eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 دعای فاطمی
🔹 یكی از ادعیه نورانی كه از وجود مبارك حضرت زهرا (سلام الله علیها) است این است: «اللَّهُمَّ بِعِلْمِكَ الْغَیبَ وَقُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ أَحْینِی مَا عَلِمْتَ الْحَیاةَ خَیرًا لِی»؛ خدایا! تو كه عالِم غیبی و قدرت بر آفرینش داری، مادامی كه می ‌دانی زندگی من، خیر و رحمت و بركت است، مرا زنده نگه دار. 🔹 «وَتَوَفَّنِی إِذَا عَلِمْتَ الْوَفَاةَ خَیرًا لِی»؛ اگر رحلت برای من خیر است، مرا قبض روح كن. 🔹 «اَللّهُمَّ إنی اَسئلکَ کَلِمَةَ الإخلاصِ»؛ خدایا! من كلمه را از شما مسئلت می ‌كنم یعنی . 🔹 «وَ خَشیَتَکَ فِی الرِّضا وَالغَضَبِ»؛ چه در حال غضب چه در حال رضا, خشیت و هراسِ تو را در نظر داشته باشم. چنین انسانی، غضبش می ‌شود غضبِ الهی و رضای او می‌ شود رضای الهی و آنچه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمده است كه خدای سبحان به غضب می ‌كند و به راضی می ‌شود _ كه این نشانه عصمتِ كبرای آن حضرت است _ برای آن است كه آن حضرت در رضا و غضب، را در نظر داشت؛ یعنی به هیچ چیزی راضی نبود مگر اینكه خدا راضی باشد و از هیچ چیزی غضبناک نبود مگر اینكه خدا خشم داشته باشد. 🔹 «وَالقَصدَ فِی الغِنی وَالفقرِ»؛ در توانمندی و تهیدستی، من اعتدال و را رعایت كنم. 🔹 «وَأَسْأَلُكَ نَعِیمًا لَا ینْفَدُ»؛ از شما نعمتی می ‌خواهم كه زوال ‌ناپذیر باشد. 🔹 «وَأَسْأَلُكَ قُرَّةَ عَینٍ لَا تَنْقَطِعُ»؛ چیزی كه باعث روشنایی چشم من باشد و دائمی باشد را مسئلت می ‌كنم. 🔹 «وَأَسْأَلُكَ الرِّضَاءَ بِالْقَضَاءِ وَبَرْدَ الْعَیشِ بَعْدَ الْمَوْتِ وَلَذَّةَ النَّظَرِ إِلَى وَجْهِكَ وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ»؛ من از تو طلب می‌كنم كه به سَمت تو نگاه كنم؛ سخن از خوفِ مِن النّار نیست, سخن از شوقِ الی الجنّة نیست، سخن از است. 📚 سوره مبارکه مؤمنون جلسه 9 تاریخ: 1390/02/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم (ص) فاطمه (س) بود/ تأثیر زنِ آگاهِ با فضلیت در تمام شئون جامعه جلوه می کند 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روز زن فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم. 🔸 دربارهٴ حضرت زهرا (علیها السلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش برای است و امتناع و صعوبت آن برای عمق و ژرفای غیر قابل غوص و شنای آن می باشد. 🔸پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) که خود حبیب خداست، دوستی آن حضرت تعیین کننده محبوبیت انسان ها نزد خداست و در حدیث دیگر چنین آمد: «... و کانَتْ إذا دَخَلَتْ علی النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قامَ إِلیها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فی مَجلسِهِ»؛ ... در حدیث مزبور نیامد «قامَ لَها» بلکه چنین می ‏گوید: «قام اِلیها»، میان این دو تعبیر فرق عمیقی است... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/937375 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفی آثار پژوهشی بنیاد بین المللی اسراء در ششمین نمایشگاه آثار و دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
ششمین نمایشگاه آثار و دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی (مشکات) از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، با معرفی آثار و دستاوردهای پژوهشی ۶۶ مرکز علمی و پژوهشی از روز یکشنبه ۱۷ دی لغایت جمعه ۲۲ دی ماه در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. 🗓 زمان: یکشنبه 17 لغایت جمعه 22 دی ماه 1402 ⏰ ساعت: 9 تا 19 📌 مکان: قم، گلزار شهدا، مجتمع امام خمینی (ره) ↙️ غرفه 25 طبقه همکف راهرو 1/ پژوهشگاه علوم وحیانی معارج لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2160119 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ح. معلولان جسمی و ذهنی پاداش نیكی به معلولان رسول خدا (ص) فرمود: هركس، نابینایی را در زمین هموار به اندازه چهل گام راهبری كند، آنچه خورشید بر آن می ‌تابد [اگر] طلا باشد، به قدر سر سوزنی از كارش را جبران نمی ‌كند و اگر آن نابینا را از گذرگاهی خطرناك گذرانده باشد آن را در قیامت در ترازوی نیكی‌هایش خواهد یافت كه صد هزار برابر وسیع ‌تر از دنیاست. [1] [1]. مَنْ قَادَ ضَرِیراً أَرْبَعِینَ خُطْوَةً عَلَی أَرْضٍ سَهْلَةٍ لا یفِى بِقَدْرِ إِبْرَةٍ مِنْ جَمِیعِهِ طِلاعُ الأَرْضِ ذَهَباً، فَإِنْ كَانَ فِیمَا قَادَ مَهْلَكَةٌ جَوَّزَهُ عَنْهَا وَجَدَ ذَلِكَ فِى مِیزَانِ حَسَنَاتِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ أَوْسَعَ مِنَ الدُّنْیا مِائَةَ أَلْفِ مَرَّة... (بحار الانوار، ج72، ص15ـ16). 📚 مفاتیح الحیات ص 431. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
گوهر هستی

🔸 در سوره روم نیز می فرماید: ﴿وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾ ... مطالبی که از این آیه کریمه استنباط می شود ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
گوهر هستی

🔸 در سوره روم نیز می فرماید: ﴿وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾ ... مطالبی که از این آیه کریمه استنباط می شود ... : 1️⃣ تمام زن ها از لحاظ و اصل مبدأ قابلی همتای مردان اند وخلقت هیچ زنی جدای از خلقت مرد نیست، البته مسأله طینت حکم جدایی دارد که طینت اولیای الهی از غیر آنها ممتاز است، و آن بحث، اختصاصی به زن یا مرد ندارد، و در این همتایی بین نخستین انسان و انسان های بعدی فرقی نیست چنانکه در این جهت امتیازی بین اولیا و دیگران نیست. 2️⃣ تمام زن ها از لحاظ از سنخ گوهر مردان اند نظیر آنچه که درباره رسول اکرم (ص) تعبیر شده است: «لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» خداوند منت نهاد بر مؤمنین آنگاه که در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت و... «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ» پیامبری از خودتان به سوی شما آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید. البته تفاوت فراوانی بین وجود نورانی نبی اکرم (ص) و دیگران وجود دارد لیکن آنها باعث نمی شود که وجود مبارک رسول گرامی (ص) نوعی جدای از نوع متعارف انسان باشد، چنانکه وجود نورانی حضرت (س) دارای امتیازهای فراوانی است که در غیر انبیا و ائمه (ع) یافت نمی شود و این تمایزهای معنوی مانع وحدت نوعی آن حضرت با زنان و مردان دیگر نخواهد بود. 3️⃣ منشأ گرایش مرد به زن و آرمیدن مرد در سایه انس به زن همانا مودت و رحمتی است که خداوند بین آنها قرار داده و این و رحمت خدایی غیر از گرایش غریزی نر و ماده است که در حیوان ها هم موجود است، و در قرآن کریم از گرایش شهوی حیوان ها به عنوان آیه الهی یاد نشده و روی آن اصراری دیده نمی شود. آنچه در حدیث زرارة از حضرت امام صادق (ع) رسیده نیز همین معنا را تأیید می نماید که اصالت در گرایش مرد به زن همان است زیرا مسأله شهوت جنسی بعد از انس انسانی حضرت آدم به حوا به او داده شد و در مرتبه قبلی که سخن از مهر قلبی است سخن از غریزه شهوی اصلاً مطرح نبوده و نیست. و از این رهگذر محبوب رسول اکرم (ص) واقع شده است که فرمود: «حُبِّبَ إِلَی مِنْ دُنْیاكُمْ ثَلاَثٌ اَلطِّیبُ وَ اَلنِّسَاءُ وَ قُرَّةُ عَینِی فِی اَلصَّلاَةِ»، و در پرتو همین نگرش است که حضرت امام باقر (ع) از رسول اکرم (ص) نقل نموده است: «مَا بُنِی بِنَاءٌ فِی اَلْإِسْلاَمِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلتَّزْوِیجِ»، و حضرت امام صادق (ع) از پیامبر گرامی (ص) نقل فرموده است: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ... »، و حضرت امام صادق (ع) فرموده است: «أَكْثَرُ اَلْخَیرِ فِی اَلنِّسَاءِ». 📚 زن در آینه جلال و جمال ص 49 تا 51 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع می رساند در پی حمله تروریستی کرمان و اعلام عزای عمومی ، درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته فردا پنج شنبه 14 دی 1402 تعطیل می باشد. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠
 سعه لطف
▫️ فرمود کسانی که گناه کبیره ندارند, اگر مختصر لغزشی کردند ما می ‌بخشیم: ﴿الَّذینَ یجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ﴾؛ یعنی کسانی که گناهان صغیره دارند، ما می ‌بخشیم. این وعده الهی است! این یعنی بی ‌توبه، چون با توبه که گناهان کبیره را هم می ‌بخشد؛ این خداست! ▫️ آن وقت با این لطف الهی، آدم به جهنم برود جای تعجب است. فرمود ما بهشت را برای عادل خلق نکردیم، عادل آن است که نه گناه کبیره دارد نه گناه صغیره; اما اینها که گناه کبیره ندارند ولی اشتباهاتی جزئی دارند ما می ‌بخشیم. فرمود: ﴿الَّذینَ یجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ﴾ که اینها هم یک گناهان کبیره مخصوص اند، ﴿إِلاَّ اللَّمَمَ﴾ یعنی یک گناهان جزئی مرتکب شده‌ اند، ﴿إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ﴾، البته بی‌ توبه، چون با توبه، گناهان کبیره را هم می ‌بخشد؛ این خداست! ▫️ لذا وجود مبارک امام سجاد فرمود من تعجب می ‌کنم که کسی به جهنم برود: «وَیلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَه‏»؛ وای به حال کسی که با این همه رحمت الهی، به جهنم برود! چون هر یک گناه یک کیفر دارد و هر کار ثواب دَه پاداش دارد؛ استدلال وجود مبارک امام سجاد در بیان نورانی شان این است که وای به حال کسی که در روز حساب، یکی ‌های او بیشتر از دَه ‌تاهای او باشد: «وَیلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَه‏». سیئات، هر یک گناه، یک کیفر دارد؛ اما حسنات, هر یک حسنه, دَه پاداش دارد؛ فرمود چگونه می ‌شود که یکی ‌ها بر دَه تاها پیروز می ‌شوند؟! چون اگر یکی‌ها بر دَه تاها پیروز نشوند که شخص به جهنم نمی ‌رود. 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra