eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شهیدان فضیلت 🔸 وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود در روز قیامت خون شهید و مركّب عالم را با هم می ‌سنجند، معلوم می ‌شود مركّب عالم سنگین‌ تر است و خون شهید به اندازه مركّب عالم نمی‌ شود، البته آن عالمی كه همانند بتواند اسلام را بشناسد، باور كند، عمل كند و بشناساند؛ چنین عالمی مركّب او از خون شهید سنگین ‌تر و وزین‌ تر است، زیرا آن عالم، افراد را به مرز شهادت دعوت می ‌كند، آن عالم آن عالم و و آن عالم، شهیدپرور است. 🔸 در صحنه قیامت، برخی‌ها را در این صحنه ترازو راه نمی ‌دهند؛ آنها كه نه داشتند و نه داشتند قرآن كریم درباره آنها فرمود: ﴿فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً﴾. این بیان نورانی خدا در قرآن كریم كه فرمود: ﴿فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً﴾، ناظر به كافران است كه هیچ ره‌ آوردی ندارند. بنابراین كافر در این صحنه حضور ندارد، هر كه در این صحنه حضور دارد مؤمن است، آن گاه افرادی كه حضور دارند و عقاید و اعمالشان سنجیده می شود سه گروه‌اند: 1️⃣ بعضی‌ ها هستند كه عالم دینی‌ اند و حرف آنها شهیدپرور است، اینها با یك دست می‌آیند یعنی مركّب می آورند درس و بحث می آورند و تدریس و تاٴلیف می آورند می‌ گویند اینها محصول كار ماست اینها را بسنجید؛ 2️⃣ برخی‌ ها هم هستند كه با یك دست می ‌آیند و آن شهدایند، شهدا خونشان را در دست دارند می ‌گویند محصول كار ما برای حفظ دین همین خون است این خون را بسنجید؛ 3️⃣ ولی برخی ‌ها با دو دست می‌ آیند؛ آنها كه عالم بودند و شهید شدند، با یك دست مركّب و با یك دست خون می آیند و می ‌گویند هم خون ما را بسنجید هم مركّب ما را! با دو دست می ‌آیند؛ با یك دست می ‌آیند می ‌گویند اینها مركّب ماست و با دست دیگر می ‌آیند می ‌گویند این خون ماست؛ اینها برنده ‌اند! 📚 پیام به همایش تجلیل از شهدای روحانیت تاریخ: 1390/04/12 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد شصت و هفتم تفسیر شریف تسنیم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلد شصت و هفتم از تفسیر گران‎ سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل آیات 40 سوره مبارکه «سبأ» تا انتها، سوره مبارکه «فاطر» و آیات 1 تا 64 سوره مبارکه «یس» می باشد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 591 1. موحّدان (اهل كتاب) یهود و نصارا 🔸 برتری نصارا بر یهود و اولویت آن‌ها در تعامل خدا فرمود: بی‌ گمان، سرسخت ‌ترین مردم را در دشمنی با كسانی كه ایمان آورده ‌اند یهودیان و مشركان خواهی یافت و نزدیك‌ ترین مردم را در دوستی با آنان كه ایمان آورده‌ اند كسانی خواهی یافت كه گفتند: ما مسیحی هستیم. این از آن روست كه برخی از آنان كشیشان و راهبان ‌اند و بدان سبب است كه آنان در پذیرش حق تكبر نمی ‌ورزند.[1] [1]. ﴿لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ النّاسِ عَداوةً لِلَّذینَ ءامَنُوا الیهودَ و الَّذینَ اَشرَكوا و لَتَجِدَنَّ اَقرَبَهُم مَوَدَّةً لِلَّذینَ ءامَنُوا الَّذینَ قالوا اِنّا نَصـٰرىٰ ذٰلِكَ بِاَنَّ مِنهُم قِسّیسینَ و رُهبانًا و اَنَّهُم لا یستَـكبِرون﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 82). 📚 مفاتیح الحیات ص 319. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 خارق حجب
🔸 دستوری که ذات اقدس الهی به مسلمان های صدر اسلام داد این بود که شما را باید کنار بگذارید و را به کار بند ید؛ وقتی خواستید خدمت حضرت مشرّف بشوید، از پشت پنجره و پشت اتاق، حضرت را صدا نزنید، پیامبر را ﴿مِنْ وَراءِ الْحُجُرات﴾ نخوانید از پشت حجره نخوانید، بلکه به حضور حضرت مشرف بشوید و درخواست ملاقات کنید. این ادبی است که از این آیات به دست می آید که شما ﴿مِنْ وَراءِ الْحُجُرات﴾ نخوانید، حضوراً بروید. 🔸 ولی برخی ها از تلاوت همین آیه می گویند وقتی خدای سبحان می فرماید ﴿مِنْ وَراءِ الْحُجُرات﴾ نخوانید، جلوتر بروید و حضوراً حضرت را بخوانید، معلوم می شود از ماورای حجاب معصیت و امثال معصیت هم نمی شود پیغمبر را صدا زد «من وراء الحجاب» نمی شود با پیامبر معامله کرد. یک انسان تبهکار، «من وراء الحجاب» دارد حرف می زند؛ این باید برود حضور حضرت، خب چه زمانی به حضور حضرت می رود؟ در صورتی که حجابِ گناه نداشته باشد. اگر نداشت، آن وقت حضوراً زیارت می خواند می گوید «السلام علیک»؛ اما اگر «من وراء الحجاب» باشد چگونه می تواند بگوید «السلام علیک»؟! مخاطب او چه کسی است؟! 🔸 ماه پُربرکت نشان می دهد که وجود مبارک حضرت یعنی (صلی الله علیه و آله و سلم) می تواند بسیاری از این و همه جا خود را نشان بدهد؛ در این صلواتی که در هر روز ماه شعبان هنگام زوال خوانده می شود، در بخش پایانی این صلوات آمده است که خدایا! این ماه که ماه پیامبر است، او را شفیعِ مشفّع ما قرار بده و او را طریقِ مَهیع قرار بده! 📚 درس خارج فقه قرض – جلسه 19 تاریخ: 1394/02/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» برگزار می گردد نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» با حضور و ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی روز پنجشنبه 4 اسفند در محل کتابخانه آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. ✴️ نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» ✴️ ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی ✴️ دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی ✳️ زمان: پنج‌شنبه 4 اسفند، ساعت 10 صبح ✳️ مکان: قم، مسجد اعظم، کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) 🖌 حضور برای عموم آزاد است. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 592 1. موحّدان (اهل كتاب) مجوس 🔸 نهی از اهانت به مجوس اگر چه مجوس از یهود و نصارا پایین ‌ترند، در اسلام از حقوق بشری و حرمت انسانی برخوردارند. ابوالحسن حذّاء می ‌گوید: نزد امام صادق (ع) بودم. كسی از من پرسید: طلبكارت چه كرد؟ گفتم: او مردی زنازاده است... . امام صادق (ع) نگاه تندی به من كرد. گفتم: فدایت شوم او مجوسی است كه با مادر و خواهرش ازدواج می‌ كند. فرمود: مگر این كار در دین آن‌ها ازدواج (نكاح) نیست؟[1] یعنی به سبب مجوسی بودن نمی ‌توان او را زنازاده دانست.[2] [1]. علل الشرائع، ج2، ص540). [2]. در شریعت مجوس برخلاف دیگر ادیان آسمانی و دین مبین اسلام ازدواج با محارم (مادر، خواهر، دختر) جایز است، و این مطلب در بسیاری از منابع روایی و فقهی ما آمده است (برای نمونه رجوع شود به الكافى، ج5، ص574 و ج‌7، ص146؛ تهذیب الاحكام، ج9، ص365 [روی أَنَّ رَجُلاً سَبَّ مَجُوسِیاً بِحَضْرَةِ ...]؛ مختلف الشیعة، ج9، ص93ـ94). 📚 مفاتیح الحیات ص 320. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸 در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است. آن كسب‌های اعتباری كه كاسب، حاكم بر مكسوب است كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می‌ كند. خداوند در قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست، زن هر كسبی كرد مال اوست. 🔸 یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می ‌گیرد؛ اینكه در سوره مباركه مؤمنون و مانند آن فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾ اگر كسی معاذ الله بیراهه رفت، گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد، به دروغ، به خیانت، به حرام، به اعتیاد معاذ الله عادت كرد، این را كسب كرد، قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت الآن كه این صفت را كسب كرد، خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد می ‌رود چون عادت كرد. اگر خدای ناكرده به حرام عادت كردیم به گناه عادت كردیم چشممان، گوشمان، زبانمان در اختیار مكسوب است. كاسب اختیار دارد، مال در اختیار كاسب است ولی اگر خدای ناكرده صفت بدی را كسب كرد این كاسب در اختیار مكسوب است كه در سوره مؤمنون فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/22 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
فیض سرشار

🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است. این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض سرشار

🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است، بسیاری از عیدها و جشن ‌ها در همین ماه است. در این صلوات نورانی که «عند الزوال» می ‌خوانند، دارد که این ماه پیچیده و است، هیچ جای این ماه خالی از رحمت نیست: «شَهْرُ ... حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان‌‏». 🔸 این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان. اصرار این آقایان این است که در خودشان را درست کنند؛ چون هر کسی سالی دارد، آنهایی که کشاورز هستند، اول سالشان پاییز است، چون درآمدشان از پاییز است؛ آنهایی که جوان‌ اند، جوانی فکر می ‌کنند و حیات گیاهی دارند، اول فروردین را آغاز سال می‌ گیرند، برای اینکه جامه نو در بر کنند، با اینکه در اول فروردین خبری نیست؛ اما آنها که اهل راه هستند، اول ماه مبارک رمضان را اول سال قرار می‌دهند، قهراً ماه شعبان می ‌شود آخر سال. تمام ضجّه ‌ها و ناله ‌های اینها این است که در این آخر سال، حساب‌ ها را تصفیه کنند که وارد سال بعد که می‌ شوند، بدهکاری نداشته باشند. این است که در همین صلوات دارد که تمام شب ‌ها و روزها حضرت به فکر و اینها بود، برای اینکه در آخر سال به هر حال آدم باید حساب خود را برسد و بدهکاری‌ های خود را بدهد. 🔸 جناب حافظ که می ‌گوید: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد اینها اشکال می ‌کردند به حافظ که اگر منظور از این مِی، است، ماه مبارک رمضان که فصلش است، چرا ایشان می ‌گوید ماه شعبان مصرف بکن؟ ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد سرّش این است که آخر سال است و در آخر سال جایزه‌ ها را می ‌دهند. در ماه مبارک رمضان خبری از جایزه نیست، ماه کار است؛ هم شب عید شوال یعنی عید فطر به عنوان «لَیلَةَ الْجَوَائِز» است و هم روزش به عنوان «یوْمُ الْجَوَائِز» است که روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم ماه است ماه جایزه نیست، جائزه را در «لَیلَةَ الْجَوَائِز» می‌دهند. این است که جناب حافظ گفت که الآن دریاب، چون بعد دیگری خبری نیست تا برسیم به عید فطر. این است که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/7XrOl 📚 دیدار تاریخ: 1396/02/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   انوار الهی
🔸 ماه پُربرکت شعبان را عده ‌ای می ‌دانند، البته تنها برای این نیست که اعیاد پُربرکت شعبانیه را ما داریم، خود ماه شعبان (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. ما در هر شرایطی باشیم این خاندان ما را می ‌پذیرند؛ گفت: چرا پای کوبم چرا دست یازم ٭٭٭ مرا خواجه بی دست و پا می ‌پسندد و هر چه بخواهیم می‌ دهند. 🔸 می بینید این همه شاگردان را آنها پروراندند که خیلی ‌ها از آنان سابقه چندین ساله بت ‌پرستی داشتند؛ یکی مقداد شد، یکی اباذر شد، یکی فلان. ما نه بهانه‌ ای داریم و نه می توانیم بگوییم کَرَم اینها محدود است، این طور نیست و این ماه ‌ها هم است. 🔸 خدای سبحان راه را مشخص کرد و انبیا و اولیای الهی با وحی و الهام این راه را شناختند و به ما گفتند؛ گفتن این راه هم یا به معصوم است یا به معصوم است یا با معصوم، وگرنه قبلاً کتابی یا رساله فقهیه ای نوشته باشند که ائمه (علیهم السلام) کارهایشان را مطابق آن انجام داده باشند که نیست؛ اصلاً رساله فقهی، فعل و قول و تقریر اینهاست. ما اگر خواستیم بفهمیم دین چیست و خدا چه می‌گوید، که به منزله قانون اساسی است، خطوط کلی دین را گفته، خود قرآن هم فرموده: ﴿وَ أَنزَلْنَا إِلَیكَ الذِّكْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾ یعنی اینها را مفسّر قرار داد و وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم که مطابق این مفسّر است و خدا فرمود: ﴿وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا﴾، فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین». ما دین را باید از اینها بگیریم و اینها تمام شئونشان تعلیم دین است. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 593 2. بت ‌پرستان (مشركان) نهی از خوردن غذای بت‌پرستان 🔸 نهی از اهانت به مجوس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر موٴمنی مرا به غذایی فراهم آمده از پاچه گوسفندی فراخواند حتماً او را اجابت می‌كنم و این كار جزء دین است؛ ولی خدا مرا در استفاده از ره‌توشه و غذای مشركان و منافقان منع كرده است.[1] [1]. لَوْ أَنَّ مُؤْمِناً دَعَانِى إِلَی طعام ذِرَاعِ شَاةٍ لأَجَبْتُهُ وَ كَانَ ذَلِكَ مِنَ الدِّینِ، أَبَی اللَّهُ لِى زادَ الْمُشْرِكِینَ وَ الْمُنَافِقِینَ وَ طَعَامَهُم (المحاسن، ج2، ص411). 📚 مفاتیح الحیات ص 320. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است / ماه شعبان ماه خواستن است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت حلول در یکی از جلسات درس خارج فقه خود بیان داشتند: امروز اول ماه پربرکت شعبان است که در این ماه باید برای مبارک رمضان آماده شد، این ماه پربرکت شعبان را عده ‌ای عید خاص می‌ دانند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
کَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است / ماه شعبان ماه خواستن است 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت حلول در یکی از جلسات درس خارج فقه خود بیان داشتند: در ماه پربرکت شعبان است که در این ماه باید برای مبارک رمضان آماده شد، این ماه پربرکت شعبان را عده ‌ای عید خاص می‌ دانند البته نه تنها برای اینکه مثلاً اعیاد پربرکت شعبانیه در آن واقع شده است، بلکه اصولاً خود ماه شعبان شهر رسول الله (ص) است. 🔸 ایشان با توصیه به خوانش ادعیه و صلوات شعبانیه ادامه دادند: در این صلوات شعبانیه که هر روز عندالزوال خوانده می‌ شود می ‌بینید که ما هیچ بهانه ‌ای برای اصلاح نشدن نداریم، ما در هر شرایطی باشیم این خاندان ما را می‌ پذیرند و هر چه بخواهیم به ما می‌ دهند، کَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است و این ماه‌ هم است. 🔸 معظم له با اشاره به دعای امام سجاد علیه السلام اذعان داشتند: امام سجاد (ع) در دعای عندالزوال دارد خدایا این پیغمبر (ص) که علی (ع) تازه از دست‌ پرورده‌های اوست را برای من یک راه باز و وسیع قرار بده! ما هر روز می ‌توانیم از پیغمبر چنین خواسته ای داشته باشیم که این طلیعه ‌ای باشد برای ماه مبارک رمضان. غرض این است که همین پیغمبر افراد بت ‌پرست را به جایی رساند که سلمان و اباذر و مقداد شدند پس ما نیز می توانیم به چنین مقامی برسیم و این شدنی است! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مردم وقتی حرف روحانیت را گوش می دهند که جهانی و انسانی حرف بزنند / حرف جهانی و انسانی آن است که مطابق با روزگار، زمان و زمانه باشد 🔹 امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در ما را به معرفت از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به عمل دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت هدایت کرد، سه. زیر مجموعه این اصول سه ‌گانه هم مطالبی را گوشزد کرد؛ فرمود شما وارثان انبیا هستید باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می ‌دهند که شما و حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که مطابق با روزگار و زمان و زمانه باشد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
مردم وقتی حرف روحانیت را گوش می دهند که جهانی و انسانی حرف بزنند / حرف جهانی و انسانی آن است که مطابق با روزگار، زمان و زمانه باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
امام راحل(قدس سره) در روز سوم اسفندماه سال ۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات، استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه ‏های علمیه را تعیین کردند که از آن به «منشور روحانیت» یاد می شود. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود با موضوع «تبیین پیام امام و منشور روحانیت» بیان داشتند: شایسته است هر از چند گاهی طلاب عزیز و همه عالمان دین ‌دار، وصیت نامه و امام را بخوانند و به دیگران منتقل کنند، که امام در آنجا عالمان دین را به از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت کرد، سه؛ زیر مجموعه این اصول سه ‌گانه هم مطالبی را گوشزد کرد و فرمود شما هستید باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می ‌دهند که شما جهانی و انسانی حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که و زمان و زمانه باشد، چیزی که تاریخ مصرف آن گذشت این قصه است و آنچه که درد روز مردم است آنها را باید مطرح کنید. 🔹 ایشان اظهار داشتند: شبهات، اشکالات و علوم هر عصری، آن مردم است و اگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس‏» عکس نقیض چنین قضیه ‌ای این است که «من هجمت علیه اللوابس فلیس بعالم» آن‌ که نمی ‌داند در چه فضایی نفس می‌ کشد، قهراً زیر پوشش شبهات قرار می‌ گیرد و کسی که «هجمت علیه اللوابس» عکس نقیض این فتوا آن است که «لیس بعالم» پس او عالم نیست. 🔹 معظم له بیان داشتند: اگر روحانیت بخواهد به عمل کند، باید بداند در چه فضا وعصری زندگی می‌ کند، مشکل و شبهات مردم این عصر چیست. مردم گرفتار شبهه هستند و که آدم را رها نمی ‌کند. اگر مسایل نظامی هست، غالباً بعد از آن صحنه ‌های فکری و ساحت ‌های فکری بوجود آمده است، این ‌چنین نیست که مارکس و انگلس اول دست به کشتار زده باشند؛ بلکه استالین‌ ها بعد پیدا شدند، اول فکر کمونسیتی بود بعد حمله استالین! فکر که آمد، به هر حال بشر چون با فکر زندگی می ‌کند و با اندیشه به سر می‌ برد، او را به سمت خود می‌ برد و اگر او را به سمت خود برد دیگر کنترل او آسان نیست. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: کردن کار آسانی نیست! تا کسی خود از جهنم هراسناک نباشد، حرف او در مردم هراس از معاد ایجاد نمی ‌کند و تا جریان قیامت در بین نباشد و مردم از روز حساب نهراسند، اصلاح جامعه آسان نخواهد بود: ﴿لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾. 🔹 ایشان بیان داشتند: همان توصیه خاصی را که ذات أقدس الهی به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درباره انذار و تعلیم و تربیت جامعه بیان کرده، همان حرف ها را به علمای دین گفته و آنچه را که کتاب و سنت به علما تذکر داده است امام راحل (ره) به عنوان یک به روحانیت و علمای حوزه و غیر حوزه تذکر داده که اولاً دین شناس کامل باشند، یک؛ دین باور و مؤمن باشند، دو؛ وحدت و اتحاد و هماهنگی و هم آوایی را از دست ندهند، سه؛ از زمان و زمانه با خبر باشند، چهار؛ این انقلاب را تا زمان ظهور صاحب اصلی و اصیل آن حفظ کنند، پنج. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مواهب جنّت
🔸 در بهشت یک قسم نعمت‌ های آماده هست كه «نُزُل» نامیده می شود _ «نُزُل» یعنی آن چیزی كه وقتی مهمان آمد اوّلین بار نزد او حاضر می‌ كنند _ قسم دوم آن است که هر چه آرزو كنند و به ذهن اینها بیاید و بخواهند، برای اینها حاصل است كه فرمود: ﴿لَهُمْ ما یدَّعُونَ﴾؛ قسم سوم هم یك سلسله نعمت ‌هایی است كه نمونه آن در دنیا نیست (یك)؛ اصل آن به ذهن انسان هم نمی ‌رسد (دو); اگر چیزی به ذهن انسان نرسید آرزوی آن را هم نمی‌كند (سه)، زیرا حوزه آرزو و قلمرو اُمنیه به مقدار معرفت است. قسم سوم این است كه ﴿وَ لَدَینا مَزیدٌ﴾؛ یعنی بیش از آرزوهای اینها و بیش از اُمنیه اینها یك سلسله نعمت ‌هایی هست كه ما آنجا به اینها عطا می‌ كنیم و از این شفاف ‌تر و روشن ‌تر همان آیه ‌ای است كه فرمود: ﴿فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ﴾؛ هیچ‌ كس نمی ‌داند که در آنجا چه لذّتی هست ﴿فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْینٍ﴾. 🔸 بالاتر از همه كه آن نقطه نهایی است سلام الهی است: ﴿سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ﴾؛ یعنی «لهم سلامٌ»، از ناحیه چه كسی؟ از ناحیه پروردگاری كه مهربان است. خود «سلام» از اسمای حسنای ذات اقدس الهی است؛ خدای سبحان سلام است و از طرف خدای سلام, سِلم و سلامت و امنیت برای مؤمنان نازل می ‌شود. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 18 تاریخ: 1392/11/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 594 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از پذیرش هدایای مشركان امام صادق (ع) فرمود: عیاض در زمان جاهلیت مردی مهم و قاضی اهل عكاظ بود. وی هرگاه وارد مكه می‌ شد لباس گناهان و پلیدی را از خود دور می ‌ساخت و لباس پیامبر (ص) (قبل از رسالت) را به سبب پاكی آن می‌ گرفت و طواف خانه خدا می ‌كرد. سپس به آن حضرت باز می‌ گرداند. وقتی پیامبر (ص) ظهور كرد (به مقام رسالت مبعوث شد) عیاض برایش هدیه ‌ای آورد؛ ولی رسول خدا (ص) از پذیرش آن اجتناب كرد و فرمود: ای عیاض! اگر اسلام آورده بودی هدیه تو را پذیرفته بودم، چرا كه خدا مرا از پذیرفتن عطیه مشركان باز داشته است. پس از آن عیاض اسلام آورد و به خوبی هم به اسلام عمل كرد. سپس هدیه ‌ای برای رسول خدا (ص) آورد و حضرت رسول (ص) آن را از او پذیرفت.[1] [1].‏ (الكافى، ج5، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 321. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
استنباط اصول اسلامی از سنّت و سیرت اهلبیت (ع) / سیدالشهداء (ع) از مصادیق بارز وجه الله 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت فرارسیدن ماه پر برکت شعبان و اعیاد فرخنده شعبانیه به بازخوانی پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این ایام می پردازیم؛ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود ضمن تبریک این ایام فرخنده، به تبیین برخی از اصول اسلامی که از سنّت و سیرت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌‌‌السلام) مخصوصاً استنباط می ‌‌‌شود، پرداختند که در ادامه توجه شما را به این پیام ارزشمند جلب می نماییم: 🔹 هویت انسان بدون شهود سیرت و سنّتِ انسانِ كاملْ صَعْب است 🔹 تأسّی به امام معصوم مایهٴ جذب كمال و پایهٴ رفع نقص است 🔹 تنها راه رسیدن به هدف والا، پیمودن راه اطاعت خداست 🔹 حریت از جهل علمی و آزادگی از جهالت عملی در تأسی از امام معصوم (ع) 🔹 متقیان و پرهیزكارانِ عادی، مرهون مبارزات رادمردان الاهی‌‌‌ اند 🔹 توحید خالص از لوث هر گونه دوگانگی منزّه است 🔹 برای رسیدن به چشمهٴ بقا، جز عبور از دالان فنا مسیر دیگری نخواهد بود مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1123533 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra