eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه 1442 🔸 واجبات رکنی ولايت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 واجبات رکنی ولایت 🔸 اگر کسی «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] در حقیقت به همان امامتشان است، به همان ولایتشان است، به همان حدیثشان است؛ اگر کسی اینها را نشناسد «مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة». هر حکمی که درباره قرآن است درباره عترت هم هست، هر حکمی که درباره عترت هست درباره قرآن هم هست. اگر درباره وجود مبارک پیغمبر گفته شد: ﴿ینادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا یعْقِلُونَ﴾، آنکه به منزله پیغمبر_است او هم همین ‌طور است. 🔸 24 ذی حجّه روز است. از غریب‌ترین ایام زندگی ما همین 24 ذی حجّه است. می‌ دانید خیلی از ما عالمانه حرف می ‌زنیم و عوامانه فکر می‌ کنیم! ما آن را تقریباً از دست می ‌دهیم، اما آن اجزای غیر رکنی را خیلی محترم می ‌شماریم! اوّل ذی حجّه یا فلان شب یا فلان روز ازدواج وجود مبارک حضرت امیر با فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) است، اینها جزء واجبات غیر رکنی است! ما در نماز یک واجب رکنی داریم، یک واجب غیر رکنی؛ امامت همین‌ طور است، ولایت همین‌ طور است. جزء واجبات رکنی است، با ازدواج فرق می ‌کند. جزء واجبات رکنی است، با ازدواج فرق می ‌کند. نه رسانه ‌های ما از مباهله تعریف می ‌کنند، نه خود ما! 🔸 وقتی مأمون به وجود مبارک عرض می‌ کند به چه دلیل علی بن ابی‌طالب أفضل است؟ دیگر نفرمود ! فرمود: «بِآیةُ ﴿أَنْفُسَنَا﴾[2]». خدا وقتی وجود مبارک حضرت امیر را می‌ داند، آیا از این بالاتر فضیلت فرض می ‌شود؟ «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏»[3] کجا! که گفته خود پیغمبر است؛ البته «من الله» است، تا آنکه ذات اقدس الهی فرمود علی است و وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) به این استدلال کرد. مأمون (علیه من الرحمن ما یستحقه) یک اشکال کرد، وجود مبارک امام رضا جواب داد.[4] غرض این است که مباهله جزء است. این روز را نه رسانه ‌ها از آن نامی می ‌برند، نه در حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر رکنی را بله، خیلی دامن می ‌زنیم، آنها هم واجب هست، مثل اجزای نماز است؛ اما حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا؟ حمد و سوره واجب غیر رکنی است، اما رکوع و سجود واجب رکنی است. مسئله غدیر از یک طرف، مسئله مباهله از طرف دیگر، اینها جزء است. [1]. وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. [2]. سوره آل عمران، آیه61؛ [3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص420. [4] . الفصول المختارة، ص38. 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 2 تاریخ: 1395/07/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مباهله 🔸 خصوصیت در این نیست كه این‌ها اهل دعایند و دعای این‌ها مستجاب است، زیرا این لازمه عصمت و لازمه امامت نیست، یک لازمه مشتركی است، ممكن است برخی از مؤمنان ویژه دعایشان مستجاب باشد. آنچه در جریان مطرح است این است كه اول بود, بعد . 👇👇👇👇👇
💠 مباهله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیما خاتم الأنبیاء و خاتم الأوصیاء(علیهما آلاف التحیة و الثناء) بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّیء الی الله». 🔸 رخدادهای اسلام گاهی مربوط به نبوّت است و زمانی مربوط به امامت و جامع مشترك بین این دو فضیلت الهی, است. جریان امامت علی‌ بن‌ ابی‌ طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) هم در جریان مطرح است كه گذشت و هم در جریان مطرح است كه در آستانه این رخداد شیرین تاریخ هستیم. كه از بِهال و تضرّع است یك سنخ دعاست. انسانی كه مستجاب ‌الدعوه است از كرامت برخوردار است. خصوصیت در این نیست كه این‌ها اهل دعایند و دعای این‌ها مستجاب است، زیرا این لازمه عصمت و لازمه امامت نیست، یک لازمه مشتركی است، ممكن است برخی از مؤمنان ویژه دعایشان مستجاب باشد. آنچه در جریان مطرح است این است كه اول بود, بعد . 🔸 یك وقت می‌گوییم «اللَّهُمَّ الْعَنْ‏ أَوَّلَ‏ ظَالِمٍ‏ ظَلَمَ‏»،[1] یك وقت ما به اذن خدا و به دستور خدا با قدرت الهی، لعنت خدا را بر تبهكار قرار می ‌دهیم. جریان بِهال معروف و شناخته‌شده، جعل لعنت است نه درخواست لعنت, این یك نكته. نكته دوم اینكه تعبیری كه وجود مبارك پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كرد فرمود و شما, ما خودمان را, خودمان را, خودمان را دعوت می‌كنیم، اینكه وجود مبارك پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به دستور خدا به آن‌ها فرمود: ﴿نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾، منظور از ﴿أَنْفُسَنا﴾ حتماً باید كسی باشد كه به منزله نفس ما باشد، وگرنه اتحاد داعی و مدعوّ كه ممكن نیست. 🔸 به اذن خدا وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) گفت ما از كسانی دعوت می ‌كنیم كه در این بِهال حضور به هم برساند كه این به منزله جان ماست ﴿أَنْفُسَنا﴾، این ﴿أَنْفُسَنا﴾ از فخرآورترین القاب وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) است, مرحوم شیخ طوسی در تلخیص الشافی فی الإمامة نقل می ‌كند[2] ـ این كنز العمّال هم این را نقل كرده است[3] ـ كه یكی از افرادی كه محضر پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را درك كردند سؤال كردند از صحابه كه شما نظرتان درباره اصحابتان چیست؟ وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره برخی از اصحاب سخنانی فرمود, این شخص عرض كرد كه من درباره صحابه سؤال کردم, نظر شما درباره علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) را نفرمودید, حضرت فرمود سؤال تو درباره اصحاب من است، سؤال تو كه درباره نفس من نبود، علی نفس من است، تو سؤالت را عوض كن من هم جواب بدهم, تو از اصحاب سؤال كردی نه از نفس, علی نفس من است. این‌ها نشان می ‌دهد كه وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) مطهّر رسول خداست. 🔸 فضیلت این روز در این است كه دعای مخصوصی دارد كه این دعای همان دعای سحرهای ماه مبارك رمضان است با یك تفاوت مخصوص و یك ترجیع‌بند خاص، آغازش«اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَسْئَلُكَ مِنْ بَهآئِكَ بِاَبْهاهُ وَكُلُّ بَهآئِكَ بَهِی اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَسْئَلُكَ بِبَهآئِكَ كُلِّهِ»[4] بعد جمال و جلال الهی را بازگو می‌كند، این دعا چند جمله بیش از دعای سحر معهود معروف است، یك؛ یك ترجیع‌بند دلمایه و دلپذیر و دلربا هم دارد، دو؛ كه این دو خصیصه این دعا را از دعای سحر جدا كرده است، سه؛ مستحب است كه این دعا را مؤمنان در روز 24 ماه پربركت ذی الحجّه قرائت و تلاوت كنند و ثواب این را هم به دوده طاها و اُسره یاسین اهدا كنند كه باشد. [1]. کامل الزیارات، النص، ص178. [2]. تلخیص الشافی فی الإمامه، ج3، ص8. [3]. ر.ک الشافی فی الإمامه، ج2، ص253. [4]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص759. 📚 پیام مباهله تاریخ: 1394/07/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 : امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: شب زنده‌ داری مایه سلامتی بدن است.[1] سكوت: امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: مایه راحتی و آسایش است.[2] سكوت در مواردی كه سخن گفتن ضرورتی ندارد، مایه آسایش روحی است؛ همچنین پرهیز از سخن در برخی جاها از پیامدهای ناگواری چون دشمنی و به خطر افتادن سلامت تن جلوگیری می‌ كند. [1] . قِیامُ اللَّیلِ مَصَحَّةُ الْبَدَنِ... (تهذیب الاحكام، ج2، ص121). [2] . ... السُّكُوتُ سَلامَةٌ... (تحف العقول، ص223). 📚 مفاتیح الحیات ص 104 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروش ویژه مرکز نشر اسراء به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان 🔰 آثار مرتبط با 30 درصد تخفیف 🔰علاقه مندان جهت تهیه آثار به سایت مرکز نشر اسراء به آدرس زیر مراجعه فرمایند. 🌐 b2n.ir/s07584 اطلاعات بیشتر: 02537842461 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه 1442 🔹 عباد الله 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عباد الله 🔹 کسانی ‎اند که ﴿یفَجِّرُونَها تَفْجیراً﴾.[1] ما در دنیا تابع چشمه‎ ایم، هر جا چشمه است آنجا یا ویلا یا چادر یا خیمه یا خانه یا اتاق می ‎سازیم و در کنار چشمه هستیم. انسان تابع آن چشمه است؛ ولی این کریمه می‎ گوید چشمه تابع انسان است. تفجیرِ چشمه به دست خود این است، هر جا اینها بخواهند چشمه می ‎جوشانند. شجر هم همین طور است، ما در دنیا تابع باغ هستیم هر جا درخت است می‎ رویم کنارش؛ اما در بهشت درخت تابع بهشتی است، هر جا او بخواهد درخت رشد ‎می ‎کند، یک چنین عالمی است. ﴿یفَجِّرُونَها تَفْجیراً﴾؛ یعنی این چشمه ‎ها را اینها شکوفا می ‎کنند، چشمه به وسیله اینها اینها سر در می ‎آورد. 🔹 اینها چه کسانی ‎اند؟ حالا این قضیه شخصیه است نه قضیه خارجیه! ما یک قضیه حقیقیه داریم و یک قضیه خارجیه کلی داریم، این «قضیة فی واقعة»، قضیه خارجیه نیست. قضیه خارجیه نظیر «قتل من فی العسکر» و امثال آن، اما این قضیه شخصیه است؛ منتها به زبان کلی بیان شده است. این [اتفاق] نه قبل بود و نه بعد اتفاق افتاد، مخصوص همین ذوات قدسی بود؛ مخصوص علی و فاطمه و حسن و حسین (صلوات الله علیهم اجمعین) بود. نه قبل سابقه داشت، نه بعد سابقه دارد. عظمت فراوانی قرآن برای اینها قائل شد، آن امور جزئی دیگر را ما بگذریم، گرچه کلی است! حالا اینها بیمار شدند و نذر کردند که روزه بگیرند، حالا جو یا گندم را وام گرفتند، آن دست مبارک دستاس کرده است روزه گرفتند روزه استحبابی، همه سرجایش محفوظ است؛ حالا ما کاری با هیچ کدام از اینها نداریم. به هر حال دارد که اینها ﴿یوفُونَ بِالنَّذْرِ﴾،[2] بعد چه کار کردند؟ سه کار کردند که تفصیل اینها باید بحث بشود، اما اجمال آن را اینجا ذکر می‎ کنیم. ﴿وَ یخافُونَ یوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾؛[3] حالا بر فرض ضمیر «حبّه» هم به طعام برگردد، خودشان هم احتیاج داشتند. سه شب پشت سر هم هنگام افطار حالا افطار بود اینها روزه گرفتند همه این خصوصیات سر جایش محفوظ است. مسکین و یتیم هم باز قابل درک است، چون کمک کردن به مسکین یک امر عاطفی است درست است، کمک کردن به یتیم هم درست است؛ اما در مدینه ما اسیر نداشتیم! اینهایی که در جنگ بدر و غیر بدر آمدند پیغمبر را بکشند، علی (سلام الله علیه) را بکشند نتوانستند؛ هم ما در جنگ بدر اسیر دادیم هم آنها اسیر دادند. یک ملحد مشرک بت ‎پرستی که آمده پیغمبر و علی (سلام الله علیهما) را بکشد، حالا اسیر اینها شد؛ آن افطاریه را اینها جمع بکنند به این بدهند؟! این نمونه دارد؟! 🔹 به هر حال درست است ما فاتح شدیم، کشور به دست ماست، این هم ملحد است مشرک است، به کشتن ما آمده؛ حالا امروز که اسیر ماست نباید گرسنه باشد. این نیست؟ این علی (علیه السلام) جان دادن برای او نیست؟ دومی دارد یا ندارد؟ دیگر سؤال نکرد که به هر حال تو مسلمان نیستی، آن هم افطاریه است آن هم با دستاس فاطمه! هر چه انسان در برابر اینها بکند؛ حالا شما چه بخواهی چه نخواهی یک بیست میلیونی برای همین‎ هاست. شما از ساسانی و سامانی و سلجوقی و کوروش و بزرگ و کوچک بیش از 2500 سال به زعم همه ما اینها حکومت کردند، یک وجب خاک به نام اینها نیست. سالیان متمادی کربلا شیار کردند، مزرعه کردند، (سلام الله علیها) فرمود قسم به خدا ما زنده ‎ایم: «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[4] قسم یاد کرد؛ اینها اصلاً نمونه ندارند! آن افطاریه را بدهند به یک بت‎پرستی که آمده اینها را بکشد، این انسان نمونه ندارد. [1]. سوره انسان، آیه6. [2]. سوره انسان، آیه7. [3]. سوره انسان، آیه8. [4]. اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، النص، ص185. 📚 سوره مبارکه انسان جلسه 3 تاریخ: 1398/07/07 🆔 @a_javadiamoli_esra