eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 برتر از نیکی

▫️ امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «خَیرٌ مِن الخَیرِ فاعِلُهُ وأجمَلُ مِن الجَمیلِ قائلُهُ»... . این ذوات مقدس چون خودشان انسان كامل ‌اند، را بیش از دیگران می ‌دانند و حفظ می‌ كنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 برتر از نیکی

▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم امام هادی(سلام الله علیه) این است كه فرمود: «خَیرٌ مِن الخَیرِ فاعِلُهُ وأجمَلُ مِن الجَمیلِ قائلُهُ وأرجَحُ مِن العِلمِ حامِلُه». این ‌گونه از ذوات مقدس چون خودشان انسان كامل ‌اند، را بیش از دیگران می ‌دانند و حفظ می‌ كنند. ▫️ در عین حال كه كار خوب، خوب است، در عین حال كه حرف خوب، خوب است، در عین حال كه علم صحیح، خوب است؛ اما صاحبان این اوصاف، از این اوصاف بالاترند. ▫️ در عین حال كه دانشگاه خوب است در عین حال كه دانش خوب است، از هر دو بالاتر است. در عین حال كه حوزه علمیه خوب است در عین حال كه فقه و اصول و فلسفه و تفسیر خوب است، به این معارف از همه این معارف بالاتر است. سرّش آن است كه انسان موجودی است ابدی و این موجود ابدی را ره ‌توشه ابدی تأمین می ‌كند؛ حوزه و دانشگاه، مواد اولیه این زادراه را فراهم می ‌كنند. ▫️ یك وقت است كسی _ چه از حوزه چه از دانشگاه _ خودش را نشناخت، درسی خواند مدركی گرفت و درسی گفت و بعد پوسید! اما یك وقت است كسی _ چه در حوزه چه در دانشگاه _ عالم شد و از پوست به در آمد نه اینکه پوسید! 🔻 نه به فكر مدرك بود نه به فكر حقوق بود نه به فكر باندبازی بود نه به فكر جناح بازی بود؛ این به دنیا آمد و انسان زیست و انسان مرد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/leX9Y ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/0NqU_etAra8 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان در روز شهادت امام هادی (علیه السلام) تاریخ: 1386/04/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کوبنده ستمگران
🔹 فرمود شما مسلمان ها در مدینه كوخ نشین بودید كاخ را یهودی ها داشتند، شما جو و گندم وام می ‌گرفتید آنها طلا و نقره انبار كرده بودند و وام می ‌دادند، ثروت و اقتصاد مدینه در دست این یهودی ها بود، اینها در قلعه ‌های مستحكم بودند شما مسجدتان سقف نداشت! نه دوست فكر می ‌كرد كه این قدرت های سنگین یهودیت متواری بشود نه دشمن. فرمود: ﴿هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِیارِهِمْ ِلأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ یخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللّهِ﴾؛ فرمود نه شما فكر می ‌كردید اینها فرار می ‌كنند نه آنها خیال می ‌كردند رفتنی هستند. 🔹 آن روز كه آمریكا از دودمان با كمال قدرت حمایت می ‌كرد، اینها در كمال بودند فكر نمی ‌كردند كسی بتواند اینها را متواری كند. فرمود: ﴿مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ یخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللّهِ﴾؛ نه شما فكر می‌كردید اینها فرار می‌كنند نه آنها فكر می‌كردند فراری هستند. خب طولی نكشید كه شما بر خیبر مسلط شدید، بر یهودی های آنجا مسلط شدید و سرمایه‌ دارهای یهود ناچار شدند فرار كنند و این منطقه مدینه در اختیار شما قرار گرفت. جریان پهلوی هم همین‌ طور بود؛ هیچ كسی فكر نمی ‌كرد كه پهلوی ناچار است فرار بكند و سران قدرت او ناچارند فرار بكنند. 📚 دیدار جمعی از مسئولین با حضرت استاد تاریخ: 1381/10/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 2. مسئولیت ‌پذیری: در نظام اسلامی همهٴ اقشار و طبقات مردم در قلمرو كار و مأموریت خود باید مسئولیت ‌پذیر باشند و این ویژگی در حاكمان و كارگزاران نظام اهمیتی فزون ‌تر دارد. پیامبر (ص) می ‌فرماید: آگاه باشید همه شما در برابر تعهدات خود، نگهبان و مسئولید. پس حاكم و كارگزار در مقابل مسئولیتی كه بر عهده دارد در برابر مردم مسئول و متعهد است. [1] [1]. أَلا كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْؤولٌ عَنْ رَعِیتِهِ، فَالأَمِیرُ عَلَی النَّاسِ رَاعٍ وَ هُوَ مَسْؤولٌ عَنْ رَعِیتِهِ... (ارشاد القلوب، ج1، ص184). 📚 مفاتیح الحیات ص 437 و 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بلندای معارف دعای رجبیه در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
دعای هر روز ماه رجب كه محمد بن عثمان بن سعید آخرین نایب خاص از نُوّاب اربعه حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ناحیه مقدسه آن حضرت نقل كرده، با مضامین بلند خود به تبیین برخی از مقام های معنوی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) پرداخته است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بلندای معارف دعای رجبيّه در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از کتاب ارزشمند "ادب فنای مقربان" مرقوم داشتند: دعای هر روز ماه رجب ... با مضامین بلند خود به تبیین برخی از مقام های معنوی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) پرداخته است كه به نكاتی در یكی از برجسته ‌ترین قسمت های آن، یعنی جمله «... فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ‏ وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لاَ تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ‏ لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ...» اشاره می ‌كنیم: 1️⃣ مراد از توحید در این جمله، خدا است... . 2️⃣ استمرار خلافت (ائمه اطهار(علیهم‌السلام)) و اینكه آنان مجرا و مجلای همیشگی فیض الهی ‌اند، از لوازم اصلی تعطیل ناپذیری مقامات و تجلیات الهی است... . 3️⃣ «یعرفك بها من عرفك» ، مرادف «بنا عبد الله و بنا عرف الله و «بنا وحّد الله تبارك و تعالی...» است كه اشاره به معنای اول بودن آن ذوات مقدس دارد. 4️⃣ «لا فرق بینك و بینها إلاّ أنّهم» درباره مقام ذات خدا نیست، زیرا ذات اقدس الهی منطقه ممنوعه‌ ای است كه انبیای الهی نیز از ورود به آن و ادراكش عاجز و راجل مانده ‌اند، پس مربوط به اوست... . 5️⃣ «إلاّأنهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بیدك بدؤها منك و عودها إلیك» به عدم استقلال آن ذوات مقدس اشاره دارد و اینكه تصرفات تكوینی و تشریعی آنها تنها ناشی از آنان است... . ↙️ لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/2199262 📚 ادب فنای مقربان ج 4 ص 309 و 310 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مجاهدان نستوه
🔹 آن روزی كه و یارانش را تیرباران می‌ كردند خیال می ‌كردند اوضاع تمام شده است! سال 1333 بود، آن ایام ما در مدرسه مروی تهران درس می‌ خواندیم، آمدند گفتند كه محاكمه آنهاست شما بروید. ما رفتیم دیدیم مثل اینكه شیرانی نشسته ‌‌اند! اینها چه ‌كسانی بودند! همین چند نفری كه اعدام كردند بودند ـ البته آن روز نواب (رضوان الله علیه) آنجا حضور نداشت، واحدی بود و دیگری ـ اصلاً مثل اینكه از مرگ نمی ‌ترسیدند! 🔹 آنها خیال كردند كه اینها را اعدام بكنند اوضاع تمام می ‌شود. ما اینها را دیدیم که مثل چند تا كوه جلو نشستند و آنها كه دارند محاكمه می ‌كنند دارند می ‌لرزند؛ اینها چه كسانی هستند! مبادا کسی خیال بكند كه حالا گذشت، گذشت! الان شما می‌بینید با جلال و شكوه دارند از اینها تجلیل می ‌كنند. 🔹 این ﴿كَتَبَ اللَّهُ لأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾ از این قبیل است، ﴿فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه﴾ از این قبیل است، ﴿وَلَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ﴾ از این قبیل است، ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُرْكُمْ﴾ از این قبیل است. 📚 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 42 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 2. مسئولیت ‌پذیری: ... از آن گرامی (ص) آمده است كه هر كس رهبری قومی را بر عهده داشته باشد، روز قیامت در حالی می ‌آید كه دو دستانش به گردنش بسته شده است، پس اگر در میان مردم به امر خدا رفتار كرده بود، خدای سبحان او را آزاد می ‌كند و اگر ظالم باشد در آتش دوزخ افكنده می ‌شود و تحوّلی بد و بازگشتی زشت است. [1] [1]. مَنْ تَوَلَّی عِرَافَةَ قَوْمٍ أُتِىَ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ یدَاهُ مَغْلُولَتَانِ إِلَی عُنُقِهِ، فَإِنْ قَامَ فِیهِمْ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَطْلَقَهُ اللَّهُ وَ إِنْ كَانَ ظَالِماً هُوِى بِهِ فِى نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ (الفقیه، ج4، ص18). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار پروفسور مختار احمد رئيس کمسيون آموزش عالی پاکستان با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: پروفسور مختار احمد رئيس کمسيون آموزش عالی پاکستان به همراه هيئتی از رؤسا و اساتید دانشگاه های پاکستان با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کردند. ↙️ گزارش تصویری: https://news.esra.ir/fa/w/2203709 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
راز غارتگری مردم، نسیان آخرت است / انسان در برابر تمام کارها و اندیشه های خود مسئول است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: پروفسور مختار احمد رئيس کمسيون آموزش عالی پاکستان به همراه هيئتی از رؤسا و اساتید دانشگاه های پاکستان با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه کشور دوست و برادر ایمانی ما پاکستان مورد احترام ماست، اظهار داشتند: شما بزرگواران دانشگاهی، نماینده تفکر اسلامی کشور پاکستان هستید و ما دعا می کنیم خداوند سبحان شما بزرگواران را مورد عنایت ویژه خود قرار بدهد. 🔹 قرآن کریم علوم را به وسیله معرفی کرد، علومی که در حوزه ها و دانشگاه ها هست بدون شناخت معلوم ممکن نیست، زمین شناس، آسمان شناس و انسان شناس تا حقیقت زمین، حقیقت آسمان و حقیقت انسان را نشناسد، زمین شناس و آسمان شناس و انسان شناس نمی شود. تمام علوم در اضلاع سه گانه این مثلث خلاصه می شود، یا مربوط به آسمان هاست، یا مربوط به زمین است یا برای انسان و امثال انسان است، اگر معلوم درست شناخته نشود علم ما علم دینی نخواهد بود. 🔹 تمام جوامع علمی انسان شناسی، حقیقت انسان را که مثلث است مثله کرده اند، ارتباطش را با آفریدگار قطع کرده اند، ارتباطش را با آینده به نام معاد قطع کرده اند، هویت انسان که مثلث است مثله شد، انسان مثله شده است... . یک دانشمند سردخانه ای، یک زمین سردخانه ای، یک آسمان سردخانه ای نتیجه اش است، هیچ اثری از آینده نیست، من از کجا آمدم؟ کجا می روم؟ چه می شوم؟ اصلاً مطرح نیست. 🔹 در روایات ما ائمه فرمودند ای انسان خوابیده، آیا نباید بیدار بشوید؟ در سوره مبارکه «انفال» نیز خداوند فرمود ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِیكُمْ﴾ الآن شما خوابید، شما را می خواهد بیدار کند، اصلاً دانشمندان فعلی به این فکر نیستند که پس از مرگ من چه می شوم؟ مثل یک درختی هستیم که خشک می شود و هیزم می شود، یا مثل مرغی است که از قفس آزاد می شود... . 🔹 خدای سبحان در سوره «جاثیه» حرف مشرکان را چنین بیان کرد ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾، در همان آیه سوره «جاثیه» فرمود ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ﴾ اینها بیراهه می روند؛ زیرا دنیا آفریدگاری دارد ودنیای بی آخرت بازیچه است... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2203033 📚 دیدار پروفسور مختار احمد رئيس کمسيون آموزش عالی پاکستان با حضرت استاد تاریخ: 1402/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 معجزه برین
🔹 خود ؛ در هر عصری كه پیغمبری ظهور می ‌كند معجزه است و دیگر احتیاجی به معجزه جدید نیست، زیرا این ‌طور تربیت كردن، در هیچ مكتبی و از هیچ‌ كسی ساخته نیست. 🔹 هیچ حوزه ‌ای, هیچ دانشگاهی هیچ آکادمی ای این قدرت را ندارد كه پیغمبر تربیت کند یا امام تربیت كند یعنی آدم چندین سال درس بخواند و متخصّصین، استاد او باشند، تا بشود پیغمبر یا بشود امام، اینها نیست. پیدایش هر نبی ‌ای و هر امامی, فی نفسه معجزه است، البته آنچه اینها به همراه خود می ‌آورند، آیات و معجزات دیگر است. 🔹 اگر كسی خُبره باشد دیگر از پیغمبر معجزه نمی‌ خواهد. شما هیچ نشان ندارید كه مثلاً وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) ـ آن وقت كه به مقام امامت نرسیده بود ـ به وجود مبارك پیغمبر (علیهما الصلاة و علیهما السلام) بفرماید تو كه ادّعا می ‌كنی پیامبری، معجزه ‌ات كجاست! همین كه وجود مبارك پیغمبر ادّعا كرد، وجود مبارك حضرت امیر به او ایمان آورد. 🔹 اگر كسی معجزه ‌شناس باشد كه دلیل نمی ‌خواهد؛ اگر كسی كارشناس باشد، از پیغمبر معجزه نمی ‌خواهد، چون از معجزه, معجزه خواستن درست نیست! دیگران كه كارشناس نیستند و معجزه بودن پیغمبر را درك نكردند، از او معجزه می ‌خواهند. 📚 سوره مبارکه یس ج 14 تاریخ: 1392/11/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لیلة الرغائب 🔸 امیدواریم که در ، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نیم‌ نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب / لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ‌ها؟! 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
امیدواریم که در ، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت‌های گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست؛ اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می ‌دهند آن‌گاه درباره چنین گروهی گفته می ‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان‌ شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ‌ها بار می ‌یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می ‌سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می ‌سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می ‌سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/988088 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 3. خیرخواهی برای مردم: امام علی (ع) در خطبه ‌ای، خطاب به مردم می ‌فرماید: ای مردم! به راستی من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید؛ اما حق شما بر من این است كه خیرخواه شما باشم. [1] [1]. أَیهَا النَّاسُ! إِنَّ لِى عَلَیكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؛ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصِیحَةُ لَكُمْ... (نهج البلاغة، خطبهٴ 34). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که «وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ»؛ اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است. 🔹 در تفسیر ایمان و اسلام بیان داشته اند که عناصر محوری آن سه عنصر است، 1️⃣ یکی اعتقاد قلبی، 2️⃣ دومی عمل به ارکان 3️⃣ و سوم اقرار به زبان؛ گاهی در بیانات حضرت امیر این سه عنصر در یک حدیث نورانی طرح می شود و گاهی جداگانه به این سه عنصر پرداخته شده است، در این کلمه نورانی 127، به قسمت دوم یعنی اشاره شده است. 🔹 حضرت امیر در این کلام نورانی می فرماید: «مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ»، اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، یعنی مشکلاتش فراوان می شود، کسی که عادت به کار نکرده، راه حل ها را هم نمی داند و لذا گرفتار اندوه می شود، اگر کسی خود کار بکند، با و عمل بکند، هم مشکل داخلی خود را حل کرده و هم نیاز خارجی دیگران را برطرف می کند. سپس حضرت می فرماید: «وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ». و آن کس که ارتباطی با خدا ندارد نه از راه بدن، یعنی نه جهاد و تلاش و کوششی دارد و نه از نظر مال خدمات احسانی و اجتماعی دارد، چنین کسی که نه در مال او نه در بدن او، دین هیچ سهمی ندارد، از محروم است... . 🔹 از بیانات نورانی ائمه معصومین (علیهم السلام) هست کسی انفاق بکند، خدا فوراً جبران میکند، بعد می فرمایند که این جبران کردن، نظیر آن است که کسی از نهر روان یک ظرف آبی بردارد که همان وقت جای آن پر می شود، برخلاف برداشتن سنگ از باغ که شاید جای خالی آن به زودی پر نشود، ولی برداشتن ظرف آب از نهر روان این گونه نیست، همچنین است که اگر کسی کار خیری انجام دهد، خداوند فوراً جای آن را پر می کند... . 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس در پایان درس خود حضرت سجاد (علیه السلام)، در صحیفه سجادیه را قرائت نمودند و دعا فرمودند تا خداوند باران رحمت خود را بر سراسر جامعه بشری، علی الخصوص جهان اسلام و بالاخص کشورمان ایران نازل بفرماید. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2206866 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/10/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra