eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اسم اعظم 🔹 اینكه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید، معلوم می‌ شود این نام از برخوردار است. این نام را فرمود متبارك بدانید ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾،[1] برای اینكه این نام است. این نام نشانه و علامت آن است كه همه خیرات از ناحیه اوست. فرمود: ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾ این برای كسی است كه به حق به این اسم رسیده باشد و تلفظ كرده باشد. آنها كه به حق به این اسم رسیده ‌اند، این چنین می گویند: (بسم الله الرحمن الرحیم من العبد بمنزلة كن من المولی)؛ همان طوری كه خدای سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام می‌ دهد، بنده آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با «بسم الله» انجام می ‌دهد. نمونه‌ آن را قرآن در جریان نوح بیان كرده است كه ﴿بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها﴾. [2] جریان نوح را كه قرآن كریم طرح می ‌كند، می ‌فرماید او كه مسلط بر این طوفان سهمگین بود، كشتی را با نام خدا حركت می‌ داد و با نام خدا آرام می ‌كرد. یا سیر و سكون این كشتی با نام خدا بود. (بسم الله مجریها و بسم الله مرسیها) لنگرگاهش به نام خدا، حركتش هم به نام خدا. نوح وقتی می ‌خواست این كشتی حركت كند به نام خدا حركت می ‌داد، وقتی هم می ‌خواست این كشتی بایستد و لنگر بیاندازد، به نام خدا بود. 🔹 آنكه است به اذن خدا از «بسم الله» كاری می ‌گیرد كه مولای او از «كن» كاری را می‌ گیرد. اگر انسان به جایی رسید كه جز ، خواسته ‌ای نداشت، هر كاری را كه به اذن خدا بخواهد با ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ انجام می ‌دهد. ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ اثرش آن است كه بنده اگر بگوید مثل آن است كه خدایش بگوید «كن». ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ ﴾؛[3] منتها آن بنده، خداست؛ نظیر انبیای الهی، نظیر اولیای الهی، نظیر ائمه معصومین. آنکه با یك «بسم الله» این كشتی را در امواج به مقصد می ‌رساند، لنگر گاهش به اسم خداست، سیرش به اسم خداست، دیگران هم همین كار را می ‌كنند. به اسم خدا از دریا می‌ گذرند، به اسم خدا وارد آتش می ‌شوند و آتش گلستان خواهد شد. این نقش را دارد. 🔹 لفظ نیست، مفهوم نیست، صورت ذهنی نیست و مانند آن كه اگر كسی این كلمات را یاد گرفت بتواند مرده‌ ای را زنده كند. اسم اعظم است، جزء‌ درجات اولیای الهی است كه اگر روح به آن رسید،‌ این الفاظ را بگوید این كلمات را بر زبان جاری كند آن اثر را خواهد داشت. [1] . سوره الرّحمن، آیه 78. [2] . سوره هود، آیه 41. [3] . سوره یس، آیه 82. 📚 سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسات 2 و 3 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شعر و ادب 🔹 كار آن است كه بتواند آن «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[1] را ارث ببرد یعنی آن را شكوفا كند. [1]. نهج البلاغه, خطبه1. آدرس مطلب در سایت: https://b2n.ir/u09265 📚 دیدار جمعی از شعرا با حضرت استاد تاریخ: 1380/11/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) نيز فرمود: سه چيز چشم را روشني مي ‌بخشد: نگاه به سبزه، نگاه به آب جاري، و نگاه به چهره زيبا.[1] [1] . ثَلاثَةٌ يَجْلِينَ الْبَصَرَ: النَّظَرُ إِلَي الْخُضْرَةِ وَ النَّظَرُ إِلَي الْمَاءِ الْجَارِى وَ النَّظَرُ إِلَي الْوَجْهِ الْحَسَنِ (كتاب الخصال، ص92؛ وسائل الشيعة، ج20، ص60). 📚 مفاتیح الحیات ص 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه 1443 🔹 نامه به معاویه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نامه به معاویه 🔹 چهل و هشتمین نامه نهج ‌البلاغه كمتر از یك صفحه و مختصر هم است. نامه‌ای است كه وجود مبارك حضرت برای معاویه (علیه من الرحمن ما یستحق) نوشتند, نوشتند: «مِنْ عَبْدِاللَّهِ عَلِی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ إِلَی مُعَاوِیةَ بْنِ أَبِی‏سُفْیانَ»[1] معاویه چندین نامه برای حضرت نوشت و حضرت را سفارش می ‌كرد! آن كه بخواهد دین را و چراغ دین را خاموش كند، چراغ دین را خاموش می ‌كند. 🔹 در نامه چهل و هشتم فرمود: «فإِنَّ الْبَغْی وَالزُّورَ یؤتِغانِ الْمَرْءَ[2] فِی دِینِهِ وَ دُنیاه» در برخی نسخه‌ ها «یذیعان» است این «ذاع» یعنی «اشتهر» یعنی شیوع دادن و شهرت دادن؛ ولی آن نسخه ‌های اصلی گویا «یوتغان» است «وتغ» یعنی هلك. «یوتغ» یعنی یهلك. فرمود دنیا و دین مرد را هلاك می‌ كند و بدنامی او را به گوش دیگران می ‌رساند، این‌چنین نیست كه انسان ظالم و تبهكار در دنیا كامیاب باشد و به آخرت منتقل بشود بلكه ﴿خَسِرَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةَ﴾[3] دامنگیر اینها خواهد بود. «وَ یبْدِیانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ یعِیبُهُ» آن زشتی‌های او و بدنامی ‌های او هم نزد دیگران روشن می ‌شود «وَ قَدْ عَلِمْتَ». 🔹 بعد فرمود معاویه! این بهانه ‌هایی كه تو راجع به خون عثمان می‌ گیری می ‌دانی كه عثمان مدت‌هاست كه جریانش گذشت و تو هم می ‌توانستی او را یاری بكنی با اینكه از طرف او حكومت می ‌كردی و منسوب بودی و عمداً نكردی و الآن خواهان خون او هستی; تو می ‌دانی «أَنَّكَ غَیرُ مُدْرِكٍ مَا قُضِی فَوَاتُهُ» و عده ‌ای به نام طلحه و زبیر و مانند آن خون عثمان را بهانه كردند جنگ جمل را راه‌ اندازی كردند دیدی که به مقصد نرسیدند. «وَ قَدْ رَامَ أَقْوَامٌ أَمْراً بِغَیرِ الْحَقِّ فَتَألّوا[4] عَلَی اللَّهِ» برخی نسخه‌ ها «تأولوا» است برخی ‌ها «تألّوا» دارند «اَلِیة» یعنی سوگند و قسم، «تألوا» یعنی دین خدا را به میل خودشان تأویل بردند «فَتَألُّوْا عَلَی اللَّهِ فَأَكْذَبَهُمْ» اینها به بهانه خون عثمان قیام كردند و خدای سبحان دروغ اینها را روشن كرد. ▫️ «فَاحْذَرْ یوْماً یغْتَبِطُ فِیهِ مَنْ أَحْمَدَ عَاقِبَةَ عَمَلِهِ»؛ معاویه، كسی كه برای خود كار كرد، در حالی است كه دیگران به حال او غبطه می ‌برند؛ راحت است و در رفاه است. 🔹 «وَ ینْدَمُ مَنْ أَمْكَنَ الشَّیطَانَ مِنْ قِیادِهِ»؛ این وسوسه ‌هایی كه انسان در خود می ‌بیند اینها گزاف نیست بالأخره شورشی در درون هست، انسان اینها را می ‌بیند، یک اصل. تصادف و اتفاق و شانس و بی‌ جهت پدید آمدن شیء هم ، مگر می ‌شود چیزی در یك جای عالم پیدا بشود و عامل نداشته باشد؟ این دو اصل. پس این وسوسه كه كم كم انسان را به سَمتی می ‌كشاند از جایی آمده و این كار جز كار شیطان كار دیگری نیست اگر نفس در مسیر شیطنت حركت كرد، این با آن هم‌ آوا می ‌شوند و انسان را از پا در می‌آورند. فرمود این شخص, شیطان را به عنوان قائد و پیشوای خود پذیرفت و اختیارش را به دست همین وسوسه ‌كننده داد. ▫️ بعد فرمود معاویه شما می‌ دانی در جریان جنگ صفین پیشنهاد قرآن دادی و قرآن ‌ها را بالای نیزه كردی، تو به قرآن معتقد نبودی ما هم اگر قبول كردیم حرف قرآن را قبول كردیم نه پیشنهاد تو را «وَ قَدْ دَعَوْتَنَا إِلَی حُكْمِ الْقُرْآنِ وَلَسْتَ مِنْ أَهْلِهِ»؛ تو كه اهل قرآن نیستی. «وَلَسْنَا إِیاكَ أَجَبْنَا»؛ ما جواب پیشنهاد تو را ندادیم. قرآن, كتاب حقی است ما به مراجعه كردیم. «وَ لَكِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ فِی حُكْمِهِ» بعد در پایان نامه هم فرمودند: «وَالسَّلاَمُ». [1] . تمام نهج‌البلاغه, ج7, ص219. [2] . استاد «بالمرء» قرائت می‌نمایند; در منهاج البراعة (راوندی) ج3, ص157 به این صورت آمده است. [3] . سورهٴ حج, آیهٴ 11. [4] . استاد «فتأوّلوا» قرائت می‌نمایند; در منهاج البراعة (راوندی) ج3, ص157 و نیز اختیار مصباح‌السالكین, ص536 به این صورت آمده است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تسنيم فی تفسير القرآن، الجزء الحادی و العشرون » ♦️ منتشر شد 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/r85275 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می ‌فرماید: اسلام پاكیزه است، پس خود را پاكیزه كنید، چرا كه جز پاكیزه به بهشت وارد نشود.[1] نظافت از ایمان است و ایمان با صاحبش در بهشت ‌اند.[2] پشت در خانه خاكروبه جمع نكنید كه آن جایگاه مأوای شیاطین است.[3] بدترین بندگان چركین‌ ها‌یند.[4] خدا چركین بودن و ژولیدگی را دشمن می ‌دارد.[5] [1] . إنّ الإِسْلام نَظِیفٌ فتَنَظَّفُوا، فإنهُ لا یدْخُلُ الجَنَّةَ إلاَّ نَظِیفٌ (تاریخ بغداد، ج5، ص351). [2] . النَّظَافَةُ مِنَ الإِیمَانِ وَ الإِیمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِى الْجَنَّةِ (طب النبی ، ص21؛ بحار الانوار، ج59، ص291). [3] . لا تُؤْوُوا التُّرَابَ خَلْفَ الْبَابِ، فَإِنَّهُ مَأْوَی الشَّیاطِینِ (علل الشرائع، ص583). [4] . بِئْسَ الْعَبْدُ الْقَاذُورَةُ (الكافى، ج6، ص439). [5] . إِنَّ اللهَ یبْغِضُ الْوَسَخَ وَالشَّعَثَ (كنز العمال، ج6، ص641). 📚 مفاتیح الحیات ص 122. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سیزدهم ماه 1443 🔹 توكل بر خدای سبحان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توكل بر خدای سبحان 🔹 ما یك وظیفه ‌ای داریم كه با كارهای عادی، با حقوق عادی و با وسایل عادی حركت كنیم؛ اما یك اعتقادی هم داریم كه هیچ كدام از اینها مؤثر نیستند، خدای سبحان است. بسیاری از علل و عوامل پیش بینی نشده است كه از آنها به عنوان حوادث غیر مترقَّبه یاد می‌ شود، اینهایی هم كه پیش بینی شده است سبب تام نیستند. بنابراین چاره جز نیست؛ برای اینكه بسیاری از علل و عوامل در راه ‌اند ما خبر نداریم و این اموری هم كه ما خبر داریم حدوثاً و بَقاءً در اختیار ما نیستند. آنچه را كه می ‌دانیم تحت حیطه قدرت ما نیست و آنچه را هم كه نمی ‌دانیم نه تحت حیطه علم ماست و نه تحت حیطه قدرت ما، پس چاره جز توكل نیست؛ هم ﴿اللَّهُ عَلَی مَا نَقُولُ وَكِیلٌ﴾،[1] هم اینكه همه ما باید به ذات اقدس الهی بكنیم. 🔹 بنابراین ﴿وَمَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَی‏ءٍ﴾[2] که چند مطلب [در اینجا] است: یكی اینكه مجهولات ما زیاد است، چیزهایی كه مورد عجز است زیاد است، یك؛ دوم اینكه می ‌دانیم نزد چه كسی است، كلید همه اینها به دست خداست ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾،[3] آنكه مجهولِ ماست معلوم خدای سبحان است و آنكه مورد عجز ماست مورد است. اینكه گفته شد ﴿فَاللَّهُ خَیرٌ حَافِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمینَ﴾[4] اگر ذات اقدس الهی یك وصف كمالی را به غیر خدا نسبت داد، در جای دیگر او را منحصراً برای خدا می ‌داند تا معلوم بشود به اینكه دیگران مُجری دستور اویند؛ عزّت از این قبیل است، قوّت از این قبیل است، خیر از این قبیل است، رزق از این قبیل است. او ﴿خَیرُ الرَّازِقِینَ﴾[5] است، او ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾ است، او ﴿وَهُوَ خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾[6] است، ﴿وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ﴾[7] است؛ اما همه اینها در آیات دیگر منحصراً برای خدای سبحان ثابت شده است: ﴿فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً﴾،[8] ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾.[9] گرچه او ﴿خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾ و مانند آن است، اما ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلّهِ﴾ آن توسعه و این تضییق توحیدی نشان می ‌دهد كه دیگران هرچه دارند به دارند و به دارند و در كار می ‌كنند. [1] . سوره قصص، آیه 28. [2] . سوره یوسف، آیه 67. [3] . سوره انعام، آیه 57. [4] . سوره یوسف، آیه 64. [5] . سوره جمعه، آیه 11. [6] . سوره انعام، آیه 57. [7] . سوره منافقون، آیه 8. [8] . سوره فاطر، آیه 10. [9] . سوره رعد، آیه 16. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54 تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_esra