eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  عجز ادراک
🔹 كه شاگرد است، در دو مرحله دو نوع سخن دارد. اگر حكیمانه بخواهد سخن بگوید، می ‌گوید: ای برادر تو همان اندیشه ‌ای ٭٭٭ ما بقی خود استخوان و ریشه ‌ای 🔹 انسان به جز سرمایه ‌ای ندارد و آنچه می ‌ماند و ماندنی است، ادراك است و فهم است و برهان است و دلیل؛ ولی وقتی به ذات اقدس الهی می ‌رسد كه او مفهوم نیست تا با علم حصولی درك شود، همین شاگرد , همین مولوی كه می‌ گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، گفت: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا». مگر خدا مفهوم است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل شمس و قمر است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل آسمان و زمین است كه با علم حصولی و استدلالی و مفهوم به ذهن بیاید؟! آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 حكیم می ‌گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می ‌فهمم, فقیه می ‌گوید چنین است, اصولی می ‌گوید ‌چنین است, محدّث می ‌گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید; یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می ‌رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست, خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی ‌آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه, حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»؛ اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت: آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال 🔹 شما مفهوم نظری را می‌ خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می‌ خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می‌ شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت شمس تاریخ: 1394/07/.05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... امام صادق (ع) فرمود: پایان دوره یتیمی یتیم، بلوغ اوست كه دوران قوت اوست و اگر بلوغ [احتلام] حاصل شد و در وی رشدی احساس نشد و همچنان در سفاهت و ضعف بود سرپرست و ولیّ او باید دارایی وی را حفظ کند. [1] [1]. انْقِطَاعُ یتْمِ الْیتِیمِ بِالاحْتِلامِ وَ هُوَ أَشُدُّهُ وَ إِنِ احْتَلَمَ وَ لَمْ یؤْنَسْ مِنْهُ رُشْدٌ وَ كَانَ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً فَلْیمْسِكْ عَنْهُ وَلِیهُ مَالَهُ (الكافى، ج7، ص68). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حقیقت ابدی
🔹 ما روحی داریم ابدی، وقتی ابدی شد این کالای ابدی را نمی ‌شود با این بساط دنیا تأمین کرد. بله، جسمی داریم که به این سبک است که این جسم عوض می ‌شود و جسم دیگر می ‌آید. الآن کسانی که مثلاً هشتاد سال دارند، حداقل هشت بار تمام ذرات بدن آنها عوض شد؛ منتها حالا شبیه آن می ‌روید، ما خیال می ‌کنیم این همان است، در حالی که این ده بار عوض شد. این حرف را هم که جناب دارد که آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار همین است. 🔹 آدم اگر یک شب مهتابی، کنار نهری که خیلی روان است، نامحسوس است، بنشیند، عکس ماه را در این رودخانه می ‌بیند؛ یک ساعت که بنشیند خیال می ‌کند که این عکس، همان عکس یک ساعت قبل است، در حالی که ده‌ ها بار عوض شد و رفت. آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار ما خیال می ‌کنیم به همان وضع سابق هستیم. 🔹 این حرف‌ها را به اینها یاد داد که ما یک هستیم، سخن از ده میلیارد سال و صد میلیارد سال نیست. الآن شما می ‌توانید بگویید که فلان سلسله جبال یا فلان قله چند سالش داشت، به هر حال می ‌توان گفت؛ اما نمی ‌توانید بگویید «دو دو تا چهارتا» چند سالش است، چون این زمانی و زمینی نیست. تازه این در حد کمّیات است، خیلی بالاتر از این است. 📚 دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور با حضرت استاد تاریخ: 1397/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
محور وحدت

🔸 امیرمؤمنان (علیه ‌السلام) درباره (‏صلی الله علیه و آله و سلم) برای می ‏فرماید: «مَنْ تَقَدَّمَها مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها زَهَقَ، وَ مَنْ لَزِمَها لَحِقَ»؛ هر كسی كه از آن پیشی گیرد، از دین خارج شود و آن‏كسی كه از آن عقب بماند، هلاك گردد و هر كس كه از آن جدا نشود، به او رسد. 📚 روابط بین الملل - صفحه 93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان حفظ مال یتیم و چگونگی آن ... ابوبصیر گوید: از امام صادق (ع) درباره ﴿مَن كانَ غَنِیا فَلیستَعفِف...﴾ پرسیدم. فرمود: آیه درباره كسی است كه خود را وقف زراعت یا دام یتیم كرده است و در این امور مشغول است، پس به گونه شایسته از مال یتیم صرف می ‌كند؛ اما اگر پول نقد یتیم نزد او نهاده شد حق هزینه كردن مال یتیم را ندارد. [1] نکته: زراعت و دام در این حدیث برای مثال است و امروزه باید گفت اگر یتیم مالك خودرو یا فروشگاه و مانند آن است كه بدون كار، درآمدزا نخواهد بود، سرپرست وی به میزان كاری كه برای دارایی یتیم انجام می ‌دهد می‌ تواند حق الزحمه بگیرد. [1]. (تفسیر العیاشی، ج1، ص248). 📚 مفاتیح الحیات ص 405 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 منشأ اختلاف
🔹 در قرآن دارد به اینکه راز اختلاف افراد با هم آنهاست. درباره یهودی‌ ها این‌طور دارد که ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، این است که البته درباره یهودی‌ ها است. فرمود شما خیال می ‌کنید اینها با هم هستند؛ ولی اینها همیشه با هم اختلاف دارند. این می ‌گوید من برترم، او می ‌گوید من برترم، این می ‌گوید مال من است! 🔹 برای دو ثانیه یا سه ثانیهT اتومبیل مدام بوق می ‌زند و مدام ترافیک می ‌شود؛ حالا بر فرض او اشتباه کرده است، دو دقیقه کن! فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، چون نیستند [تبدیل به] پانزده میلیون پرونده می ‌شود. شما این کشورهایی که یک مقداری ‌شان خوب است، مگر پرونده دارند؟ سالی یک بار دستگاه قضایی ‌شان راه می ‌افتد. اینکه نمی ‌شود زندگی! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/06/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پخش زنده دروس آیت الله العظمی جوادی آملی در سال جدید 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس علوم القرآن چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق پنج شنبه ها ـ ساعت 10 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir لینک شرکت در درس فقه و علوم القرآن: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli ▫️ گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان آثار یتیم‌نوازی نرم دلی: رسول خدا (ص) فرمود: با یتیمان مردم مهربانی كنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. [1] رسول خدا (ص) فرمود: هر یك از شما به سنگدلی خود پی برده است به یتیمی نزدیك شود و با وی مهربانی كند و بر سرش دست كشد؛ در این صورت قلبش به اذن خدا نرم شود، زیرا برای یتیم حقّی است. در حدیثی دیگر فرمود: وی را بر سفره خود بنشاند و بر سرش دست كشد، تا قلبش نرم شود. [2] [1]. ... وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیتَامِ النَّاسِ یتَحَنَّنْ عَلَی أَیتَامِكُم (الأمالی، صدوق، ص94). [2]. مَنْ أَنْكَرَ مِنْكُمْ قَسَاوَةَ قَلْبِهِ فَلْیدْنُ یتِیماً فَیلاطِفُهُ وَ لْیمْسَحْ رَأْسَهُ یلِینُ قَلْبُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَإِنَّ لِلْیتِیمِ حَقّاً وَ قال فِى حَدِیثٍ آخَر: یقْعِدُهُ عَلَی خِوَانِهِ وَ یمْسَحُ رَأْسَهُ یلِینُ قَلْبُهُ (الفقیه، ج1، ص188). 📚 مفاتیح الحیات ص 406 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  آموزگاران هدایت

🔸 شما علمای بزرگوار اهل
سنت 
مثل علمای بزرگوار
شیعه
، ممکن است مرکّب شما علما، تعلیم شما علما، کتاب شما علما، یا بالاتر را داشته باشد، چون شما هستید که شهید را می ‌پرورانید، این شهدا شاگردان مکتب شما هستند و پای سخنان شما نشسته‌ اند و یاد گرفتند. 🔸 باید بگوییم خدایا این نعمت را که تو در و و قرار دادی نصیب ما هم بفرما؛ این دعای ماست. این وعده را ذات اقدس الهی داد که عده ‌ای با مرکّب خودشان جامعه را هدایت می ‌کنند. خدای سبحان در قرآن به مرکّب علما قَسم خورد فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ﴿ن﴾ یعنی مرکّب، ﴿قَلَم﴾ هم که مشخص است. این شهدا را چه کسی تربیت کرد؟ همین شما آقایان تربیت کردید، شاگردان شما بودند، پای منبر شما بودند، پای سخنان شما بودند. 🔸 خداوند به مرکّب علما قَسم خورد، به قلم علما قَسم خورد، به کتاب علما قَسم خورد؛ سه چیز است فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ، و علما مورد سوگند است. خدا سیدنا الاستاد مرحوم را غریق رحمت کند! می‌فرمود قَسَم خدا به دلیل است؛ در محاکم، قسم در مقابل بینه است و بینه در مقابل قسم است؛ اما قسم ‌های خدا به بینه است نه در قبال بینه قسم خدا به خود دلیل است لذا وقتی ذات اقدس الهی به مرکّب علما، به قلم علما، به کتاب علما، به مقاله علما، به نوشته ‌های علما قسم می ‌خورد، اینها هستند، خب چرا ما نباشیم؟! امیدواریم همیشه کنار هم باشید همیشه با هم باشید؛ خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ». یوتیوپ: https://youtu.be/TOpABL9CHWY آپارات: https://aparat.com/v/guPN4 📚 دیدار جمعی از علمای اهل سنت استان گلستان و گیلان با حضرت استاد تاریخ: 1398/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 نصرت مومنانه
🔹 شعار رسمی جاهلیت این بود: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»؛ به فكر برادرت, به فكر قبیله ‌ات, به فكر باندت, به فكر حزبت, به فكر هم ‌فكرت باش چه ظالم چه مظلوم! این بود: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً». 🔹 وقتی اسلام آمد، وجود مبارك حضرت این شعار را به دو نحو تغییر داد فرمود نگویید: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، بلکه بگویید: «انْصُرْ المَظلُوم سَواءٌ كَانَ أخَاكَ أَوْ غیرِ أخَاك»؛ به داد مظلوم برسید چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد و اگر خواستید همین شعار را بدهید بگویید: «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، معنایش را عوض كنید؛ یعنی به فكر برادرت باش برادرت را كمك كن، برادرت, هم ‌حزبت, هم قبیله‌ ات را كمك كن، به این نحو که اگر است به داد او برس اگر است دستش را بگیر كه ظلم نكند، این كمك به اوست. 🔹 این طور شعار را عوض كرد؛ فرمود یا الفاظتان را عوض كنید یا معانی را عوض كنید؛ یا بگویید: «انْصُرْ المَظلُوم» چه برادر چه غیر برادر یا بگویید: «اُنصُر أَخَاك» برادرت را كمك كن، اگر مظلوم است دستگیری كن و اگر ظالم است دستش را بگیر كه ظلم نكند. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 9 تاریخ: 1392/12/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به گزارش دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی از شهرستان آمل، آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری (ریاست محترم جامعه مدرسین) پنج شنبه 13 مهرماه ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار می گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (علیهما السلام) 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در آستانه میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) فرازی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (ع) را از نظر می گذرانیم... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (علیهما السلام) 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در آستانه میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) فرازی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عظمت و مقام رسول گرامی اسلام در بیان امام جعفر صادق (ع) را از نظر می گذرانیم. 🔸 معظم له اظهار داشتند: بعضی از بیانات نورانی از ائمه (علیهم السلام) درباره پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به ما رسیده است، از جمله از وجود مبارک امام صادق (ع) نقل می ‌کنند که فرمود «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَیدَ وُلْدِ آدَمَ فَقَالَ کَانَ وَ اللَّهِ سَیدَ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ وَ مَا بَرَأَ اللَّهُ بَرِیةً خَیراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص». در روایتی دیگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) از وجود مبارک حضرت امیر(ع) نقل می ‌کند که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَا بَرَأَ اللَّهُ نَسَمَةً خَیراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص»؛ هیچ بشری را خدا بهتر از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خلق نکرده است. 🔸 خود ائمه (ع)، مسئله اینکه اهل بیت (ع) روح قبل از بدن بودند، در کجا بودند، چگونه خلق شدند، را هم ذکر کردند. وجود مبارک امام صادق (ع) نقل می کند که از خود وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سؤال کردند: «بِأَی شَی‏ءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِیاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ»؛ چگونه شد شما با اینکه آخرین پیامبر هستید از همه افضل هستید؟ حضرت فرمود: «إِنِّی کُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّی وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حِینَ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیینَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ﴾»؛ چون دو تا میثاق در قرآن مطرح است: یکی ﴿وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیینَ میثاقَهُمْ﴾، یکی هم ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ﴾، این یکی که دارد: ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، اولین و آخرین را شامل می‌شود و نشأه عمومی است. آنجا که دارد: ﴿وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیینَ میثاقَهُمْ﴾، مخصوص سلسله انبیاست. در هر دو بخش، اول کسی که پاسخ داد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود. 🔸 خداوند در اخذ میثاق عام که در سوره «اعراف» دارد خود را نشان اولین و آخرین داد: ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ﴾، معلوم می ‌شود اگر کسی اهل نسیان نباشد می ‌تواند آن صحنه را به یاد بیاورد وگرنه اگر آن عالم قابل ذکر و تعهد و یادآوری نبود که به او احتجاج نمی ‌شد، فرمود ما این کار را کردیم تا اینکه هیچ کس نگوید که ﴿إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ﴾ در این صحنه که ذات اقدس الهی خود را به همه نشان داد، اول کسی که گفت «بلی» وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود... . 🔸 به حضرت عرض کردند که چرا شما «خیر الناس» هستید؟ فرمود ما اول کسی بودیم که گفتیم «بلی»، لذا فرمود ما چون در آن عالم اولین کسی بودیم که بلی گفت، اینجا هم اولین پیغمبر هستیم و اوّلیت یعنی «اعلی النبیین، اسبق النبیین، اعلم النبیین، اشرف النبیین»... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/-9-94 📚 درس خارج فقه نکاح تاریخ: 1397/08/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 12. یتیمان آثار یتیم‌نوازی گرامی شدن: رسول خدا(ص) فرمود: هركس یتیمان را گرامی داشت خدا وی را گرامی خواهد داشت. [1] [1]. ... وَ مَنْ أَكْرَمَهُمْ أَكْرَمَهُ اللَّه (بحار الانوار، ج72، ص12). 📚 مفاتیح الحیات ص 406 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسرا:
سومین روز از همایش سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، امروز دوشنبه 11 مهر 1402 با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید. 🔸 ... ذات اقدس الهی به رسولش می فرماید: ﴿لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الأرْضِ جَمِیعاً مَا أَلَّفْتَ بَینَ قُلُوبِهِمْ﴾؛ اگر همه ذخائر زمین را صرف بکنی تا جامعه متحد بشود، مقدور شما نیست، زیرا وحدت آسمانی است و زمینی نیست. وحدت در سایه توحید و اعتقاد به اسماء حسنای الهی و مسئله معاد و مانند آن حاصل می شود. با داشتن زر و سیم، کوه معدن پیدا می کند، ولی جامعه متحد نخواهد شد ﴿لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الأرْضِ جَمِیعاً مَا أَلَّفْتَ بَینَ قُلُوبِهِمْ﴾... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/aBwdb ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/saLu6zYS4wE ✍️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/1928593 📚 پیام تاریخ: 1402/07/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شارح حقایق

🔸 وجود مبارك حضرت امیر در وصف پیغمبر (علیهما السلام) وقتی می ‌خواهد او را معرفی كند می ‌فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ». «إعتام»؛ یعنی «إختارَ», «المعتام» یعنی «المختار»؛ خدا پیغمبر را به عنوان شرح كتاب خود انتخاب كرده است؛ او شارح این است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شارح حقایق

🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَأَنزَلنَآ إِلَيكَ ٱلذِّكرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِم﴾؛ تو مفسّر قرآن هستی. كتاب‌ی را كه یك مؤلف می‌ نویسد، دیگری یا با شرح مزجی شرح می ‌كند مثل اینكه صاحب جواهر, شرایع محقّق را با شرح مزجی شرح كرد یا با شرح «قال، أقول» شرح می‌ كند نظیر آنکه علامه حلّی، تجرید خواجه طوسی را شرح كرد، به هر حال شارح در قبال ماتن است و ماتن در قبال شارح؛ اما قرآن تنها كتابی است كه شرح و متن، همه برای ماتن است یعنی «قال الماتن»، یك؛ «قال الماتن»، دو؛ این دومی كه شرح است، بیان همان حرف ماتن است یعنی ماتن این ‌چنین گفته است. غیر از پیغمبر و به بركت او اهل بیت، کسی نمی ‌تواند این کار را بکند، لذا وجود مبارك حضرت امیر در وصف پیغمبر (علیهما السلام) وقتی می ‌خواهد او را معرفی كند می ‌فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ». «إعتام»؛ یعنی «إختارَ», «المعتام» یعنی «المختار»؛ خدا پیغمبر را به عنوان شرح كتاب خود انتخاب كرده است؛ او شارح این است. 🔸 این یك شرح است كه «قال» و «أقول» ندارد، بلکه یك «قال» دارد در بالا و یك «قال» دارد در پایین, دیگر «أقول» در برابر «قال» نیست، خدا این ‌چنین گفت و من این‌ چنین می ‌فهمم نیست، بلکه این «قال»ی دوم شرح مبسوط همان «قال»ی اول است. این کار توسط كسی باید صورت پذیرد كه ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾ باشد، لذا وجود مبارك حضرت امیر فرمود خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»، لذا دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌ كند این است که عرض كرد: «اللَّهُمَّ وَ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ‏ بِنَاءَهُ»؛ خدایا بنایی كه او آورد و حقیقتی را كه او راه‌ اندازی كرد، تو نسبت به هر فكری و هر بنایی برجسته‌ تر كن. اینكه گفته می ‌شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی‏ عَلَیهِ» همین است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wROYj ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/0j-YQAZuNCQ 📚 سخنرانی در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) تاریخ: 1394/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra