eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع) پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: سالروز میلاد سراسر نور امام کاظم (ع) فرصت مناسبی است تا بتوان به معارف بلند و حکیمان دین در پرتو فرمایشات گهربار آن بزرگواردست یافته و به عنوان یک بهره برد. آن حضرت در ضمن مقابله با حاکمان جور زمان خود، حوزه‌های علمیه قوی و غنی تشکیل داد، طلاب مستعد را شناسایی کرد و شاگردان فراوانی تربیت کرد که عده زیادی از آنها جزء روات از احادیث و جزء علمای بزرگوار و جزء محدثین و مفسران شدند که یکی از آن شاگردان بنام، هشام ‌بن‌ حکم است. 🔸 ایشان در ادامه به جایگاه رفیع مؤمنان از منظر امام کاظم (ع) اشاره کردند و ابراز داشتند: وجود مبارک امام هفتم (ع)، را خیلی بالا می ‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می ‌تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی ‌فروشد؛ هرگز نمی ‌گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می‌ گویم یا درس خارج می‌ گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می ‌تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! 🔸 معظم له ادامه دادند: امام کاظم (ع) به هشام می ‌فرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می‌کند می ‌فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است که در قلبش پیروز شد (نه زبانش). بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت که دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یک کالای گران داشته باشد و این کالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلک من المومنین فانّ احدّهم لا یَخلو مِن ان یکونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛ افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم می‌کنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهی‌اند (این اصل اول). بنابراین ما می ‌توانیم و این را داریم که یک انسان ابدی باشیم. 📚 آرشیو درس اخلاق معظم له https://b2n.ir/f70785 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دلیل بعثت پیامبران 🔸 حضرت فرمود: خداوند، پیامبران (علیهم‌السلام) را مبعوث نكرد، مگر برای آن‏كه بندگان در آنچه از ناحیه خداوند است، به‏ خوبی تعقل كنند. بهترین كسی كه اجابت می ‏كند، همانا كسی است كه او نسبت به خداوند بهتر باشد، و داناترین آنان به كار خداوند، كسی است كه او بهتر باشد، و كسی كه عقل او كامل ‏تر است، درجه او در دنیا و آخرت از دیگران برتر است. 📚 وحی و نبوت در قرآن - صفحه 190. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهل بشارت 🔸 خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد که کنیم و گوش بدهیم، یک؛ هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم کدامش حق است کدامش حق نیست، دو؛ هم قدرت انتخاب به ما داد که بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را ، سه؛ بعد قدرت به ما داد، چهار؛ بعد قدرت نشر و به ما داد پنج که در همه این مقاطع پنج‌‌گانه ما پیروز می ‌شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم فرمود خدای سبحان به در کتاب خود بشارت داد و این‌‌چنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب و میزان هم دارد تا کند چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد هم می ‌کند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم به هشام ‌بن‌ حکم که از برجسته‌ ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می ‌شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ یعنی اینها کسانی‌ هستند که مجاری ادراکی شان خیلی قوی است می ‌توانند مکتب ‌ها را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ‌ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند، حق و باطل آن مکتب ‌ها مشخص شد، قدرت انتخاب دارند و انتخاب می ‌کنند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه‏ السلام) 🔸 از امام کاظم (علیه ‏السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می ‏نویسند آیا خاطرات و نیت هایی را که فقط از دل گذرانده ‏ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می‏ نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می‏ کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می‏ فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می‏ توان فهمید که از کنار باغ می‏ گذریم یا از کنار چاه. 📚 برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص78 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 384 🔸 دعا برای والدین سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (8) اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّى مِنْ أَذًی، أَوْ خَلَصَ إِلَیهِمَا عَنِّى مِنْ مَكْرُوهٍ، أَوْ ضَاعَ قِبَلِى لَهُمَا مِنْ حَقٍّ فَاجْعَلْهُ حِطَّةً لِذُنُوبِهِمَا، وَ عُلُوّاً فِى دَرَجَاتِهِمَا، وَ زِیادَةً فِى حَسَنَاتِهِمَا، یا مُبَدِّلَ السَّیئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ؛ خدایا اگر آزاری از من بدانها رسید یا ناپسندی از من دیدند یا حقی از آن‌ها پیش من ضایع شد آن را موجب ریزش گناهان و بلندی درجات اخروی و افزایش حسنات آن‌ها قرار ده ای كسی كه سیئات را به چندین برابر حسنات مبدل می‌كنی. 📚 مفاتیح الحیات ص 254 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و یکم ماه 1443 🔹 جنون تباهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جنون تباهی 🔹 این را در جوامع روایی ملاحظه می ‌فرمایید كه رسول خدا (صلیٰ الله علیه و آله و سلّم) داشت عبور می ‌كرد، دید اطراف انسانی را عده‌ ای گرفته ‌اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده ‌اند. فرمود نگویید ، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده‌ اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال می ‌رود، او دیوانه است. 🔹 خب، اگر عقل یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، نتیجه ‌اش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل» عكس نقیضش این است. به زبان صاحبِ آفرینش عقل به ما این ‌چنین گفته شد كه یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ» _ این را معصومین فرمودند اما معصومین از زبان كسی سخن می ‌گویند كه عقل را در عالم خلق كرد _ آن كه عقل را خلق كرد، آن را این ‌چنین معرفی كرد كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، خب این، عكس نقیضش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل». چنین انسانی می ‌شود دیوانه و قیامت كه است، این جنون ظهور می ‌كند. خیلی ها در قیامت، دیوانه محشور می‌ شوند؛ حالا درباره خصوص ربا خوار به عنوان نمونه ذكرشده است، اما این مخصوص رباخوار كه نیست، البته درباره او یقینی است اما خبّ عدّه دیگری هم ممكن است دیوانه ‌وار محشور شوند منتها جنونی كه آنجاست، به نحوی است که انسان می ‌فهمد كه دیوانه است و عذاب الیم دامنگیر او می ‌شود. 🔹 در دنیا مجنون، معذّب نیست، آشنایانِ او رنج می ‌برند كه این دیوانه شد وگرنه مجنون چه رنجی دارد؟! آن كه باید درك كند یعنی آن نیروی ادراك كننده در اختیار مجنون نیست، لذا چون نمی داند دیوانه است رنج نمی ‌برد، البته آشنایان او رنج می ‌برند كه این مجنون است؛ ولی دیوانه های می ‌فهمند كه دیوانه ‌اند، لذا گرفتار خِزی و هوان می‌ شوند. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 71 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 385 🔸 دعا برای والدین سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (9) اللَّهُمَّ وَ مَا تَعَدَّيَا عَلَىَّ فِيهِ مِنْ قَوْلٍ، أَوْ أَسْرَفَا عَلَىَّ فِيهِ مِنْ فِعْلٍ، أَوْ ضَيَّعَاهُ لِى مِنْ حَقٍّ، أَوْ قَصَّرَا بِى عَنْهُ مِنْ وَاجِبٍ فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُمَا، وَ جُدْتُ بِهِ عَلَيْهِمَا وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِى وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُمَا، فَإِنِّى لا أَتَّهِمُهُمَا عَلَي نَفْسِى، وَ لا أَسْتَبْطِئُهُمَا فِى بِرِّى، وَ لا أَكْرَهُ مَا تَوَلَّيَاهُ مِنْ أَمْرِى يَا رَبِّ؛ خدايا! هر چه بر من تعدي كردند به گفتار تند و كردار ناپسند يا حقي از من ضايع كردند يا در وظيفه من كوتاهي نمودند از آن‌ها درگذشتم و بخشيدم و از تو مي‌خواهم كه تبعت آن را از آن‌ها برداري چون من رفتار آنان را درباره‌ي خود نيك شمرده‌ام احسان آن‌ها را كامل شناخته‌ام و در كار من هر چه كردند ناخوش ندارم اي پروردگار من! 📚 مفاتیح الحیات ص 254 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مائده عمل 🔸 ممکن است که کسی دارای قبیله خوب، پدر خوب، مادر خوب، نژاد خوب و این گونه از عناوین باشد ولی حرکتی نداشته باشد. حضرت فرمود کسی که عملش کُند است، تُندی نسب او مشکل او را حلّ نمی ‌کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
مائده عمل 🔸 ممکن است که کسی دارای قبیله خوب، پدر خوب، مادر خوب، نژاد خوب و این گونه از عناوین باشد ولی حرکتی نداشته باشد. حضرت [علی (علیه السلام)] فرمود کسی که عملش کُند است، تُندی نسب او مشکل او را حلّ نمی ‌کند؛ او نه تنها در قیامت ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، امروز هم همین طور است. 🔸 حساب مردم غیر از حساب است؛ در نظام تکوین هر کسی در کنار سفره خود و خود نشسته است، اگر وابسته به یک خاندان پرجمال و شکوه باشد اما عمل او کوتاه باشد، او رشد نمی ‌کند. 🔸 اینکه در قرآن فرمود در آن روز ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، این آیه در قیامت ظهور می ‌کند نه حدوث! بسیاری از امور است که در دنیا هم هست، منتها مستور و مخفی است و در قیامت ظهور می ‌کند نه در قیامت حدوث داشته باشد. این یک است که اگر کسی عمل او کُند بود، کاری از نَسَب او ساخته نیست. در دنیا هم ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، در آخرت هم ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾؛ منتها در دنیا یک سلسله امور اعتباری نزد مردم هست که به وسیله نسب افراد، افراد را محترم می‌شمارند، ولی در قیامت این گونه از امور هم مطرح نیست: ﴿تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأسْبَابُ﴾؛ در ، نه سببی در کار است و نه نسبی. آپارات: https://aparat.com/v/C253X 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و دوم ماه 1443 🔹 عالمان زمان شناس 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عالمان زمان شناس 🔹 حضرت (سلام الله علیه) که کرد _ که ما انتظارش را می ‌کشیم _ به ما گفت این قرآن را ببر در فلان منطقه غرب یا فلان منطقه شرق، خب ما هم باید قرآن را خوب بدانیم هم حرف کانت و دکارت و هایدگر و اینها را بدانیم. ما اگر حداکثر فکر ما حرم تا جمکران باشد که دیگر نمی ‌توانیم باشیم! 🔹 حضرت آمد ما چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم به ما بگوید در همین قم باش و را اداره کن یا دستور می ‌فرمایند که برویم جایی کنیم؟ حالا برای تبلیغ رفتیم به غرب، گفتیم ما حرف ‌های کانت را نمی‌ فهمیم مکتب دکارت را نمی ‌فهمیم حرف‌ های هایدگر را نمی‌ فهمیم، خب برای چه چیزی به آنجا برویم؟! 🔹 مارکس و انگلس دو نفر ضدّ دین بودند که الآن بیست برابر ما را در چین به بَند کشیدند؛ بیست برابر ما که دارای و علی و اولاد علی هستیم! اینها می ‌گویند کمونیستی صحیح است. حالا ما چقدر باید ضعیف باشیم کم‌ کار باشیم که با داشتن این همه سرمایه ‌ها، دو نفر از غرب برخاستند و بیست برابر ما را به بَند کشیدند؛ معلوم می‌ شود که ما به وظیفه خودمان عمل نمی ‌کنیم. 🔹 ما خیال می ‌کنیم که یک کتاب عادی است؛ جان کَندن می ‌خواهد! یک فهم بالغ می ‌خواهد! یک استعداد راقی می ‌خواهد! یک وقت فراوان می‌خواهد تا انسان گوشه ‌ای از قرآن را درس بخواند! الآن قرآن مهجور است. واقعاً ما که آرزوی شبانه ‌روزی ما این است که حضرت را زیارت کنیم، حالا ـ إن‌ شاء الله ـ تشریف آوردند و فرمودند برو به فلان کشور، به حضرت چه عرض کنیم؟ 📚 سوره مبارکه تکویر جلسه 5 تاریخ جلسه: 1398/09/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 386 🔸 دعا برای والدین سزاوار است مؤمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (10) فَهُمَا أَوْجَبُ حَقّاً عَلَىَّ، وَ أَقْدَمُ إِحْسَاناً إِلَىَّ، وَ أَعْظَمُ مِنَّةً لَدَىَّ مِنْ أَنْ أُقَاصَّهُمَا بِعَدْلٍ، أَوْ أُجَازِیهُمَا عَلَی مِثْلٍ، أَینَ إِذاً یا إِلَهِى طُولُ شُغْلِهِمَا بِتَرْبِیتِى وَ أَینَ شِدَّةُ تَعَبِهِمَا فِى حِرَاسَتِى وَ أَینَ إِقْتَارُهُمَا عَلَی أَنْفُسِهِمَا لِلتَّوْسِعَةِ عَلَىَّ؛ حق آن‌ها بر من واجب تر است و احسان آن‌ها بیشتر و نعمت آن‌ها بزرگ ‌تر از آنكه دادخواهی كنم و به مانند عمل آن‌ها را مكافات دهم. ای خدای من! چه روزگار درازی كه در پرورش من گذرانیدند و چه رنج ‌های سخت كه در نگاهداری من كشیدند و چه اندازه بر خود تنگ گرفتند تا زندگی بر من فراخ باشد. 📚 مفاتیح الحیات ص 254 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و سوم ماه 1443 🔹 تعهد و تخصص 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تعهد و تخصص 🔹 ﴿فَلَمَّا كَلَّمَهُ﴾؛ وقتی ملک با حضرت یوسف گفتگو كرد دید او هم معبر خوبی است، هم مدبر خوبی است، دارد و دارد ﴿قَالَ إِنَّكَ الْیوْمَ لَدَینَا مَكِینٌ أَمِینٌ﴾؛ از این تاریخ به بعد تو در دستگاه ما نافذی متمكنی و به عنوان یك مشاور امین در نزد ما مطرح هستی. 🔹 در اینجا وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) آمادگی ‌اش را برای پذیرش پست اقتصاد در كشور پهناوری كه در آستانه بحران است بیان كرد: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾؛ یعنی تمام درآمدهای مملكت زیر نظر من باشد. فرمود: ﴿اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾، چرا؟ برای اینكه در یك مسئول دو خصوصیت معتبر است و هر دو را من دارم: یكی اینكه بتواند آنها را خوب حفظ بكند، باشد و خیانت نكند دیگر اینكه رشته خودش باشد. 🔹 این همان است كه در اوایل انقلاب مطرح بود که و . فرمود من هم متخصصم هم متعهد؛ هم هستم می‌ دانم چگونه درآمد تولید بشود، چگونه درآمد نگه ‌داری بشود، چگونه درآمد توزیع بشود كه محرومی در مملكت نماند و هم هستم. خب اگر كسی هم در كار خودش متخصص است هم در كارش متعهد، باید كار را به او سپرد. 🔹 مشابه این در جریان حضرت موسی (سلام الله علیه) مطرح است كه فرزندان شعیب گفتند: ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾، «قوی امین» هم همین معنای «حفیظِ علیم» را می‌ رساند؛ یعنی كسی در كار خودش نیرومند باشد، كارشناس آن رشته باشد، متخصص باشد (یک) و نیز امین باشد و خیانت نكند (دو) یعنی متخصص و متعهد. در جریان چوپانی كه ساده‌ ترین مشاغل یك مملكت است همین دو اصل و معتبر است، در جریان وزارت که جزء عالی ترین مشاغل یک کشور است آن هم در كشوری كه در آستانه بحران اقتصادی است، آنجا هم همین و معتبر است. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 49 تاریخ جلسه: 1384/09/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 387 🔸 دعا برای والدین سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (11) هَیهَاتَ مَا یسْتَوْفِیانِ مِنِّى حَقَّهُمَا، وَ لا أُدْرِكُ مَا یجِبُ عَلَىَّ لَهُمَا، وَ لا أَنَا بِقَاضٍ وَظِیفَةَ خِدْمَتِهِمَا، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِنِّى یا خَیرَ مَنِ اسْتُعِینَ بِهِ، وَ وَفِّقْنِى یا أَهْدَی مَنْ رُغِبَ إِلَیهِ، وَ لا تَجْعَلْنِى فِى أَهْلِ الْعُقُوقِ لِلآبَاءِ وَ الأُمَّهَاتِ یوْمَ تُجْزَی كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لا یظْلَمُونَ؛ هیهات كه هر چه كنم حق آن‌ها را ادا نكرده و تكلیف خود را درباره‌ی آن‌ها انجام نتوانم داد و به وظیفه‌ی خویش در خدمت آن‌ها عمل نتوانم كرد پس بر محمد و آل او درود فرست و مرا یاری كن‌، ای بهترین كسی كه خلق از وی یاری می‌جویند! و مرا توفیق ده ای راهنماتر كسی كه از او هدایت می‌طلبند! و مرا از آن گروه مگردان كه با پدران و مادران بد رفتار بودند، روزی كه هر كس كیفر كردار خویش بیند و بر كسی ستم نشود. 📚 مفاتیح الحیات ص 255 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم توجه بیشتر رسانه ها و مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر۱۳۹۵/۰۷/۴ خود در مسجد اعظم با اشاره به فرا رسیدن ایام مباهله اظهار داشتند: از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است! 👇👇👇👇
لزوم توجه بیشتر رسانه ها و مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر۱۳۹۵/۰۷/۴ خود در مسجد اعظم با اشاره به فرا رسیدن ایام مباهله اظهار داشتند: از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است! جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي ‌كند. در حالی که نه رسانه‌ ها از او نام مي ‌برند و نه حوزه‌ ها خبري هست. 🔸 خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن را تقريباً از دست مي ‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است. 🔸 ایشان ادامه دادند: در نماز يك داريم يك واجب غير ركني، در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ جزء واجبات ركني امامت است، جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه ‌ها از او نام مي ‌برند و نه حوزه‌ ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از در خصوص مباهله اذعان داشتند: وقتي مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) عرض مي‌ كند به چه دليل علي بن ابيطالب (سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آيه ﴿أَنْفُسَنا﴾ ، خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را مي‌ داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي ‌شود؟! «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد . 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 2 تاریخ جلسه: 1395/07/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مباهله 🔸 دهه آخر ذی الحجه از پُر فضیلت ترین ایام سال است! ▫️ مباهله یک است. ▫️ مباهله الیوم هم هست... . 📚 سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روز عید غدیر خم تاریخ جلسه: 1401/04/27 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مباهله 🔸 دهه آخر ذی الحجه از پُر فضیلت ترین ایام سال است! 🔸 اصلی است که «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛ یعنی همه ایام شب و روز یکسان نیست، برخی از ایام، ایام پُر فیض و پُر برکت است که است. در فرصت هایی که لطف خدا فراوان است، سعی کنید خود را در معرض آن قرار دهید و هرگز اعراض نکنید. ▫️ مباهله یک است... . ▫️ مباهله الیوم هم هست! ▫️ مباهله بالاصالة برای اهل بیت (علیهم السلام) بود، اما بالتبع برای شاگردان آنان نیز هست، این هست! آپارات: https://aparat.com/v/IF9vY 📚 سخنرانی در روز عید غدیر خم تاریخ جلسه: 1401/04/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra