان 🔹 سخنان سالار شهیدان در نهضت عاشورا سطوح مختلف دارد. برخی از آن ها برای هدایت است که آن ها را از شئامت و زشتی و تبهکاری گناه به صراط مستقیم دعوت می کند و بعضی برای است آن ها که اهل یُمن و برکت و صفا و صلاح و سدادند که آن ها را بیش از پیش رهبری می نماید و در راهشان مستقیم و مستمر می کند و به آنان پایداری عطا می کند تا همچنان در یُمن بودنشان بمانند یا از مقام اصحاب المیمنه پرواز کنند و به درجه مقرّبان باریابند. نیز بخشی از کارها و گفتارها و نوشتارهای حضرت حسین (علیه السلام) برای است تا آنان را یا در محدوده قرب نگه بدارد یا به مقام ﴿ دَنا فتدلّی ٭ فکان قاب قوسین أو أدنی ﴾ شیفته کند؛ چون مقرّبان نیز درجاتی دارند؛ چنان که «أصحاب المیمنه» هم مراتبی دارند و همچنین «أصحاب المشئمه» درکاتی دارند. 🔹 در دو آیه سوره «توبه» چنین آمده است: هر کاری که انجام می دهید، خداوند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمّه (علیه السلام) آن را می بینند؛ ﴿ قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون ﴾ . آن ها که هستند، آن ها هم ممکن است ببینند که درون دیگران چه می گذرد... اکنون به دو نکته مهم درباره مقرّبان اشاره می کنیم: 1️⃣ این مقرّبان همه از انبیای مرسل یا ائمّه هدی (علیه السلام) نیستند؛ بلکه برخی از آن ها کسانی اند که به همراه ائمّه و انبیاء (علیه السلام) حرکت کردند و از آنان نمودند و طعمی چشیدند و بویی استشمام کردند. در بعضی از تعبیرات دینی آمده است: «سلمان منّا أهل البیت». البته چنین کرامتی مخصوص سلمان (سلام الله علیه) نیست؛ چون بسیاری از مردان و زنان دیگر به جایی رسیدند که ائمّه (علیه السلام) درباره آن ها فرمودند: این ها از ما هستند. ائمّه (علیهم السلام) برای این که کسی از این انتساب برین تعجّب نکند که چگونه فردی عادی می تواند از اهل بیت (علیه السلام) به حساب آید و نظیر سلمان و اباذر و مانند آن شود، به دو آیه قرآن کریم استشهاد کردند: یکی آیه ﴿ من تبعنی فإنّه منّی ﴾ که خداوند از زبان حضرت خلیل حق فرمود: که هر کس راه ما را طی کند از ماست. دیگری گفتار مستقیم خداوند در این آیه است: ﴿ إن أولی النّاس بإبراهیم للّذین اتّبعوه و هذا النّبی و الّذین امنوا ﴾ ؛ یعنی می دانید چه گروهی به ابراهیم خلیل (علیه السلام) اولی هستند؛ آنان که از او پیروی کردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم).... . از این جا معلوم می شود که بخشی از معلّم های غیبی برتر از انبیای عادی اند؛ چون این انبیا، نبأ و گزارش می آوردند، ولی آن معلّمان غیبی، تعلیم دانش می دهند. معلّمان بشری برتر از گزارش گرهای بشری اند و معلّمان غیبی برتر از گزارش گران غیبی. 2️⃣ این گفته که «خیرالأمور أوسطها»، ناظر به بحث های عملی است؛ یعنی اگر کسی خواست کاری انجام دهد، باید از گزند افراط و آسیب تفریط در امان باشد؛ امّا وقتی کسی در و در هسته مرکزی عدل قرار گرفت و از چپ و راست (افراط و تفریط) نجات پیدا کرد؛ «الیمین و الشمال مضلّة و الطریق الوسطی هى الجادة»، از آن پس، «خیر الأمور أکثرها و أشدّها و أعلاها و أوفرها و أوقرها» و مانند آن است... . حضرت حسین بن علی (علیه السلام) به جایی رسیدند که در شب عاشورا بهشت را به برخی از همراهان خود نشان دادند. آن ها یا جزو «اصحاب المیمنه» بودند یا در شمار مقرّبان. مقرّبان و أصحاب المیمنه در اعصار بعد نیز جزو مستمعان و کربلایند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص102 تا 106 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان پاداش گرامیداشت مهمان تأمین روزی و مغفرت گناهان: رسول خدا (ص) فرمود: همانا مهمان با آمدنش روزی خود را از آسمان برای میزبان به همراه می ‌آورد و هرگاه غذا خورد خدا به بركت آمدنش نزد آن‌ها آنان را می ‌بخشد [1] همچنین فرمود: مهمان هرگاه بر قومی وارد شد روزی خود را می ‌آورد و هنگام رفتن همه گناهانشان را با خود می ‌برد. [2] [1]. إِنَّ الضَّیفَ إِذَا جَاءَ فَنَزَلَ بِالْقَوْمِ جَاءَ بِرِزْقِهِ مَعَهُ مِنَ السَّمَاءِ، فَإِذَا أَكَلَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ بِنُزُولِهِ عَلَیهِمْ (الكافى، ج6، ص284). [2]. الضَّیفُ یأْتِى الْقَوْمَ بِرِزْقِهِ، فَإِذَا ارْتَحَلَ ارْتَحَلَ بِجَمِیعِ ذُنُوبِهِم (بحار الانوار، ج72، ص461). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 رسالت قلم
🔹 مطبوعات، رسالت مهمّ آنها در است، یپرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است، پرهیز از شرّخواهی؛ در است، پرهیز از قبیح ‌گویی... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 رسالت قلم
🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز سوگند یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه ، چهره‌ نمایی می ‌كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾. اگر به قلم سوگند یاد می ‌كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می ‌نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع، كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست. 🔹 مطبوعات، رسالت مهمّ آنها در است، پرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است، پرهیز از شرّخواهی؛ در است، پرهیز از قبیح ‌گویی. 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می‌ باشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند، به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند. 🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات‌ هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه‌ ها این ‌طور، در دانشگاه‌ ها این‌ طور، در سطح جامعه این ‌طور. همیشه مردان بزرگ در هر رشته‌ ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ‌ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و ، جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت، حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد! 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا