eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک سامانه مجازی مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت الله حسن زاده آملی(ره) 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
▪️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا: حضرت آیت الله حسن زاده آملی مکتب و سبک زندگی بود. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم ترحیم که از سوی آیت الله جوادی آملی برپا شد بیان داشتند: حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی انصافاً به مولایش اقتدا کرد و همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در باب شخصیت خود فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَایرْقَى إِلَی الطَّیرُ»، کوه بلندی بود که از آن سیل جاری می شد؛ اندیشه های او، افکار او، آراء و نظرات او، دستاوردهای او که گاهی به قلم و گاهی به بیان می نشست، نشان از جاری شدن سیل از این کوه بلند است. 👇👇👇👇👇
▪️ رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا: حضرت آیت الله حسن زاده آملی مکتب و سبک زندگی بود. ▫️ حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم ترحیم که از سوی آیت الله جوادی آملی برپا شد بیان داشتند: حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی انصافاً به مولایش اقتدا کرد و همان طوری که علی بن ابیطالب (علیه السلام) در باب شخصیت خود فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیلُ وَ لَایرْقَى إِلَی الطَّیرُ»، کوه بلندی بود که از آن سیل جاری می شد؛ اندیشه های او، افکار او، آراء و نظرات او، دستاوردهای او که گاهی به قلم و گاهی به بیان می نشست، نشان از جاری شدن سیل از این کوه بلند است. ▫️ دارای جایگاه علمی و نظری و اندیشه‌ های بلندی بود که فقط جمع خاصی می ‌توانند این بُعد از شخصیت را معرفی کنند و راهش را و سلوکش را و اندیشه ‌ها و او را تشریح کنند. ▫️ بر همه پیروان، خصوصاً شاگردان خاص لازم است که این اندیشه بلند با تحلیل و بررسی ارائه شود. ایشان بود! بود! همه او را می دیدند، اما در عرش و آسمان ها راهپیمایی می‌ کرد. ▫️ برای نسل‌ های آینده این شخصیت را بایست حفظ و ارائه کرد و برای جامعه این را باید ماندگار داشت. ▫️ اولین و روشن ترین ویژگی عالمان دینی _شفافیت است، است، _معرفت_روشن و صریح است. آن عالم و فرزانه ای که در زندگی خودش، در حیات علمی خودش، در بودن بین مردم تمام جهات وجودی او روشن، شفاف و به تعبیر قرآن ﴿بارَکْنا فیها قُری ظاهِرَةً﴾ بود، از جمله آنها است. این شخصیت زنده و روشن بود، هیچ ابهامی در هیچ یک از عوالم وجودی او نبود. وقتی سخن می گفت، با خود می گفت. ▫️ ما در الفاظ و مفاهیم هستیم؛ ولی ایشان در بود. ما اگر بخواهیم از بارزترین ویژگی این بزرگمرد بگویم، این است که با حقیقت زندگی می کرد؛ سبک زندگی او، سبک بود. ▫️ خدای عالم می ‌فرماید این ﴿قُری ظاهِرَة﴾، این عالمان، این فرزانگان که چنین زندگی و زیست روشن و شفافی دارند، ما در وجود اینها قرار دادیم ﴿وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ﴾. از مهم ‌ترین مسائلی که ما باید راجع به آن با حساسیت تمام بنگریم امنیت نورانی، امنیت فکری، امنیت اندیشه و انگیزه است که لحظه به لحظه در ربایش است. هیچ چیزی بالاتر از جامعه نیست! ▫️ شب و روز و هر لحظه باید در شخصیت این بزرگمرد، ایشان، ایشان، ایشان، گفته های ایشان و بیانات ایشان سیر کنید، مطالعه کنید و بیندیشید، اینها به شما می دهند! ▫️ همه مردم مخصوصاً شاگردان اصیل و راستین، آنهایی که مکتب شناس هستند، حق شناس هستند و این ﴿قُری ظاهِرَة﴾ و شفاف را در پرده‌ های از ابهام و تمرینات ذهنی و فکری تیره نمی کنند، به گونه‌ای دیگری به مردم تحویل نمی‌دهند و شخصیت‌ سازی نمی ‌کنند، باید قرآنی و عترتی را به جامعه معرفی کنند. ◀️ مراسم ترحیم حضرت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/07/07 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و سوم ماه 1443 🔹 قابلیت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قابلیت 🔹 آدم دلسوخته یك مخاطب دلسوخته می ‌خواهد. نه هر كسی دلسوخته است و نه هر مخاطبی حرف ها را به عنوان دلپذیر می‌ پذیرد؛ دوتا عنصر لازم است: یكی اینكه آن گوینده و متكلّم دارای دلسوختگی باشد، دیگر اینكه آن مخاطب دلپذیر باشد. در همین زمینه كتابی است به نام العقد الفرید برای ابن‌اثیر، می‌گوید پسری از پدری سوال كرد كه چرا ما و دیگران پای سخنان فلان شخص در شهر می‌ رویم سخنرانی آنها عادی است، امّا پای سخنرانی فلان شخص كه می ‌رویم ما را متحوّل می‌ كند؟ این چه چیزی است؟ گفت پسرم جریان هایی كه در جامعه اتفاق می ‌افتد مثلاً خدایی ناكرده یك جوانی از یك خانواده می‌ میرد دیدی؟ گفت بله. گفت اینها یك مجلس مردانه دارند یك مجلس زنانه، در مجلس مردانه مویه و اشك كم است؛ امّا در مجلس زنانه عاطفه زیاد است، اشك زیاد است، هم در مجلس مردانه مدّاح می‌ آورند هم در مجلس زنانه نائحه ‌ای می ‌آورند كه نوحه ‌سرایی كند. در مجلس زنانه با اینكه آنها آماده برای گریه ‌اند آن نوحه‌گر آن نائحه آن مدّاحه آن كه می ‌آوردند او هر چه بخواند مستمعین مختصری ممكن است چشمشان تر بشود، امّا این مادر داغ‌ دیده این همین كه دهان باز كرد سیل اشك جاری می ‌شود، سرّش این است كه این هست و حرف داغ ‌دیده اثر دارد! گفت اگر می ‌بینی در حرف آن آقا اثر دارد، برای اینكه او داغ دیده است، او حرف را از تمام گوهر ذاتش می‌گوید. فرمود «یا بُنی لیست النّائحة الثّكلى مثلَ النّائحة المستأجرة»،[1] «ثكلی» یعنی مادر بچه مرده، «النّائحة المستأجرة» یعنی همین كسی كه اجیر می ‌كنند بیاید مدّاحی بكند، خب آن اجیر برای پول نوحه سرایی می‌كند این داغ دیده است. 🔹 داغ دیده بود! این برای متكلّم. مخاطب ها خب شما بالأخره جمال یوسفی را شما بیاورید در برابر در و دیوار هیچ كدامش نمی‌ تواند [آن را نشان بدهد] یك آینه بیاورید آینه یوسف را نشان بدهد، برای اینكه این لیاقت دارد. ممكن است بعضی از میزهای مقداری ظرافت داشته باشند و مختصری عكس یوسف را نشان بدهند؛ امّا تا آینه شفاف نباشد یوسف را نشان نمی‌ دهد! قلب همچنین آینه ‌ای بود. آن هم مثل «ثكلی» بود آن بود او هر چه گفت این گرفت؛ لذا تحوّل پیدا شد. در سوره مبارکه «ن» دارد كه برخی ها ﴿یكَادُ زَیتُهَا یضِی‏ءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ﴾،[2] آیا در این پمپ بنزین ها نمی ‌گویند نمی ‌گویند استعامل دخانیات ممنوع است؟ یعنی همین‌كه شما اینجا كبریت بزنی آن [آتش] می ‌گیرد، بعضی ها همین ‌كه مختصری اشاره كردند كاملاً می‌ گیرد، چه رسد به اینكه شما بخواهید در پمپ بنزین شعله ‌ای را مشتعل كنی! این رابطه كه هم او گوینده قوی بود، هم این گیرنده قوی بود؛ هم او چیز خوب گفت، هم این چیز خوب شنید! [1]. عقد الفرید، ج1، ص326. [2]. سوره مبارکه نور، آیه35. 📚 دیدار جمعی از هنرمندان با حضرت استاد تاریخ: 1390/12/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 با حضور مجازی و حضوری بزرگانی از ایران و چند کشور جهان، اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی «اربعین حسینی تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری» در تاریخ چهارم مهر ماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. در پیام به این همایش فرمود: روزی آسمان و زمین فرو می ‌ریزد اما نام و یاد سید الشهدا نمی‌ ریزد؛ زیرا امام حسین (علیه السلام) سلطنت را از بین برد و دین، توحید و معاد را زنده کرد. ▫️ امام حسین (علیه السلام) را زنده کرد و به یاد مردم آورد. امام حسین (علیه السلام) جامه و لباس فاخری بر پیکر مردم دوخت. ▫️ خدادوستی و توحید محوری اصل است. امام حسین (علیه السلام) خون خود را برای و جهالت زدایی داد و دانشگاه باید جهل‌زدایی کند. ▫️ موعظه و سفارش نیست بلکه ناصح کسی است که لباس پاک بر تن کند، مردم را برهنه نکند، را با اقتصاد سالم حفظ کند و نصیحت باید مدبریت عالمانه و حکیمانه باشد. ◀️ همایش بین‌المللی اربعین تاریخ پخش: 1400/07/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری موضوع: اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی « تجلی‌ گاه ارزش‌ های آسمانی و بشری» 🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/07/04 لینک آپارات: https://aparat.com/v/mz2wG 🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوتی موضوع: اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی « تجلی‌ گاه ارزش‌ های آسمانی و بشری» 🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/07/04 لینک آپارات: https://aparat.com/v/mz2wG 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می ‌فرماید: ... هرگاه مسواک در دسترس نباشد انگشتان دست جایگزین آن ‌اند[1]؛ راه قرآن را پاكیزه كنید‌. پرسیدند: ای رسول خدا! راه قرآن چیست؟ فرمود: دهان‌ هایتان‌. پرسیدند: با چه چیز؟ فرمود: با مسواك[2]؛ چرا با دندان ‌های زرد و دهان بدبو بر من وارد می‌ شوید؟ چرا مسواك نمی ‌زنید؟[3] [1] . الأصابِعُ تَجْرِى مَجْرَی السِّواكِ، إذا لم یكنْ سِواكٌ (الجامع الصغیر، ج1، ص475). [2] . نَظِّفُوا طَرِیقَ الْقُرْآنِ. قَالُوا: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا طَرِیقُ الْقُرْآنِ؟ قَالَ: أَفْوَاهُكُمْ. قَالُوا: بِمَاذَا؟ قَالَ: بِالسِّوَاكِ (مكارم الاخلاق، ص51). [3] . مَا لِى أَرَاكُمْ تَدْخُلُونَ عَلَىَّ قُلْحاً مُرْغاً؟ مَا لَكُمْ لا تَسْتَاكُونَ (المحاسن، ج2، ص561). 📚 مفاتیح الحیات ص 125 و 126. 🆔 @a_javadiamoli_esra
▪️ معرفت ▫️ حق، هجرت، سرعت، سبقت و سرانجام [1] بهره ویژه رجالی است كه به احیای عقل و اماته نفس[2] پرداختند تا جامع معقول و منقول و مشهود شدند. ▫️ ندای خدای سبحان زمینه با او را فراهم می ‌كند تا شایستگی مناجات خدا با چنین بنده صالحی حاصل گردد... عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ.[3] [1] . سوره فرقان، آیه 74. [2] . نهج‌البلاغه، خطبه 220. [3] . نهج‌البلاغه، خطبه 222. 📚 فرازی از پیام حضرت استاد به مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: اردیبهشت 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عزیز بی جهت 🔹 اصرار قرآن كریم این است كه خدا نام دارد, ذكر دارد و این كتاب ﴿ذِی الذِّكْرِ﴾ است، شما را می‌ خواهد كند ﴿إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ﴾؛ در قبال این افكار نورانی, كسانی هستند كه دو مشكل جدّی دارند: یكی اینكه عزّت و اعتلا و استكبار و مقام‌ خواهی دارند و دیگر اینكه... . 👇👇👇👇👇
💠 عزیز بی جهت 🔹 اصرار قرآن كریم این است كه خدا نام دارد, ذكر دارد و این كتاب ﴿ذِی الذِّكْرِ﴾[1] است، شما را می‌ خواهد كند ﴿إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ﴾؛[2] در قبال این افكار نورانی, كسانی هستند كه دو مشكل جدّی دارند: یكی اینكه عزّت و اعتلا و استكبار و مقام‌ خواهی دارند و دیگر اینكه سعی می ‌كنند خود را از دیگران جدا كنند؛ این ، این غرور و این باعث می ‌شود كه وحدت اسلامی را «شَق» كند و داعیه ‌ای داشته باشد؛ این دو چیز كه یكی محصول دیگری است، درد خانمان ‌برانداز این است. عزّت اینها دروغین است. 🔹 در سوره مباركه «بقره» بحث آن گذشت كه فرمود: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾؛[3] وقتی یك آمر به معروف و یك ناهی از منكر به اینها می‌ گویند از خدا بپرهیزید، اینها هستند ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾ در اثر «اثم» و گناه و معصیت خود را عزیز و نفوذناپذیر كردند؛ این گروه كه عزیز بی‌ جهت هستند می باشند. اگر یك فرد یا ملتی عزّتش دروغین و بی‌ جهت بود، ذلّتش راستین است و با جهت، چون دیگر معنا ندارد كه هم این دروغ باشد و هم آن دروغ, این یك اصل و اصل دوم اینکه قیامت هم است، هر چه حق است در ﴿ذلِكَ الْیوْمُ الْحَقُّ﴾[4] ظاهر می‌ شود, چون عزّت اینها دروغ بود و ذلّت اینها راست بود در قیامت ذلّت و «هوان» و «هون» و خواری و رسوایی اینها روشن می ‌شود این هم اصل سوم. 🔹 این رسوایی كه ذلّت است، است و آن عزّتی كه در دنیا داشتند، بود كه ﴿إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ﴾ و اینها چون در عزّت كاذب‌ هستند سعی می ‌كنند كه صف خودشان را از جامعه جدا كنند؛ جامعه را اولاً «مُنشق» می‌ كنند به دو شِق مثل درّه، سیل كه می‌ آید این بستر یكسان كوه را به دو قسمت تقسیم می ‌كند و درّه درست می ‌كند؛ در یك جهت خودشان و مستكبران دیگر قرار دارند و در جهتی توده مردم قرار دارند. فرمود: ﴿ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّكْرِ ٭ بَلِ الَّذینَ كَفَرُوا﴾ اینها ﴿فی‏ عِزَّةٍ﴾ هستند یك, آن عزّت بی‌جهت باعث شقاق اینهاست دو؛ به اینها اعلام كن که بسیاری از افراد به همین عزّت دروغین و «شِقاق» مبتلا بودند و ما آنها را به دست عذاب سپردیم.[5] [1]. سوره ص, آیه1. [2]. سوره زخرف, آیه44. [3]. سوره بقره, آیه206. [4]. سوره نبأ, آیه39. [5]. سوره ص, آیه3. 📚 سوره مبارکه ص جلسه یک تاریخ: 1393/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه 1443 🔹 زهد و نصیحت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زهد و نصیحت 🔹این دعاها واقعاً نورانی است، یك وقت انسان را می‌ خواند برای ثواب، البته همه ما این كار را می ‌كنیم، اما فهم است؛ از یك خارج و فقه و اصول خیلی سنگین ‌تر است! اصرار این دعاها این است كه آدم را كند؛ یعنی طوری انسان را می ‌پروراند كه در صحنه نبرد مبارزه با ابلیس پیروز در بیاید. یك بیان نورانی از امام عسکری (سلام الله علیه) است که فرمود هر كاری كه بالأخره پایانش بی ‎آبرویی است نكن! «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»[1] یك چیزی كه پایانش بی ‎آبرویی است هوس آن كار را نداشته باشید، سخن از جهنم و اینها بعد است «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ» یك وقت است انسان هوس یك كاری را دارد كه پایانش بی ‎آبرویی است؛ یعنی در آن كار باید با آن رقیب درگیر شود موفق نمی ‌شود بی ‎آبرو می‌ شود. این این همه سفارش تنها برای ثواب است یا اینها واقعاً علم است؟ می ‌بینید ما به ائمه(علیهم السلام) می ‌كنیم، در چه اقتدا می ‌كنیم؟ در آغاز همین دعایی است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا»[2] ما به كسی سر سپرده ‌ایم كه خدای سبحان اگر خواست به آنها مقام دهد چه اینكه داد اولین شرط آن است «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا». 🔹 این دعای نورانی امام زمان (سلام الله علیه) را كه غالب روزها می‌ خوانیم «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» دارد «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».[3] زاهد یعنی بی ‎رغبت، آدم وقتی رغبت نداشت اگر چیزی نبود، نبود و دیگر دنبال آن نمی ‌رود تا شود «مسلوب الحیثیة». اینها فهمیدند كه میدان جنگ كجاست و اصرار اینها هم این است كه یك چیزی كه آبروریزی به دنبال دارد نرو، زیرا آن‎جا پیروزی شیطان را به همراه دارد، این را می‌ گویند علم؛ یعنی یك چیزی كه انسان با تجربه و بحث‎ های فلسفی و كلام و اینها به دست آدم نمی ‌آید، با آبروی آدم به دست می‌ آید که محل ابتلای خود ما هم هست؛ این را به صورت دعا بیان كردند، به صورت حدیث بیان كردند که می ‎گویند شما هر كاری كه می ‌خواهید انجام دهید بالأخره ببینید كه می ‌توانید یا نمی ‌توانید یا یك هوس بی ‎جاست؟ اگر هوس بی‎ جاست «مسلوب الحیثیة» بودن به‎ جا را به همراه دارد، كسی كه بی ‎جا كار می‌ كند آبروریزی به‎جا به دنبال او هست «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ». شما به اینها مقام خواستید بدهید؟ بله، دیگر شرط كه نكردید. فرمود مسئله و و رعایت و اینها سر جایش محفوظ است، مگر امام مسئولیت او همین زاهد بودن است؟ این همه وظایف او را در كتاب‎های كلامی می ‌گوید برای امام هست که همه آنها دارا هستند، اما آن وظیفه محوری كه در و امثال ندبه آمده این است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیةِ» نفرمود «بعد ان شرطت علیهم الجاه، بعد ان شرطت علیهم الاقتصاد» اینها مسائل عادی است كه خود بشر عادی هم می ‌فهمد. آن چیزی كه آدم را بی‎ آبرو می ‌كند رغبت بی‎ جاست و همین را هم وجود مبارك (ارواحنا فداه) در آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» می ‌رسد به جایی كه می ‌فرماید: «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ». 👇👇👇👇👇
ادامه... 🔹 حالا یك دعای كوتاه چند جمله‌ای هم هست بعد از این دعایی كه در كتاب مفاتیح می‌ خوانیم، آن دیگر البته برای همه هست مخصوصاً برای مسئولین، ببینید با یك ناله ‌ای امام زمان دعا می ‌كنند: خدایا تو را به حق قدرتت به فقرا برس! این یك دعای اقتصادی است برای تأمین رفع نیاز مردم که آن خیلی چیز خوبی است، الهی به حق قدرتت و به حق چه و به حق «مَنْ نَاجَاكَ»[4] خدایا به حق همه انبیا كه با تو مناجات كردند مشكل مالی مردم را حل كن! فقر را برطرف كن! این یك دعای خوبی است؛ این یك دعای چند سطری است كه بعد از آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» است كه آن هم همه ما مخصوصاً مسئولین ما «حفظهم الله» هم بخوانیم هم عمل بكنیم كه مشكل اقتصادی مردم حل شود، گرانی حل شود. ناله این است كه خدایا به حق همه كسانی كه با تو مناجات كردند فقر مردم را حل كن! این دعای خوبی است که مهم است و لازم هم هست، اما آن دعای كلیدی كه با همه ما هست در همه شئون، این است که فرمود: «عَلَی عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ» ـ ان ‌شاء ‌الله ـ امیدواریم حوزه ‌ها بر محور اداره بشود. [1]. تحف العقول, ص489. [2]. الاقبال (ط ـ الحدیثه)، ج1، ص504. [3]. البلد الأمین، ص349. [4]. المصباح(کفعمی)، ص306. 📚 درس خارج فقه قبض ـ جلسه 9 تاریخ: 1392/11/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر و امام صادق (علیه السلام) می ‌فرمایند: هرچیزی پاك كننده ‌ای دارد و پاك كننده دهان مسواك است.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: دندان‌ ها را پاكیزه نگه دارید.[2] [1] . لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ طَهُورٌ وَ طَهُورُ الْفَمِ السِّوَاكُ (الفقیه، ج1، ص53). [2] . ... نَظِّفُوا الْمَاضِغَینِ... (كتاب الخصال، ص258). 📚 مفاتیح الحیات ص 126. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه 1443 🔹 خطر تکاثر 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خطر تکاثر 🔹 سرّ اینكه گروهی گرفتار كفر و تكذیب می ‌شوند چیست؟ می ‌فرماید سرّ آن زرق و برق و لذت‌ های دنیا است كه در پنج مرحله خلاصه می ‌شود و همه این مراحل خمسه هم لهو و غرور است. آیاتی كه مصدّر به ﴿اعْلَمُوا﴾ است ناظر به اهمیت و هشدار دادن به آن مطلب است. ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾; فرمود دنیا پنج مرحله دارد: در مرحله كودكی و نوجوانی انسان گرفتار است، در دوران جوانی گرفتار است، در دوران كهولت دوران است، در دوران پیری و سالمندی دوران است. ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ﴾ برای خردسالان كه به بازی سرگرم هستند. 🔹 از دوران خردسالی كه گذشتن از آن بازی ‌ها فراغت پیدا می ‌كنند, چیزهایی هم آنها را به خود سرگرم می ‌كند. از دوران نوجوانی گذشته به مرحله جوانی كه رسیدند, به می ‌پردازند, به فكر بازی نیستند به فكر زینت, آراستن‌, لباس ‌های خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در این مرحله. از این مرحله كه گذشت, دوران به مقام و جاه و منصَب و سمت است, وقتی بازنشست نشد, دوران اشتغال به كار است كه دوران كهولت اوست; بین چهل تا 55 و شصت. و از دوران كهولت كه گذشت به دوران پیری و شیخوخیت رسید, دیگر نه اهل لعب است, نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است, نه می ‌تواند زینت كند خود را «و لن یصلح العطار ما أفسد الدهر»,[1] نه مقامی دارد که به او فخر كند, فقط به جمع مال و نوه و اولاد افتخار می ‌كند, این قدر داشتم و این قدر دارم, این از بستگان ما است, این قدر نوه دارم, این قدر فرزند دارم, این قدر داماد دارم, این قدر قبیله دارم, این قدر عشیره دارم, تا بمیرد; از لَعِب شروع می ‌شود تا ؛ این تكاثر آن قدر است: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾.[2] 🔹 این آخرین خطر دامن ‌گیر ابنای دنیا است كه فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جای اینكه به دنبال بروید, گرفتار تكاثر شدید; ما گفتیم معارف الهی كوثر است: ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا كَثیرًا﴾[3] به دنبال معارف و علوم الهی و اسلامی بروید, اینها است، كوثر را رها كردید, تكاثر شما را گرفت. این طور نیست كه اگر ما را آرام و مهار نكردیم, او ما را رها كند، اگر ما او را سرگرم و مهار نكردیم, او مهار می ‌كند! ما اگر او را به تحصیل وادار نكردیم، او ما را به تكاثر گرفتار می ‌كند! اگر اهل مال است, او را به تكاثر مال و زمین و باغ گرفتار می ‌كند؛ اگر طلبه است و معمم است, به تكاثر شركت ‌كننده‌ گان در بحث گرفتار می ‌كند; این‌طور نیست كه او كسی را رها بكند, این‌طور نیست كه كسی از چنگ او نجات پیدا بكند. اگر امام جماعت است او را به تكاثر مأمومین گرفتار می‌كند و اگر نویسنده است به تكاثر خوانندگان كتاب گرفتار می ‌كند. كم كسی است كه از گرفتاری تكاثر نجات پیدا كند. اینكه گفتند هر لحظه خود را مواظب باشید, این است. 🔹 آن كسی كه از آمدن و رفتن یك عده و پای وعظ او یا به پای بحث او یا به پشت سر او, خوشحال می‌ شود، معلوم می ‌شود او هنوز گرفتار تكاثر است; عمری در تحت است و خیال می ‌كند تحت است و دارد كارهای مثبت انجام می ‌دهد. بدترین وضع برای ما است كه ما ندانیم در تحت ولایت چه كسی هستیم و خود را نسنجیم، اگر خود را سنجدیم معلوم می ‌شود كه این كارهای ما «لله» است یا «للهویٰ». [1] . بلاغات النساء، ص137. [2] . سوره تکاثر, آیه1 و 2. [3] . سوره بقره, آیه269. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی می ‌گوید: امیرمؤمنان (علیه السلام) دندان ‌هایش را از پهنا (بالا به پایین) مسواک می ‌زد و غذا را با همه انگشتان دست می‌ خورد.[1] [1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یسْتَاکُ عَرْضاً یأْكُلُ هَرْتاً وَ قَالَ: الْهَرْتُ أَنْ یأْكُلَ بِأَصَابِعِهِ جَمِیعاً (الكافى، ج6، ص297). 📚 مفاتیح الحیات ص 126. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت پروردگار ▫️ علمای الهی هستند و این آیت در بخش علمی و عملی جزء بهترین آیات الهی است و علم را ذات أقدس الهی معیار خلافت قرار داد؛ هر اندازه که این علم برتر باشد عالم دینی از ذات أقدس الهی بیشتر خواهد بود و هر اندازه که آن علم کیفیت برتری داشته باشد خلافت آن عالم بیشتر خواهد بود؛ البته عالم موظف است، هم حرم امن علم را حفظ بکند، هم امن درجه علم را حفظ بکند و هم حرم امن را حفظ بکند. 📚 فرازی از بیانات حضرت استاد پیرامون حضرت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/01/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و ششم ماه 1443 🔹 الفبای دین 🆔 @a_javadiamoli_esra