eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
سنت نیکو
🔹 آدم کاری بکند که محصول کشور خودش را استفاده کند. خدا را غریق رحمت کند! ایشان همان لباس کرباسی محدوده اصفهان را می ‌پوشید. این اگر سنت بشود، است، چیز خوبی است. 🔹 شما کشورتان مستقل باشد، از بیگانه بی‌ نیاز باشید، کاری به بیگانه نداشته باشید، بیگانه هم کاری به شما ندارد، روابط تجاری‌تان هم سر جایش محفوظ است. طوری باشد که ملبوسات و منسوجات کشور خودتان را بپوشید، این چیز خوبی است، این می‌ شود سنت حسنه. چرا ما حتماً باید که کشورمان را وطنمان را حیثیت خود را ارزان کنیم و به دیگری تقدیم بکنیم و از دیگری کمک بگیریم؟ چرا این باشد؟ 🔹 اگر کسی واقعاً طوری جامعه را تربیت کند که این جامعه مثل بشود بگوید من منسوجات کشور خودم را می ‌پوشم، چرا اینها بیکار باشند چرا اشتغال نباشد چرا این عزیزان به سبب بیکاری ازدواج نکنند، این چیز خوبی است. 📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 1 تاریخ: 1398/09/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فاطمه سلام الله علیها، کوثر قرآن کریم است / چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با ایام فاطمیه، سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی با جمعی از جوانان و علاقه مند به معارف الهی خارج از کشور پنج شنبه نهم آذر 1402 با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها» به صورت آنلاین برگزار گردید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فاطمه سلام الله علیها، کوثر قرآن کریم است / چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با ایام فاطمیه، سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی با جمعی از جوانان و علاقه مند به معارف الهی خارج از کشور پنج شنبه نهم آذر 1402 با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها» به صورت آنلاین برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: بشریت تشنه این است که بداند در این جهان چه خبر است، از کجا آمده، چه کسی او را آفریده و مقصد کجاست و به کجا می رود، چه باید کرد که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد تا بتوانند با در کنار یکدیگر زندگی کنند. 🔸 فاطمه زهرا سلام الله علیها، این سه بخش است تا تشنگی جهان شناسی، جامعه شناسی و فرد شناسی را درمان کرده و با کلمات و بیانات خود سیراب کند. درباره نظام هستی، این اصل آفرینش و کوثر اهل بیت فرمود هیچ موجودی، هستی او عین ذات او نیست جز خداوند. 🔸 شبهه ای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق می کرد یا این جهان را باید از «من شیء» می آفرید یا نقیض آن که «من لا شیء» هست و این دو محال است پس آفرینش محال است چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست»، زهرای اطهر به این شبهه در خود پاسخ دادند که شما اصلا نقیض را نفهمیده اید، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! لذا می گوییم خداوند خلق کرد اما «لا من شیء». این مبدع است. خدا عالم را از چیزی خلق نکرد، نوآوری کرد. چون نوآوری کرد، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! 🔸 قرآن که هست در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی سخن دارد، و بیشتر از خطاب ها به مسلمانان ﴿یا ایها الذین آمنوا﴾، خطاب اصلی قرآن کریم به بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾ و توصیه می کند که باید جامعه محلی و منطقه ای و بین المللی آرام باشد و در کنار یکدیگر به آرامی زندگی کنند. کوثر این قرآن است، و چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است، قبلا جنگ های جهانی و الان نیز جنگ در و ، اگر دستورات قرآن و عترت و انبیای الهی عمل می شد، ما جنگ غزه را نداشتیم! 🔸 بیان کوثر قرآن این است که ما امام می‌خواهیم اما آیا امام ما علم ماست یا عقل؟ علم قدرت ندارد که امامت ما را بر عهده بگیرد، از علم کاری ساخته نیست، علم فقط چراغ است نه صراط... . 🔸 ایشان در پایان با بیان اینکه باید و درس بیاموزند، به سوالات برخی علاقه مندان از کشورهای اسیایی و اروپایی پاسخ گفتند و در پاسخ به اینکه اولویت مبغلین اروپایی چه می تواند باشد بیان داشتند وظیفه ما این است که را بپذیریم تا عقل، علم را رهبری کند، در این صورت می دانیم که جهان ناظمی دارد که آن خداست و بشر برنامه دارد که آن هستند. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2072569 📚 سخنرانی مجازی با موضوع مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها تاریخ: 1402/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان پناه دادن، از دستورهای قرآنی است، چنان‌كه می‌فرماید: «و اگر یكی از آن مشركان محارب از تو امان خواست تا نزد تو آید (و از محتوای دعوتت باخبر شود) او را امان ده تا نزد تو آید و كلام خدا را بشنود و با آن آشنا شود. سپس او را به جای امنش برسان» [1] و این، از صفات الهی است، چنان‌كه در دعاهای پیشوایان دین آمده است: ای كسی كه بیچارگان وی را می‌خوانند و سپس به آنان پاسخ می‌دهد و وحشت‌زدگان به وی پناه می‌برند و به آنان امان می‌دهد. [2] [1]. ﴿و اِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِكینَ استَجارَكَ فَاَجِرهُ حَتّىٰ یسمَعَ كَلـٰمَ اللهِ ثُمَّ اَبلِغهُ مَأمَنَهُ﴾ (سورهٴ توبه، آیهٴ 6). [2]. یا مَنْ دَعَاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَأَجَابَهُمْ وَ الْتَجَأَ إِلَیهِ الْخَائِفُونَ فَآمَنَهُمْ (مصباح المتهجد، ص516). 📚 مفاتیح الحیات ص 423 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بصیرت
🔹 «بصیرت» را قرآن و عترت به خوبی معنا کرده ‌اند. قرآن کریم انبیا و اولیای الهی را «بصیر» می ‌داند؛ ابراهیم خلیل را، اسحاق را، یعقوب (علیهم السلام) را قرآن کریم ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾ می‌ داند. قرآن کریم، را سرمایه طی طریق و رسیدن به مقصود و شهودِ مقصود در مقصد می ‌داند. 🔹 «بصیرت» در فرهنگ قرآن کریم، به معنای بینایی در برابر نابینایی نیست، «بصیرت» به معنای و در برابر کم ‌بینی و نزدیک ‌بینی است؛ آن ‌که نزدیک را می ‌بیند و دور را نمی ‌بیند کور است، آن ‌که ظاهر را می ‌بیند و باطن را نمی‌ نگرد کور است. 🔹 بصیر، کسی است که گذشته از دنیا یعنی «دار الحرکة»، «دار القرار» را هم می ‌بیند، نتیجه را هم می ‌بیند، پایان کار را هم می ‌نگرد. آن ‌که اهل دنیاست، رخدادهای تلخ و شیرین را تماشا می ‌کند؛ اما آن‌ که اهل آخرت و بصیرت است، رخدادهای تلخ و شیرین را مکتب و مدرَس می ‌داند و از آنها عبرت می ‌گیرد. 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1399/03/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان ... رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه به خدا پناه ببرد به وی پناه دهید. [1] امام صادق (ع) نیز فرمود: ما پناه كسی هستیم كه به ما پناه آورد. [2] وقتی خلافت عثمان دچار آشفتگی شد، از امیرمؤمنان علی (ع) یاری طلبید و به وی پناه آورد. آن حضرت نیز از او دفاع كرد، گرچه سودی نبخشید. [3] [1]. مَنِ اسْتَعَاذَ بِاللَّه ِعَزَّ وَ جَلَّ فَأَعِیذُوهُ (اعلام الدین، ص350). [2]. ... وَ نَحْنُ كَهْفٌ لِمَنِ الْتَجَأَ إِلَینَا (كشف الغمة، ج2، ص422؛ بحار الانوار، ج50، ص299). [3]. ... فَلَمّا انْتَقَضَ عَلَی عُثْمَان أمْرُه اسْتَصْرَخَ عَلیاً وَ لاذَ بِهِ وَ أَلقَی زِمَام أمْرِهِ إلَیه فَدَافَعَ عَنْهُ حَیثُ لا ینْفَعُ الدِّفَاع... (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج9، ص26). 📚 مفاتیح الحیات ص 423 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 گوهر بی همتا

🔹 از جمله گوهرهای بی همتا که در اقیانوس وجود مؤمنان صالح، پروریده می شود، و پیامبر خدا (ص) است که وجودِ بلند آنان فراهم آمده از عقیده ای الهی، اخلاقی ملکوتی و اعمالی صالح است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 گوهر بی همتا

🔹 اگر آدمی را به کوهی بلند مانند کنیم، عقیده، اخلاق و اعمال او نیز به ترتیب، قلّه، سینه و دامنه این کوه است و از این رو آن امورِ دخیل در (عقیده، اخلاق، اعمال) را «جِبِلّی» او می نامند؛ زیرا همگی بسان جَبَل و کوه، استوار است و در بقای هویت آدمی، نقش دارد و هر آنچه غیر از این امورِ فطری و جبلّی، اگر چه سخت و بلند بنماید، همچون تلّی از شن در کویری سوزان است که گردبادی آن را فراهم آورده و گردبادِ دیگری آن را فرو می ریزد. 🔹 پس درون این توده های سست شنی، برای ایجاد گوهرهای گرانبها و چشمه های گوارا، نه ظرفیتی وجود دارد و نه مهلتی. همچنان که در میان حوض ها و استخرهای آب از هیچ عنصر گرانبها، خبری نیست و جز از کوه های رفیع و یا اقیانوس های عمیق، انتظار معادنِ طلا و گوهرهای گرانبها نمی رود. 🔹 از جمله گوهرهای بی همتا که در اقیانوس وجود مؤمنان صالح، پروریده می شود، و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است که وجودِ بلند آنان فراهم آمده از عقیده ای الهی، اخلاقی ملکوتی و اعمالی صالح است و هرکس که پیرو و دوستدار چنین خاندانی باشد، در بخش های عقیده و اخلاق و اعمال نیز رو به آن سو دارد و در آن مسیر، حرکت می کند. 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 14 (صورت و سیرت انسان در قرآن)، ص 345 و 346. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دشمن بی رحم
🔹 هیچ كسی دشمن ما نیست، مگر همان و ما! این مارهای سمّی این عقرب های سمّی، بدترین دشمن انسان هستند ولی دیدید خیلی ها با آنها كنار می‌ آیند، در هند و غیر هند دیدید بعضی ها با مار سمّی زندگی می ‌كنند، چندین عقرب را در سر و صورت خود جا می ‌دهند، با عقرب می ‌شود كنار آمد، با مار سمّی می‌شود كنار آمد؛ اما با این نمی‌ شود كنار آمد، با نمی‌شود كنار آمد، با نمی‌شود كنار آمد. 🔹 آدم یك مقدار با این مار سمّی كنار بیاید، این نیشی به آدم نمی‌ زند؛ اما این ، اگر یک بار آدم به حرف او گوش بدهد، او بگوید به این نگاه كن، اگر آدم نگاه كرد، مگر رها می ‌كند؟! می ‌گوید بار دیگر، بار دیگر! می گوید این را بگیر، اگر آدم گرفت مگر رها می‌ كند؟! هر اندازه كه انسان از این نفس اطاعت كند، او یك قدم جلوتر می ‌آید. 🔹 چقدر این سخن پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) زیباست! فرمود: «أَعدَی عَدُوَّكَ نَفسُكَ الَّتِی بَینَ جَنبَیكَ». این و ، نه تنها مثل مار و عقرب نیست _ بلکه بدتر است _ نظیر هم نیست، برای اینكه آنها از آدم آب و خاك می‌ خواهند، نفت و گاز می ‌خواهند، جان آدم را می ‌خواهند، بیش از این كه کاری با آدم ندارند! می خواهند آدم را بكشند، منابع را هم ببرند، دیگر غیر از این نیست؛ اما این نفس كه نمی‌ خواهد منابع ما را ببرد، این نفس كه نمی ‌خواهد ما را بكشد، این می ‌خواهد آبروی ما را ببرد! تمام تلاش و كوشش این است كه ﴿لِیسُوؤُا وُجُوهَكُمْ﴾. 🔹 این قصه حضرت همین بود؛ فرمود بالأخره لباس اینها را در آورد! تنها كار او این است كه آدم را «مسلوب الحیثیه» كند، نه تنها ایمان را بگیرد! خب با كفار هم در می ‌افتد، كافر كه ایمان ندارد، تا این غرور و هوس، ایمان آنها را بگیرد، می ‌خواهد اینها را هم كند. آدمِ «مسلوب الحیثیه» هر روز تَمنّی مرگ دارد و نمی ‌میرد! آدم بی آبرو زندگی را می‌ خواهد چه كند، چطور زندگی كند؟ یك عذاب الیم است! فرمود تمام تلاش و كوشش این غرور و خودخواهی و نفس این است كه ﴿لِیسُوؤُا وُجُوهَكُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 20 تاریخ: 1393/08/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra