eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
خُلق عظیم، ویژگی ممتاز آیت الله هاشمی رفسنجانی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه ایشان جمع شدند. مستحضر هستید اخلاق یک خلقت ویژه ‌ای است که انسان باید آن را بسازد؛ البته همان طوری که مسیح (سلام الله علیه) هیچ چیزی را خلق نمی ‌کرد، مگر به اذن خدا، انسان سالک هم بخواهد درون خود را بسازد و فضایل اخلاقی را به صورت خلقت ویژه و خُلق درآورد، حتماً «بإذن الله» است؛ منتها این عادت است و آن معجزت که همتا ندارد در حد مسایل عادی. 🔹 غیر از موعظه و سفارش و نصیحت است. اخلاق جزء قوی ‌ترین و غنی ‌ترین علوم عقلی و فلسفی است. اخلاق عبارت از آن است که انسان در جبهه جهاد درون کامیاب باشد، این جنگ را خوب مدیریت کند و سعی کند نه شهید بشود و نه اسیر و اگر نتوانست، شربت شهادت بنوشد و اسیر نشود. در درجه اول کسی خلیق است و دارای خُلق عظیم که در جبهه فاتح باشد و اسیر بگیرد و بعد از آن، کسی است که شهید بشود؛ ولی اسیر نشود و اگر ـ خدای ناکرده ـ ضعیف بود، آن‌گاه از رده بحث پیروزی خارج می‌ شود، شکست می‌ خورد که طبق بیان نورانی امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر». 🔹 اگر کسی بتواند جمع کند در بخش اندیشه، وهم و خیال را به رهبری عقل اندیشور بسپارد، در بخش انگیزه شهوت و غضب را به رهبری عقل عملی هدایت کند و عقل عملی که مدیر و مدبر است با عقل نظری هماهنگ باشد؛ عقل نظری که حکیم و فرهنگ‌ مدار است با عقل عملی هماهنگ باشد، این مجموعه به صورت یک در می‌ آید؛ البته مقامات برتر که هم از گزند خطا، هم از آسیب خطیئه مصون‌ هستند، آنها معصومان هستند که از بحث کنونی بیرون است و افراد عادی به آنها دسترسی ندارند. 🔹 نمونه بارز کسی که بتواند در حد خود، در حد معقول و معمول، این فضایل را جمع‌ آوری کند، آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است. برخی از افراد کسانی هستند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده ‌اند؛ ولی علم لازم را فراهم نکردند. برخی‌ ها هر دو را جمع کردند؛ اما به صورت جمع مکسّر. کسی که در حد خود، مقدار لازم، علم فراهم کرده باشد، را خوب تجربه کرده باشد، و را تجربه کرده باشد، را تجربه کرده باشد، و را تجربه کرده باشد، و و را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضایل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد، آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است. 📚 پیام به همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1396/09/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مجاهد آگاه
🔸 مرحوم ، سالیان متمادی فقه را در محضر اساتید نام‌ آوری مثل امام (رضوان الله علیه) فرا گرفت، قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر فرا گرفت. 🔸 از نظر فقهی صاحب‌نظر شد و علاقه‌ او نسبت به فقه این بود که تشکیل شود که قانون آن دینی، افراد، قانون‌ مدار و محصول آن هم فتواهای دینی باشد و فقیه نام ‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طَرْفی ببندد. 🔸 مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی عمری را در خدمت فقه گذراند، فقیه شد و عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان و چه در خارج زندان، مفسّر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت، واقعاً محققانه بود و اگر فرصت بیشتر می ‌داشت هم بر فقاهت خود می ‌افزود هم بر مفسّر بودن خود. 📚 پیام به سومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1398/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیاكردن [واقعهٴ] نوزده دی قم برای همه ما یك شرف است... . 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1383/10/18 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
بمناسبت حماسه جاوید قیام19 دی؛ ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: رها كردن دنیا یگانه شرط جهاد و تنها است. یعنی بدون فروش‏ دنیا، مبارزه، صبغه الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانكه بدون ترك دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. 🔸 روز ، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم، روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم . 🔸 واژه ی در منظومه ی دینی مسلمانان آزاده ی جهان برنامه ای آشنا با تعالیم دینی آنهاست تا با بهره گیری از آن در مقابل هجمه ها و تکبرورزی های مستکبران بتوانند از حق خود دفاع کنند.حضرت علامه جوادی آملی نیز در تألیفات مختلف خود مسیر و جهت صحیح این آموزه ی دینی را تشریح کرده و بیان داشتند: كاربرد تعبیر «ایستادن» برای این است كه ایستادن بهترین حالت برای دفاع و هرگونه حركت و فعالیتی است، وگرنه باطل‏ ستیزان در هر حالی (قعود، اضطجاء و...) كه باشند، ایستاده‌اند و حق گریزان در هرحال كه باشند نشسته بلكه زمین‌گیرند. از نظر قرآن كریم، باید برای خداوند باشد تا ارزش پیدا كند، وگرنه افراد بی ‌دین هم برای حفظ آب و خاك خود در برابر متجاوزان می ‌ایستند و تسلیم نمی ‌شوند؛ ولی به حكومت غیرالهی تن می ‌دهند. اینان ممكن است مقابل مهاجمان آب و خاك خود ایستاده باشند؛ اما در برابر موحّدان عدل‌ مدار زمین ‌گیرند. 🔸 ایشان اصلی ترین شرط مبارزه در راه خدا را همان تجارت دنیا به آخرت و یگانه شرط جهاد را رها كردن دنیا قلمداد کرده و مرقوم داشتند: مبارزه در راه خدا شرایط و اصولی دارد كه تحصیل آنها لازم است و موانع و دوافعی كه پرهیز از آنها نیز ضروری است لیكن مهمترین ركن و همان تجارت دنیا به آخرت است (یعنی فروش دنیا و خرید آخرت). البته منظور از دنیا كه رأس هر خطیئه است همان توجه به غیر خداست؛ زیرا همانطور كه آخرت درجاتی دارد و بعضی فراتر و بالاتر از بعضی دیگر است، دنیا نیز دركاتی دارد كه برخی از برخی فروتر و پست تر است و شرط اصلی جهاد در راه خدا، اجتهاد در تشخیص دنیا با همه دركات آن و تمیز آخرت با همه درجات آن و سپس اقدام به داد و ستد و از دست دادن دنیا كه در حقیقت رهیدن از دركات آن است و به دست آوردن آخرت، كه در واقع رسیدن به درجات آن است، می‏ باشد... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/932371 📚 منابع: تفسیرتسنیم ج11 . کتاب حماسه وعرفان. تاریخ: 1398/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 550 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی اعلان محبّت به مؤمن: رسول خدا (ص) فرمود: هر یك از شما برادرش را دوست دارد به وی اعلام كند كه این كار برای پیوند شما بهتر است.[1] [1]. من [ان] أَحَبَّ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْیعْلِمْهُ، فَإِنَّهُ أَصْلَحُ لِذَاتِ الْبَینِ (الجعفریات، ص195). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سیطره الهی
🔸 فرار از ممكن نیست؛ نه اینكه ممكن باشد ولی دیگری او را تعقیب كند و بگیرد! این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) به ما می ‌فهماند كه فرار از قضای الهی اصلاً محال است. 🔸 یك وقت است می‌ گوییم فلان شخص خیلی قوی است و نمی ‌شود از دست او فرار كرد، خب اینجا ممكن است انسان چند قدم فرار بكند بعد او بگیرد؛ اما درباره خدای سبحان فرض ندارد، برای اینكه آن بیان نورانی حضرت امیر این است كه «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ»؛ این اعضا و جوارح شما, ‌هستند. خب اگر تمام اعضا و جوارح ما سرباز خدای سبحان باشند، آن وقت ما با سرباز خدا كه نمی‌ توانیم فرار كنیم! 🔸 گاهی خدا با همین سربازها ما را می ‌گیرد؛ یك وقت _ معاذ الله _ انسان حرفی می‌ زند مسلوب ‌الحیثیه می‌ شود, جایی را امضا می ‌كند مسلوب ‌الحیثیه می ‌شود. اگر خدا خواست كسی را بگیرد، با دست او می‌ گیرد، از جای دیگر كه لشكركسی نمی ‌كند، با زبان او می ‌گیرد، با پای او می ‌گیرد؛ جایی كه نباید برود می ‌رود، حرفی كه نباید بزند می ‌زند، چیزی را كه نباید ببیند می ‌بیند. انسان چطور فرض می كند که با سرباز خدا بخواهد فرار بكند؟! خب خود همین سرباز، دارد آدم را می‌ گیرد. بنابراین فرار از قضا و قدر و قدرت الهی فرض ندارد نه اینكه انسان شكست می‌ خورد. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 1 تاریخ: 1391/09/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram) (https://t.me/esratvtelegram)مراجعه کنند. 🔶🔹💠🔹🔶 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 551 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به برادران مسلمان (اهل سنّت) امام صادق (ع) فرمود: ای گروه شیعه! شما به ما منسوبید، پس برای ما زینت باشید و مایهٴ ننگ ما نباشید. چه مانعی هست كه در میان مردم (اهل سنّت) همانند یاران علی (ع) باشید، اگر مردی از آن یاران هم ‌اكنون زنده بود، در قبیله خود پیشوا، مؤذن و امانتدار آنان بود. از بیمارانشان عیادت كنید و در تشییع جنازه‌ هایشان حاضر شوید و در مساجد آن‌ها نماز بگزارید و آنان در كار خیر از شما پیشی نگیرند. به خدا سوگند شما از آن‌ها به كار نیك سزاوارتر هستید... .[1] [1]. یا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ! إِنَّكُمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إِلَینَا، كُونُوا لَنَا زَیناً وَ لا تَكُونُوا عَلَینَا شَیناً، مَا یمْنَعُكُمْ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَ أَصْحَابِ عَلِىٍّ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیهِ فِى النَّاسِ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ لَیكُونُ فِى الْقَبِیلَةِ فَیكُونُ إِمَامَهُمْ وَ مُؤَذِّنَهُمْ وَ صَاحِبَ أَمَانَاتِهِمْ وَ وَدَائِعِهِمْ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ صَلُّوا فِى مَسَاجِدِهِمْ وَ لا یسْبِقُوكُمْ إِلَی خَیرٍ فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ أَحَقُّ مِنْهُمْ بِهِ... (مشكاة الانوار، ص67). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حیات محققانه
🔸 اگر وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «أُعطیتُ جَوامِعَ الكَلِمِ»، اینكه آدم حرفِ بی ‌برهان نزند و حرف بی ‌برهان قبول نكند، جزء است. در سوره مباركه «حج» این اصل آمده است فرمود در هر شرایطی هستی، بالأخره یا امامی یا مأموم یا مرجعی یا مقلِّد یا عالِمی یا عامی, محقّق باش! اگر مرجعی، محقّقانه مرجع باش, اگر عالِمی، محقّقانه عالِم باش, اگر مقلّدی، محقّقانه مقلّد باش، دیگر در تقلید, تقلید نكن! 🔸 در آیه سه فرمود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾؛ این شخص مقلِّد است اما جدال می ‌كند بدون علم! خب اگر مقلّدی، باید در تقلید، محقّق باشی. چنین کسی چون در تقلید، محقّق نیست، تابع هر كسی شد, شد; هر جا صدا بلند شد این آنجا حضور دارد! فرمود: ﴿وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾. 🔸 در همان سوره مباركه «حج» آیه هشت به بعد به این صورت آمده بود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَلاَ هُدی وَلاَ كِتَابٍ مُنِیرٍ ٭ ثَانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ بعضی‌ها هستند كه پیشرویی هستند «بغیر علم», بعضی‌ها پس‌رویی هستند «بغیر علم»؛ فرمود اگر پیشرویی, امامی، محقّق باش و اگر دنباله ‌رویی, مقلّدی، محقق باش! 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 15 تاریخ: 1391/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سلام بر اهل بیت (علیهم السلام)

🔹 پس از نزول آیه تطهیر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدّت ها هنگام نماز صبح بر در خانه می ایستاد و دو دست خود را بر دو طرف چهارچوب در می گذاشت و می فرمود: «السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته، الصلاة رحمکم الله ﴿اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا﴾ أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم»... . 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سلام بر اهل بیت (علیهم السلام)

🔸 پس از نزول آیه تطهیر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدّت ها هنگام نماز صبح بر در خانه می ایستاد و دو دست خود را بر دو طرف چهارچوب در می گذاشت و می فرمود: «السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته، الصلاة رحمکم الله ﴿اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا﴾ أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم». 🔹 بعضی از روایات اِشعار دارد که آن حضرت تا آخر عمر شریف شان این کار را تکرار می کرد. از ابوالحمراء، خادم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: کان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یجیی ء عند کل صلاة فجرٍ فیأخذ بِعضادة هذا الباب؛ ثم یقول: «السلام علیکم یا أهل البیت ورحمة الله وبرکاته ـ فیردّون علیه من البیت ـ وعلیکم السلام ورحمةالله وبرکاته ـ فیقول: ـ الصلاة رحمکم الله « إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیراً » . 🔸 آنگاه نفیع بن حارث که راوی این حدیث است از ابوالحمراء پرسید: چه کسانی در خانه بوده اند؟ جواب داد: علیّ وفاطمة والحسن والحسین(علیهم السلام) ». این روایت که در آن آمده: «یجیی ءُ عنْد کلِّ صلاة فجرٍ» (وقت هر نماز صبح می آمد) و اشاره به مدت آن نشده است، ظهور دارد که آن حضرت این کار را تا پایان عمر انجام می داد، چنان که روایت ابن عباس که سیوطی آن را نقل کرده نیز این گونه است. 🔹 حدیث ابو الحمراء در مآخذ شیعه این گونه آمده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا پایان عمر این کار را انجام می داد: «فلم یزل یفعل ذلک کل یوم إذا شهد المدینة حتّی فارق الدّنیا». امام مجتبی(علیه السلام) نیز پس از پذیرش صلح تحمیلی در سخنرانی خود در حضور طاغوت شام فرمود: ... ثمّ مکث رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد ذلک بقیّة عمره حتّی قبضه الله إلیه یأتینا کلّ یوم عند طلوع الفجر فیقول: الصلاة یرحمکم الله... . 🔸 این دو عبارت، صراحت دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا آخر عمر این کار را انجام می داده است. اتفاقاً این احتمال، مؤیدی نیز دارد و آن این که مدینه آن روز، پیوسته محل رفت و آمد وفْدها و گروه های مختلفی بود که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به آن جا می آمدند و با پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مذاکره و مباحثه می کردند،آیات الهی را می شنیدند، احکام را می آموختند، پاسخ پرسش های خود را می گرفتند و.... از این رو بعید نیست که بگوییم: آن حضرت برای معرّفی « أهل البیت » به تازه واردها و تذکار و یادآوری دیگران تا آخر عمر شریف خود این کار را تکرار می کرد. ▫️ یادآوری. احتمال دارد که آیه تطهیر هفده ماه قبل از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده باشد و آن حضرت در تمام این مدّت، تلاوت آن را بر در خانه دختر خود تکرار می کرد. بدین طریق می توان بین این روایت و بقیه روایات جمع کرد. 📚 شمیم ولایت، ص362. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 552 1. تعامل با گنهكاران در آیات فراوان دربارهٴ ارتباط با فاسقان دستورهایی آمده است؛ مانند: تحقیق درباره گزارش گنهكاران: ای كسانی كه ایمان آورده ‌اید! اگر فاسقی برای شما خبری [مهم] آورد، دربارهٴ آن تحقیق كنید... .[1] نپذیرفتن گواهی گنهكاران: هرگز شهادتشان را درباره امری نپذیرید... .[2] [1]. ﴿یـٰاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا اِن جاءَكُم فاسِقٌ بِنَبَاٍ فَتَـبَینوا...﴾ (سورهٴ حجرات، آیهٴ 6). [2]. ﴿و لا تَقبَلوا لَهُم شَهـٰدَةً اَبَدًا...﴾ (سورهٴ نور، آیهٴ 4). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آشفتگی‌های امروز نتیجه بی ‌مهری به حدیث ثقلین است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی ضمن اشاره به دو جنبه کلامی اعتقادی و سیاسی اجتماعی بیان کرد: هم اکنون باید به همین حدیث برگشت وگرنه آنچه جامعه امروز و انسان مدرن دارد از طبیعت بالا نمی‌ رود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (ص) فاطمه (س) بود / تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در تمام شئون جامعه جلوه می کند
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تبیین شمّه ای از فضائل حضرت زهرا (علیها السلام) و لزوم اُسوه قرار دادن آن بانو» را از نظر می گذرانیم. .. . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (ص) فاطمه (س) بود / تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در تمام شئون جامعه جلوه می کند
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تبیین شمّه ای از فضائل حضرت زهرا (علیها السلام) و لزوم اُسوه قرار دادن آن بانو» را از نظر می گذرانیم. 🔸 در اُسوه قرار دادن آن بانو فرقی بین زن و مرد نیست؛ یعنی مردانِ سالکِ کوی وَلا موظف‏ اند به آن حضرت (علیها السلام) اقتدا نمایند، چنان ‏که زنان سالک کوی صفا مکلف اند به حضرت امیرالمؤمنین (علیه ‏السلام) تأسّی نمایند؛ زیرا بسیاری از وظایف دینی مشترک بین زن و مرد است که مهمترین آن ها را عقائد، علوم، فضایل نفسانی تشکیل می دهد و در وظایف اختصاصی نیز هر کدام از آن دو معصوم، همتای هم دستورهای لازم داده اند. دربارهٴ حضرت زهرا (علیها السلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش برای فراوانی فضیلت است و امتناع و صعوبت آن برای عمق و ژرفای غیر قابل غوص و شنای آن می باشد. 🔸 در جوامع اسلامی آمده است که محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فاطمه (علیها السلام) و محبوب ترین مردان نزد آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرالمؤمنین (علیه ‏السلام) بود. البته معلوم است پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) که خود حبیب خداست، دوستی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) میزان تعیین کننده محبوبیت انسان ها نزد خداست و در حدیث دیگر چنین آمد: ... «و کانَتْ إذا دَخَلَتْ علی النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قامَ إِلیها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فی مَجلسِهِ»؛ یعنی هر وقتی فاطمه (علیها السلام) وارد می شد، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از جای خود برمی‏ خواست و به سوی حضرت زهرا (علیها السلام) می رفت و او را می بوسید و به جای خود می‏ نشاند. نکتهٴ مهمّ آن است که در حدیث مزبور نیامد «قامَ لَها» بلکه چنین می ‏گوید: «قام اِلیها»، میان این دو تعبیر فرق عمیقی است. قطعا چنین مظهر مِهر و قهر خداوند می شود که رضای او به منزله رضای پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابه رضای خداوند است و غضب او به منزله غضب رسول مکرّم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابه خشم خدای سبحان خواهد بود. 🔸 گرانقدر جامعه برین آن است که هم علوم اسلامی را فراگیرند و هم در نشر آن کوشا باشند تا اصالت مادری را همتای اصول دیگر پاسداری کنند و عواطف پاک را که از بهترین ودایع الهی نسبت به زن است، از هوس مداری سالم نگه دارند و نیازهای مربوط به خویش را با دست توانمند خود برطرف کنند، تا تماس با نامحرم و ارتباط با بیگانه لازم نیاید. 🔸 حضور زنان در انقلاب و دفاع مقدس، سند گویای شایستگی زن برای شرکت در مجامع مذهبی، سیاسی، اجتماعی است. شاید به همین مناسبت امام صادق (علیه ‏السلام) فرموده اند: «اَکثرُ الخیر فی النساء»؛ یعنی . پرهیز از تجمّل‏ گرایی و اشتیاق به ساده‏ زیستن، فضیلت اخلاقی زنانِ وارسته است که نه تنها آنها را از لَوث هجوم فرهنگِ مبتذل پاک نگه می دارد، بلکه مردان را هم از آلودگی می رهاند. تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در محدوده خانواده یا محل کار خلاصه نمی‏ شود، بلکه در تمام شئون جامعه جلوه می کند. 🔸 انتظار می رود زنان هوشمند مسلمان در قصور نکنند و از غفلت نورزند و در تربیت فرزندان صالح ساعی باشند و در همسر داری ساده ‏زیستن را رعایت کنند و در تمام صحنه‏ های لازم سیاسی و اجتماعی که مایه تقویت نظام اسلامی است، در حاضر باشند، تا به خاندان عصمت و طهارت (علیهم ‏السلام) اقتدا کرده و به اسوه همه انسان های صالح یعنی حضرت فاطمه (علیها السلام) و زینب (علیها السلام) تأسّی کرده باشند. 📚 پیام به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (سلام ‏الله‏ علیها) تاریخ: 1371/09/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   توکل
🔸 نه به معنی تعطیل است (یك) و نه به معنی تقسیم كار است (دو). اگر كسی بگوید من كارها را به خدا واگذار كردم و خودش گرفتار عُطله و تنبلی بشود، این كرده است، این توكل نیست و اگر تقسیم بكند بگوید كه یك مقدار قدرت برای من است یك مقدار قدرت برای خدا، آن مقداری كه برای من است خودم انجام می‌دهم و آن مقداری كه مقدور من نیست به خدا توكل می كنم، این یك است این تشریك در كار است این توكل نیست. معنایش این است كه من مقداری را به حول و قوّه خودم انجام می‌ دهم، بقیه را به حول و قوّه خدا واگذار می ‌كنم! این با توحید سازگار نیست. 🔸 یك موحّد، با حول و قوّه الهی كار می ‌كند نه خود را به تنبلی و عُطله محكوم می‌ كند نه كار را از ذات اقدس الهی جدا می ‌داند، می ‌گوید در همه امور «بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد». این ذكر نورانی مخصوص نماز نیست؛ در حال نماز، توحید را به ما آموختند؛ نه یعنی نمازگزار در قیام و قعود به حول و قوّه الهی حركت می ‌كند، بلكه معنای این ذكر این است كه نمازگزار می ‌گوید من معتقدم قیام من و قعود من به حول و قوّه الهی است. «بحول الله و قوّته تعالی فی جمیع اموری آناء اللیل و أطراف النهار أقوم و أقعد» نه یعنی قیام و قعود نماز من به حول و قوّه الهی است. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24 تاریخ: 1390/12/01 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 553 1. تعامل با گنهكاران در آیات فراوان دربارهٴ ارتباط با فاسقان دستورهایی آمده است؛ مانند:... دوری از آنان: چنان‌كه حضرت موسای كلیم (ع) جدایی از فاسقان را از خدا درخواست كرد و گفت: پس میان ما و این مردم تمرد‌پیشه داوری كن و ما را در انجام فرمان خود یاری رسان.[1] رسول خدا (ص) ، از اجابت دعوت فاسق به غذا و حضور بر سفره آنان نهی فرمود.[2] امیرموٴمنان (ع) به كمیل فرمود: ای كمیل!... از فاسقان دوری كن.[3] ، آیهٴ 6). [1]. ﴿... فَافرُق بَینَنا و بَینَ القَومِ الفـٰسِقین﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 25). [2]. ... وَ نَهَی عَنْ إِجَابَةِ الْفَاسِقِینَ إِلَی طَعَامِهِم (الفقیه، ج4، ص7). [3]. یا كُمَیلُ!... وَ اهْجُرِ الْفَاسِقِینَ (تحف العقول، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra