eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» برگزار می گردد نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» با حضور و ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی روز پنجشنبه 4 اسفند در محل کتابخانه آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. ✴️ نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» ✴️ ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی ✴️ دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی ✳️ زمان: پنج‌شنبه 4 اسفند، ساعت 10 صبح ✳️ مکان: قم، مسجد اعظم، کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) 🖌 حضور برای عموم آزاد است. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 592 1. موحّدان (اهل كتاب) مجوس 🔸 نهی از اهانت به مجوس اگر چه مجوس از یهود و نصارا پایین ‌ترند، در اسلام از حقوق بشری و حرمت انسانی برخوردارند. ابوالحسن حذّاء می ‌گوید: نزد امام صادق (ع) بودم. كسی از من پرسید: طلبكارت چه كرد؟ گفتم: او مردی زنازاده است... . امام صادق (ع) نگاه تندی به من كرد. گفتم: فدایت شوم او مجوسی است كه با مادر و خواهرش ازدواج می‌ كند. فرمود: مگر این كار در دین آن‌ها ازدواج (نكاح) نیست؟[1] یعنی به سبب مجوسی بودن نمی ‌توان او را زنازاده دانست.[2] [1]. علل الشرائع، ج2، ص540). [2]. در شریعت مجوس برخلاف دیگر ادیان آسمانی و دین مبین اسلام ازدواج با محارم (مادر، خواهر، دختر) جایز است، و این مطلب در بسیاری از منابع روایی و فقهی ما آمده است (برای نمونه رجوع شود به الكافى، ج5، ص574 و ج‌7، ص146؛ تهذیب الاحكام، ج9، ص365 [روی أَنَّ رَجُلاً سَبَّ مَجُوسِیاً بِحَضْرَةِ ...]؛ مختلف الشیعة، ج9، ص93ـ94). 📚 مفاتیح الحیات ص 320. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸 در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است. آن كسب‌های اعتباری كه كاسب، حاكم بر مكسوب است كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می‌ كند. خداوند در قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست، زن هر كسبی كرد مال اوست. 🔸 یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می ‌گیرد؛ اینكه در سوره مباركه مؤمنون و مانند آن فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾ اگر كسی معاذ الله بیراهه رفت، گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد، به دروغ، به خیانت، به حرام، به اعتیاد معاذ الله عادت كرد، این را كسب كرد، قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت الآن كه این صفت را كسب كرد، خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد می ‌رود چون عادت كرد. اگر خدای ناكرده به حرام عادت كردیم به گناه عادت كردیم چشممان، گوشمان، زبانمان در اختیار مكسوب است. كاسب اختیار دارد، مال در اختیار كاسب است ولی اگر خدای ناكرده صفت بدی را كسب كرد این كاسب در اختیار مكسوب است كه در سوره مؤمنون فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/22 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
فیض سرشار

🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است. این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض سرشار

🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است، بسیاری از عیدها و جشن ‌ها در همین ماه است. در این صلوات نورانی که «عند الزوال» می ‌خوانند، دارد که این ماه پیچیده و است، هیچ جای این ماه خالی از رحمت نیست: «شَهْرُ ... حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان‌‏». 🔸 این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان. اصرار این آقایان این است که در خودشان را درست کنند؛ چون هر کسی سالی دارد، آنهایی که کشاورز هستند، اول سالشان پاییز است، چون درآمدشان از پاییز است؛ آنهایی که جوان‌ اند، جوانی فکر می ‌کنند و حیات گیاهی دارند، اول فروردین را آغاز سال می‌ گیرند، برای اینکه جامه نو در بر کنند، با اینکه در اول فروردین خبری نیست؛ اما آنها که اهل راه هستند، اول ماه مبارک رمضان را اول سال قرار می‌دهند، قهراً ماه شعبان می ‌شود آخر سال. تمام ضجّه ‌ها و ناله ‌های اینها این است که در این آخر سال، حساب‌ ها را تصفیه کنند که وارد سال بعد که می‌ شوند، بدهکاری نداشته باشند. این است که در همین صلوات دارد که تمام شب ‌ها و روزها حضرت به فکر و اینها بود، برای اینکه در آخر سال به هر حال آدم باید حساب خود را برسد و بدهکاری‌ های خود را بدهد. 🔸 جناب حافظ که می ‌گوید: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اینها اشکال می ‌کردند به حافظ که اگر منظور از این مِی، است، ماه مبارک رمضان که فصلش است، چرا ایشان می ‌گوید ماه شعبان مصرف بکن؟ ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد سرّش این است که آخر سال است و در آخر سال جایزه‌ ها را می ‌دهند. در ماه مبارک رمضان خبری از جایزه نیست، ماه کار است؛ هم شب عید شوال یعنی عید فطر به عنوان «لَیلَةَ الْجَوَائِز» است و هم روزش به عنوان «یوْمُ الْجَوَائِز» است که روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم ماه است ماه جایزه نیست، جائزه را در «لَیلَةَ الْجَوَائِز» می‌دهند. این است که جناب حافظ گفت که الآن دریاب، چون بعد دیگری خبری نیست تا برسیم به عید فطر. این است که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/7XrOl 📚 دیدار تاریخ: 1396/02/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   انوار الهی
🔸 ماه پُربرکت شعبان را عده ‌ای می ‌دانند، البته تنها برای این نیست که اعیاد پُربرکت شعبانیه را ما داریم، خود ماه شعبان (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. ما در هر شرایطی باشیم این خاندان ما را می ‌پذیرند؛ گفت: چرا پای کوبم چرا دست یازم ٭٭٭ مرا خواجه بی دست و پا می ‌پسندد و هر چه بخواهیم می‌ دهند. 🔸 می بینید این همه شاگردان را آنها پروراندند که خیلی ‌ها از آنان سابقه چندین ساله بت ‌پرستی داشتند؛ یکی مقداد شد، یکی اباذر شد، یکی فلان. ما نه بهانه‌ ای داریم و نه می توانیم بگوییم کَرَم اینها محدود است، این طور نیست و این ماه ‌ها هم است. 🔸 خدای سبحان راه را مشخص کرد و انبیا و اولیای الهی با وحی و الهام این راه را شناختند و به ما گفتند؛ گفتن این راه هم یا به معصوم است یا به معصوم است یا با معصوم، وگرنه قبلاً کتابی یا رساله فقهیه ای نوشته باشند که ائمه (علیهم السلام) کارهایشان را مطابق آن انجام داده باشند که نیست؛ اصلاً رساله فقهی، فعل و قول و تقریر اینهاست. ما اگر خواستیم بفهمیم دین چیست و خدا چه می‌گوید، که به منزله قانون اساسی است، خطوط کلی دین را گفته، خود قرآن هم فرموده: ﴿وَ أَنزَلْنَا إِلَیكَ الذِّكْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾ یعنی اینها را مفسّر قرار داد و وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم که مطابق این مفسّر است و خدا فرمود: ﴿وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا﴾، فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین». ما دین را باید از اینها بگیریم و اینها تمام شئونشان تعلیم دین است. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 593 2. بت ‌پرستان (مشركان) نهی از خوردن غذای بت‌پرستان 🔸 نهی از اهانت به مجوس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر موٴمنی مرا به غذایی فراهم آمده از پاچه گوسفندی فراخواند حتماً او را اجابت می‌كنم و این كار جزء دین است؛ ولی خدا مرا در استفاده از ره‌توشه و غذای مشركان و منافقان منع كرده است.[1] [1]. لَوْ أَنَّ مُؤْمِناً دَعَانِى إِلَی طعام ذِرَاعِ شَاةٍ لأَجَبْتُهُ وَ كَانَ ذَلِكَ مِنَ الدِّینِ، أَبَی اللَّهُ لِى زادَ الْمُشْرِكِینَ وَ الْمُنَافِقِینَ وَ طَعَامَهُم (المحاسن، ج2، ص411). 📚 مفاتیح الحیات ص 320. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است / ماه شعبان ماه خواستن است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت حلول در یکی از جلسات درس خارج فقه خود بیان داشتند: امروز اول ماه پربرکت شعبان است که در این ماه باید برای مبارک رمضان آماده شد، این ماه پربرکت شعبان را عده ‌ای عید خاص می‌ دانند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
کَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است / ماه شعبان ماه خواستن است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت حلول در یکی از جلسات درس خارج فقه خود بیان داشتند: در ماه پربرکت شعبان است که در این ماه باید برای مبارک رمضان آماده شد، این ماه پربرکت شعبان را عده ‌ای عید خاص می‌ دانند البته نه تنها برای اینکه مثلاً اعیاد پربرکت شعبانیه در آن واقع شده است، بلکه اصولاً خود ماه شعبان شهر رسول الله (ص) است. 🔸 ایشان با توصیه به خوانش ادعیه و صلوات شعبانیه ادامه دادند: در این صلوات شعبانیه که هر روز عندالزوال خوانده می‌ شود می ‌بینید که ما هیچ بهانه ‌ای برای اصلاح نشدن نداریم، ما در هر شرایطی باشیم این خاندان ما را می‌ پذیرند و هر چه بخواهیم به ما می‌ دهند، کَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است و این ماه‌ هم است. 🔸 معظم له با اشاره به دعای امام سجاد علیه السلام اذعان داشتند: امام سجاد (ع) در دعای عندالزوال دارد خدایا این پیغمبر (ص) که علی (ع) تازه از دست‌ پرورده‌های اوست را برای من یک راه باز و وسیع قرار بده! ما هر روز می ‌توانیم از پیغمبر چنین خواسته ای داشته باشیم که این طلیعه ‌ای باشد برای ماه مبارک رمضان. غرض این است که همین پیغمبر افراد بت ‌پرست را به جایی رساند که سلمان و اباذر و مقداد شدند پس ما نیز می توانیم به چنین مقامی برسیم و این شدنی است! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra